Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beanbag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Precis införskaffat mig ett Sigma 300/2,8, ganska rejäl pjäs och med 2x Extendern känns det som att man kommer behöva stativ eller annat stöd ganska ofta.

Någon här som har erfarenhet av detta?

Kollade lite på svenska sidor, men verkar vara skralt utbud...men på Ebay t.ex. finns betydligt mer.

Men tänkte kolla om någon har tips om vad man skall köpa som fungerar vettigt till olika applikationer?


/Jocce
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Precis införskaffat mig ett Sigma 300/2,8, ganska rejäl pjäs och med 2x Extendern känns det som att man kommer behöva stativ eller annat stöd ganska ofta.

Någon här som har erfarenhet av detta?

Kollade lite på svenska sidor, men verkar vara skralt utbud...men på Ebay t.ex. finns betydligt mer.

Men tänkte kolla om någon har tips om vad man skall köpa som fungerar vettigt till olika applikationer?


/Jocce
Enbensstativ fungerar ofta mycket bra, då kan man fortfarande vandra med telet....'

//
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Annars kan man köpa en säck ris i lagom storlek. Jag har köpt min på Taj Mahal i Stockholm, men man lär kunna hitta lämpliga påsar, exempelvis "vete-värmare" lite här och var. Antagligen finns det en lagom påse i din närmaste större matvaruaffär, och troligen ganska billigt.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag köpte fem paket ärtor hos min lokala ICA-nasare, typ två och ett halvt kilo, för drygt fyrtio spänn. Sedan hällde jag ner ärtorna i en gammal gympapåse (eller vad det nu var jag hittade i gömmorna, ett litet örngott fungerar nog lika bra).

Problem solved.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Mitt tips är att fixa en vagga över en eller annan variant av "pod"..
Det ger betydligt bättre följsamhet jämfört med en bönpåse..
Till ett 300mm f/2,8 så behöver du inte ens köpa värsta BENRO-huvudet heller. Det räcker med ett enklare.

Bilden visar
600mm f/4 + 1,4TC
Nest 530-H Gimbal Head
Hemmagjord "groundpod" .. (stekpanna IKEA + 2st hockeypuckar..)
 

Bilagor

Jocce

Aktiv medlem
Mitt tips är att fixa en vagga över en eller annan variant av "pod"..
Det ger betydligt bättre följsamhet jämfört med en bönpåse..
Till ett 300mm f/2,8 så behöver du inte ens köpa värsta BENRO-huvudet heller. Det räcker med ett enklare.

Bilden visar
600mm f/4 + 1,4TC
Nest 530-H Gimbal Head
Hemmagjord "groundpod" .. (stekpanna IKEA + 2st hockeypuckar..)
Fast det där känns i mina ögon inte som det fyller samma funktion som en Beanbag?


/Jocce
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Håller med om att Gobi bag är perfekt som beanbag. Kan hängas över ett fönster eller bildörr men passar lika bra som stöd på ett Jeeptak.

Under resan är den givetvis tom och väger nästan ingenting. Framme åker man till närmaste marknad.
Sist i Tanzania blev det 4-5 liter - enligt min guide jättegoda bönor som blev fyllningen. Fungerade perfekt. När han lämnade av oss efter en vecka fick han alla bönor i en plastpåse som han skulle ta hem till frun som skulle göra en god middag av dem.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
När vi åkte till Serengetti så hade jag med en tom beanbag. Köpte lite ris av kocken på vårt första hotell. Kompisen hade missa att ta med en beanbag, men riset som jag fick öve,r hällde han i en strumpa. Inte perfekt men många ggr bättre än ingenting.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Funktionen verkar klart bättre men portabiliteten när man reser lämnar väl en del kvar att önska.
Ja naturligtvis är den mindre praktisk vid resa. Men vid många "mindre komplicerade" resor så hade jag aldrig varit utan den. Den är sjukt smart från både biltak och kupé.

Sedan så finns ju såklart lösningar där man inte kör en rund stekpanna/pod utan andra varianter.. olika "hihat"-stativ inte minst.
En liten rörsläde i ALU som är anpassad för just 300mm f/2,8 behöver inte alls vara stor och med ett gimbalhead monterat så väger det som en genomsnittlig beanbag stor nog för att fungera optimalt med ett 300mm f/2,8.

Bönpåse övergav jag tidigt i karriären. Den är en fin sak men då fungerar dunjackans fodral stoppat med en ulltröja nära nog lika bra.

Men, det hör ju till att vi tänker olika :))
 

PMD

Aktiv medlem
Bönpåse övergav jag tidigt i karriären. Den är en fin sak men då fungerar dunjackans fodral stoppat med en ulltröja nära nog lika bra.
Jag har inte heller blivit övertygad om bönpåsars storhet.

Av en gammal plastskärbräda tillverkade jag en triangulär groundpod med gummifötter i triangelns hörn och en kulled i mitten. Fungerar bra på marken, på golv och när man står upp i en taklucka på en bil.

Jag kan iofs komma på tillfällen då en bönpåse kanske passar bättre, men har självt inte befunnit mig i någon sådan än.
 
ANNONS