Annons

Trejdeparts bläck

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa tredjeparts refill-bläck till min Epson p800. Jag vill inte ha ett system med en massa slangar mm, jag har hittat Marutt http://www.marrutt.com/ som verkar bra och seriösa, de har återfyllbara patroner. . Är det någon som har någon erfarenhet av dem? Deras bläck och eller deras fotopapper?

Eller har någon något tips på någon annan?
 

sjunne

Aktiv medlem
Nej, just denna har jag ingen erfarenhet av men jag har provat andra tredje-parts och kommit fram till att jag hellre lägger några kronor extra på originalbläck och -papper och slipper strul och förstörda utskrifter! Jag tror faktiskt att det för det mesta blir dyrt att handla billigt! Du får vad du betalar för...
Så mitt råd är att köra med Epsonbläck!
 

AFJ

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet från Epson men väl Canon - det gick åt helsike med tredje part.

Jag håller mig till original.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa tredjeparts refill-bläck till min Epson p800. Jag vill inte ha ett system med en massa slangar mm, jag har hittat Marutt http://www.marrutt.com/ som verkar bra och seriösa, de har återfyllbara patroner. . Är det någon som har någon erfarenhet av dem? Deras bläck och eller deras fotopapper?

Eller har någon något tips på någon annan?
Hej !

Jag har använt Lyson dye-bläck ( Heter numer Marrutt ) i en enkel Epson 4-färgare,
väl profilerat, jag drömmer ibland forfarande våta drömmar över resultatet, det var helt underbart.
Ett mer bekymmersfritt sytem finns inte, ett slangsystem, fyll i färg och printa.

Skrivaren blev mekaniskt utsliten och avlivades, Epson D88,
hållbarheten på dye-färgen var inte bra,
tidshorisont 6 mån, Marrutt/Lyson Fotonic rekomenderas inte.

Efter det blev det en Epson p2100 med slangsystem från Fotospeed och pigmentsfärger,
är på andra skrivaren nu, det blev ett internt läck i den första.

Färgerna är inte riktigt lika läckert fantastiska men absolut inte dåliga, hållbarheten på
kort sikt bra, har en refrens sittande innomhus i väl belyst rum, ,ibland direkt sol,
efter 5 år går det med god vilja att knappt se en liten blekning under magneten som håller det.
Med andra ord ungefär som Epson orginal.

På längre sikt går det bara att gissa, de få tester och undersökningar som finns säger
kanske halva livslängden mot orginal, dvs 50-60 år, de själva säger 100+.

Pigmentsfärgerna är lite besvärligare, behöver regelbunden användning, mitt
system fungerar perfekt om man använder den minst varannan dag, annars behövs
renkörning.

Jag tycker absolut att du ska använda ett slangsystem och inte påfyllningsbara
patroner.
Varje gång en patron lossas får ma problem med renkörningar i massor, och
när det väl fungerar tar nästa slut, kan man fylla utan att lossa dem är det bättre,
men det kan bli ofta.

Slutord: Skaffa ett system fråm Marrutt, eller Fotospeed, med pigmentbläck,
det är nog ingen skillnad. Det verkar som F har slutat med pigment till min
printer så då bli det nog från M, om det inte går att använda bläck till ex 3880.

Köp även papper från samma leverantör, de har en väldigt fri eller nästan
profilering av deras egna produkter, och glöm inte provpacken.

En spilltank kan även behövas.

Lite mer läsa:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119491
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126116
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=156396
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=114866
http://www.octoink.co.uk/products/Solo-Plus-Waste-Kit.html

//MW
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Man har hört både bu och bä, en del verkar ha fått problem, en del verkar ha funkat hur bra som helst. Prisskillnaden är ju dock inte några kronor, en ny uppsättning färg till p 800 går loss på 4500kr. En tredjeparts cirka en tredjedel av priset.

Jag tänker såklart inte offra kvalitet eller riskera något annat. Därav har jag inte skaffat något sådant ännu....

Tack för input, jag får google vidare och se :)
 

Acei

Aktiv medlem
Kan bara säga använd inte pirat bläck. Har själv arbetat på Canon i 20 år och jobbat med printrar, faxar och kopieringsmaskiner.
Kunderna ville alltid snika in på priset och köpa pirat bläck eller toner. Dom fick randiga kopior, ingen kontrast på linjer och dom läckte osv.
Detta gäller både bläckpatroner och laser maskiner. Om kunden lämna in eller att vi åkte ut och dom hade avtal på maskinen så gällde det inte om dom inte hade använt original saker.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju minst tre saker det handlar om vid sidan av själva priset:


- Hur färgerna blir i utskrift.

