Annons

Storlek på utskrift från småbild

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänker införskaffa en analog kamera. Undrar nu hur stora utskrifter man kan göra från småbild dvs 24x36 mm. Inser att det kan variera men normalt?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänker införskaffa en analog kamera. Undrar nu hur stora utskrifter man kan göra från småbild dvs 24x36 mm. Inser att det kan variera men normalt?
Beror på vad du har för film och hur du framkallat den, hur bra din optik är , och hur bra din teknik är när du fotograferar, dvs hur stilla du håller kameran, och hur bra du är på att ställa fokus, samt vad du har för kvalitetskrav. Så "normalt" kan nog variera väldigt mycket.

Du borde i vart fall utan problem kunna få till 24x30 eller kanske 30x40 från en normalt framkallad Tri-X.
 

peranders

Aktiv medlem
Jag har gjort 50 x 60 cm bilder men då var det fotopapper och då använde jag en dokumentfilm med osynligt korn.

Jag har gjort många 30 x 40 cm med Tri-X och framkallat i Microdol-X. Resultatet var bra tycker jag.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

Förutom det Uno tar upp är det även vad du tål för kornighet och på vilket avstånd bilden skall betraktas. Min salig far jobbade bl a med storförstoringar, vi gjorde upp till en spånplatta. Han jobbade med Leica, Hasselblad och Sinar (9x12 bladfilm).

Jag vet att vi gjorde 70*80 cm, tagen med min Zenith B/Helios 58mm samt 30 * 120 med Leica och det funkade utmärkt även om det vid nära betraktning inte var knivskarpt eller kornfritt, men dagens debatt och moderna objektiv skulle nog inte gilla det. Men å andra sidan tappa litet känsla..

Så - pröva dig fram! De storförstoringar vi gjorde kom till med en jätte-Durst eller en vanlig diaprojektor med ett Leica (kamera)objejtiv mot papper uppspänt på en vägg.

-J!
 

afe

Aktiv medlem
Ta diskussionen om vad som är bra bilder i en egen tråd! Den här tråden handlar om kvaliteten på utskrifter och inget annat!

/Mod
 

ErlandH

Aktiv medlem
Förlåt, men TSs fråga är "hur stora utskrifter man kan göra från småbild". Precis som Stefan hävdar jag att bildens kvalité är det viktiga. När man plåtar med film är det sällan man uppnår något som ger intryck av att vara knivskarpt och utan korn i någon större storlek, men det spelar mindre roll. De tekniska kvaliteterna går inte att jämföra med digitala bilder.
 

JKON

Aktiv medlem
Okej tack för alla svar!

Det verkar ju iaf som en 30x40 inte ska vara omöjligt. Jag tänker om man skulle vilja "ställa ut" hemma. Då är det ju inte kul med jättesmå bilder men en 30x40 i en passepartout känns ju ganska lagom.
 

stefohl

Aktiv medlem
Okej tack för alla svar!

Det verkar ju iaf som en 30x40 inte ska vara omöjligt. Jag tänker om man skulle vilja "ställa ut" hemma. Då är det ju inte kul med jättesmå bilder men en 30x40 i en passepartout känns ju ganska lagom.
Som sagt, kvaliteten på en utskrift från film beror mycket på hur den digitaliseras. Du behöver en bra skanning för att det ska bli bra i den storleken. Har du det kan du gå upp i format i princip hur stort du vill.

Stefan
 
ANNONS