Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711

Olliie

Medlem
När man registrerar en användare här på Fotosidan och är helt färsk tycker jag att man bara bör ha tillgång till Bildpool-Nybörjare utan att behöva kommentera, som nybörjare är det svårt att ge relevant kritik och sedan resulterar det i att nybörjares bilder faktiskt hamnar i rätt pool och inte som man ibland ser att det ligger bilder i den vanliga poolen som borde legat i nybörjar-poolen.
Sedan bör man också kunna få ladda upp 5 bilder i den vanliga utan att ha gett något kritik, mest för att känna på hur det är att få lite mer avancerad kritik och kanske ta sitt fotande lite längre än att man placerar sig i en kategori där man känner att man tar tillräckligt bra bilder som kan kritiseras men inte har fått smak än för hur kritik bör ges (något jar ser är lättare att lära sig om man får sitt eget arbete kritiserat istället för att läsa om hur andra kritiserar andra medlemmars alster).

Problemet med att meningslös kritik skulle öka går enkelt att lösa med en funktion likt den som finns på många bloggar, om man ser en kommentar man tycker inte fyller någon funktion så kan man klicka på en rapporteringsknapp och när tillräckligt unika användare gjort detta (säg t.ex 3-4st) så tas kommentaren bort, ett meddelande skickas till den som lagt kommentaren. Vidare kan användaren som lagt den borttagna kommentaren överklaga detta beslut genom att via meddelandet skriva en motivering varför den inte anser att kommentaren är överflödig/spam och detta skickas då vidare till en moderator som väljer att godkänna överklagan eller inte.

I övrigt tycker jag att en ratio på mellan 2:1-4:1 är lagom.

Mvh// Oliver Sjöberg
 

Beevern

Ny medlem
Jag ser detta som en mycket bra idé! Det minsta man kan säga är att det behövs just nu, oerhört mycket bilder ramlar in i kritikpoolerna men endast ett fåtal kommenteras.
Jag själv röstade på 2:1. Då bör det bli fler kommentarer än bilder, precis så som vi (jag?) vill ha det.


Problemet med att meningslös kritik skulle öka går enkelt att lösa med en funktion likt den som finns på många bloggar, om man ser en kommentar man tycker inte fyller någon funktion så kan man klicka på en rapporteringsknapp och när tillräckligt unika användare gjort detta (säg t.ex 3-4st) så tas kommentaren bort, ett meddelande skickas till den som lagt kommentaren. Vidare kan användaren som lagt den borttagna kommentaren överklaga detta beslut genom att via meddelandet skriva en motivering varför den inte anser att kommentaren är överflödig/spam och detta skickas då vidare till en moderator som väljer att godkänna överklagan eller inte.

I övrigt tycker jag att en ratio på mellan 2:1-4:1 är lagom.

Mvh// Oliver Sjöberg
Jag satt och tänkte på en liknande lösning jag med, och i mina ögon är det något liknande som kommer att krävas för att slippa skräpkommentarer. Men för att ett "rapportera" system ska fungera bra så kommer det, precis som du skrivit, krävas någon form av möjlighet till "överklagan". Tycker ärligt talat den lösning du kommit fram till är den bästa jag hittills sett i denna tråden.

Sen till frågan om vad som definieras som en skräpkommentar. Några skriver att de har svårt att ge konstruktiv kritik just för att de inte kan så mycket själva. Om en sådan person då kommenterar en bild med exempelvis "Bra bild, fina färger!". Är det en skräpkommentar eller inte?
Låt säga att det INTE är det, då skulle jag med andra ord bara kunna titta in på någon bild och skriva "Fin bild, bra skärpa!" utan att ens titta på bilden. Det hjälper inte fotografen speciellt mycket.

Mvh
En ung amatör.
 

Ballz

Aktiv medlem
Belöningar är bättre än restriktioner. Alltid. Fundera på om man kanske skulle ge bort ett uppgraderat medlemskap till dom som är flitigaste kommentatorerna. Guldmedlemmarna blir ju ett problem att "uppgradera" men man kan ju ge dom nån sorts rabatt, kanske?
 

kirunabilder

Avslutat medlemskap
Tydligare information på startsidan?