- Hur de funkar i skrivare (om de bygger och sätter igen munstycken)

- Hur de står emot blekning


Om man skriver ut väldigt mycket och man verkligen fått tag på bläck som håller i minst dessa avseenden så kanske det kan funka men jag skulle aldrig chansa om jag skriver ut lite då och då. Mina Epson-skrivare har funkat bra trots att det ibland kan gå någon månad mellan gångerna och det är jag böjd med.

Det enda jag gör är att printa en "nozzle check" med jämna mellanrum så jag ser att munstyckena är Ok och det har funkat bra hittills. Hade min Stylus R1800 i sju åtta år utan allvarligare problem innan den till sist gav upp. Har man väntat länge med att använda maskinen så räcker det ofta med en liten rengöringskörning så är man på banan igen men det behövs inte med min P600 heller hittills och den har jag väl haft i snart ett par år tror jag.

Är det värt att spara någon tusenlapp och istället dra på sig en massa skitproblem?? Jag tycker inte det och dessutom har man nog svårtatt vänta sig någon medkänsla från tillverkaren om man kör med fulbläck.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Tack för ditt svar Magnus, Men det är svårt att förstå om du tyckte det var bra eller inte. Sedan verkar de ha vart ganska länge sedan, dvs äldre bläck och äldre printers.....

Hej !

Gå ut och köp grillkorv, kommer du hem med Dennis och sen säger att all
korv är skit utan att prövat Stensåkra så blir det ju fel.

Likadant med bläck, håll diskusionen mot rätt produkt.

--------------


Bra:
System som man inte behöver lossa från skrivaren vid påfyllning.
Pigmentbläck.
Leverantörer som levererar produkter för fotoändamål, ex Marrutt, Fotospeed mfl.
Waist-ink tank.

Miodre bra:
Dye-bläck.
Bläck avsett för kontorsutskrifter, dvs de flesta bläckpatronsäljarsidorna.
Det har oftast andra tvärare och brantare svärtningskurvor vilket inte
blir bra till foto.

-----------


Sten-Åke Sändh

Det är ju minst tre saker det handlar om vid sidan av själva priset:

- Hur färgerna blir i utskrift.

- Hur de funkar i skrivare (om de bygger och sätter igen munstycken)

- Hur de står emot blekning



Jag gör mina profiler själv (Argyllcms), och de blir ( oftastst ) väldigt bra, om man gör rätt,
så hur det blir med orginalprofiler vet jag inte, de system nu, p2100 pigment, ger ungefär
AdobeRGB i omfång, BW ser ut som bw.

Funktion och hållbarhet är diskuterade tidigare, och i andra trådar, klart är att
vill man vara maximalt säker så gäller orginalprodukter både bläck och papper.

------------

Min första p2100 gick i fyra år, bytte pads en gång, återställde padsräknaren några gånger,
säkert dragit två liter bläck genom den ( hur många 27 ml patroner blir det ),
läser man sen trådarna om R3000 så inser man direkt att det interna läckage som
stoppade den berodde på bulkbläck.




//MW
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag har 2 st A3+ skrivare från Canon beroende på att jag bodde säsongsvis på 2 olika platser. Nu bor jag permanent i vårt renoverade sommarhus som blivit permanentboende.

Därför 2 skrivare (om nu någon undrat) . De är ganska enkla Canon IX6550 samt den uppgraderade modellen IX6850).

Testade utskrift från samma dator/skärm på båda med samma motiv. Den ena skrivaren innehöll originalbläck 6 patroner och den andra bläck från Ink Club (varianten som sägs motsvara originalbläcket men är ganska mycket billigare). Det finns ytterligare en variant som är ännu billigare men den avstod jag ifrån.

Resultaten blev identiska, vilket förvånade mig då jag tidigare svurit ve och förbannelse över tredjepartsbläck. Har främst varit magenta och yellow som varit kass. Men nu ser det okej ut. Torktid är densamma.

