Annons

Vågar man importera saker som går med Postnord längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Det förekommer ofta och inte bara postnord utan DHL, Schenker etc. Innan vi hade firman hemma jobbade jag ändå hemma och det var snarare regel än undantag att varannan avi påstod att vi inte varit hemma trots två personer i huset.

Nu med firman (samma adress) funkar det i princip alltid så det har med privatpersoner att göra.
Där har vi det! Om en chaufför är på plats med godset och ingen öppnar så felhanterar vi körningen på plats via handdatorn. Då ser man i efterhand exakt var godset felhanterades eftersom handdatorn är utrustad med GPS. Alltså....har chauffören gjort sig mödan att åka till adressen så har han/hon försökt leverera. Man åker inte till adressen och sedan struntar i att försöka leverera. Allt chauffören gör under dagen kan man syna i efterhand. Så det där med att kunden sett chauffören utanför firman och sedan struntat i att leverera är skitprat enl mig.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Där har vi det! Om en chaufför är på plats med godset och ingen öppnar så felhanterar vi körningen på plats via handdatorn. Då ser man i efterhand exakt var godset felhanterades eftersom handdatorn är utrustad med GPS. Alltså....har chauffören gjort sig mödan att åka till adressen så har han/hon försökt leverera. Man åker inte till adressen och sedan struntar i att försöka leverera. Allt chauffören gör under dagen kan man syna i efterhand. Så det där med att kunden sett chauffören utanför firman och sedan struntat i att leverera är skitprat enl mig.
Är inte strunt. Jag har råkat ut för samma två gånger på kort tid. Tagit ledigt från jobbet hela dagen och fått sms att de försökt leverera. Otroligt då man sitter hemma inomhus och väntar på att någon ska vara vid dörren.

Bästa är chaffisarna som ringer 30min innan för att kolla om man är hemma. Då kan man avtala annat som ex att de lämnar till grannen eller helt enkelt bara stjälper av det på tomten.


/Stefan
 

cardazio

Aktiv medlem
Sjukt glad att jag köpte en väska (exakt samma fast i annan färg) på blocket dagen efter jag beställde från Kina i februari.


27/2 ankom paketet till Sverige. Efter 3 kontakter på telefon, 2 på FB och 3 mail fick jag veta var man kan betala momsen i förtid (fick dock veta det 4 veckor efter ankomst till sverige efter påtryckningarna ovan) och gjorde det. Nu 1.5 veckor efter momsen blev betald har jag fortfarande inte fått någon försändelse..

Återstår att se om man ska ha kvar väskan när den väl kommer eller ej.
 

iSolen.se

Guest
Har du satt dig in vad som ingår i transporttjänsten? Var, som jurister säger det, den juridiska och ekonomiska risken övergår på mottagaren? Dvs var du skall ta emot godset.
När jag ibland kollar innan jag beställer på nätet så brukar det stå vid tomtgräns för villa och entredörr i trapphus till hyreshus.
Får en känsla av att det ofta kritiseras utan att man vet hur tjänsten skall utföras utan mer baserat på vad man själv tycker tror.
Som sagt det är samma fysiska adress, enda skillnaden är att det är företag som mottagare och nu kommer paketen som de ska.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Som sagt det är samma fysiska adress, enda skillnaden är att det är företag som mottagare och nu kommer paketen som de ska.
PostBort har satt villkoren så att de inte behagar leverera företagspaket (det heter något annat den här veckan) till privatpersoner, utan det ska alltid ta minst ett dygn extra och att de tar betalt för utkörning som de inte utför. Sedan hittar de ibland på att det är en privatadress fast det även finns ett företag på adressen. Bekvämt och bra.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Mitt försändelse, ett rekommenderat paket, lyser fortfarande med sin frånvaro. Följande tabell visar förloppet till dags dato:

Köp......................ebay Vietnam.......fredag 23 februari kl 16
Skickades............från Vietnam........måndag 26 februari kl 24
Anlände...............till Sverige.............söndag 4 mars kl 10
Tullaviserades.....via brev.................torsdag 29 mars kl 15
Betalades.............via Swish...............lördag 31 mars kl 19
Väntar...................13 dagar...............fredag 13 april kl 9

Det jag beställde var filterhållare för 100 mm rektangulära filter till Voigtländer vidvinkelobjektiv 10 mm och 15 mm.
 