Med tanke på blivande medlemmar kanske det skulle vara bra om ni gjorde om litegrann under fliken "Om Fotosidan".
Innan jag registrerade mig som medlem läste jag igenom hela raddan av text som finns där = ganska mycket, så jag antar att det är ganska många som inte gör det. Därför kanske det skulle vara bra om en omskriven variant av texten "Våra tankar om medlemmarnas gallerier" får en egen undersida och ligger överst under fliken? Tror att de flesta åtminstone tar del av det som finns högst upp. Kanske att "Våra tankar om Fotosidan" skulle vara ett mer passande namn i så fall?
I nuvarande text finns inget om att man förväntas lämna kommentarer på andras bilder. Tycker att det borde finnas det. I så fall inte med uttrycket att man kan göra det, utan att man ska. Dessutom en text om hur ett eventuellt tillkommande ratiosystem fungerar. Det är nog betydligt fler som tar del av hela innehållet i en kort text än en lång, så ju kortare desto bättre.
Som det är nu tror jag att det finns en hel del som anslutit sig till Fotosidan enbart av en orsak - att de vill få kommentarer på sina bilder. Så ny undersida med tydlig information om vad som gäller kanske, i bästa fall, i framtiden skulle kunna sålla bort en del av dem som tyvärr hör till denna kategori?
 

atotowi

Aktiv medlem
La en röst på 4:1. Jag tycker att man ska försöka kommentera mer än man laddar upp.
Önskar att det skuklle skrivas en artikel om att kommentera bilder så att vi kan få upp kvalitén lite på kommentarerna oxå. om vi nu ska begära att folk skriver fler kommentarer så önskar jag oxå att det inte blir fler av typen:
Snyggt, vackert, coolt etc...

Det är faktiskt väldigt utvecklande för ens eget bildseende att titta på andras bilder och försöka se vad som gör att man tycker det ena eller andra. Att föröska se vad man själv skulle ändrat på om man hållit i kameran eller kunna redigera bilden.
En kommentar behöver ju inte innehålla en värdering av vad man tycker om bilden i stort. en kommentar kan ju lika gärna berömma en enskild detalj och samtidigt förslag på vad man kan eller kunde gjort för att bilden skulle blivit bättre. Och alltid formulerad på ett sånt sätt att det framgår att det är ens personliga åsikt och inte ett universiellt faktum.
 

dokido

Aktiv medlem
Jag vet inte om ratio är bra. Kanske, kanske inte. Jag får ändå bara lägga upp 10 bilder. Det är ytterst sällan jag får kommentarer trots att mina bilder håller hög kvalité men kanske bara intresserar en liten klick. Om man ska tvinga in ratio eller jobba på att göra mer populistiska bilder vet jag inte. Jag gör de bilder jag gör. Själv ger jag mycket kritik. För mycket kanske?

Jag har tänkt gå med i en pool istället ganska länge men de har krav på minst 10 bilder och jag har inte lagt upp så många någonstans ännu så det dröjer. Sen vet jag iofs inte om det löser problemet ändå.

Vad jag kan tänka mig skulle hjälpa är att göra grupper utan krav istället. Djurgrupp etc. (Det finns väl inte?). Jag menar utan poolkrav. Då kanske fler som är intresserade av exv djurbilder skulle titta i den gruppen. Sen om man känner att man vill ha högre krav så kan man gå med i djurpoolen.

Angående ratio, eg gillar jag det inte, visst jag tycker folk kunde ge mer kommentarer, men en del kommentarer är skönare att slippa. Jag har som sagt gett ganska mycket kritik och det mesta har tagits emot positivt. Visst finns det folk som blivit sura, men de är ivarje fall färre. Att tvinga folk att tycka saker dom inte tycker verkar knäppt.

Ta bort alla pooler och ha bara grupper utan krav. Ta bort allmänn bildkritik också. Fast ni kanske hade så i början? Eller också Grupper utan krav och grupper med krav. Ingen allmän bildkritik helt enkelt.
 
Senast ändrad:

caedes

Medlem
Den största anledningen till att jag har lagt in bilder i pooler är att jag vill ha kommentarer på bilderna som skall ge mig feedback på hur jag skulle ha kunna gjort för att gjort bilden bättre. Om det skulle finnas ett system som innebär att folk måste kommentera mina, och andras, bilder för att få lägga in egna bilder i pooler så är jag rädd för att jag i framtiden kommer att få en massa kommentarer som inte kommer att säga mig någonting. T.ex. om jag gjort en egen version av en av Ansel Adams kända landskapsbilder och vill veta om jag tänkt rätt, tänkt på allt samt om jag kunnat gjort något bättre och får kommentaren "Snygg solnedgång". Då skulle jag nog tänka att den kommentaren var egentligen inte riktad till mig utan till Fotosidans regelsystem för att få lägga in en egen bild i en pool samt att det inte ger mig speciellt mycket.