Jag har tidigare svurit på att aldrig mer använda annat än originalbläck men får kanske tänka om i detta fall. Att jag överhuvudtaget provade med "piratbläck" berodde på att jag tänkte använda den ena skrivaren för fotoutskrifter och den andra för lite enklare dokument. Men båda fungerar bra med foto.

Större printar än A3+ skickar jag iväg för utprintning.

//Lennart
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag har Marrutts fyllbara kassetter till min Epson R3000. Inte dessa med slangar. Har fått problem med två kassetter som skrivaren inte kände igen. Skickade epost till Marrutt och fick istället nya kassetter. När färgen tar slut fyller jag på och blir tvungen att nollställa kassettens läsare med metall stycke. Detta troligen för att printern kan läsa hur mycket färg finns i kassetten. Printhuvuden stockade sig pga att den stod oanvänd en längre tid. Köpte från Marrutt en vätska som jag renade huvuden med. Färgen är likadan som originalen och förstås billigare. Edit: Jag ser ingen skillnad i kvaliteten med färgern jämfört med originalen, men jag är ju inte pro.
 

larsborg

Aktiv medlem
Kan bara säga använd inte pirat bläck. Har själv arbetat på Canon i 20 år och jobbat med printrar, faxar och kopieringsmaskiner.
Kunderna ville alltid snika in på priset och köpa pirat bläck eller toner. Dom fick randiga kopior, ingen kontrast på linjer och dom läckte osv.
Detta gäller både bläckpatroner och laser maskiner. Om kunden lämna in eller att vi åkte ut och dom hade avtal på maskinen så gällde det inte om dom inte hade använt original saker.
Du arbetar på Canon, så självklart, att du då rekommenderar alltid original, ha-ha!
Min erfarenhet, med min egen Canon skrivare, som för övrigt ger utmärkta utskrifter,
- med original eller icke original bläckpatroner kvittar!
Vid köp sitter det i Canon original bläckpatroner.
Under de senaste 16 åren, med olika Canon skrivare, har jag använt bläckpatroner från InkClub,
vettiga priser och de fungerar utmärkt, original Canon bläckpatroner anser jag vara svindyra, tveksamt om de är bättre.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det är ju minst tre saker det handlar om vid sidan av själva priset:


- Hur färgerna blir i utskrift.

- Hur de funkar i skrivare (om de bygger och sätter igen munstycken)

- Hur de står emot blekning


Om man skriver ut väldigt mycket och man verkligen fått tag på bläck som håller i minst dessa avseenden så kanske det kan funka men jag skulle aldrig chansa om jag skriver ut lite då och då. Mina Epson-skrivare har funkat bra trots att det ibland kan gå någon månad mellan gångerna och det är jag böjd med.

Det enda jag gör är att printa en "nozzle check" med jämna mellanrum så jag ser att munstyckena är Ok och det har funkat bra hittills. Hade min Stylus R1800 i sju åtta år utan allvarligare problem innan den till sist gav upp. Har man väntat länge med att använda maskinen så räcker det ofta med en liten rengöringskörning så är man på banan igen men det behövs inte med min P600 heller hittills och den har jag väl haft i snart ett par år tror jag.

Är det värt att spara någon tusenlapp och istället dra på sig en massa skitproblem?? Jag tycker inte det och dessutom har man nog svårtatt vänta sig någon medkänsla från tillverkaren om man kör med fulbläck.

Det är såklart inte värt att spara pengar om man drar på sig en massa problem. De aspekter du räknar upp är jag inte beredd att kompromissa med. Jag vill heller inte riskera någon skada på skrivaren. Men det är ju inte helt säkert att man behöver. göra något av ovanstående.

Jag skriver ut en del, men en anledning till att jag inte skriver ut mer är ju faktiskt också priset, med billigare utskrifter skulle jag nog skriva ut mer och större.

Fulbläck vill jag inte ha, men det behöver det ju heller inte vara. Många bäck är nog i stort precis samma som Epson tar mycket mer betalt för pga av att de sätter sitt namn på det. Självklart vill de att jag använder deras bläck, det är ju det de drar in pengarna på, inte skrivaren. Hittills har jag kört Epson bläck och Epson papper + hahnemuhle papper.

När det gäller Marrutt så tycker jag ändå att de ger ett seriöst och bra intryck, bra kundservice mm. De som har fått problem med produkterna verkar ofta bero på att man inte följt instruktionerna och te x inte tömt dem på luft innan installation. De verkar ju även ha en del professionella användare som kör deras bläck.

