Annons

Tisdagsbilden #10

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata om bilder, men framför allt att regelbundet gå ut och fotografera.

Reglerna är enkla:

1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu är det dags för kommentarer.

4. På söndag får alla som vill välja sina favoriter och sedan korar jag veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

cardazio

Aktiv medlem
#1 Streetporträtt

46730010105_343c41468f_h.jpg

#1

Tagen 19/4 för att skaka av sig ringrostigheten från vintern. Hittade en färgglad tjej som ställde upp på bild vid Slussen.

Nikon D800E, 85 f1.4G
Iso 100
F2.2
1/6400s
Godox ad600b i 120 cm brolly 1/1
 

ToveA

Avslutat medlemskap
#2 Oförskämd

Skulle fota mossa på en stubbe, då jag tittade i sökaren stod den jäveln och visade fingret åt mig...

Sony alpha 6000, Samyang 100mm macro
1/200 sek, 100-ISO
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
#4 - Tegelbyggnad

På väg från Bardstown, KY, sken solen igenom det trista gråa molntäcket.

Nikon Z7, 24-70/4 S @ 24mm, f/5.6, 1/200s, ISO 64
 

Bilagor

Hrafne

Aktiv medlem
#5 - Isaiah 30:21

Här kommer min bild för veckan. Jag hade en halvtimme över i väntan på bussen så jag gick omkring på centralstation i Uppsala. Hittade lite snygga speglingar i busskurernas glasväggar och valde ut denna för veckan.

EDIT: Bilden blev inte bra alls när jag la den här i forumet. Lägger till en länk till samma bild men på min profil där man faktiskt kan se lite av de detaljer jag ville fånga i vårmörkret. https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3703240.htm?set=mp
 

Bilagor

Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
#8 Från skogen i Norduppland

Från ett av alla dessa övergivna torpställen. Stället används till utfodring av och jakt
på vildsvin - ger i alla fall mig en sorts "Gulagkänsla"

Bilden tagen 22/4 08:11
Fujifilm XF10
f 5.0
1/100s
ISO 320
RAF fil konverterad i Lightroom
 

Bilagor

Marteric

Aktiv medlem
#10: Påskig solnedgång vid Subbe fyr.

Påsken firades i Varberg. Hemfärd väntade söndag kväll men först en foto-attack på Subbe fyr. Trots att mycket tid spenderas i Varberg saknade jag några riktigt bra bilder på fyren. Nu blev det i stället riktigt jobbigt att välja en bild till veckans tävling...

Canon 5D3 + EF 24-105/4
ISO100, f/11 & 1/40+1/20+1/160
 

Bilagor

rikitikitavi

Aktiv medlem
# 11 Julle
Julle färgcirkeln.jpg

Fuji X-T3, 16mm f1,4 1/420 sek ISO 320

Den här veckan hade jag ingen självklar bild kände jag. hade massor av bilder jag gillade från olika projekt etc men till tisdagsbilden gillar jag att försöka få med något spontant och lite annorlunda snarare än något planerat. Och sådana hade jag inte gott om.
Jag är nybliven förälder för andra gången och då blir det inte mycket tid över till annat.
Så oftast blir det någon bild från min gatufoto dag jag får varannan vecka.
Dock inte denna gång. Så då tänkte jag slänga in en bild som speglar min vardag nu förtiden, dvs livet som småbarnsförälder till Julius. Barn bilder är inte speciellt kul och det blir mycket sådant här på fotosidan tillsammans med kattungar etc.
Den här är heller inget speciellt men jag slänger in något roligare nästa vecka igen förhoppningvis, och medan njuter jag av att kolla era bilder som varit riktigt trevliga denna vecka! :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#1 – Streetporträtt

Jag har följt dina bilder och gillar ditt koncept: Ett porträtt av en intressant person du möter på Götgatan och ber att fotografera. Du balanserar blixten väl mot den något underexponerade bakgrunden och komponerar för det mesta så att ditt subjekt hamnar i den blå himlen mellan husen.

Du har hittat en modell med spännande färger som passar fint in i omgivningen.

Jag tror att du kan ta ditt projekt till nästa nivå genom att vara mer noggrann med ljuset och hur du jobbar med modellen. Jag gillar hur hon leker med håret och håller glasögonen framför väskan, men hon saknar uttryck. Det är bra att hon tittar in i kameran, men helst hade jag sett näsan peka mer rakt.

