Annons

Vad ersätter man Adobe med vid sin pensionering?

Produkter
(logga in för att koppla)

connyp

Medlem
Glöm inte bort ON1 Photo Raw 2018! Innehåller förutom rawkonverterare och redigerare också en katalogiseringsmodul typ LR. Jag har ingen erfarenhet av LR, men man kan tydligen integrera dessa progam på ett smidigt sätt.
Jag har använt CS5 i många år (på amatörnivå iofs) men har lämnat Adobes värld och förutom att vanans makt är stor saknar jag inte CS5 nämnvärt.

Använder sedan något år Affinity men har de senaste månaderna testat ON1 och blivit både förtjust och imponerad. Det enda jag saknar i ON1 är focus stacking så då är det Affinity som gäller.
För en förhållandevis billig penning (gav ca 850 sek styck) får man mycket kompetenta program.
Går att testa båda i 30 dagar så man behöver ju inte köpa grisen i säcken heller.

Finns massor av tutorials i alla dess former till båda programmen.
Här en länk till en kille som på ett både behagfullt och pedagogiskt sätt visar lie av vad ON1 går för:
https://www.scottdavenportphoto.com/on1

//Conny P
 

Polar300

Aktiv medlem
Hm, close but no cigar...

Nu har jag använt DxO PhotoLab Elite edition ett tag - och jag är mycket nöjd med RAW-konverteringen och anser det vara OK med själva bilddompterandet. Men, jag inser att sviten på intet sätt är ett tillräckligt bra alternativ till Photoshop CS för mig. PhotoLab Elite-sviten saknar massor av de funktioner / verktyg som jag nu inser att jag använde nästan dagligen (Hm, ja: antingen saknas funktionerna, eller så är jag korkad nog att inte hitta dem...); Jag har redan saknat sånt som "Spara som CMYK", "Lagerhantering", "Historik"- med backstepping, Textverktyget, Linje/Pil-verktyget, Vridfunktionen (med provstrecket för exakthet), Möjligheten att ändra arbetsbordets och/eller bildens storlek, Markera - Klipp och Klistra, Lägga ihop flera bilder till en bild, Panorama-montage, "Kontaktkarta" mm mm. Jag har ändå säkert missat några funktioner jag använt regelbundet. Så nu måste sökandet fortsätta efter ett fullvärdigt men pensionsekonomitåligt ersättningsprogram till dessa funktioner hos Photoshop CS...

Ett manuellt verktyg i PL som imponerade på mig var "Repair tool". Helt otroligt effektivt. Och alla olika automatiska funktioner som baseras på (de automatiskt nedladdade!) DxO Optical Modules är också både imponerande och tidsbesparande när man eftersträvar att skapa "den perfekta" basversionen av råbilden...

Men som sagt, det saknas fortfarande alldeles för många editeringsverktyg för att kunna gå vidare från "perfekt basbild" till "klar för publicering bruksbild". Tyvärr. Alldeles för många av mina bilder som publiceras behöver innehålla extra, manuellt tillförd, information av olika art. (Ibland dessutom i CMYK.) Som de 10 exemplen här nedan är några få exempel på.
/Odd
 

Bilagor

jag&bilden

Aktiv medlem
Dina behov du beskriver har egentligen inte mycket med raw-framkallare att göra. CMYK har inget med raw att göra. Inte heller text och grafik.

Du behöver helt klart ett mera renodlat eller renodlade program för bildbehandling och/eller illustration/ombrytningsprogram.

Grafik och illustrationer är bara komplicerade och tunga att göra i bildbehandling. Där är illustrationsprogram bättre med bilden i monterad botten.
Alternativt bild-, illustration- och dessa i kombination med ombrytning/layoutprogram.

Lägger du sedan på kraven för färgseparation ställs det kunskaper och krav även där.

Jag har jobbat i ohyggligt många år inom branschen och det kan ibland finnas en del genvägar men oftast går arbetet så mycket snabbare när man arbetar i verktyg som verkligen är anpassade för det man gör.

Visst går det att sätta texter i illustator men är enklare i indesign. Det går att frilägga i indesign men är lättare i photoshop. Osv.

Nyttja Photolab för det som du tycker går snabbast i PL att göra. Byt sedan verktyg till alla andra följande moment.

