Annons

planerar att köpa kompakt systemkamera, tips??

Produkter
(logga in för att koppla)

rrrebecka

Aktiv medlem
Tjena!
Jag planerar att köpa en kompakt systemkamera, främst till resor & till videos (både privat & inom jobb frisör/skönhet)

Har kikat på antingen:

Canon Powershot G5x som filmar i fullHD & verkar ha ett ljusstarkt objektiv som ger skarpa bilder med skärpedjup vilket jag gillar.
Positivt med denna är att man kan ha en extern mick för bättre ljud om jag förstått rätt?! :)
Priset ligger mellan 6000-7000ca.

Eller,
Panasonic Lumix DMCTZ90 med 30x optisk zoom,
4K video
FRÅGA: Kan man ha extern mick på??
Priset 3990:- (Låter väldigt billigt!?)
Jag har inte sett några videos/bilder med denna så jag är nyfiken på hur bildkvaliten & hur objektivet är!?

MINA KRAV:
- bra kvalitet på både foto & video.
- Video med bra fokus där fokusen inte piper/låter (vilket min nuvarande kamera gör SUCK)
- Vinklingsbar skärm
- Extern mick är ett plus.

Såå.. vilken ska man satsa på?!?
 
Senast ändrad:

Jan L

Avslutat medlemskap
Kompakta ja - men ingen av dem är någon systemkamera. Vad är det du letar efter?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror du få fundera lite mer kring krav och i vilket ljus du skall använda den. En större sensor möjliggör om allt annat är samma bilder/video i sämre ljus och mer suddig bakgrund. Sedan är det en definitionsfråga som påpekats. Systemkamera = utbytbara objektiv. Kompaktkamera = inte utbytbara objektiv. Kompakt systemkamera = en systemkamera utan pentaprisma och spegel utan bilden komponeras antingen på skärmen eller via en elektronisk sökare istället för optisk.

Det låter som om du söker en kompaktkamera.

Det låter inte som om du behöver så väldigt mycket zoom.

Det som kostar är storlek på sensorn och ljusstyrka på objektivet. Ju lägre f-tal (t ex f/2,8) desto bättre lågljusprestanda och möjlighet till suddig bakgrund för en given sensorstorlek. Eftersom Panasonicen här har både en pytteliten sensor och klen ljusstyrka är den billig.

Idag finns kompakter med i stort sett tre sensorstorlekar från störst till minst:

APS-C eller nära (m43): t ex Canon G1X serien eller Pana LX100

1" sensor t ex Canon G5X mm eller Sony RX100 serien (finns fler)

1/2,3" sensor: panasonics TZ serie mm

Prioriterar du foto i sämre ljus (egentligen allt annat än dagsljus ute om man kräver kvalitet) eller möjlighet till tunnare skärpedjup (suddig bakgrund) så skulle jag titta på de första två kategorierna men kolla bländarvärdet.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Jag tror du få fundera lite mer kring krav och i vilket ljus du skall använda den. En större sensor möjliggör om allt annat är samma bilder/video i sämre ljus och mer suddig bakgrund. Sedan är det en definitionsfråga som påpekats. Systemkamera = utbytbara objektiv. Kompaktkamera = inte utbytbara objektiv. Kompakt systemkamera = en systemkamera utan pentaprisma och spegel utan bilden komponeras antingen på skärmen eller via en elektronisk sökare istället för optisk.

Det låter som om du söker en kompaktkamera.

Det låter inte som om du behöver så väldigt mycket zoom.

Det som kostar är storlek på sensorn och ljusstyrka på objektivet. Ju lägre f-tal (t ex f/2,8) desto bättre lågljusprestanda och möjlighet till suddig bakgrund för en given sensorstorlek. Eftersom Panasonicen här har både en pytteliten sensor och klen ljusstyrka är den billig.

Idag finns kompakter med i stort sett tre sensorstorlekar från störst till minst:

APS-C eller nära (m43): t ex Canon G1X serien eller Pana LX100

1" sensor t ex Canon G5X mm eller Sony RX100 serien (finns fler)

1/2,3" sensor: panasonics TZ serie mm

Prioriterar du foto i sämre ljus (egentligen allt annat än dagsljus ute om man kräver kvalitet) eller möjlighet till tunnare skärpedjup (suddig bakgrund) så skulle jag titta på de första två kategorierna men kolla bländarvärdet.

ja, alltså som jag skrivit i min text så står det mellan Canon G5x eller Lumix DMCTZ90,
har inte lyckats hitta/se några bilder/videos från Lumix-kameran & är därför osäker på kvaliten där.
Kanske vore ett bättre alternativ då att satsa på Canons G5x?

Jag åker till New York I maj, och reser lite överallt annars i övrigt där jag vill kunna ta snygga bilder med bra kvalitet. I mitt jobb tar jag bilder på frisyrer samt produkter och saknar att kunna göra kortare videos.

Har en Canon 5d hemma, så där saknar jag ju videofunktion.
Fotar/Filmar för det mesta i bra ljus (helst dagsljus) :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
ja, alltså som jag skrivit i min text så står det mellan Canon G5x eller Lumix DMCTZ90,
har inte lyckats hitta/se några bilder/videos från Lumix-kameran & är därför osäker på kvaliten där.
Kanske vore ett bättre alternativ då att satsa på Canons G5x?

Jag åker till New York I maj, och reser lite överallt annars i övrigt där jag vill kunna ta snygga bilder med bra kvalitet. I mitt jobb tar jag bilder på frisyrer samt produkter och saknar att kunna göra kortare videos.

Har en Canon 5d hemma, så där saknar jag ju videofunktion.
Fotar/Filmar för det mesta i bra ljus (helst dagsljus) :)
G5X kommer leverera mycket snyggare bildkvalitet. Video är full HD. Skall du upp i 4K föreslår jag en senare Sony RX100 som har 4K. Kommer inte ihåg om det är 4K i RX100 III eller om du måste upp i IV eller V.
 
ANNONS