Jag saknar att ljuset faller av. Händerna, väskan och ansiktet är belysta med samma ljusstyrka. Undrar hur det skulle se ut om ljuskällan var placerad högre och närmare modellen? Jag tror bilden skulle må bra av att ansiktet till höger i bilden lättades upp lite med t.ex. en reflektor.

En bild som håller hög klass!


#2 – Oförskämd

Bra enkel bild där du tänkt på ljus, kompositon och skärpedjup. Jag gissar att valet av de dova färgerna är medvetet.


#3 – Vardagsliv

Vardagsbild som jag tror kommer vara till stor glädje för familjen. Jag vet av egen erfarenhet för min far tog mängder med bilder av mig under min uppväxt. Reflexerna i bilden överkant stör lite. Jag tror den här bilden fungerar bäst privat.


#4 – Tegelbyggnad

Min egen bild!


#5 – Isaiah 30:21

Jag gillar experimentlustan. Den här typer av bilder, tycker jag, mår bra av en så perfekt symmetri som möjligt. Din bild är lite sned och vind och det förtar lite av upplevelsen. Hade du inte varit stressad av bussen och haft tid att vänta, så hade det nog hänt något mer spännande att fylla bilden med.


#6 – Spegling

Fin och enkel landskapsbild. Jag gillar din kompostion och hur du arbetat medvetet med ljuset och reflektionerna i vattnet.


#7 – Flöde

Se mina kommentarer till #3

#8 – Från skogen i Norduppland

Jag tror jag förstår tanken med att låta murens linjer leda fram mot huset (eller vad det nu är). Det fungerar inte riktigt för mig. Jag tror de mest beror på att ljuset är för trist och platt. Jag tror du har en fin möjlighet att utveckla det här motivet genom att komma tillbaka när ljuset är mer spännande och kanske söka en mer fokuserad kompositon. Vad tror du?


#9 – Kotten

Ett experiment med färg, komposition och skärpedjup. Den säger mig ärligt talat inte så mycket.


#10 – Påskig solnedgång vid Subbe fyr

Klassisk, välkomponerad solnedgång. Jag tror att det skulle se bättre ut mer naturligt ut om du lät fyren bli lite mörkare, men fortfarande så ljus att man urskiljer detalj. Jag uppmuntrar dig också att leka med vitbalans och färgmättnad.


#11 – Julle

Se min kommentar under #3
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tisdagsbilden #10: Mina favoriter

Mina tre favoriter i denna omgång är:
#4 Tegelbyggnad
#5 Isaiah 30:21
#8 Från skogen i Norduppland

#4 Tegelbyggnad. Bra bildbehandlad, inga överdrivna färger eller effekter. Ser ut att vara en nedlagd verkstad – en symbol för fossilbilens död. MAGA.

# Isaiah 30:21. "And thine ears shall hear a word behind thee, saying, This is the way, walk ye in it, when ye turn to the right hand, and when ye turn to the left" (King James Bible). Roligt speglingsexperiment där titeln tillför en dimension till en i övrigt kanske inte helt lyckad bild. För mycket "död" yta i nederkant, personerna för långt bort. Varför inte ta en ny version med de speglade personerna som huvudsakligt bildelement och med en mindre rörig överkant?

#8 Från skogen i Norduppland. Kompositionen funkar bra för mig, där cementgrund ett leder ögat från nedre vänsterkant upp till bildens övre tredjedel där cementgrund två leder blicken in i bilden igen till j/v/akttornet mellan de två centralt placerade granarna. Klockrent enligt mig. Det trista ljuset och den risiga miljön ger bilden den perfekta stämningen av att här har något inte så roligt utspelats för ett antal år sedan.

