Annons

ON1 ger PS fel info

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Jag öppnar raw-filer i ON1 och gör justeringar, develop, effekter mm och exporterar till mapp. När jag öppnar bilderna i PS verkar det som om jag inte får samma utseende som då jag tittar på det färdiga resultatet i ON1.
Någon som har ide om vad som är fel?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag öppnar raw-filer i ON1 och gör justeringar, develop, effekter mm och exporterar till mapp. När jag öppnar bilderna i PS verkar det som om jag inte får samma utseende som då jag tittar på det färdiga resultatet i ON1.
Någon som har ide om vad som är fel?
Vilket filformat och färgrymd exporterar du i?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall erkänna jag numera nästan aldrig använder PS. Fast tidigare gjorde jag det ibland.
Exporterade då bilden som PS large document. Det blir grymt stora filer men är kompatibla med PS.
Numera har On1 också ett komprimerat filformat för PS som skall vara detsamma som PS själv använder.
Du skall nog prova det om du vill jobba vidare med bilderna i PS.
Vet inte om du kör Mac eller PC.
PC har ju lite konstigheter om man har kalibrerat/profilerat sin skärm.

Personligen är jag numera väldigt nöjd med On1. Det är snabbt och jag har lärt mig programmet ordentligt.
Även om On1 är ett program med ett högt tempo vad gäller förbättringar är det nu ganska fritt från buggar.
Även LR var i de första versionerna fulla av buggar och många gånger väldigt slö.

Anser jag är nära den punkt där jag kommer säga upp mitt Adobe abonnemang.
Jag var inte nöjd med LR för Canon 5DS r och ändå mindre nöjd hur det hanterar X-TRANS.
Trots många år har de inte lyckats komma bort från korv-artefakter och ibland vattenfärgseffekten.
Det är blivit bättre men de är fortfarande sämst i klassen.

On1 blir å andra sidan hela tiden bättre.
Jag har under flera år haft för många raw-program. Dags att skära ner på dem. Att använda flera gör bara arbetsflödet onödigt komplicerat
Som det ser ut just nu blir det nog On1 och Final Cut för video. Gillar On1 och dess avancerade möjligheter till recept för bilder. Det gör att man snabbt kan skapa en viss stil på sina bilder.

Här ett exempel på en bild jag kallar isglass.
 

Bilagor

Cambo

Aktiv medlem
direktfångst ON1

Hittar ingen möjlighet till spegeluppfällning vid tethering. Som det nu är sker fokus och exponering utan den möjligheten. Direktfångst är ju vanligast med kamera på stativ i studio.
 
ANNONS