Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

macrobild

Avslutat medlemskap
Inte ensam att kalla dig det, heller.

Ja, jag tycker det vore befogat eftersom deras motivering var att han bara hade manipulerat 2011... och vi har funnit bevis på att han åtminstone har manipulerat sedan 2007, kanske 2006. Hur många gånger ska jag behöva skriva detta. Jag kallar det bevis. I princip alla som har sett originalbilden och animationerna kallar det bevis. Sedan finns det några få som kanske inte ens vill se det som indicier.

Men jag har ingen som helst oro över att misstankarna är felaktiga.
nä ni var två , det var du och Kjell

jag frågade är du nöjd med rättviseskipningen om priset återtas? en närmast självklar åtgärd.
eller har du något mer på din lista?
eller känner du dig nöjd?
 

Maverick

Aktiv medlem
Det är klart det är. Det är väl en himla skillnad på om T har pysslat med det här under två eller trettiotvå år. I det senare fallet har ju hela hans karriär varit en stor bluff.

Just i det här fallet tycker jag inte heller att "vad man får/bör göra och inte" är speciellt intressant. Det är redan allmängodis att man inte får göra så, speciellt inte om man gör det i smyg. Heter man dessutom Terje och under större delen av sin karriär hånat de som dragit i dator-spakar - ja då får man absolut inte göra så.

Det som är intressant är:
*Omfattning.
*Tid.
*Varför.
Möjligen är det stor skillnad, men det är inte av allmänt principiellt intresse. Faktum är att det enda intressanta som återstår är varför, resten är av akademisk betydelse. Det han har byggt upp har han raserat oavsett hur mycket och hur länge. Kvar blir varför.

Det enda allmängodiset är att vi i allmänhet är överrens om är att man i naturbilder och dokumentärbilder inte får klistra in objekt eller klona bort objekt. Därefter råder det ingen koncensus i fotosverige. Vare sig på amatör- eller yrkesnivå.

Diskussionen skulle lika gärna kunna ta avstamp i varför vi tycker det är okej "röja undan" i skogen men inte att klona bort saker. Det är okej att sminka över en finne men inte att klona bort den, varför är det så? Varför är det okej med svartvita bilder? De är knappast en representation av verkligheten så som den såg ut vid fototillfället.

I den här tråden handlar det mest om vad Terje har gjort, vilket är rätt klarlagt vid det här laget, vad Terje borde har gjort, vilket är ungefär lika klarlagt. Och vad Terje borde göra, vilket är en rätt kluven historia eftersom många i drevet tycker att det är viktigt för trovärdigheten att han uttalar sig snabbt. Detta utan hänsyn till hans hälsotillstånd. Men samtidigt deklarerar man att inget han kan tänkas säga är trovärdigt, således kan han välja mellan att inte bli trodd eller att inte bli trodd.

/Maverick
 

Mesch

Aktiv medlem
du är alltså nöjd efter att Årets naturfotografpris har plockats av honom?

ps oerhört trist att du kallar mig troll långt tidigare, oavsett ålder
Jag vet inte vad som driver dig, men säg mig när var du nöjd? Du tycker ju uppenbart att det är nog sedan länge.

Ska Terje få behålla alla priser?
Kanske vi borde hjärntvätta alla som vet något så Terje verkligen kan få fortsätta som förut?

Personligen tycker jag nog att han kan uteslutas där han uppenbart inte passar in. Priser han fått på falska premisser kan han gott lämna tillbaka.

De här som arbetar för att verkligheten skall blottläggas i stället för Terjes påhittade värld gör ett kanonjobb.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Att han fuskade 2006 är helt klarlagt nu. Enligt en på FB så skriver terje att fladdermusbilden/fullmånen är tagen 2006-08-14. Han missade att det bar halvmånde den dagen :) Närmare bestämt 64%. http://rl.se/sol_maane
Är det någon so m har boken Året och kan kolla?
 

krukvaext

Aktiv medlem
nä ni var två , det var du och Kjell

jag frågade är du nöjd med rättviseskipningen om priset återtas? en närmast självklar åtgärd.
eller har du något mer på din lista?
eller känner du dig nöjd?
Jag har ingen "specifik" lista. Jag hyser inget personligt agg mot Terje. Jag hyser agg mot hans agerande och attityd det senaste året/åren.

