Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos 6d, d750, d500, d7500 - Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonted

Medlem
Hej,

Helt ny här på forumet och försökt söka lite svar men inte riktigt hittat rätt så ni får ursäkta om det blir dubbelpost med detta.

Jag är på jakt efter en kamera för rent hobbyfoto. Min sambo har arbetat som fotograf för x antal år sedan och jag själv har fotat mycket men inte uppgraderat sen min Nikon D80.

Nu tittar vi på att köpa en kamera tilsammans. Syftet med kameran är rent hobby. Ha med på semester, båten etc. Vi kommer inte i första hand fota sport och liknande men självklart är det kul om man kan få lite action-bilder som blir skarpa på vår hund t.ex.

Prismässigt tittar vi på allting mellan 15-30 000 inklusive 1-2 objektiv.

Vilken kamera skulle ni ha gått på? Fullformat så som eos 6d eller d750? Eller helt enkelt på D500 eller nya d7500?

Borde man faktiskt vänta på nya fullformataren från canon eller nikon?

Alla tips mottages tacksamt!

/Mvh Jonathan
 

jonted

Medlem
Hej,

Har ni funderat på spegellöst? Både Fuji och Sony har bra hus med bra autofokus.

Fuji X-T2 + 16-55 f2.8 går att få under 30k. Köp till MGH-XT2 samt ett eller två extrabatterier bara:

http://www.mattssonsfoto.se/systemkameror/fujifilm/kameror/fujifilm-x-t2-svart-xf-16-55mm-f-2-8-r-lm-wr
Tack för ditt svar!

Inte funderat på det än men rent spontant så ser jag nog helst att vi stannar vid spegelreflex. Jag har dock svårt att motivera varför mer än vana?!

Är det någon speciell anledning till att du tycker att vi bör titta på just spegellöst?
 

dynax9

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera D500 om sport/action är prioriterat då dess AF-modul är bland det bästa som finns idag.
Köper man bra grejer ångrar man sig inte, man bara att glädjas av alla skarpa skott man kommer hem med 😃
Lycka till

Mvh
Mats
 

jonted

Medlem
Jag skulle rekommendera D500 om sport/action är prioriterat då dess AF-modul är bland det bästa som finns idag.
Köper man bra grejer ångrar man sig inte, man bara att glädjas av alla skarpa skott man kommer hem med 😃
Lycka till

Mvh
Mats
Tack för svaret!

Jag skulle dock inte säga att sport/action är prioriterat utan snarare bildkvalité i sin helhet. Jag har ingen ambition att sitta och fota sport egentligen men det vore kul att även kunna få bra skarpa bilder om man t.ex. ska fota vår hund i rörelse.

Detta kanske innebär att vi bör välja bort fullformat men jag har inte riktigt fått den bilden ännu
 

fredlund88

Aktiv medlem
Canon 5D mk3 ligger i bra pris om man köper begagnat. den borde klara av att fota hunden i rörelse. sett flera fågelfotografer som använder den.
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för svaret!

Jag skulle dock inte säga att sport/action är prioriterat utan snarare bildkvalité i sin helhet. Jag har ingen ambition att sitta och fota sport egentligen men det vore kul att även kunna få bra skarpa bilder om man t.ex. ska fota vår hund i rörelse.

Detta kanske innebär att vi bör välja bort fullformat men jag har inte riktigt fått den bilden ännu
Det är ju objektiven som är viktigast sett till bildkvalité.

Men ska man fota mycket "action" så är lär ju D500 vara bland det bästa man kan köpa.
 

jonted

Medlem
Det är ju objektiven som är viktigast sett till bildkvalité.

Men ska man fota mycket "action" så är lär ju D500 vara bland det bästa man kan köpa.

Absolut förstår jag att objektiven har en viktig del i detta men skulle du på min beskrivning säga att jag bör titta på en kamera som klarar "action"?

Min bild av vad jag beskriver är att det snarare är en liten del av mitt fotande som jag gärna ser att kameran klarar bra.

Nu kanske jag låter kritisk men jag försöker enbart själv förstå vad som passar mig bäst och har eventuellt helt fel uppfattning om vad jag faktiskt behöver :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ni är vana användare. Börja med FF eller inte.
Vill ni ha den lite mer krämiga bakgrundsoskärpan det ger eller inte?
 

Brix

Aktiv medlem
Absolut förstår jag att objektiven har en viktig del i detta men skulle du på min beskrivning säga att jag bör titta på en kamera som klarar "action"?

Min bild av vad jag beskriver är att det snarare är en liten del av mitt fotande som jag gärna ser att kameran klarar bra.

