Annons

Ska köpa kompakt systemkamera - behöver snarast råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

FridaochErik

Ny medlem
Hej!

Jag har tänkt mig att köpa en kompakt systemkamera som både är enkel att ha med på semester men fortfarande med bra fotokvalitet. Tidigare har jag haft Canon eos 450, men då den är lite stor vill jag ha något som motsvarar denna men är lättare att ta med.

Jag vill kunna leka lite med inställningarna själv och priset bör vara kring 3000-4000 kr. Jag är i desperat behov av tips snarast!

Stort tack!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För rent allmänfoto fungerar alla spegellösa och ger bra bildkvalitet. Så för att endast ta semesterbilder med normalzoom kan man köpa det billigaste. Så vad får man för mer pengar?
1. Snabbare autofokus, ffa på motiv som rör sig (t ex A6000, NX500, EM-1)
2. Sökare (enklaste modellerna saknar sökare och jag tycker skärmen är svår att se i solljus
3. Bättre byggmaterial
4. Fler direktknappar som gör att man slipper bläddra i menyer
5. I vissa fall bättre kitobjektiv

På filmsidan har den hänt en del på sistone, men har man generella krav och filmning inte är viktigt (alla spegellösa filmar, men nyare är bättre på det) så kan man få tag i en vettig begagnad spegellös kamera för 1000-1500:- med kitobjektiv. Köper man från en återförsäljare, t ex scandinavianphoto eller mattssons får man ångerrätt och viss garanti, även på begagnat.

Själv har jag valt begagnad Samsung som andrakamera då de fungerar väl, har förvånansvärt skarpa kitzoomar och ett väldigt lågt begagnatpris för att det står "Samsung" och inte ett annat märke på dem. Räkna med att betala 50% av nypris även på en aktuell modell, generellt - då inte de helt nysläppta NX500 och NX1.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ett lite billigare alternativ är Sony A5100. Kostar inkl. normalzoomobjektiv 5.400 kr (minus Cashback-rabatten som Sony har nu för de flesta av sina kameror).

Den skiljer sig från A6000 främst genom att den saknar EVF. Högsta seriebildshastighet är också lägre, 6 bild/ sek (A6000 11 bild/sek).

A5100 ligger även den lite över din budget, men dess kapacitet ligger å andra sidan rejält mycket över någon kompakt systemkamera du kan hitta för 3-4.000 kr.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tänkt mig att köpa en kompakt systemkamera som både är enkel att ha med på semester men fortfarande med bra fotokvalitet. Tidigare har jag haft Canon eos 450, men då den är lite stor vill jag ha något som motsvarar denna men är lättare att ta med.

Jag vill kunna leka lite med inställningarna själv och priset bör vara kring 3000-4000 kr. Jag är i desperat behov av tips snarast!

Stort tack!
Skall du ha en kompakt kamera så skall du definitivt titta på en spegellös. Eftersom du skriver systemkamera så antar jag att du vill kunna ha utbytbara objektiv till den?

Med 3000-4000 tänker du då bara på själva kameran, eller skall det även inkludera objektiv eller andra tillbehör i priset?

Om du avser kameran, och räknar med att det tillkommer lite pengar för objektiv, så är så A6000 som andra nämnt ett utmärkt alternativ. Speciellt om du framför allt vill kunna filma bra med den så kan du nog inte hitta mycket som konkurrerar med den i det prisläget.

Har du inte så bråttom så kan man ibland passa på vid reor och kampanjer (brukar själv göra så). Var inte så länge sedan som man kunde köpa en A6000 (svart) + E PZ 16-50/3,5-5,6 OSS för 5490.-. Liknande kampanjer kommer alltid med jämna mellanrum under åren, och kan vara vettigt att vänta på om man inte har bråttom med att köpa in något nytt.

Vill du ha en systemkamera främst för foto, och med 3-4 kkr avser ett komplett system som inkluderar minst ett objektiv, så skulle jag kikat på tex en Fujifilm X-M1. Du kan få den med ett 16-50/3,5-5,6 för precis under 4000.

Fujifilm X-M1 + 16-50/3,5-5,6

Fuji har ett jättefint system med objektiv som du kan investera i (även om denna kitzoom kanske inte är den mest fantastiska) så att bra system att växa i om du har fokus på stillbilder.

