Annons

Darktable Bas- och tonkurvor

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt i Lund

Ny medlem
Som alternativ till LR har jag labbat med Darktable 2.4.1 Windowsversionen ett par veckor. Har ingen erfarenhet av LR så kan inte jämföra men är i stort sett nöjd med slutresultaten på mina bilder.

En sak jag inte kunnat reda ut är den tekniska skillnaden mellan de fördefinierade Baskurvorna för olika kameror och Nyanskurvan (Tonkurva).

Om jag t ex utgår ifrån Baskurvan för Nikon och sedan drar i reglarna för övriga parametrar så får jag i vissa bilder med hög kontrast mellan mörkblå himmel och t ex byggnader/skog en mer eller mindre framträdande "halo-effekt" kring objekten. Särskilt tydligt blir det om reglaget för högdagrar dras på lite för mycket för att framhäva detaljerna i lätta moln.

Det andra alternativet är att som grund använda en helt rak Baskurva och göra motsvarande kompensering med Tonkurvan som först ställs in ungefär som Baskurvan såg ut men sedan finjusterats en aning för att lyfta skuggorna och få mer detaljer i högdagrarna. I detta fallet framträder ingen "halo-effekt" och resultatet blir alltså bättre.

Så frågan är om Baskurvan i sig innehåller även andra parametrar som ställs in utöver att vara en tonkurva. Tanken med att utgå ifrån Baskurvan bör väl vara att den skall ge en vettig grundinställning för kanske även färgmättnad m m. Alltså ungefär återspegla kamerans JPG-bild. Är det så?

Arbetsgången jag använder mig av just nu är att med helt rak Baskurva först ställa in Exponeringen så att det finns en liten marginal kvar i den ljusa sidan av histogrammet. Sak samma i det svarta området. Därefter justera Tonkurvan till bästa resultat. I de flesta fallen blir det en S-kurva snarlik med Baskurvornas utseende. Sista steget i grundinställningarna är att ställa Vitbalansen. Redan där blir de flesta bilderna användbara. Ingen eller bara minimal "halo-effekt".

Med ovanstående metodik har jag sedan ett bra utgångsläge för att påbörja slutredigeringen med reglagen för Skuggor, Högdagrar m m samt att använda alla andra finesser för att putsa vidare.

Men som sagt jag känner mig ganska nöjd med slutresultaten men vill ändå försöka förstå vad som händer rent tekniskt. Vad händer?
 

Bengt i Lund

Ny medlem
Tack för tipset Peter!

Det fungerade riktigt fint på en svår motljusbild som jag labbat med och med Baskurvan för Nikon aktiv. :)
 
ANNONS