Nu kanske jag låter kritisk men jag försöker enbart själv förstå vad som passar mig bäst och har eventuellt helt fel uppfattning om vad jag faktiskt behöver :)
Det låter väl egentligen som att ni bör ha nåt bra "allround"-kamerahus, inte för att jag tror D500 skulle funka dåligt som det heller men. Tror egentligen ni blir nöjda oavsett vilket kamerahus ni väljer av dom du nämnt.
Men visst, ni skulle ju kunna vänta lite och se om Nikon eller Canon kommer med nån ny FF snart. Jag själv är faktiskt också sugen på att uppgradera till FF och väntar på att dom ska utannonsera nåt nytt :)

Ni är vana användare. Börja med FF eller inte.
Vill ni ha den lite mer krämiga bakgrundsoskärpan det ger eller inte?
"mer krämig bakgrundsoskärpa" ger det ju inte, hur bokehn ser ut beror ju på objektivet. Däremot kan man få kortare skärpedjup med FF.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Så här har jag själv tänkt....

Till fåglar och djur på avstånd samt makro passar en APS-C kamera bra. Sport också men inte så mycket för mig. Har själv Nikon och här är D500:an som hand i handske. Autofokus mycket bra och lite förenklat, så tar jag inte enstaka bilder men den. Mer bild-serier. Först en, kollar om det finns tid, komponerar om och tar en eller flera serier till.

När det gäller porträtt, landskap och dokumentärfoto etc är fotograferandet lite mer eftertänksamt. Här vill jag gärna använda en FF. Flytta reflektorn, vänta in ljuset, lägga fokus på olika ställen, be personen flytta på sig lite osv osv. Har idag en D800 men avvaktar med spänning vad efterföljaren till D810 blir....

Om det mesta fotograferandet är inom det senare och det handlar om att ha en kamera skulle jag tveklöst välja en FF till allt.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Tack för svaret!

Jag skulle dock inte säga att sport/action är prioriterat utan snarare bildkvalité i sin helhet. Jag har ingen ambition att sitta och fota sport egentligen men det vore kul att även kunna få bra skarpa bilder om man t.ex. ska fota vår hund i rörelse.

Detta kanske innebär att vi bör välja bort fullformat men jag har inte riktigt fått den bilden ännu

Pratar vi bildkvalitet så rekommenderar jag definitivt Fuji X-T2! Grymt bra och roliga kameror att plåta med. Plus att dom har ett objektivutbud som är enormt starkt! Den har snabb AF också.
 

Sebjee

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!

Inte funderat på det än men rent spontant så ser jag nog helst att vi stannar vid spegelreflex. Jag har dock svårt att motivera varför mer än vana?!

Är det någon speciell anledning till att du tycker att vi bör titta på just spegellöst?
Det jag läst ut ur ditt första inlägg var "Ha med på semester, båten etc.".

XT-2 är nästan ett halvt kilo lättare med liknande objektiv samt att formfaktorn är mindre, dvs lättare att ha med sig och använda rent fysiskt.

Ett annat plus är de trevliga kontrollerna med ISO, slutartid, kompensation och bländare. Nu med FW 2.0 som släpptes i dagarna blev det en bättre kamera också. Och inte minst JPEG direkt ur kameran är oförskämt bra :)

Samt eftersom det är en EVF så ser du direkt hur bilden blir, du behöver inte chimpa för att kolla om bilden blev som du tänkte dig.

Plockat data från prisjakt:

D500 838g
Nikon 16-80 2.8-4.0 480g
1318g

X-T2 507g
Fuji 18-55 2.8-4.0 310g
817g

D500 838g
Nikon 17-55 2.8 755g
1593g

X-T2 507g
Fuji 16-55 2.8 655g
1162g
 

StaffanW

Aktiv medlem
Canon 6D på Scandinavian Photo just nu för 11.990:- och så en helt ok standardzoom 24-105/3,5-5,6 IS STM för 4290:-.
16280:- tillsammans är ett bra pris för en FF och bra normalzoom.

6D har en bra sensor och riktigt bra AF på mittpunkten (dom övriga inte lika bra).

Sen kan du köpa till ett fast objektiv med stor bländaröppning för kort skärpedjup.

Vikt 1295g totalt.
 

PMD

Aktiv medlem
"../Jag skulle dock inte säga att sport/action är prioriterat utan snarare bildkvalité/.."

Och där vinner Fuji :)
Jag triggade på "bra autofokus". Jag tror att Olympus E-M1har ett av de bästa AF-systemen för spegelfria kameror, för att inte säga det bästa.

Men jag tror att Canons eller Nikons småbildskameror vinner bildkvalitetmatchen.
Eller Sony, som visserligen inte var ett alternativ i urinlägget, men det behöver vi väl inte låta oss hindras av? :)
 
ANNONS