Ovan kamera har dock nackdelen att inte ha en sökare, och personligen så hade jag hellre lagt till lite pengar och direkt skaffat en spegellös med en inbyggd elektronisk sökare. Men om du bara vill komma igång och starta med ett system så är det ju å andra sidan inte fel att starta någon stans om du för närvarande har en begränsad budget att ta hänsyn till.

I längden (om du fortsätter att vara intresserad) kommer du ändå att lägga mest pengar på objektiv och andra relaterade tillbehör.

Vill du dock ha fokus på att filma så är ju Sony överlägset bästa valen rent generellt sätt. Samsung har jag inte själv testat, men som Fredrik och andra nämner så har det ett fantastiskt bra pris på framförallt secondhand (som nya tycker jag att de kanske inte ser fullt lika prisvärda ut - men har som sagt inte testat ordentligt själv). Generellt sett så är ju inte secondhand fel att kika på som ett alternativ om man har en extremt begränsad budget.

Annars så tycker jag att Fredrik (som alltid) kom med en väldigt bra sammanställning punkter och rekommendationer. Så de skulle jag främst fokusera på (han har en grym erfarenhet av en massa system och kameror som han personligen använt och testat). Jag har själv inte varit så väldigt länge på fotosidan, och det finns en extremt massa duktiga erfarna personer här, men skall jag leta efter oberoende och helt objektiva kommentarer kring både kamerahus och objektiv, så är Fredrik definitivt en av de användare som jag själv lusläser hans rekommendationer och råd ifrån.

Vill du dock ha en väldigt enkel översikt av alla systemkameror upp till 4000 och som väger under 400g så har jag gjort en lista på prisjakt med färdigt filter för det här:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=101&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s224761602

Lycka till!

Finns en massa extremt prisvärda och fina systemkameror att välja på, och kommer blir kul för dig att fota med något av dem, nästan oavsett vilket märke du väljer! :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag får tacka så mycket för de vänliga orden, Martin, och kan tycka att dina råd också är väldigt kloka. Jag instämmer även i kommentarerna kring Samsung. Kanske är NX300 i kombinationer prisvärd ny just nu, men generellt håller jag med att Samsung kanske inte är det bästa valet för nyköp, delvis relaterat till det bedrövliga andrahandsvärdet. Msn kanske inte idag planerar att byta kamera, men det kan vara så att ens fotointresse växer och då är det ju tråkigt att känna sig fast för att man förlorar för mycket på att byta.

Personligen håller jag även med dig i att jag inte skulle köpa en kamera utan sökare - TFT skärmen är svår att se i solljus och köper man till ett tele är det svårt att hålla stadigt på frihand utan att ha stöd med sökaren mot ansiktet, men givetvis är även denna fråga individuell.
 

martinot

Aktiv medlem
Kanske är NX300 i kombinationer prisvärd ny just nu, men generellt håller jag med att Samsung kanske inte är det bästa valet för nyköp, delvis relaterat till det bedrövliga andrahandsvärdet. Msn kanske inte idag planerar att byta kamera, men det kan vara så att ens fotointresse växer och då är det ju tråkigt att känna sig fast för att man förlorar för mycket på att byta.
Kom på att jag rörde ihop det och tänkte lite fel!

Hade i bakhuvudet prisbilden på Samsungs DSLR:er - som jag tidigare inte funnit riktigt lika prisvärda som helt nya kameror, men som väldigt prisvärda och intressanta på beg.marknaden. Däremot så är ju deras små ILC:er helt klart mycket mer prisvärda även som nya nu när jag sökte på lite aktuella priser.

Tex NX300, som du nämner ovan, finns i ett extremt prisvärt paket med kitzoom (med bildstab.) för 3300: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nx300brun_1855&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_content=nx300brun_1855

Inkluderar faktiskt även Lightroom 4.4 (kanske inte den nyaste versionen, men faktiskt inte så väldigt stor skillnad ens emot den nyligen släppta 6:an).

Då får du som nybörjare ett komplett paket att starta med, inklusive en helt OK och riktigt användbar mjukvara (har själv fram tills nyligen klarat mig väldigt bra med bara Lr 3).

Tyvärr har den, precis som de enklaste ILC:erna ifrån Fuji, inte någon EVF. Men svårt att begära det i denna klassen.

Kan man bortse ifrån EVF:en så verkar den annars faktiskt vara ett riktigt klipp även som helt ny (iaf på Cyberphotos kampanj ovan). Är nog få ILC:er som ger ett så komplett system för 3300.
 
ANNONS