Annons

Tips om manuella blixtar med sändare till olika kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

easyrider

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon kan tipsa mig om billiga manuella enkla blixtar som funkar med sändare och mottagare till olika kameror (Nikon D800, Sony A7, Fuji t10). Kan också tänka mig billigare blixt med inbyggd radiosignal så att man inte behöver extern sändare och mottagare,

Tack!
 
Senast ändrad:

Tre Ess

Aktiv medlem
YONGNUO YN-560 IV Wireless Speedlite Flash
YONGNUO YN560-TX Wireless Flash Controller

Säljes på eBay.

Kolla referenser på YouTube.
 

PMD

Aktiv medlem
YONGNUO YN-560 IV Wireless Speedlite Flash
YONGNUO YN560-TX Wireless Flash Controller
YN660 har inbyggd radiomottagare så man behöver inte köpa en separat mottagare. En sändare att sätta på kameran behövs förstås fortfarande.

Både 560 och 660 är helt manuella. Ingen TTL-mätning.
 

easyrider

Aktiv medlem
YN660 har inbyggd radiomottagare så man behöver inte köpa en separat mottagare. En sändare att sätta på kameran behövs förstås fortfarande.

Både 560 och 660 är helt manuella. Ingen TTL-mätning.
ok, så jag behöver inte nödvändigtvis YONGNUO YN560-TX Wireless Flash Controller utan kan använda en mindre sändare som man kan sätta en nikon blixt på. Om jag nu vill köra ttl på nikon blixten ( har två nikon blixtar som jag tycker de är för krångliga för enbart manuellt som jag mest kör med med undantag för ttl som fyllnadsljus ibland) som jag har på kameran och sedan utlösa två blixtar manuellt tex.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att det bästa är en transceiver ur serien RF-602/RF-603/RF-605. Jag vet inte vad det är för skillnad mellan dem, men YN660 är kompatibel med dem.

flashhavoc.com har rätt mycket information om massor av blixtar och triggers.
 

mrwalker

Aktiv medlem
YONGNUO YN-560 IV Wireless Speedlite Flash
YONGNUO YN560-TX Wireless Flash Controller

Säljes på eBay.

Kolla referenser på YouTube.
Har just denna modell och den känns inte bra, har haft två stycken som krånglat, det som hänt är att de inte kan reglera ljusstyrkan, endast max (kan vara otur, men jag kommer inte att chansa på dessa igen). Har däremot YN-460ii som är en otroligt enkel blixt och dessa fungerar väldigt bra, kan köpa flera för en billig pening och sätta ihop till en blixt om man så önskar lite mer ljus. Den bästa jag provat är dock Godox Ving 850, se recension här på fotosidan (det är jag som recenserat, och kan nu tillägga att de fungera otroligt bra). Köper man sedan Till Godox FT-16 och FT16-S så är dessa enligt mig bästa köp om man ser till pris/prestanda. Det finns dessutom Godox Cells II för Nikon och Canon som är en avancerad HSS radiomodul för blixtar från Godox. Dessa Godox Ving850 säljes även under andra namn, finns dessutom en ny variant Ving 860

Yongnu RF-602/603 har jag haft i flera år och dessa har aldrig krånglat,

Alla dessa kan köpas på Ebay för en billig peng med tank på vad man får.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Cactus V6 sändare mottagare

För ett år sedan så köpte jag en Cactus RF60 blixt och två Cactus V6 transceivers (sändare/mottagare). Det fiffiga med V6:eek:rna är att du kan styra blixtstyrkan trådlöst från sändaren som sitter på din kamera. Jag använder de med en 10 år gammal Canon 430EX och det fungera utmärkt. De kan styr de flesta av Canon och Nikons blixtar.
Du behöver en V6 för varje blixt du ha tänkt kontrollera och en till kameran.
 

easyrider

Aktiv medlem
Har just denna modell och den känns inte bra, har haft två stycken som krånglat, det som hänt är att de inte kan reglera ljusstyrkan, endast max (kan vara otur, men jag kommer inte att chansa på dessa igen). Har däremot YN-460ii som är en otroligt enkel blixt och dessa fungerar väldigt bra, kan köpa flera för en billig pening och sätta ihop till en blixt om man så önskar lite mer ljus. Den bästa jag provat är dock Godox Ving 850, se recension här på fotosidan (det är jag som recenserat, och kan nu tillägga att de fungera otroligt bra). Köper man sedan Till Godox FT-16 och FT16-S så är dessa enligt mig bästa köp om man ser till pris/prestanda. Det finns dessutom Godox Cells II för Nikon och Canon som är en avancerad HSS radiomodul för blixtar från Godox. Dessa Godox Ving850 säljes även under andra namn, finns dessutom en ny variant Ving 860

Yongnu RF-602/603 har jag haft i flera år och dessa har aldrig krånglat,

Alla dessa kan köpas på Ebay för en billig peng med tank på vad man får.
Tack! Mycket hjälpsamt, funderar nu på godox blixten. Verkar grym och till ett bra pris.

Den här är jag sugen på också, den verkar ha allt jag efterfrågar samt pop-up cto vilket är smidigt.

http://scottrobertla.com/2014/04/27/strobie-230/
 

easyrider

Aktiv medlem
För ett år sedan så köpte jag en Cactus RF60 blixt och två Cactus V6 transceivers (sändare/mottagare). Det fiffiga med V6:eek:rna är att du kan styra blixtstyrkan trådlöst från sändaren som sitter på din kamera. Jag använder de med en 10 år gammal Canon 430EX och det fungera utmärkt. De kan styr de flesta av Canon och Nikons blixtar.
Du behöver en V6 för varje blixt du ha tänkt kontrollera och en till kameran.
Hej!

