Annons

Angående Galleri FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Tamrock

Aktiv medlem
gfs

gfs är ett skämt och verkar så förbli,de spelar ingen roll hur ni röstar då fs juryn ändå tar de slutgiltiga beslutet,dom väljer även efter personen och inte bilden och kollar även hur många bilder du har i gfs och då spelar de ingen roll hur bra bilden är,många med mig får oxå nekandet direkt efter 30 min,vilka har då hunnit röstat?
min senaste la jag in för två månader sen och har fortfarande inte fått domen!
 

jac38

Aktiv medlem
Lite drygt två månader tog det för mig och föga förvånande blev det avslag idag. Någon vidare motivering tycker jag mig inte kunna se utan endast "Hej, tyvärr har ditt bildförslag till 'Galleri FS' ej antagits" och sen ytterligare en standardtext om att lägga in bilden i bildkritik. Att det var där den var när den valdes som favoritbild av hitills 11 personer och alla som givit betyg har valt en 5:a, tycks inte påverkat nämnvärt.

Jag håller med före inläggsskrivare till 100%, det är ett skämt!
 

Dirre40

Aktiv medlem
Lite drygt två månader tog det för mig och föga förvånande blev det avslag idag. Någon vidare motivering tycker jag mig inte kunna se utan endast "Hej, tyvärr har ditt bildförslag till 'Galleri FS' ej antagits" och sen ytterligare en standardtext om att lägga in bilden i bildkritik. Att det var där den var när den valdes som favoritbild av hitills 11 personer och alla som givit betyg har valt en 5:a, tycks inte påverkat nämnvärt.

Jag håller med före inläggsskrivare till 100%, det är ett skämt!

Hej Jacob !

Jag är bara intresserad av vilken bild du talar om ovan, kul att se vad som t.ex nekas
inträde till Galleriet som annars hyllas på det sätt du nämner...
Jag kikar gärna på den om du ger mig länken antingen här eller i min gästbok.

mvh/Dieter
 

matnyttige

Aktiv medlem
Det är en bra bild. Men en fråga som är intressantare är nog mer - Vilken eller vilka bilder i Galleri FS håller inte lika hög klass? Det är lätt att säga att typ Zlatan borde spela i Barcelona men svårare att säga - vem som han ska peta?

Dessutom så tror jag de rutinerade fågelfotograferna inte alls gillar den bilden just för att de vet att den är tagen i fångenskap. En suddig bild på en vild varg är ju så mycket bättre än en jätteskarp bild på en tam varg.......eller är det inte så? :)
 

jdandanell

Aktiv medlem
Lite drygt två månader tog det för mig och föga förvånande blev det avslag idag. Någon vidare motivering tycker jag mig inte kunna se utan endast "Hej, tyvärr har ditt bildförslag till 'Galleri FS' ej antagits" och sen ytterligare en standardtext om att lägga in bilden i bildkritik. Att det var där den var när den valdes som favoritbild av hitills 11 personer och alla som givit betyg har valt en 5:a, tycks inte påverkat nämnvärt.

Jag håller med före inläggsskrivare till 100%, det är ett skämt!
Personligen, och detta är viktigt att trycka på, så tycker jag inte heller att din bild platsar i Galleri FS. Visst, en ganska bra bild och bevisligen fanns det folk som gillade den men den sticker inte ut på det sättet att den skulle platsa i Galleri FS. Nu får jag inte ens rösta då jag själv inte har någon bild där (försöker förvisso inte heller få in dem) men...

Ta inte illa upp Jacob, du har många väldigt fina bilder (gillar speciellt dina nattbilder med de härligt mättade och sköna färgerna).
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag är numera ganska sällan in och röstar i GFS, och jag skulle faktiskt inte heller ha röstat Ja på örnbilden. Bilden är absolut inte dålig, och jag skulle själv om bilden varit min känt mig ganska nöjd. De bilder som får mina ganska sällsynta ja-röster är bilder som ger mig känslan: WOW! Helvete vilken bra bild!!! Den känslan får jag inte av örnbilden.
 

jac38

Aktiv medlem
Ja ni har rätt i att det gällde den bilden. Däremot ska det ju vara omöjligt, om man får tro på ens en gnutta av det som står i GFS information, att det enda dom ser är bilden och dess namn. Absolut inte svar på kommentera bilder i "Bildkritik". Fast ska man läsa exakt vad som står så är det väl publicerade bilders ägare som inte ser den informationen och röstar. Att juryn inte kan se detta, står ju ingenstans.