Ja det kostar någon krona extra men du vinner tid och tålamod på det. För att inte tala om att du kan låta din kreativitet styra istället för att programmet begränsar dig.
 

Polar300

Aktiv medlem
... Nyttja Photolab för det som du tycker går snabbast i PL att göra.
Byt sedan verktyg till alla andra följande moment.
Ja det kostar någon krona extra men du vinner tid och tålamod på det. För att inte tala om att du kan låta din kreativitet styra istället för att programmet begränsar dig.
Det är exakt vad jag kommit underfund med också när jag nu kört med, och köpt, PL-sviten.

Den är otroligt bra på att tillverka "den perfekta grundbilden" med från mina Nikonkamerors råfiler. (Eller från .jpg-filer med för den delen - det fanns till och med en DxO Optics Module för [de tre ex av] KonicaMinolta DiMAGE A2 som jag använt (slut på) under de senaste 10 åren. Den modulen automat-installerades när jag öppnade en sådan gammal .jpgfil!)

Men nu behöver jag hitta verktyg till alla de andra följande momenten - som inte är (för en pensionär) idiotprissatta, som Adobes PhotoShop, InDesign och/eller Acrobat Pro numera är/blivit.

Även jag har arbetat, på deltidsbasis - vid sidan av mitt ordinarie F3 kontrollrums-jobb, i Forsmark med både bildproduktion (inledningsvis analogt och senare digitalt) och trycksaksproduktion (hela vägen från klipp-och-klistra-för-tryckerirepro via Aldus PageMaker + Adobe Photoshop till nutida Adobe CS och tryckklara .pdf/x) sedan tidigt 90-tal, tror det var hösten 1990?, och fram tills för några år sedan. Nuförtiden är det mestadels för eget intresse och några ideella åtaganden. Så, som sagt var:

Nu behöver jag hitta verktyg till alla de andra följande momenten - som inte är (för en pensionär) idiotprissatta, som Adobes PhotoShop, InDesign och/eller Acrobat Pro numera är/blivit.

Hjälp mig gärna med förslag på program/programpaket som kan komplettera PL upp till (någorlunda) komplett Adobe CS-motsvarighet. Så länge de lirar ihop så är jag villig att köpa det mesta som blir nödvändigt - men hyra i årtionden, det finns inte på kartan.
/Odd
 

PMD

Aktiv medlem
Gimp har väl nästan samma funktionalitet som Photoshop, men sist jag provade Gimp var användargränssnittet lite jobbigt. Det är rätt många år sen, så det kan ju ha blivit bättre.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Även jag är blivande pensionär och har köpt Affinity Photo som jag är mycket nöjd med. Prislappen är - i sammanhanget - synnerligen modest, kr 519:--. Det finns även In Design och under 2018 så kommer Publisher att lanseras.
Vill utfärda en liten varning för Affinity. Har många problem med mitt
 

Polar300

Aktiv medlem
Har läst på lite (Wikipedia...) om GIMP nu - och tydligen har de alldeles nyss släppt en ny stabil konsumentrelease: "GIMP 2.10.0 was released on April 27, 2018" och av vad som skrivits där verkar majoriteten av mina önskade funktioner finnas
- hoppas bara gränssnittet i Windowsreleasen blir tillräckligt Photoshop-likt så att inlärningskurvan inte blir alltför brant.

Hade lite att göra med en GIMP-installation på en Linuxdator hos en kollega för sådär 15-20 år sedan när han ville få hjälp att komma igång med programmet för att bearbeta sina foton med. Lite för mycket Linux för min smak - då. Ska bli spännande att se vad nuvarande Windowsversion kan bjuda på...

Tack,
/Odd
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag använde GIMP länge, var nöjd då.

Testar den senaste versionen av GIMP 2.10.

Får ett problem som jag visar med bilderna jag bifogat.

Kanske:
  • ... är jag som måste läsa manualen för att kunna öppna underkataloger
  • ... är installationen som det är fel på
  • ... är det en bug som ska rapporteras.

Jag vet inte, men jag känner mig "trött", varför uppstår sådana här problem och varför ska jag ägna tid åt det jag listar ovanför. Ska jag söka på forum för lösningar eller annat. Det känns som om att det finns andra saker att göra.

