Annons

Min bild säljs som motiv på en ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Nu har jag bestämt att jag ska köpa en t-shirt (via ombud, vill inte använda mitt eget namn) för att se hur kvalitén är. Förstår inte hur de ens kan göra produkter på en webbild! Det kan ju inte bli bra. Om det är så att de fått tag på katten högupplöst så är 1x.com det enda stället där den fanns under en kort tid då jag hade den till försäljning, men bara en kort tid då jag då förstod att den även såldes under gallerix.se och det ville jag inte. Så då tog jag bort den. Men det borde inte vara möjligt att någon kan komma åt högupplösta bilder den vägen.

Så här står det på deras hemsida:

When you buy a product from Snoogg, we produce it using only the highest quality materials, and ship it to you on behalf of the artist. We breach the gap between the customers and the artist.

A +150,000 products strong website, we pride ourselves and are commited on the quality of products and the design's we sell ! ensuring best techniques , worldwide graphics , delivered to your doorstep at a price which doesnt hurt your pocket !

We allow the artist to concentrate on their art work and help them with managing their sale process.
Artists sell their artwork as gallery quality art prints, iPhone cases, skin's, mugs and other fine products - without giving up control of their rights.

Pyttsan!! Jag har inte gett dom en högupplöst bild eller tillåtit dom att sno min webbild.

Bee
jag kan tänka mig att det inte är snogg som stulit bilden själva utan det kan vara en privatperson som tagit den o sedan (Gett) den tlll dom o som jag förstår får man betalt för den när bilden används till en vara som säljs. Oavsett jag tror att det är svårt att driva in något utomlands vad säger BO du anlitat? Vad är lagstiftningen i där dom stulit bilden o använder den?
Personligen tror jag inte du förlorat någon större summa på detta för dels får man småpengar för användning av bilder till detta om man inte säljer in det själv direkt till kund allt som går via bildbyrå o liknande ger småpengar idag är sällan värt tiden det tar att lägga ner på det.

Att man blir av med bilder det händer aldrig kul men jag hade inte haft tid att driva det utan släppt det på BO eller någon annan om dom tror det är lönt. Om du tror att du förlorat massa pengar på utebliven försäljning tag kontakt med företag som gör dessa produkter o sälj in bilder direkt till dom alternativ tryck upp egna väskor osv o sälj själv via återförsäljare.

När man lever på fotot så lägger jag min tid på det som ger bra med pengar om du är frilans så är det samma sak lägg tid på det som verkligen kan ge pengar så du kan leva på din fotografering. I det här fallet med stulna bilder så tror jag det inte kommer ge något mer än huvudvärk o en bestulen känsla så mitt råd är som jag läste någonstans lägg aldrig upp bilder på nätet du är rädd att bli av med o aldrig i någon ens halvstor webbild. Jag lägger aldrig upp bilder på nätet innan kund fått dom vore trist om man varit på maldiverna på uppdrag lagt upp dom på nätet någon tagit dom där använt dom innan kund fått dom ens o det brukar vara (karenstids) på typ 1 år i många fall för att skydda bilderna.

Sedan om ingen ens vet att du tagit bilden dom har inte skrivit ut ditt namn så lär du inte lida för dålig kvalitet på trycket. Vänd på det försök gå ut med detta på alla medier så du får gratis reklam tag fram egen ryggsäck osv i bra kvalitet o sälj dom själv.
 

Bee

Aktiv medlem
Uppdatering

Lite uppdatering:
Jag kontaktade Bildombudsmannen som åtog sig uppdraget halvdant. Dom fick dock Amazon att ta bort länkar som jag letade upp och som jag skickade till BO. Enligt BO så skulle jag inte behöva betala eftersom dom inte gjorde något förra gången jag betalade. Det var inget jag hade kommit överens om men de sa att de inte ville göra något mer nu. Så nu får jag ta tag i det själv.

Jag har köpt en väska för att se på kvalitén och det är ingen bra kvalité vilket var förväntat eftersom jag inte lagt ut någon högupplöst bild på nätet.

Jag har ringt och pratat med Amazon och de skulle vidarebefordra mina kontaktuppgifter till rätt person som skulle återkomma. Än så länge har inget hänt.

Jag har också ringt till Snoogg i Indien men killen som svarade la på luren. Jag har också mailat till både dom och amazon men det händer ingenting. Min bild säljs fortfarande som ryggsäck, väska, kuddar, m.m.

Jag försöker också sprida på twitter, facebook och instagram men det är inte lätt.
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att det inte blir ngt slut förrän ngn i Indien tjänar pengar på att hjälpa dig.
Tyvärr!
Fast det finns en grej..... OM du skulle få med dig media och de börjar sätta fokus på västerländska företag som tillhandahåller kopior....
Framförallt om man kan vinkla det som att Indisk industri är helt opålitbar.
Du kan ge dig fan på att vissa företag är väldigt måna om att få behålla sin teknologi som man har avtalat.
Tex militärindustri
Men jag sa inte att det var lätt...
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Men om man kollar på Amazon.in och söker "på black cat yellow eyes" så hittar du min bild. Dessutom finns den på andra ställen också, inte bara Amazon. Väldigt irriterande att jag inte kan stoppa att någon tjänar pengar på min bild!
Bee, jag blir upprörd och arg när jag läser det här.
Du HAR förlorat pengar, den saken är klar. Detta är höjden av oförskämdhet, kriminellt är det.
Det finns "gratis" advokathjälp med en mindre ingångskostnad på kanske 2000 på rättshjälpen om du är behörig där.
Detta ärende kan drivas professionellt och du vinner rättegångskostnad och skadestånd!
Var bor du?
Du kan anlita Greger Åhlin i Stockholm, han är snäll, han är vass, kan allt om finanser, han vinner alltid.
Vår släkt använder honom i fastighetstrångmål och jag har använt honom även i så små ärenden som att en katt blivit felplacerad!!