Rent allmänt har du ju helt rätt, bilder på vilda djur i fångenskap är ju förbjudna att läggas in i gruppen "Vilda djur & Fåglar", inte heller får dom läggas in i "Husdjur & Tamdjur" utan kan endast läggas in i "Bildkritik". Bland dom "riktiga" naturfotograferna finns tydligen inget som heter "bra bild" när det gäller djur i fångenskap. Att hävda att dom djuren inte heller sitter vackert och poserar är helt meningslöst eller det faktum att en bra bild är bra utan att veta vart exakt den är tagen. Några liknande krav på var en bild är tagen på ett hus i "Cityscape", en hund i "Tamdjur" eller en vy i "Landskap", finns heller inte.

I andra trådar, här på Fotosidan, har jag sett hur någon av dom tre som driver denna sidan skriver ett svar från redaktionen men så är inte fallet med denna tråd. Jag kan tycka det skulle ligga i deras intresse att bemöta kritiken men kanske är det precis tvärt om. Att dom skulle missat tråden helt har jag svårt att tro när den blivit så här pass lång.

Värt att kommentera är väl också det faktum att dom två som har egna bilder på fotosidan (David Elmfeldt och Erik Leonsson) också lyckat med "bedriften" att få bilder publicerade i GFS. Dom har alltså själva beslutat att deras egna bilder var tillräckligt bra för att vara med. Där kan man verkligen snacka om vilket skämt GFS är när det gäller röstning och att välja bilder som kommer med!!
 

jac38

Aktiv medlem
Jag är numera ganska sällan in och röstar i GFS, och jag skulle faktiskt inte heller ha röstat Ja på örnbilden. Bilden är absolut inte dålig, och jag skulle själv om bilden varit min känt mig ganska nöjd. De bilder som får mina ganska sällsynta ja-röster är bilder som ger mig känslan: WOW! Helvete vilken bra bild!!! Den känslan får jag inte av örnbilden.
Jag tar absolut inte illa upp om du eller någon annan inte gillar mina bilder eller att du inte får en WOW känsla. Däremot kanske dom 11 som valt bilden till sin favorit har känt så. Det är i alla fall exakt den känslan jag letar efter hos andra när jag väljer mina favoriter. Om det ändå hade varit medlemmarnas röster som fällde avgörandet om bilder kommer med eller inte, hade det känts mycket bättre.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Ja ni har rätt i att det gällde den bilden. Däremot ska det ju vara omöjligt, om man får tro på ens en gnutta av det som står i GFS information, att det enda dom ser är bilden och dess namn. Absolut inte svar på kommentera bilder i "Bildkritik". Fast ska man läsa exakt vad som står så är det väl publicerade bilders ägare som inte ser den informationen och röstar. Att juryn inte kan se detta, står ju ingenstans.
Jag vet inte om jag tolkar dig rätt, men det stämmer att man som jurymedlem inte ser annat än bilden och bildens namn när man röstar.
 

Dirre40

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag tolkar dig rätt, men det stämmer att man som jurymedlem inte ser annat än bilden och bildens namn när man röstar.
Men är det inte så att har man bildens namn kan man
väl "söka" upp den på fotosidan och där se vem som har den och lite hur många kommentarer
den fått ifall den legat inne ett tag ?

Eftersom man måste lägga in den i sina egna album och den är inte "dold" på nåt sätt just för Galleri FS
ansökan.

Vet inte om detta stämmer men vore kanske bra om i alla fall en ny bild man lägger in till Galleri FS
ansökan inte syns i fotografens album så finns ju ingen möjlighet för de som röstar att ha nån
förhandsinfo alls, inte för att jag menar att alla skulle ha tid att söka upp detta, men ändå då är den tanken
avskriven.

:)

mvh/Dieter
 

jac38

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag tolkar dig rätt, men det stämmer att man som jurymedlem inte ser annat än bilden och bildens namn när man röstar.
Nej du missuppfattade mig. Det stämmer att ni som får rösta på bilder, av er publicerade fotografer, får endast se bilden. Däremot juryn (alltså dom tre som driver fotosidan) och sen själva väljer vilken bild som ska in, där framgår det inte om dom har samma begränsning. Vill du kalla er för "jurymedlem" så är det väl upp till dig men era röster används ju endast som vägledning i beslutet och inte alls som en avgörande faktor.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag kollade in GFS-info och där benämner de medlemmarna för Jury och sig själva för värdar. Värdar klingar väl lite bättre än domare.
 