Men det är saker som det här som gör det svårt att hitta ersättare till Adobes program.
 

Bilagor

Sundin

Avslutat medlemskap
Liknande problem

Jag känner igen problemet. Det var samma för mig när jag gick i pension. Jag började studera på högskolan och kunde därför köpa CS till ett rejält rabatterat pris. Med tiden kände jag att programmen som ingick i paketet blev allt mer ålderstigna. PS och LR hade inget stöd för nyare kameror. Apparna stödde inte mina högupplösta skärmar med mera.

Jag bet i det sura äpplet och startade en prenumeration på Adobes fotopaket. Jag var fortfarande beroende an InDesign och hittade inget vettigt alternativ. Nu prenumererar jag på CC i full version för nästan 600 kr/mån. Det är tufft att betala så mycket men jag har inte hittat ett bättre alternativ.

Jag har testat flera alternativ för att ersätta LR och PS. Där finns det flera bra alternativ. Det löser emellertid inte behovet av InDesign och Acrobat.

Det smarta draget av Adobe är att de satt oss i fällan. Den dag jag slutar betala för CC har jag ingenting. Alla deras program slutar att fungera och jag står tomhänt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag använde GIMP länge, var nöjd då.

Testar den senaste versionen av GIMP 2.10.

Får ett problem som jag visar med bilderna jag bifogat.

Kanske:
  • ... är jag som måste läsa manualen för att kunna öppna underkataloger
  • ... är installationen som det är fel på
  • ... är det en bug som ska rapporteras.

Jag vet inte, men jag känner mig "trött", varför uppstår sådana här problem och varför ska jag ägna tid åt det jag listar ovanför. Ska jag söka på forum för lösningar eller annat. Det känns som om att det finns andra saker att göra.

Men det är saker som det här som gör det svårt att hitta ersättare till Adobes program.
Ser ut som en bugg. Jämförde med min 2.9.9 i Ubuntu och får fram allt. Personligen brukar jag dra in bilder från aktuell mapp i stället för att öppna. Ett sätt att ta dig runt buggen. För att rapportera buggen, se länk https://docs.gimp.org/en/gimp-bug-report.html
 

Polar300

Aktiv medlem
Gimp 2.10.0 ...

Nu har jag laddat hem och installerat GIMP 2.10.0 på datorn, och så här långt ser det ut som något som har potential att ge mig bildhanteringsverktygen jag saknade. Stort tack för tipset! Verkar klart mycket begripligare än den där Linux-gimpen jag såg för åratal sedan.

Den hade t.o.m vänligheten att installera sig som i princip helt svenskspråkig - en lyx jag inte haft i PS på många år... Får börja träna och vänja mig vid det lite (men väldigt lite verkar det som så här initialt) annorlunda gränssnittet och handlaget. Det är det klart värt!

Jag återkommer när jag börjat få lite grepp om det här programmet... Det kanske blir cigarren...
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Gimp 2.10.0 ...

Hejsan. jag vill prova nya Gimp för att se om det har blivi något med användarvänligt. Problemet kom direkt genom att inte öppna RAW/Nef - filer och inte hittar jag något ställe som kan öppna dessa instickmoduler

/Roger
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hejsan. jag vill prova nya Gimp för att se om det har blivi något med användarvänligt. Problemet kom direkt genom att inte öppna RAW/Nef - filer och inte hittar jag något ställe som kan öppna dessa instickmoduler

/Roger

Gimp är ingen RAW-framkallare utan en mera renodlat bildbehandlingsprogram.
Gimp i kombination med DarkTable eller RawTherapee är däremot en bra kombination.

Här finns mycket matnyttigt.
https://www.daviesmediadesign.com/tutorials/

https://www.daviesmediadesign.com/open-raw-images-in-gimp/

För de som vill arbeta med Linux och foto kan jag rekommendera denna lilla e-publikation för $8.
https://gumroad.com/l/linux-photography

Väl värd pengarna och uppdateras löpande!
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Tack för svaret.

Det förklarar ju varför darkable öppnar när jag försöker öppna en RAW-fil, så nu är det väl bara lära sig.
Roger
 
ANNONS