På det hela taget så är jag rädd för att det skulle bli en hyperinflation av kvalitetsinehållet i givna bildkommentarer. Hur stor inflation beror givetvis på ration som diskuterats i olika inlägg ovan.

Men ett systen som jag däremot skulle vilja se, som med större sannolikhet skulle sporra mitt (och kanske andras) engagemang i andras bilder och utveckling som fotografer är ett belöningssystem. För det är ju alltid roligare att bli belönad är begränsad av regler, eller hur? Fotosidan har idag ett system där du kan betala för olika typer av medlemskap som ger medlemmen tillgång till olika typer av tjänster/funktioner på Fotosidan. Och så bör det förbli för olika människor har valt olika medlemskapsnivåer pga. olika anledningar, vissa vill åt hög uppladdningsfrekvens andra bloggfunktionen osv.

Jag skulle vilja se ett automatiskt system som belönar användaren baserat på hur aktiv man varit, bla. genom att mäta kommentarsfrekvenser etc. Är man oaktiv, dvs inte kommenterar andras bilder, inte tittar på andras bilder, inte deltar i diskussioner i forumet osv. då har man status (eller vad man nu vill kalla det) "Nybörjarfotograf", eller något liknande. Är man mer aktiv så stiger man till "Amatörfotograf" sedan till "Seriör amatörfotograf", osv. Dessa statusnivåer är knutna till hur aktiv och bidragande man är på Fotosidan samt att olika statusnivåer ger medlemmen olika privilegier såsom att nya pooler blir tillgängliga. På detta (eller liknande) sätt tror att man kan styra och/eller stimulera medlemmarna på fotosidan till att bli mer aktiva och deltagande i sin egen och andras utveckling. För vilken ambitiös nybörjare vill ha statusen "Nybörjar Fotograf" på Fotosidan? Jag skulle då snabbt som attan göra det som krävs för att komma till den nivån (som inte har med det betalande medlemskapet att göra) som ger mig den statusen som jag vill ha samt ger mig tillgång till de pooler som jag vill ha tillgång till.

Vad tycker ni?
 

gorse

Aktiv medlem
Jag saknar möjligheten att kunna byta ut sina bilder. Jag får bara lägga upp en bild i månaden. Det är för glest för att jag skall orka ägna någon tid åt att lägga upp några bilder alls. Men de flesta bilder jag har i min profil tycker jag vid det här laget inte är lika bra längre. Jag vill kunna byta ut dem, men om det är 10 bilder tar det nästan ett år att ersätta dem.

Även om ni begränsar inflödet till poolerna tror jag man skulle kunna hålla sin egen profil lite mer uppdaterad och det skulle vara roligare för den som besöker min profil (efter att ha tryckt på namnet på nån bild i poolerna).

Klart det blir ett attans inflöde av bilder om fotosidan har massa medlemmar och alla vill få uppmärksamhet och kommentarer på sin enda bild. Det är ganska ofrånkomligt, men om man radar upp mycket bilder kommer även den bästa bild bort i mediabruset.

Mitt förslag är ett mer dynamiskt innehåll i poolerna där gammalt försvinner. Tillåt mer fri uppdatering i sin profil (eventuellt max antal bilder beroende på medelemskap), men endast en bild i taget i poolerna ur profilen. Men det skall vara fritt att byta bilder i profilen. Så kan man sätta en begränsning hur ofta man får välja en bild ur sin profile att ha med i en pool.

Och naturligtvis kan man fila lite på detaljerna i detta förslag. Med ovanstående skulle fotosidans besökare kunna spana runt inte bara i poolerna utan besöka folks profiler. Gämför med tex konstrundor där man har med ett bidrag i den gemensamma hallen, med referenser till var man har sin egen utställning.
 

klingeee

Aktiv medlem
Tycker detta känns som en toppenidé!

Det enda negativa, kan vara att folk kanske slutar följa "kommentarsreglerna", och bara skriver kommentarer som: bra, snygg bild, härligt... Och sen inget mer med det.
Och såna kommentarer som görs bara för att kunna få lägga upp en ny bild, klarar man sig nog nästan utan, så man får nog hålla ögonen öppna så att sånt inte inträffar.