Om jag skulle vara nöjd? Ja. Om jag skulle dansa runt i glädjedans? Nej.

Jag vet inte exakt hur pass långt bak i tiden hans så det är lite svårt att svara på moraliska eller rättsliga efterföljder. Jag vet inte om nöjd är rätt ord för hur jag skulle känna efter allt detta är över. Besvikelse skulle jag känna, oavsett vad som händer.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Terjes foto av mårdhunden publicerades i lokalpressen, och då agerade Jägarförbundet genast som har viltvård som sin uppgift och de installerade därför enligt uppgift kameror och fjällor i Mullsjöskogarna, vilket krävde resurser i form av pengar och personal.
Varför?
Läs nedan Jägareförbundets beskrivning av mårdhunden:

Citat:
Mårdhunden (Nyctereutes procyonoides) är ett halvakvatisk hunddjur med ursprung i Asien. Den introducerades till de europeiska delarna av Sovjetunionen under 1920-50-talen för att öka pälsviltsproduktionen i naturen. Sedan dess har den koloniserat ca 1.4 miljoner km2 i Europa. Arten är idag fast etablerad i bl.a. Finland där det skjuts ca. 150 000 individer per år.
I näringsrika våtmarker kan tätheten av mårdhund komma upp i mer än 300 djur per 1000 hektar, vilket kan jämföras med t.ex. rävens täthet som ligger på ca 4-8 djur per 1000 hektar i södra Sverige och betydligt lägre i norr. Betydande negativa konsekvenser har konstaterats på den inhemska faunan i områden där mårdhunden etablerat sig i Europa, främst på markhäckande fåglar i våtmarksområden och på amfibier.
Mårdhunden är en viktig potentiell spridare av allmänfarliga sjukdomar, bland annat rabies och rävens dvärgbandmask. Mårdhunden är även den enskilt största vektorn för spridning av rabies i Europa. Under rabiesepidemin i Finland 1988-89 utgjorde fynd i mårdhund 77% av alla bekräftade fall.
Slut citat.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Mina tankar

Efter att ha tagit del av hela tråden och läst vad TH å MH skrivit å uttryckt så får jag mer å mer associationer till mytomani å bondfångeri. Hellesö paret har ju flyttat runt en del, å det är ju tillåtet, men han beklagar sej ju väldigt djupt över att han mist "hela" sin bekantskapskrets/kunder på ett ställe här i Sverige. Brukar ju vara så för bondfångare att åker dom på mothugg så provar dom lyckan nån annanstans.
Han verkar ju ha trollbundit de flesta som varit på hans kurser/seminarier. Tydligen är han en väldigt karismatisk person (signifikativt för sektledare)
Jag har full förståelse för dom som trott på honom å nu inser vad dom gått på för lögner, man har ju själv gått på en del minor här i livet ;-)
Som ett inlägg tog upp, nu blir det intressant vad olika föreningar/sammanslutningar tar till för åtgärder för att visa att regler är faktiskt till för att följas, annars ska dom ju inte finnas överhuvudtaget.
Uttalanden som att "styrelsen beviljat utträde" efter att ha konverserat med TH visar på en lite vek ledning. Eftersom det inte finns minsta lilla tvivel om att "klipp å klistra" funktionen i PS har använts flitigt i Hellesö hemmet å att han dessutom erkänt då ska det banne mej inte "förhandlas" om utträde utan "Tack å hej, vi vill inte ha dej".
Varför, den diskussionen kan man ta sen. Hoppas att ledningen kan skilja på handling å person.

ThomasR
 

jorgene

Aktiv medlem
det visar väl bara att vi har lite olika uppfattningar om vad som är viktigt här i livet
Nej, det visar bara att det för många inte är en omöjlighet att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Varför skulle det ena utesluta det andra?