Ge dig inte för tusan!!!!
Eller kontakta mig så har jag kanske fler tips.
Om ärendet inte är avslutat numera?

/ Jeanna
 

Bee

Aktiv medlem
Bee, jag blir upprörd och arg när jag läser det här.
Du HAR förlorat pengar, den saken är klar. Detta är höjden av oförskämdhet, kriminellt är det.
Det finns "gratis" advokathjälp med en mindre ingångskostnad på kanske 2000 på rättshjälpen om du är behörig där.
Detta ärende kan drivas professionellt och du vinner rättegångskostnad och skadestånd!
Var bor du?
Du kan anlita Greger Åhlin i Stockholm, han är snäll, han är vass, kan allt om finanser, han vinner alltid.
Vår släkt använder honom i fastighetstrångmål och jag har använt honom även i så små ärenden som att en katt blivit felplacerad!!

Ge dig inte för tusan!!!!
Eller kontakta mig så har jag kanske fler tips.
Om ärendet inte är avslutat numera?

/ Jeanna
Hej Jenny! Tack för ditt svar! Jag vill verkligen inte ge upp men jag har inga pengar att köpa professionell hjälp tyvärr för och är inte behörig på rättshjälp. Jag tror det är hopplöst då företaget som säljer min bild finns i Indien. De svarar inte på mail. Så jag har fastnat nu. //Bee
 

iSolen.se

Guest
Hej Jenny! Tack för ditt svar! Jag vill verkligen inte ge upp men jag har inga pengar att köpa professionell hjälp tyvärr för och är inte behörig på rättshjälp. Jag tror det är hopplöst då företaget som säljer min bild finns i Indien. De svarar inte på mail. Så jag har fastnat nu. //Bee
Du kanske kan be bildombudsmannen om internationell kontakt?

Sen tycker jag du ska gå med i någon bildbyrå, tex istockphoto som ägs av Getty images är ett bra val. Då kan du till att börja med börja tjäna pengar på din populära bild. Sen kan du ta hjälp av Gettys erkänt tuffa advokater genom att anmäla den vägen. I ett fall nyligen räckte det för mig att bara nämna namnet Getty för lajkat.aftonbladet.se så togs den stulna bilden ner på en gång :)
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Om stöld av din kattbild till ryggsäckar som säljs ..

Hej Jenny! Tack för ditt svar! Jag vill verkligen inte ge upp men jag har inga pengar att köpa professionell hjälp tyvärr för och är inte behörig på rättshjälp. Jag tror det är hopplöst då företaget som säljer min bild finns i Indien. De svarar inte på mail. Så jag har fastnat nu. //Bee
Du skulle vända dig till media / pressen!
Vilken stad bor du i?
Skicka in den här diskussionen till redaktionen, jag tror någon journalist nappar,
och jag tror TV kan ta upp det i något program.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Så länge det stannar vid svensk TV så bryr dem sig inte i Indien.
OK,
Men jag tänker mig att någon som kan hjälpa till ser programmet osv, det kan dra igång en bra process som inte kostar Bee något. Bättre än inte alls.
Om man börjar med en lokal tidning eller går direkt till en större kanske - men då ska det läggas upp bra. Men kostar inget att försöka.
 

iSolen.se

Guest
Du skulle vända dig till media / pressen!
Vilken stad bor du i?
Skicka in den här diskussionen till redaktionen, jag tror någon journalist nappar,
och jag tror TV kan ta upp det i något program.
Det kan nog vara svårt, media brukar vara tveksamma till att "jaga bildtjuvar" då det riskerar slå tillbaka på dem själva, speciellt kvällstidningarna har ju rätt mycket stulna bilder.
 

martinot

Aktiv medlem
Det kan nog vara svårt, media brukar vara tveksamma till att "jaga bildtjuvar" då det riskerar slå tillbaka på dem själva, speciellt kvällstidningarna har ju rätt mycket stulna bilder.
Tänkte också på det. Media och tidningar är ju ibland ett par av de större "bildtjuvarna" sett till volym och att det är ibland även verkar vara satt i system av dom som en affärsidé att stjäla bilder på löpande band.

Blir nog svårt att få en stor "tjuv" att sätta dit andra "tjuvar" för samma sak om det riskerar att slå tillbaka på dom själva. Jag håller det därför, tyvärr, för osannolikt att de skulle vilja lyfta ett sådant här fall just pga problem med egenintresset i saken.
 

Bee

Aktiv medlem
Jag gör en liten post i den här tråden också angående min jakt på de som drabbats av bildstölder. Det är ett tv-reportage som är påbörjat där vi vill hitta en fotograf som vill ställa upp på en intervju och dokumentära scener.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2144251#post2144251

Främst till dig då Bee som har ett färskt case, men även er andra. Tyvärr finns det ju många fall. Alldeles för många fall.
Du får gärna kontakta mig. Telefon och mail finns på min hemsida www.beethalin.se
Bee
 
ANNONS