Annons

Arbetsflöde för lightroom med ny hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Llindberg

Aktiv medlem
Har försökt leta efter ett svar på Fotosidan och Moderskeppet men blir mer förvirrad än klok så någon vänlig själ kanske kan bringa klarhet, eller tipsa om var jag ska leta.

Jag har bilder på olika externa hårddiskar som jag bearbetat i huvudsak i PS. Sedan en lightroom mapp med bilder på en iMac på cirka 700 GB på en intern 1 T hårddisk. Backupen har varit Elgiganten Cloud. Nu har jag tänkt gå över att använda till att jobba utifrån en macbook pro (256 gb) och extern skärm. Bilderna hade tänkt ha på en WD My Cloud Mirror på 6 TB. Tanken var att jag skulle ha katalogen på WD My Cloud (via nätverket) men den tanken sprack när jag förstod att Lightroom inte fungerar över nätverk. Så mina frågor :

- förstår jag det rätt att jag måste ha lightroomkatalogen lokalt på min bärbara dator eller extern hårddisk ansluten med USB, och att det är uteslutet att den kan ligga på WD My Cloud Mirror?
- kan jag använda mig av WD My cloud mirror som extern hårddisk via nätverket överhuvudtaget eller måste jag ha en USB-ansluten hårdisk för bilderna (alternativt WD My Cloud med USB, men den är rätt otymplig om man vill arbeta annanstans än hemma)?
- Hur gör jag flytten av lightrom biblioteket från iMac till Macbook Pro + extern hd på enklast sätt?
 
Sitter du på ditt lokala nätverk är det inga problem att jobba med Lightroom och ha bilderna på nätverksdisk, jag gör själv så. Du ansluter disken så att den dyker upp på din Mac: https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=2686&lang=en
Beroende på ditt nätverk kan det såklart bli en mindre eller större prestanda förlust.

Däremot pratar du i en av frågorna om att sitta någon annanstans än hemma, och då är det lite knepigare men inte omöjligt. Däremot så lär prestandan bli lidande och frågan är om det i så fall inte är smidigare att jobba på något annat vis.

Hur man smidigast flyttar vet jag inte, jag anslöt nätverksdisken och la till den i Lightroom, sedan drog jag över allting, men det tog sin lilla stund och kändes väl inte som det säkraste sättet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag jobbar inte med Mac utan kör Windows så ta mina råd med en viss reservation! :)

Att ha sina originalfiler på en extern hårddisk är inga direkta problem. Prestanda blir väl kanske inte lika bra som med en intern disk men det bör funka rätt så bra. Speciellt om du ansluter till LAN med kabel. Om det är trådlöst så kan det ju vara lite mer tveksamt beroende på vilken hastighet du har.

Att ha sin katalogfil på en NAS-disk är inte supportat vad jag vet. I Windows går det att jobba runt detta men det är väl inte rekommendera.

En sak att tänka på är att LR lägger sina previews i en mappstruktur under platsen där lrcat-filen ligger. Med tanke på prestanda bör dessa ligga på en intern disk.

För en en-användare med en dator finns det inga motiv att försöka ha lrcat-filen på en nätverksdisk som jag ser det.

Om du är ute på språng och jobbar så lagra dina bilder på interna disken och för över när du kommer hem igen, alternativt skaffa en liten smidig USB-disk som temporär lagring när du är ute.

För själva flytten så finns det ju flera varianter.

Jag skulle ha gjort så här:

1) Kopierat/flyttat alla bilder från din iMac till NAS:en med utforskaren.

2) Startat LR - då hittar LR inte längre bilderna och dina mappar får ett "?"-tecken. Högerklicka och välj "Hitta mapp" och peka därefter ut platsen och filerna länkas ihop på några sekunder. Enklast att göra detta är att se till att man har en "topp-mapp" så man bara behöver länka på ett ställe.

Alternativt kan man använda drag & drop innifrån Lighroom men det kommer att ta längre tid.

3) När allt är OK på den gamla datorn och du kan verifiera att den nu jobbar mot bilderna på NAS:en så skulle jag installera LR på den nya datorn.

4) Se till att den ansluer med NAS:en med samma enhetsbokstav som den gamla datorn.

5) Kopiera över lrcat-filen från den gamla datorn till den nya.

6) Dubbelklicka lrcat filen på den nya datorn och sedan bör allt vara fix.

Sedan kan det ju finnas presets mm som behöver kopieras över från den gamla datorn till den nya.
 
ANNONS