Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Har nu kollat avsnitt tre, och jag tycker det var riktigt bra. Kul att de uppmärksammade alla underskattade skolfotografer (ja, jag har jobbat med sånt en gång i tiden) och faktiskt många konkreta tips som jag ser det vad gäller både gruppbilder och porträtt av egna barn.

Schyfferts bild var cool tycker jag :)
 

Ibis

Aktiv medlem
Även jag har nu sett avsnitt tre och det håller riktigt hög nivå ännu.

I detta avsnitt så tyckte jag att de båda fick rätt så tuffa uppgifter. I Johans så tyckte jag mig själv känna igen en hel del i hur jag själv hade mått i en liknande situation, men då att jag vill fotografera mina föräldrar och syskon. De är min familj, några av de personer jag står närmast men samtidigt finner jag det väldigt svårt att närma mig dem. Jag skulle nog, såsom jag tyckte Johan gjorde en del, av ren nervositet söka stöd i prylarna; reflexskärm, försöka finna schysta miljöer, optimera allt tekniskt i bilden istället för att kanske ta mer kontakt med personen framför kameran. Jag kan det helt enkelt inte. Jag skulle fumla järnet, om jag ens skulle våga fråga dem om en bild. Väldigt intressant att få se så, i mina ögon öppen sårbarhet, att även kändisar och bra mycket mer rutinerade människor och fotografer än mig själv kan verka nervösa. Men samtidigt en väldigt fin bild av deras relation. Det ger mig på något vis mod. Mer mod än om jag funnit honom cool-lugn och totalt självsäker.

Schyfferts tampande med barnens bilder var också riktigt intressant att se. Det gav mig minnen till senast jag stod där framför kameran och blev fotograferad. Det var alltid något jag såg fram emot, det kändes häftigt, spännande och intressant. Något både jag och flickvännen reagerade på var dock att så unga tjejer redan höll på med smink. Vi är inte så värst gamla själva (24-29) men kunde inte minnas det från "vår tid". Väldigt imponerad av de fotografer som håller på med skolfoto; ni är riktiga hjältar.

Både Johans och Henriks bilder tycker jag var riktigt bra i detta avsnitt. Ett underbart porträtt av hans dotter i Johans fall och just den bilden där Henrik tog ett steg bakåt och fångade lite av miljön runtomkring, helt underbara! Ju mer jag tänker på det desto mer gillar jag Henriks tilltag. En sån till synes "enkel" grej men jag hade aldrig kommit på tanken. Det gjorde verkligen hela bilden så mycket bättre.

Tack till Johan för modet och Henrik den rejäla nostalgitrippen.
Absolut en av mina favoritprogram på TVn.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Avsnitten skulle gärna fått vara en timme tycker jag - då hade de kunnat prata mer om bilderna än de gör nu, och visa fler av de bilder som ratats och så. Antar att det har med ekonomi att göra :)
 

Ibis

Aktiv medlem
Avsnitten skulle gärna fått vara en timme tycker jag - då hade de kunnat prata mer om bilderna än de gör nu, och visa fler av de bilder som ratats och så. Antar att det har med ekonomi att göra :)
Det kan jag hålla med om. En kvart till hade gett mycket. En hel timme dock tror jag istället hade kanske blivit lite för långt istället. Det kanske skulle tappa lite av sin lättillgänglighet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Avsnitten skulle gärna fått vara en timme tycker jag - då hade de kunnat prata mer om bilderna än de gör nu, och visa fler av de bilder som ratats och så. Antar att det har med ekonomi att göra :)
Jag tycker de slösar mycket tid på konstiga vinjetter mitt i programmet som inte hör dit. Kanske hade de inte mer material att visa? Det är i alla fall oerhört skönt att slippa reklamavbrotten som totalförstör programmen i de andra kanalerna. Dagens program berörde i alla fall ett intressant ämne; att fota sina barn på ett mer avslappnat sätt. Man får smyga sig på som Schyffert om man inte vill ha en grimas från tonåringen :).
 

VisualD

Aktiv medlem
Att avsnitten är för korta råder det ingen tvekan om, speciellt med en sådan fullträff som kvällens avsnitt.

Jag provade på fotomässan för första gången på studiofotografering och det var fantastiskt kul men jag tappade helt kontrollen jag borde ha haft. Kallsvettigt, fumlande och osäkert blir skallen tom och all den normala självsäkerheten bara försvann i och med att jag inte längre bara var iaktagare, utan snarare en deltagare. Jag har en känsla av att just detta problem, som togs upp i avsnittet, är extremt vanligt bland folk som fotograferar och det som skiljer oss amatörer från de riktiga fullblodsprofsen.
 