Rainshadovv

Ny medlem
Detta är ju helt knäppt skall jag som beställer hålla koll på vart företaget som jag beställer av köper sina varor. Nu blir jag brydd!
Men man beställer ju inte av ett bolag inom EU utan från ett land utanför.
Ali har ett lager i Tyskland och där har jag inte momsat eller tullat vid köp även efter de nya reglerna.
 

iSolen.se

Guest
PostBort har satt villkoren så att de inte behagar leverera företagspaket (det heter något annat den här veckan) till privatpersoner, utan det ska alltid ta minst ett dygn extra och att de tar betalt för utkörning som de inte utför. Sedan hittar de ibland på att det är en privatadress fast det även finns ett företag på adressen. Bekvämt och bra.
I början var det faktiskt lite strul på den punkten men vi ringde dom och påpekade att det var företagsadress även om det var en villa och då löste det sig.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
PostBort har satt villkoren så att de inte behagar leverera företagspaket (det heter något annat den här veckan) till privatpersoner, utan det ska alltid ta minst ett dygn extra och att de tar betalt för utkörning som de inte utför. Sedan hittar de ibland på att det är en privatadress fast det även finns ett företag på adressen. Bekvämt och bra.
Fast som Kent skriver så är även det där okunskap.

Företagspaket har alltid varit en tjänst riktad till företag och tyvärr är det så ofta att företag kan få andra tjänster än privatpersoner i många sammanhang. TJänsten har tidigare också utnjyttjas för att få paket utkörda till privatkunder, snarare så att det alltid har untjyttjas. Det var ett schysst alternativ, men förmodligen var det inte hållbart och det reglerades och blev mer tydlig för tiotalet år sedan, eventuellt tidigare. Och i samband med det så skapades det alternativ för att få hemkörning även till privatkunder.

Mycket i den härvan som redes upp då var i att Posten ofta utförde extra tjänster som de inte tog betalt för.

Skickas det med nu med rätt produkt/tjänst så tillkommer inte den där extra dagen, den tillkommer för att företagspaketet hanteras i ett annat flöde och måste hanteras särskilt när det kommer fram till distributionspunkten och det där visar sig vara till en privatperson. (Egentligen så ska det inte vara möjligt att skicka företagspaket annat än till företag redan när det registreras och tas emot.)

Sen är det fritt fram med vilka fördomar som helst, Post -mord/-bort, eller annat. Men det är just det, fördomar. Som du själv skriver "inte behagar leverera företagspaket till privatpersoner" så är det tydligen fortfarande möjligt att missbruka produkten och då är det ett dilemma med adresser till privata hushåll, men det går tydligen att lösa så som iSolen beskriver.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det där med företagspaket till privatadresser och vise versa är säkert bra. Men det löser ju knappast trådens ämne, nämligen vad som händer (eller snarare inte händer) med importförsändelser från länder utanför EU.

Som jag ser det så har problemet två sidor, dels tiden från att försändelsen anländer till Sverige tills det tullbehandlats och dels tiden från att tull och eventuell moms betalats tills försändelsen levereras till adressaten. Skickar jag ett paket inom Sverige så kommer det fram på en till två dagar. Varför behöver ett liknande paket ta flera veckor efter betalning av avgifterna för transport inom landet där paketet dessutom redan finns i PostNords system? Kanske PostNord borde börja betrakta försändelser vars tullavgifter betalats som nya, vanliga inrikesförsändelser som då borde vara framme efter en till två dagar.

Vad är det PostNord gör med försändelserna efter att importavgifterna betalats?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Är inte strunt. Jag har råkat ut för samma två gånger på kort tid. Tagit ledigt från jobbet hela dagen och fått sms att de försökt leverera. Otroligt då man sitter hemma inomhus och väntar på att någon ska vara vid dörren.

Bästa är chaffisarna som ringer 30min innan för att kolla om man är hemma. Då kan man avtala annat som ex att de lämnar till grannen eller helt enkelt bara stjälper av det på tomten.


