Annons

Lightroom 6 i butik eller prenumerera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lightroom 6 finns ju att köpa på DVD för ca 1398:- i många nätbutiker. Jämfört med att prenumera från Adobe för 120 kr/mån. Har förstått att det inte ingår uppgraderingar, men är det nån annan begränsning på version 6 jämfört med den man prenumererar på?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Lightroom 6 finns ju att köpa på DVD för ca 1398:- i många nätbutiker. Jämfört med att prenumera från Adobe för 120 kr/mån. Har förstått att det inte ingår uppgraderingar, men är det nån annan begränsning på version 6 jämfört med den man prenumererar på?
Jag har köpt i butik. Vill man få tillgång till framtida raw format finns det ett extraprogram att ladda ner från adobes hemsida så man får omaket att ladda om bilderna två ggr kan man beskriva det förkortat.
 

fredrik_t

Ny medlem
Det finns vissa funktioner som bara finns i CC-versionen, inte så många dock. Så länge version 6 är den senaste så får du uppdateringar även till standalone versionen - men snart kommer väl LR 7, kanske läge att vänta på den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För lite mer kött på benen.
LR6 och uppdateringar innebär att du får buggrättningar och nya kameramodeller/objektiv läggs till.
Det innebär inte att du får nya funktioner som CC får.
LR7 har debatterats rätt länge utanför Adobes sfär.
Adobe själva säger inte ett knyst.
Däremot har Adobe sagt att LR standalone kommer försvinna.
Men det är länge sedan och det har inte bekräftats på säkert 4 år, jag har för mig att det uttalandet var före LR6.
Sen finns Adobe DNG Converter om man vill använda nya kameramodeller för äldre LR-versioner.
 

cool cat

Aktiv medlem
Uppdatera LR 6 fungerar

Lightroom 6 finns ju att köpa på DVD för ca 1398:- i många nätbutiker. Jämfört med att prenumera från Adobe för 120 kr/mån. Har förstått att det inte ingår uppgraderingar, men är det nån annan begränsning på version 6 jämfört med den man prenumererar på?

Jag har Lightroom 6.0 ( köpversion) på Mac sedan 2016 och uppdaterade senast i går från 6.8 till 6.12, så visst går det !! Men det är inte helt tydligt hur man ska gå till väga med uppdatering av köpversionen. Uppdateringar görs via appen" Adobe download assistent" den senaste uppdateringen hette något i still med "CC 2015.12 /LR 6.12 "

Senaste uppdateringen 6.12 var betydelsefull, en allvarlig bugg medförde att bildfiler kunde försvinna/raderas.https://feedback.photoshop.com/photoshop_family/topics/moving-files-resulted-in-lr-deleting-the-files

Hoppas det är fixat nu, men för säkerhets skull fortsätter jag att spara kopior på alla bildfiler, eftersom så väl program, maskinvara och människa kan fortsätta göra tokigheter ;-).

betr. skillander i mjukvara LR6 vs CC 2015 se
; http://prodesigntools.com/adobe-lightroom-6-standalone-vs-cc.html
 
Senast ändrad:

thommya

Aktiv medlem

Hans Österlind

Aktiv medlem
Vad menas med framtida raw-format?
Med nya modeller kommer nya rawformat. Nikon heter .NEF, Olympus .ORF och så vidare och tillverkarnas rawformat ändras med tiden och modellbyten vilket gör att en sprillans lanserad kameramodells rawfiler inte fungerar riktigt bra i äldre bildprogram. Det finns inbakade bildprofiler och annat mums som korrigerar för diverse optiska fel som inte alltid stöds av äldre, i förhållande till kameror, programvaror
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
För lite mer kött på benen.
LR6 och uppdateringar innebär att du får buggrättningar och nya kameramodeller/objektiv läggs till.
Det innebär inte att du får nya funktioner som CC får.
LR7 har debatterats rätt länge utanför Adobes sfär.
Adobe själva säger inte ett knyst.
Däremot har Adobe sagt att LR standalone kommer försvinna.
Men det är länge sedan och det har inte bekräftats på säkert 4 år, jag har för mig att det uttalandet var före LR6.
Sen finns Adobe DNG Converter om man vill använda nya kameramodeller för äldre LR-versioner.
Jag var i affären i helgen och där sa försäljaren att han i dagarna fått säljförbud på köpe-LR-boxar.

:-(
 

AFJ

Aktiv medlem
Dustin har licens till traditionell LR på sin hemsida för en dryg 1000-lapp.

Kanske kan vara något?
 

afe

Aktiv medlem
Såvitt jag vet har Adobe bara sagt att resten av programmen i CS enbart går att prenumerera på, men inget om att LR nte kommer att gå att köpa i framtiden.
 
Med nya modeller kommer nya rawformat. Nikon heter .NEF, Olympus .ORF och så vidare och tillverkarnas rawformat ändras med tiden och modellbyten vilket gör att en sprillans lanserad kameramodells rawfiler inte fungerar riktigt bra i äldre bildprogram. Det finns inbakade bildprofiler och annat mums som korrigerar för diverse optiska fel som inte alltid stöds av äldre, i förhållande till kameror, programvaror
Ok, tack för info.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har du länk till det? Jag har inget minne av att de faktiskt har uttalat detta.

Däremot är vi väl många som befarar att så skall ske.

Jag har för mig att det sades under en intervju men... sen kom LR6 ändå.
Jag tror att Adobe har svårt att ta sig ur standalone.
O även om det inte kommer ngn 7 så finns än så länge 6.
 
ANNONS