Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Senaste uppdatering av Lightroom (7,3?)

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Ah
Adobe Standard....
har aldrig valt ngn annan...
Det finna all anledning att utforska de olika profilerna tycker jag. Adobe Standard övergav jag för länge sedan och brukar istället köra Camaera Standar som utgångspunkt.

I 7.3 tycker jag det känns som Adobe Color är en trevligare start än Adobe Standard. Adobe Monochrome tycker jag var en bra för svartvitt. Skall kolla lite närmare på de olika alternativen när tid ges.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har provat några o få är intressanta för mig.

Adobe standard - och trycka upp färgerna...
eller
En mer saturerad - och trycka ner färgerna...

...spelar knappast ngn större roll.
Det är ju slutresultatet som räknas.
 

Veda59

Aktiv medlem
Jag har också fått mina förinställningar (presets) omstuvade och det verkar inte heller längre gå att göra en grupp, åtminstone fastnar den inte. Någon som kan gissa om Adobe snabbt kommer att fixa till detta? Jag har inte så lång erfarenhet av Lightroom. Däremot gillar jag det nya läget på profiler, de hade jag missat förut.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om jag har läst rätt när jag ögnat på nätet så kan du döpa om presets så soreteras de om.
En siffra först så....
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om jag har läst rätt när jag ögnat på nätet så kan du döpa om presets så soreteras de om.
En siffra först så....
Har man väldigt många så är detta rätt jobbigt. Nu sitter jag inte framför LR, men kommer jag ihåg rätt så numrerar LR numera igen på det väldigt gamla sättet. Det är nog en bugg som de kommer korrigera i nästa version. Bara att bita ihop och låta det vara så där sålänge.
1
11
12
13
.
.
.
2
21
23
.
.
.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Knappast
Det är ett val, ingen bugg.
För om det är en bugg då har de ingen koll på vad de håller på med.
Menar du att Adobe i alla år valt att numrera 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 och att efter uppdateringen att den numera numrerar 1, 10, 11, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 är ett tillval?

Tillägg/Korrigering: Körde Teamviewer för att kolla ordningen, vette fan, men i min ena kategori är ordningen
20a, 21a, 21b, 21c, 22c, 21d, 20b, 22a, 20c, 23c, 22b, 23b, 23a etc
Ser inget mönster.
I andra kategorier är de i perfekt bokstavsordning.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Här är flera som har samma problem tyvärr.

https://www.slrlounge.com/adobe-camera-raw-presets-for-cc/
https://forums.adobe.com/thread/2473756

Här är fix http://natephotographic.com/lightroom-classic-7-3-presets-sorted-wrong-order/
Men jag väntar hellre på Adobe ska göra nåt. Inte hela världen även om det är irriterande. Jobbigare att välja dom numera då datorn nästan dör när jag håller musen över mallarna.
En annan fix som man skapar nya dummy kataloger
https://lightroomkillertips.com/managing-develop-presets-7-3-update-classic/

/stefan
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tänkte vänta med uppdatering men då inte synkningen till Lightroom mobil fungerade utan uppdatering så chansade jag. I mitt fall fungerar allt som tidigare och jag märker ingen direkt skillnad i hastighet. Möjligen gick det lite snabbare vid importen jag testade men det var bara något tjugotal bilder så säger kanske inte så mycket. Vill ändå skriva så de som tvekar att uppdatera hör om fall som gått bra också. Jag har dock en stationär dator som var riktigt bra för några år sedan och duglig nu. Med en laptop som gått varm med tidigare version hade jag tvekat att uppdatera
 

zosma

Aktiv medlem
Jag har inga problem, utom det jag skrev i första inlägget. Uppdaterad både stationär och bärbar.
 

manon

Medlem
Jag är också nöjd med uppdateringen. LR är ofta ingen racer men det är den snabbaste versionen jag har haft. Inga konstiga extrafiler heller hur mycket jag än letar.
 

Veda59

Aktiv medlem
Om jag har läst rätt när jag ögnat på nätet så kan du döpa om presets så soreteras de om.
En siffra först så....
Hur döper man om dem? I utforskaren eller?

Jag skulle vilja gruppera om dem, det är en enda lång lista nu efter alla nya som tillkom vid uppdateringen. Men nu går det inte att skapa grupper om man inte möjligen sparar en ny förinställning.
 

Veda59

Aktiv medlem
Jag har hittat hur jag gör. Högerklick så kan man byta namn. Men mina var redan numrerade och serien var 1,10,11,12....,2,3,4 osv.
Men jag döpte om 10 till 110 och då flyttar de på sig i listan.
 
ANNONS