------------
#2 Oförskämd. Stilpoäng för veckans humorbild.
#3 (min egen). Ja, detta är en bild ämnad för det privata albumet.
#6 Spegling. Fin landskapsbild, där ljus/mörker är fint hanterat. Vacker men kompositionen är odynamisk och "stel" (för mig).
#7 Flöde. En liten diskare till i omgången. Barnets fascination inför vattnet som flödar är mycket fint fångad. Hedersplats i det privata albumet. Den alldeles för mörka bildbehandlingen drar ner intrycket, lätta upp tycker jag.
#9 Kotten. Totalt intetsägande (för mig). Generellt har jag mycket svårt att förstå tjusningen med ljusstarka gluggar (som t.ex. Leica Noctilux 0.95). Skärpeplan tunt som ett rakblad, resten sudd, sudd, sudd. Inte ens för porträtt funkar det. Bilderna blir trista helt enkelt.
#10 Påskig solnedgång vid Subbe fyr. Typisk "vacker bild" (se Alla är fotografer, säsong 1, del 6: https://www.youtube.com/watch?v=Q9u_5ez4RFQ) som snabbt tappar sin attraktion. Däremot kan den säkerligen sälja bra som motiv på IKEA eller liknande ställen.
#11 Julle. För det privata albumet. Kul idé med inramingen.
#12 ufot. Fomes fomentarius (fnöskticka) förmodligen. Fin artbild men ingen Art bild.

/ FiCa1
 

Kristobal

Aktiv medlem
Med våren kommer utöver mer energi oxå mer att göra. Blir därför lite kortfattat från mig den här veckan. Kul med flera nya deltagare!

#1 Streetporträtt
Gillar dina porträtt. De är lättsmälta samtidigt som de har ett djup och på nåt vis ett eget uttryck.
Tycker även detta är ett bra porträtt på en färgstark person. Personligen hade jag föredragit lite svagare blixt. Eller lite mer textur eller skuggspel i ansiktet i alla fall. Bakgrundens lutning tänker jag kring. Först kände jag mig lite snurrig men nu efter några tittar vet jag inte riktigt.

#2 Oförskämd
Kul bild på en lite hemlig värld. Känns animerad eller byggd i lera. Antar att det är färgerna och växtlighet på ett sätt jag inte ser med blotta ögat. Hade jag fått ändra något hade jag haft mindre lila i blurret i bakgrunden.

#3 Vardagsliv
Mycket linjer. Tycker det kan vara intressant med ryggar. Finns väl nåt talesätt att ett ansikte säger så mycket mer än en rygg, men det tycker jag är trångsynt. Jag jag ändrat nåt hade jag tagit bilden lite från vänster för att rama in mammas ansikte med hjälp av luckan. Nu hamnar det mitt med knopparna och glipan. Men å andra sidan kontrasterar ju hennes lite mörkare ansikte fint mot det vita nu.

#4 Tegelbyggnad
Gillar huset och tycker du jobbat fint med linjerna i den vänstra delen av bilden. Tänker att huset visar på lite ruffig pampighet med sitt trappade avslut. Skulle kanske varit kul att se huset framifrån en dag där himlen varit mer dramatisk.

#5 Isaiah 30:21
Först när jag tittade på snabbt i förbifarten trodde jag det var någon form av religös byggnad med människor som gick för att be.
Gillar bilden men kanske mer hur du jobbar med titeln. Tycker kompositionen funkar fint men stör mig lite på att speglingen lutar. Eller jag upplever det så i alla fall.

#6 Spegling
Såg en film för några månader där något utomjordiskt liv hade claimat en liten plätt nånstans i USA. Där växte det och transfererades hejvilt och din bild påminner mig om det. Hur solljuset får den lilla ön att vakna till liv på ett nästan onaturligt vis. Fin diffus spegling är det med. Fint komponerat med det mörka runt om.

#7 Egen. Tack för kritik.

#8 Gulag
Först så visste jag inte riktigt hur jag skulle titta. Men när formerna kom fram tycker jag att din bild är rätt så intressant. De två granarnas symmetri och stenmuren med sin sjuform. Tycker du komponerar ihop en bra bild även om jag inte får ”Gulag-känslan”

#9 Kotten
Tycker bilden är ”snygg” och undrar om historien bakom. För mig är det ett barn i bakgrunden och med lite fantasi en vält antik sparkcykel till höger. Kotten som barnet hittat i skogen och skulle visa upp lämnas kvar på olycksplatsen. Ensam med sin egna historia.

#10 Påskig solnedgång
Vackert! Fina färger. Välkomponerat i all enkelhet. Väcker kanske inga djupare tankar men desto större lust att sitta just där med ett glas vin och en baguette och njuta av solnedgången.

#11 Julle
inramningen funkar och fint familjefoto. Men jag tänker att det så många sätt att fota barn i den åldern, de brukar ha rätt mycket för sig. Skulle mao väckt mer intresse hos mig med ett annat fototillfälle på samma modell.

#12 Ufot
Lustig svamp med lite dopeiga färger.
Den här typen av bild upplever jag är lite svår att hänga kvar i.
 

ToveA

Avslutat medlemskap
För det första vill jag säga att jag är ny här och ingen expert på nåt sätt, brukar inte tänka så mycket på varför jag gillar eller inte gillar bilder men jag ska göra ett försök :)

# 1- Jag gillar bilden, att den är lite sned tycker jag ser bra ut.

#2 - Egen bild. roligt att höra ärliga åsikter om nåt man gjort.

#3 - Håller med om att det är en fin bild att sätta i familjealbumet :)

# 4 - Gillar tegelbyggnaden men alla el linjer som går där till höger stör, tycker jag, mina ögon lämnar på dom och jag skulle vilja ta bort dom, då vore det en jättefin bild

#5- Häftig idé men att speglingen lutar stör mig, den känns ojämn.

#6 - Fin bild, roligt då det är många olika "lager" med ljus på träden.

#7 - Man ser verkligen hur fascinerad barnet är av vattnet, man börjar undra vad han månne gör i diskhon :D Lite för mörk tycker jag.

#8 - Denna bild förstår jag tyvärr inte alls...

#9- Detta var en annorlunda bild, sånt gillar jag! :)

#10 - Fin bild med fina färger!

# 11 - söt unge men inramningen är ojämn och det stör tycker jag.

# 12- Häftig svamp men tråkig bild.
 

cardazio

Aktiv medlem
#7 gillar uttrycket och verkar välbalanserad kompositionsmässigt

#11 bra tanke med förgrunden och passar med det nyfikna uttrycket

#12 hade behövt någonting mer som drar intresse som ej är centrerat, men gillar färgerna mot den neutrala stammen
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Lite snabba tankar eftersom tiden är lite knapp för denna vecka.

#1Street: Lite coolt street porträtt. Färgglatt och väl utfört tycker jag. kan inte bestämma mig för om jag gillar mer "naturliga" porträtt utan blixten men förstår att det är ett grepp som du gillar och för just för att får et så. Hursomhelst en cool bild.

#2: Oförskämd. Kul ide och en rolig form på svampen. Förstår att det är själva poängen med fotot och det gör att den funkar som sådan. Annars säger den mig inte så mycket, rent tekniskt är den ok med isoleringen och ljuset .

#3 Vardagsliv: En vardagsbild och funkar rent dokumentärt. Ingen jätte speciell händelse så men förstår varför du tagit den eftersom jag själv också är förälder så kan jag ta till mig den på det viset.

#4 Tegelbyggnad: Gillar stämningen i bilden, vädret ljuset och byggnaden passar bra ihop. Annars också en rätt vardaglig dokumentär bild på resande fot.

#5 Isaiah: Alltid roligt med speglingar, och är lite svag för dessa i street bilder ibland.
Inget annat direkt att säga om bilden, lite kul ansikts uttryck som jag såg när jag följde länken. Kanske hade jag velat ha mer ljus i deras ansikten och lite mindre ljus i himlen som drar åt sig en hel del av uppmärksamheten nu.

#6 Spegling: Ljuset och speglingen är såklart huvudaktörerna i denna bild för mig. och det gör att jag gillar den. Fin stämning och jag tycker du lyckats spegla den.

#7 Flöde: Kul bild, men en skön analog känsla. kanske något mörk men gör också att den ger en annan stämning. Kul ögonblicksbild helt klart.

#8 torpet: Gillar det "historiska" i bilden och förstår din känsla eftersom jag själv gillar övergivna platser etc. Den känns lite "alldaglig" annars dock och kanske hade man kunnat göra den som bild lite mer spännande, vet inte.

#9 Kotten:Fint ljus, sköna toner, organiskt på något vis:) blir lugn av den.
Annars säger den mig inte så mycket med innehållet. En kotte, fast en vacker kotte.

#10 Fyren. vacker stämningsfull bild. har inte mycket mer att säga.

#11 Min egen. Som jag skrev, rätt alldaglig och "tråkig" men en spegling av vardagen just nu mest för att slänga in något nyligen fotat. Får bli något mer genomtänkt till nästa gång, var mest kul att betrakta era bilder denna vecka.

#12 Ufot. Kul form, och färger!

ha det gott!
/martin.
 
ANNONS