Nu finns det ju andra förutom Marrutt, tar gärna emot tips på om någon använd någon annan som verkar funka bra.

Blir inte mycket klokare på om man vågar slå till eller inte :) Men all input är välkommen.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har 2 st A3+ skrivare från Canon beroende på att jag bodde säsongsvis på 2 olika platser. Nu bor jag permanent i vårt renoverade sommarhus som blivit permanentboende.

Därför 2 skrivare (om nu någon undrat) . De är ganska enkla Canon IX6550 samt den uppgraderade modellen IX6850).

Testade utskrift från samma dator/skärm på båda med samma motiv. Den ena skrivaren innehöll originalbläck 6 patroner och den andra bläck från Ink Club (varianten som sägs motsvara originalbläcket men är ganska mycket billigare). Det finns ytterligare en variant som är ännu billigare men den avstod jag ifrån.

Resultaten blev identiska, vilket förvånade mig då jag tidigare svurit ve och förbannelse över tredjepartsbläck. Har främst varit magenta och yellow som varit kass. Men nu ser det okej ut. Torktid är densamma.

Jag har tidigare svurit på att aldrig mer använda annat än originalbläck men får kanske tänka om i detta fall. Att jag överhuvudtaget provade med "piratbläck" berodde på att jag tänkte använda den ena skrivaren för fotoutskrifter och den andra för lite enklare dokument. Men båda fungerar bra med foto.

Större printar än A3+ skickar jag iväg för utprintning.

//Lennart

Hej !

Sätt upp de båda på nån solig plats och se vad som händer, i värsta fall blir det
en uppskakande upplevelse.

Meddela gärna resultatet.

//MW
 

Acei

Aktiv medlem
Du arbetar på Canon, så självklart, att du då rekommenderar alltid original, ha-ha!
Min erfarenhet, med min egen Canon skrivare, som för övrigt ger utmärkta utskrifter,
- med original eller icke original bläckpatroner kvittar!
Vid köp sitter det i Canon original bläckpatroner.
Under de senaste 16 åren, med olika Canon skrivare, har jag använt bläckpatroner från InkClub,
vettiga priser och de fungerar utmärkt, original Canon bläckpatroner anser jag vara svindyra, tveksamt om de är bättre.
Vem har sagt att jag arbetar där nu ? Jag arbetade där i 20 år men det är över 20 år sedan jag slutade på Canon. Och vad vet du vad som händer i en bläckstråleskrivare, laserskrivare eller kopiator om man kör med fel bläck eller toner. Är du tekniker också på något av dom stora märkena eller ? Har du tur så kan det fungera, men kom inte och gnäll om du får randiga kopior, läckande bläck eller läckande tonerpatroner osv. Eller att du får dålig kontrast med laser toner som är pirat. Du kan aldrig gå tillbaka och få ut det på garantin eller om du är avtalskund till större printrar och kopieringsmaskiner få det inom serviceavtalet. Detta gäller inte endast Canon utan alla märken på marknaden. Därför känner jag att jag lite mer kunskap om detta. Så många kunder som jag har fakturerat på grund av att man inte använder original produkter. Och att kunderna därefter använt original produkter och inte fått några problem.
 

Photocon

Aktiv medlem
Hej !

Sätt upp de båda på nån solig plats och se vad som händer, i värsta fall blir det
en uppskakande upplevelse.

Meddela gärna resultatet.

//MW

Var finns en solig plats i Sverige under juli månad? :) Här i mörka Småland är det f n mulet. Och varför skulle jag göra detta? Berätta gärna vad som du menar kan hända. Blev intresserad av ditt inlägg- men vill helst slippa uppskakande händelser.

Mvh//L
 

Smw

Aktiv medlem
Var finns en solig plats i Sverige under juli månad? :) Här i mörka Småland är det f n mulet. Och varför skulle jag göra detta? Berätta gärna vad som du menar kan hända. Blev intresserad av ditt inlägg- men vill helst slippa uppskakande händelser.

Mvh//L
Hej !

Värnamo, där solen alltid lyser, givetvis, minst lika soligt som Borås.

Testa ljustålighet, kan man ha en referens mörkt förvarat är det bra.

De jag nämde i början, de med Lyson/Marrutt Fotonic, dye-bläck
hamnade i innanför två fönster under en solig sommarmånad,
visst, det gick att känna igen motivet men inte färgerna, alla var blekta,
cyanet var förintat, av det var inte ett spår.