Detta förstår jag inte. Menar du att jag kan styra tex en Nikon sb 700 och Cactus med hjälp av sändaren. Att jag kan ställa in allt manuellt på sändaren exempelvis 1/8 på Nikon blixten och en 1/4 på cactus blixten. Om det funkar kan inte det bli krångligt när man ska in i menyerna på Nikon blixten och få den att kommunicera med cactus sändaren?
 

David F Stop

Aktiv medlem
Hej!

Detta förstår jag inte. Menar du att jag kan styra tex en Nikon sb 700 och Cactus med hjälp av sändaren. Att jag kan ställa in allt manuellt på sändaren exempelvis 1/8 på Nikon blixten och en 1/4 på cactus blixten. Om det funkar kan inte det bli krångligt när man ska in i menyerna på Nikon blixten och få den att kommunicera med cactus sändaren?
Det är precis det jag menar. Jag bruka jobba med en Canon 430EX och en Cactus RF60 blixt ,vilken har en inbyggd mottagare. Canon blixten sitter på en Cactus V6 och det sitter en V6 på min X-T1. Om jag har RF60 på en kanal och 430EX på en annan och jag vill tjusterar de så väljer jag rätt kanalen och snurra på en thumbwheel. Klart. Är båda inställt correct men jag bestämma att jag ska ha f11 istället för f5.6 så kan båda blixt tjusteras samtidigt. Mycket smidigt.
Länken nedan går till Cactus hemsidan där du kan ser den långa listan av kompatibla blixtar. Du kan även sätta en blixt på V6:an som du ha på kameran och kör den i TTL samtidigt som du styra de anera kopplade blixt. Köpta mina på Kaffebrus December 2014 när de körde 50% rea på hela sortimentet (Black Friday) :) Idag skulle 2 V6 kostar dig 1500sek. Tänk på attdu behöver en per blixt + en.
http://www.cactus-image.com/v6.html
 

easyrider

Aktiv medlem
Det är precis det jag menar. Jag bruka jobba med en Canon 430EX och en Cactus RF60 blixt ,vilken har en inbyggd mottagare. Canon blixten sitter på en Cactus V6 och det sitter en V6 på min X-T1. Om jag har RF60 på en kanal och 430EX på en annan och jag vill tjusterar de så väljer jag rätt kanalen och snurra på en thumbwheel. Klart. Är båda inställt correct men jag bestämma att jag ska ha f11 istället för f5.6 så kan båda blixt tjusteras samtidigt. Mycket smidigt.
Länken nedan går till Cactus hemsidan där du kan ser den långa listan av kompatibla blixtar. Du kan även sätta en blixt på V6:an som du ha på kameran och kör den i TTL samtidigt som du styra de anera kopplade blixt. Köpta mina på Kaffebrus December 2014 när de körde 50% rea på hela sortimentet (Black Friday) :) Idag skulle 2 V6 kostar dig 1500sek. Tänk på attdu behöver en per blixt + en.
http://www.cactus-image.com/v6.html
Tack för utförligt svar. Det är genialt att Cactus V6 är kompatibla med tex äldre Nissin och Sigma eftersom kan fås billiga.

Jag vill ha det så enkelt som möjligt (bortsett från att lära sig praktiskt manuellt kräver träning). Ni har jag en sb 700 och en sb 900 den senare tänkta jag sälja för att finansiera dessa köp. När jag använt ttl har det oftast strulat för mig förutom när jag har använt ttl som fyllnadsljus i dagsljus eller som fyllnad när jag satt upp två blixtar manuellt som bakom objektet och använt ttl med minus 2/3 tex.Endast då tycke jag att ttl har fungerat bra.

Är cactus systemet enkelt skulle du säga? Dvs jag behöver bara pausa på eller dra av snabbt om jag vill få mer eller mindre ljus. Jag kan givetvis använda mina nikon blixtar manuellt också men jag tycker det är krångligt att hela tiden gräva i menyerna. De är för avancerade helt enkelt!

Skulle helst ha blixt utan zoom faktiskt eftersom det hänt att jag zoomat in och sedan glömt det och då inte förstått varför resultatet blivit så tokigt. Alltså desto enklare desto bättre ;-)
 

erdeljan

Aktiv medlem
Köpte flera YONGNUO YN560 Ⅳ som har både sändare och mottagare inbyggd så den ena blixten kan styra andra (gamla YN560 III och nya IV) blixtar. Men beställde även Yongnuo YN560-TX då jag inte orkar springa fram till olika blixt för att ställa in dem... Funkar utmärkt som manuella blixtar och är väldigt billiga och prisvärda!
 

easyrider

Aktiv medlem
Köpte flera YONGNUO YN560 Ⅳ som har både sändare och mottagare inbyggd så den ena blixten kan styra andra (gamla YN560 III och nya IV) blixtar. Men beställde även Yongnuo YN560-TX då jag inte orkar springa fram till olika blixt för att ställa in dem... Funkar utmärkt som manuella blixtar och är väldigt billiga och prisvärda!
Tack! Sneglar på dessa pga av priset/prestanda. Det verkar som om flera har haft problem med billigare blixtar, inte bara YONGNUO utan Godox osv. så lite chansning är det nog.

Den här som jagvar nyfiken på tidigare:

http://scottrobertla.com/2014/04/27/strobie-230/

är inte aktuell längre eftersom det verkar som om det är en "rebranded" YONGNUO med visserligen vettiga tillägg som pop-up cto och blixt diagram (så att man kan se styrka i förhållande till avstånd) men det är inte värt det dubbla tycker jag.

För övrigt verkar det vara en djungel med blixtar när det gäller kompatibilitet.
 
ANNONS