Detta är ett fotoforum och därför är den aktuella frågan viktig för oss. Oljespill i Afrika må vara hundra gånger viktigare, objektivt och mänskligt sett, men det är totalt irrelevant och OT här, på detta forum, och i detta sammanhang.

Men det säger fortfarande inget om hur viktigt olika individer ser på t.ex. miljöförstöring. I andra fora. När den frågan diskuteras.


EDIT:
Sorry, såg inte tillsägelsen att sluta diskutera detta, förrän inlägget var postat...
 

Maverick

Aktiv medlem
Det är väl så att man får bildbehandla precis hur man vill. Det är väl bara det att man imte ska ljuga om vad man gjort.

Det som är mest upprörande med Terje är väl det stora avståndet mellan ord och handling. Om han t.ex. varit mildare i vad han sade eller klippt och klistrat enbart eget material så skulle ju folk vara mindre förbannade.

För de mest Terjefierade så blir det ju som om Jesus visade sig vara son till den andre, han där nere.
Det är ett rätt beskt piller att svälja.
Beroende på vad man fotograferar är inte det svaret givet. Jag kan inte bildbehandla hur jag vill oavsett hur öppen jag är med det. För att förtydliga så pysslar jag med reportage-, press- och dokumentärbilder.

Sen visst är det upprörande med en person som säger en sak och gör en annan. Men de flestas upprördhet står inte direkt i proportion till vad han gjort. Bara att ta språkbruket som "omfattande bildfusk". Omfattande i relation till vad? Är han som de flesta andra som arbetar med foto så gissar jag att han har tagit en bit över 100' bilder och det finns belägg för ett 20-tal bilder som manipulerade, är det omfattande? Om det varit en bild, hade det också varit omfattande? I mina ögon hade han varit lika rökt som nu.

I det stora hela börjar jag tycka att det kanske rent av är bra det han gjort, utom för honom själv och sin fru då. Men det kanske är bra att folk i allmänhet ifrågasätter bilder. Det kanske är bra att bilden förlorar sin status som sanningsbärare och vittnesbärare. I min värld så tillhör denna status fotografen, vilket Terje har förlorat nu förstås. Men det kan kanske få en och annan fotograf att ta ansvar för vad vederbörande berättar med sina bilder istället för att peka på bilden och säga att det är sant för det finns på bild.

Jag blir mest upprörd över att han raserat trovärdigheten för en drös andra fotografer inom naturfoto. Det får mig att fundera över tidningars hantering av läsarbilder. Jag har sett en del som fått mig att fundera en del över äktheten kan jag säga.

/Maverick
 

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
ännu ett insiktsfullt inlägg. grattis
säg mig när har full rättvisa skipats?
Mikael, med tanke på vår ålder och erfarenhet så är det väl inte
första gången du stöter på en personlighet med så pass uppfyllda
kriterier för välkänd diagnos med ändelsen :at

Har följt debatten, speciellt vederbörandes texter i anslutning till konstaterat bildfusk.

Du behöver inte oroa dig överhuvud taget.
Rättvisa kommer aldrig att skipas eftersom mottagaren helt klart saknar det utrymme
där eventuellt "straff" skulle göra nytta eller påverka i någon riktning.

Uppenbarligen lever vi en typ av samhälle där den här typen av manipulativa karaktärer
kan blomstra, vilt påhejade av en skara bekräftelsehungrande och hjältebehövande individer.

Man kan ju lätt konstatera ett av de största sveken mot fotokonsten i modern tid.
Vederbörande har blivit anklagad och erkänt.

Ironin i det hela blir ju dock ganska underhållande då hela "fotosverige" missat grejen.

Kanske tid för självrannsakan och lite credit till "brevbärarna".

Den här killen är en "survivor" och står snart på barrikaderna igen.
Kanske inte som fotograf...dock.... men det finns ju fler därute som längtar efter att bli blåsta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS