Annons

Hur kan ett vanligt grafikkort duga för stillbilder med ej för video?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hur kan det komma sig att att ett vanligt grafikkort duger för stillbilder men för video så ska man ha ett kort som går förbi operativsystemets färghantering och SDI-output?
 

nivas

Aktiv medlem
Nu är det inte helt säkert att jag hänger med i din frågeställning, men grafikkort för video brukar väl supporta en massa mystiska format som datorn inte kan färghantera.
Nu är jag inte expert, men jag tror att i professionella videosammanhang så kalibrerar man oftast bildskärmen, inte källan - som i kan vara en kamera, en recorder eller något annat.

Bakgrunden till SDI-utgången är att det är det man använder på professionella videomonitorer.

Naturligtvis kan du använda en vanlig datorskärm för video, men du kanske behöver tänka på ett annat sätt när det gäller kalibreringen.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu är det inte helt säkert att jag hänger med i din frågeställning, men grafikkort för video brukar väl supporta en massa mystiska format som datorn inte kan färghantera.
Nu är jag inte expert, men jag tror att i professionella videosammanhang så kalibrerar man oftast bildskärmen, inte källan - som i kan vara en kamera, en recorder eller något annat.

Bakgrunden till SDI-utgången är att det är det man använder på professionella videomonitorer.

Naturligtvis kan du använda en vanlig datorskärm för video, men du kanske behöver tänka på ett annat sätt när det gäller kalibreringen.
https://www.blackmagicdesign.com/se/products/ultrastudio är de som många använder denna för att bypassa operativsystemet färghantering.

https://flandersscientific.com/DM240/tech-specs.php


Visst är SDI som många använder men det finns även displayport och DVI Digital på denna som får anses som pro.



Frågan är varför man behöver göra detta men inte på stillbilder, har aldrig hört talas om att någon snackat om att bypassa OS-färghantering....?
 

nivas

Aktiv medlem
Om man har en kalibrerad broadcast-monitor så vill man väl inte mata den med en signal som redan är färgkorrigerad, då blir det ju två färgkorrigeringar på varandra.

SDI används ju till en massa annat än att koppla in en monitor på skrivbordet. T.ex. för att skicka video till ett flertal monitorer utplacerade långt ifrån datorn.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om man har en kalibrerad broadcast-monitor så vill man väl inte mata den med en signal som redan är färgkorrigerad, då blir det ju två färgkorrigeringar på varandra.

SDI används ju till en massa annat än att koppla in en monitor på skrivbordet. T.ex. för att skicka video till ett flertal monitorer utplacerade långt ifrån datorn.
Fast du menar att man inte gör en egen kalibrering av en sådan monitor? Är rätt säker på att det gör man.


Men frågan är dock varför använder inte fotografer samma system? Många av skärmarna är där också kalibrerade från fabrik man brukar få med en utskrift av skärmens värde
 

nivas

Aktiv medlem
Fast du menar att man inte gör en egen kalibrering av en sådan monitor? Är rätt säker på att det gör man.
Som jag har förstått det så är det ju precis det man gör. Man kalibrerar själva monitorn så att den visar rätt färger oavsett om videokällan är en videokamera, en recorder, en dator, en videomixer eller något annat.
 
ANNONS