Billingen

Aktiv medlem
Bland dom "riktiga" naturfotograferna finns tydligen inget som heter "bra bild" när det gäller djur i fångenskap.
Det där stämmer inte riktigt. Titta till exempel på det svenska projektet De 5 stora. Jag har hört Staffan Widstrand, en av våra främsta naturfotografer, hålla bildföredrag flera gånger och även sett hans bilder publicerade i ansedda naturfototidskrifter - bilder på rovdjur i fångenskap.

Jag tror med andra ord inte alls att fångenskapfaktorn har spelat någon roll vad gäller refuseringen av din bild till GFS. (Jag har förresten nyss kommentat din bild.)

www.de5stora.com
 

Minnert

Aktiv medlem
I ett tidningsutklipp från SvD 1994 som jag sparat av en anledning säger en 19åring fotografistudent så här:

Jag går GFU - en fotoskola där alla får något milt nedlåtande i blicken bara man råkar tänka tanken: zoomobjektiv. Men de är ganska snälla ändå, bara bilderna man gör är kornskarpa. Fel inställd skärpa, skakningsoskärpa, rörelseoskärpa - allt kan vara konstnärligt utom kornoskärpa.
En lista över rätt eller fel:
Konoskärpa fel - rörelseoskärpa rätt.
Plastpapper fel - fiberpapper rätt.
Automatik fel - manuellt rätt.
Teleobjektiv fel - fast optik rätt.
Fotografering är oerhört konservativt.


Det här sa hon för 16 år sedan men det är väl fortfarande sanning (i viss digital modifikation). Jag kände att det var en parantes i den här debatten men jag tyckte ändå att det hade en plats här...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att kornoskärpa är oacceptabelt håller jag nog med, det handlar ju bara om att vara noga när man kopierar. Men resten av "reglerna" är förstås trams. Både nu och då.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Die Galerie

Tyska Fotocommunity.de har också ett Galleri, die Galerie.
Där fungerar det så att alla medlemmar kan nominera en bild till detta - inte bara egna bilder, utan även andras. En föreslagen bild ligger uppe till omröstning under två dagar och alla betalande medlemmar kan rösta - i vårt fall vore det ju brons-, silver- och guldmedlemmarna. Om en bild får fler ja-röster än nej-röster hamnar den "in der Galerie".
Det är ett sätt att hantera galleri-frågan på som jag tycker är sympatisk. Bilder, som fotografen föreslår - Eigenvorschläge - brukar ha lite tuffare att ta sig in, men visst det händer att även de lyckas...

Vilka sitter i "vår" galleri-jury? Vore intressant att se hur de bemöter kritiken i den här tråden. Jag tycker det som skrivs här är mycket substantiellt och bör inte avfärdas som besvikne Lasses buttra kommentar efter en refusering.

Bläddrar ibland genom galleriet för att få inspiration och hajade verkligen till när någon fått in 4 - 5 olika varianter av samma motiv - en silhuett av ett par sittande på en bänk i skymningen. Visst var bilden OK, men...
 

Billingen

Aktiv medlem
I ett tidningsutklipp från SvD 1994 som jag sparat av en anledning säger en 19åring fotografistudent så här:

Jag går GFU - en fotoskola där alla får något milt nedlåtande i blicken bara man råkar tänka tanken: zoomobjektiv. Men de är ganska snälla ändå, bara bilderna man gör är kornskarpa. Fel inställd skärpa, skakningsoskärpa, rörelseoskärpa - allt kan vara konstnärligt utom kornoskärpa.
En lista över rätt eller fel:
Konoskärpa fel - rörelseoskärpa rätt.
Plastpapper fel - fiberpapper rätt.
Automatik fel - manuellt rätt.
Teleobjektiv fel - fast optik rätt.
Fotografering är oerhört konservativt.


Det här sa hon för 16 år sedan men det är väl fortfarande sanning (i viss digital modifikation). Jag kände att det var en parantes i den här debatten men jag tyckte ändå att det hade en plats här...
Off-topic - skapa en ny tråd istället! Dessutom innehåller ditt inlägg en del felaktigheter och är på flera punkter inaktuellt/irrelevant och kan lätt vederläggas av mängder med bilder i GFS, som ju tråden handlar om. Mycket intressant diskussion, men den ska som sagt föras i annan tråd.
 
ANNONS