/Stefan
Stjälper av det på tomten?? Finns inte! Vi måste ha en kvittens av adressaten om inte det finns ett sk LUK-avtal. Då kan vi lämna av godset utan kvittens. Vilken frisk människa ställer av en 75 tums TV utan kvittens uppgjord via telefon? Man ringer i regel alltid innan leverans för att säkerställa att man kommer fram med fullstor lastbil och att kunden finns på plats. ibland går det åt skogen , men det är väldigt ovanligt och oftast beror det på kunden som inte varit på plats trots att man har bokat utkörningen en viss dag och tid. Sedan ringer kunden in till kundtjänst och blåljuger för att slippa betala för en extra utkörning. Tro inte allt ni läser i Aftonhoran och Expressen!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Stjälper av det på tomten?? Finns inte! Vi måste ha en kvittens av adressaten om inte det finns ett sk LUK-avtal. Då kan vi lämna av godset utan kvittens. Vilken frisk människa ställer av en 75 tums TV utan kvittens uppgjord via telefon? Man ringer i regel alltid innan leverans för att säkerställa att man kommer fram med fullstor lastbil och att kunden finns på plats. ibland går det åt skogen , men det är väldigt ovanligt och oftast beror det på kunden som inte varit på plats trots att man har bokat utkörningen en viss dag och tid. Sedan ringer kunden in till kundtjänst och blåljuger för att slippa betala för en extra utkörning. Tro inte allt ni läser i Aftonhoran och Expressen!
Finns olika sätt att kvittera. Exempelvis genom ett sms. Jag har gjort det ofta med exempelvis tavlor.

/Stefan
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Finns olika sätt att kvittera. Exempelvis genom ett sms. Jag har gjort det ofta med exempelvis tavlor.

/Stefan
Har du kvitterat leveransen eller godkänt/meddelat ett möjligt leveransdatum (och sedan så har leverantören struntat i att ta kvittens)?

Spontant, med tanke på att någon faktiskt kan göra en beställning i ditt namn, tycker du det är lämpligt att kunna kvittera en teve via ett sms från en telefon och teven ställs av på tomten?

(En gång i tiden så förekom det att saker, t.ex. datorer och annan elektronik, beställdes till adresser där det inte var någon som bodde eller att det inte fanns något företag på den adressen. Det sattes i system och paket leverades till utlämningställe och kvitterades av någon okänd. Sedan så infördes det en hårdare kontroll via id-kort/körkort. Och t.ex. TRE slutade att lämna ut kollinummer via deras kundtjänst för att det förekom att andra hämtade ut paketet med telefonen och den som beställde sa sig inte fått telefonen. Att det nu skulle vara möjligt att kvittera en teve via SMS ser jag som omöjligt ...)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har du kvitterat leveransen eller godkänt/meddelat ett möjligt leveransdatum (och sedan så har leverantören struntat i att ta kvittens)?

Spontant, med tanke på att någon faktiskt kan göra en beställning i ditt namn, tycker du det är lämpligt att kunna kvittera en teve via ett sms från en telefon och teven ställs av på tomten?

(En gång i tiden så förekom det att saker, t.ex. datorer och annan elektronik, beställdes till adresser där det inte var någon som bodde eller att det inte fanns något företag på den adressen. Det sattes i system och paket leverades till utlämningställe och kvitterades av någon okänd. Sedan så infördes det en hårdare kontroll via id-kort/körkort. Och t.ex. TRE slutade att lämna ut kollinummer via deras kundtjänst för att det förekom att andra hämtade ut paketet med telefonen och den som beställde sa sig inte fått telefonen. Att det nu skulle vara möjligt att kvittera en teve via SMS ser jag som omöjligt ...)
Ja du tycker det gör det inte omöjligt tyvärr. Dyraste prylen jag kvitterade ut via sms var förra året då jag köpte en A7R2. Bad dom lämna paketet på tomten.

Tillägg: det är inte PostNord man kan göra detta med.

/Stefan
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag har köpt från Kina (Laowa) nyligen.

Förvisso har DHL mindre volymer och ett system i drift sedan länge, så det är inte rättvist att jämföra mot PostNord som ju åkt på att hantera alla Kina-försändelser oavsett värde. Så här gick det:

11/4, 16:57 meddelar DHL som hämtning hos leverantör
12/4; 17:18 landade det i Lepzig
13/4; 05:48 lämnade det Köpanhann fvs t Arlanda
13/4; 07.45 var det inklarerat, momsat i Sverige och låg för utkörning till ombud (DHL ger ju ett sms med frågan om dörr- eller ombudsleverans)
13/4; 18.02 kvitterade jag ut det i närliggande ombud.

Det gick på 50:- USD för frakten istället för post och fraktfritt.

Så helgen var räddad!

-J!
 
ANNONS