//MW
 

larsborg

Aktiv medlem
Vem har sagt att jag arbetar där nu ? Jag arbetade där i 20 år men det är över 20 år sedan jag slutade på Canon. Och vad vet du vad som händer i en bläckstråleskrivare, laserskrivare eller kopiator om man kör med fel bläck eller toner. Är du tekniker också på något av dom stora märkena eller ? Har du tur så kan det fungera, men kom inte och gnäll om du får randiga kopior, läckande bläck eller läckande tonerpatroner osv. Eller att du får dålig kontrast med laser toner som är pirat. Du kan aldrig gå tillbaka och få ut det på garantin eller om du är avtalskund till större printrar och kopieringsmaskiner få det inom serviceavtalet. Detta gäller inte endast Canon utan alla märken på marknaden. Därför känner jag att jag lite mer kunskap om detta. Så många kunder som jag har fakturerat på grund av att man inte använder original produkter. Och att kunderna därefter använt original produkter och inte fått några problem.
OK, fel av mig, jag läste för snabbt ditt inlägg, du hade arbetat tidigare på Canon, alltså inte nu längre din aktuella arbetsgivare.
Du skriver nu, att du arbetade där för 20 år sedan, - du har helt rätt, vid den tiden var original bläckpatroner det enda möjliga alternativet, då var sk. "piratbläck" värdelöst, gav de problem som du nämnde.
Mycket har hänt sedan dess, idag håller bläckpatroner från InkClub hög kvalite´, dessa använder jag sedan många år, helt utan problem, andra leverantörer har jag ingen koll på.
Ja, jag är insatt i teknik, nu marknadsinriktad på ett företag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
OK, fel av mig, jag läste för snabbt ditt inlägg, du hade arbetat tidigare på Canon, alltså inte nu längre din aktuella arbetsgivare.
Du skriver nu, att du arbetade där för 20 år sedan, - du har helt rätt, vid den tiden var original bläckpatroner det enda möjliga alternativet, då var sk. "piratbläck" värdelöst, gav de problem som du nämnde.
Mycket har hänt sedan dess, idag håller bläckpatroner från InkClub hög kvalite´, dessa använder jag sedan många år, helt utan problem, andra leverantörer har jag ingen koll på.
Ja, jag är insatt i teknik, nu marknadsinriktad på ett företag.
Klart att även dessa bläck utvecklats. Konstigt vore det annars. Men man skulle vilja att det gjordes bra tester (oberoende) av bläckens kvalitet. Att sänka min skrivare med helt för mig okända bläck känns ändå idag som en dålig besparing. Jag vill inte ha några överraskningar då det på marginalen är hundralappar man spara vid ett test men kanske 5-7000:- man ödelägger om det går snett.
 

larsborg

Aktiv medlem
Klart att även dessa bläck utvecklats. Konstigt vore det annars. Men man skulle vilja att det gjordes bra tester (oberoende) av bläckens kvalitet. Att sänka min skrivare med helt för mig okända bläck känns ändå idag som en dålig besparing. Jag vill inte ha några överraskningar då det på marginalen är hundralappar man spara vid ett test men kanske 5-7000:- man ödelägger om det går snett.
Man skall inte överdriva original bläckpatroners förträfflighet!
Skulle de icke original bläckpatronerna vara ett bottennapp, lämnar de ganska snart marknaden ....
Som du säger, icke original bläck har självklart utvecklats, - jag lägger till, det gäller både innehållet och behållaren.
Mina Canon skrivare/fotoprintrar skall godkänna eller inte godkänna, vad som laddas in, ännu har inga missöden eller "ERROR" stoppat verksamheten.
Beställ en testpatron, icke original bläckpatron, från InkClub, till din skrivare, - gör själv en utvärdering.
Ja, vad jag vet, har inga tester gjorts, det senaste året, mellan original och icke original.
Anledningen kan vara, att det köps betydligt fler icke original än original, reklamationerna är troligen få.
Man sparar relativt, betydligt mera än några hundralappar, per år vid många utskrifter, vid köp av icke original.
Upp till, att 7000 spänn ödelägges, när skrivaren slutar fungera, i värsta fall även exploderar, allt bara för att "piratbläck" har monterats, - nej, nej! :) :)
 
ANNONS