Men jag tvivlar inte heller på människorna här, då alla verkar vara extremt pratglada och bra folk, ångrar inte en sekund att jag blev medlem här!


Mvh // Adam.
 

eek

Aktiv medlem
jag tycker att tvång är aldrig bra, då handlingen inte sker utifrån från mig som person, jag tror att dom enkla/snabba/mindre utförliga kommentarerna skulle öka(iför sig är aldrig uppskattning fel, men jag är intresserad av längre/utförliga kommentarer om hela mitt konstverk), man prentar igenom massa kommentarer för att få lägga ut sin bild sen. istället för att lägga kommentarer på dom bilder man verkligen har nått att säga och vill diskutera.

så om man verkligen ska ha tvång så tycker jag det ska va så låg som möjligt, själv brukar jag hålla lite koll på min egen ratio, givna vs mottagna kommentarer.

/Erik
 

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Bra m ngn sorts reglering...

...Bara det inte blir så att bilderna därmed bara får en massa "Fin bild och bra skärpa" kommentarer. Liksom bara för att folk skyndar sig att lägga upp kommentarer för att kunna lägga in nya bilder i poolerna liksom. Är ju såklart kul om ngn skriver att den gillar ens bild, men samtidigt så vill man ju gärna ha en del konstruktiv kritik också. Men visst. Ngn reglering. För som det är nu så är det ju på tok för mkt bilder som läggs upp i poolerna.
/MB
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Färre bilder?

Hej
Vad är egentligen problemet? kommer det in fler bilder från fler fotografer så finns det också motsvarande fler som kan kommentera. Stort bildinflöde är positivt och själva förutsättningen för FS existens. Ska man reglera något, vilket jag är tveksam till, så vore det vettigare att ställa givna kommentarer mot mottagna kommentarer, att ha ett positivt ratio här.
Christer
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Men... Hur skulle det gå till? Menar du att om man kommenterat "för lite" så skulle folk inte kunna kommentera ens bilder, eller?!
/MB
Nej men man kunde ju få en röd varning och uppmaning om att kommentera mer. Min huvudfråga var egentligen vad är problemet egentligen. Kommenterar man mycket så får man mycket kommentarer. Jag får mycket kommentarer på mina bilder men kommenterar ännu mer, min ratio liggerpå ca 1:2 dvs jag kommenterar ungefär dubbelt så mycket som jag får ta emot kommentarer. Om man tycker det kommer in för mycket bilder så har vi ju det här med poler och grupper så man kan prioritera sina aktiviteter.
Christer
 

Brasknarr

Aktiv medlem
Det finns för många bilder med för få kommentarer!

Jag har röstat för 8:1 just för att det skapar ett incitament att kommentera bilder. Jag anser att vill du ha ut något givande av ditt medlemskap så måste du också bidra med något.

Precis som många andra, tror jag, att möjligheten att få kommentarer på sina bilder är den största orsaken till att fotosidan har så många medlemmar.

Jag hoppas också att de flesta inser att om jag ger tunna kommentarer (t.ex. "fin bild" och motsvarande) för att kunna ladda upp en ny bild kommer mitt agerande att leda till att jag inte får så många kommentarer på mina bilder. Jag skjuter helt enkelt mig själv i foten.
 

nonno

Aktiv medlem
Hej
Ska man reglera något, vilket jag är tveksam till, så vore det vettigare att ställa givna kommentarer mot mottagna kommentarer, att ha ett positivt ratio här.
Christer
Ett problem med förslaget här ovan, är att det över tid försvinner givna kommentarer och då uppstår det helt naturligt en differens mellan mottagna och givna. Därför är detta ett kanske inte helt genomtänkt förslag.

Jag gör alltid så att om någon kommenterar bilder hos mig, så anser jag att det hör till ett gott uppförande att bjuda tillbaka på det engagemang någon har lagt ned på mig och mina bilder. Jag tackar alltid genom att kommentera bilder hos dem som kommenterar hos mig. Det som händer över tid, är att folk "städar" bland sina bilder och raderar dem eller avslutar sitt medlemsskap, då försvinner också alla vidhängande kommentarer. Där ligger det största svinnet av tidigare givna kommentarer. Ibland har den som kommenterat inga egna upplagda bilder, och då uppstår också en differens.
/Nonno
 
ANNONS