Maverick

Aktiv medlem
Ur fotografisk perspektiv tycker jag faktiskt att det är rätt dåligt. Men det har hyffsat underhållningsvärde och dom driver ju rätt ordentligt med de flesta typer av fotografer.

Första programmet som skulle handla om självporträtt började med att de gick och tog hjälp, lite syntax error över det kan jag tycka. Det blev bilder på dom själva men inga självporträtt.

/M
 

afe

Aktiv medlem
Ur fotografisk perspektiv tycker jag faktiskt att det är rätt dåligt. Men det har hyffsat underhållningsvärde och dom driver ju rätt ordentligt med de flesta typer av fotografer.

Första programmet som skulle handla om självporträtt började med att de gick och tog hjälp, lite syntax error över det kan jag tycka. Det blev bilder på dom själva men inga självporträtt.

/M
Du är ju yrkesfotograf, så du ingår nog inte i deras målgrupp, men hur menar du att det är dåligt?
 

Maverick

Aktiv medlem
Du är ju yrkesfotograf, så du ingår nog inte i deras målgrupp, men hur menar du att det är dåligt?
Nä klart jag inte är det, men jag tycker dom missar målet hela tiden. Om man börjar med första programmet så ger dom inga direkt infallsvinklar på varför man ska ta självporträtt. Det de åstadkommer är ju inget annat än "selfies" och knappt det. Dom tar dessutom så mycket hjälp att man kan ifrågasätta huruvida de är självporträtt över huvud taget. De har liksom bara tryckt på knappen åt nån annan.

Andra programmet ska väl gå ut på att vilken utrustning som helst duger men återigen ingen förklaring bakom ställningstagandet. Ett humoravsnitt som går ut på att dränka Johan i öl eller nått.

Dagens program gick ut på att Johan inte skulle ställa upp sin "modell" och att Henrik skulle göra det. Där får man väl säga att Henrik lyckades med sin egen bild, men vad mallade skolfotografier har med saken att göra har jag lite svårt att förstå. En bröllopsplåtning eller en TFP-sessa hade varit bättre. Det måste ändå vara en rätt liten målgrupp som satsar på att bli skolfotografer trots allt.

Johans bild blir bara fail, det är fortfarande lika uppställt om än utan solbriller. Fast det är naturligtvis en snygg bild. Men en bra bild måste ju relatera till målet anser jag.

Så varje program verkar starta med ett par påståenden som sen inte följs upp särskilt bra. Vilket gör att det inte borde vara särskilt givande rent fotografiskt för någon.

Men att de driver lite med fotograf-schabloner gör det ju lite underhållande trots allt.

/M
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker mig se främst två två grupper som klagar på det här programmet. Den enda är den där med medelålders män med lite för dyra kameror och som tar sig själva på lite för stort allvar. Den andra kategorin är de som vill ha något i stil med "Statens Fotografstyrelse rekommenderar minst sex till åtta objektiv om dagen med en slutartid på minst 1/60 sekund". ;)

Givetvis kommer man inte få någon djup undervisning i den fotografiska konsten och det är knappast meningen heller. Snarare kan programmet fungera som underhållning och som en tankeställare. Ingen kommer automatiskt bli en bättre fotograf, men däremot så kan igenkänningsfaktorn sätta igång en tankeprocess som i sin tur kan leda vidare. Jag håller med de ovan som tycker att det saknas en kvart programtid, för nu känns det lite väl "stressat".

Vad gäller slutresultaten så har de väl varit varierande. Det första avsnittet tycker jag varit det sämre av de som gått hittills. Något som störde mig idag, om man tar de bilderna de valde, så var det att Rheborgs direkt när jag såg den kändes väldigt trång ovanför dotterns huvud. Det var en sådan sak som jag reagerade direkt på utan att tänka. Schyfferts tycker jag var den bättre bilden idag, av det man hann se att döma förstås.

/Inte medelålders, men kanske med lite för dyr kamera :)
 

Beagle five

Aktiv medlem
Totalt älskar detta program nu!
Helt underbart!
Väcker tankar o frågor och framförallt inspirerar!!!

Måste göras längre dock! Please SVT! Vi vill se mer.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Jag tycker mig se främst två två grupper som klagar på det här programmet. Den enda är den där med medelålders män med lite för dyra kameror och som tar sig själva på lite för stort allvar. Den andra kategorin är de som vill ha något i stil med "Statens Fotografstyrelse rekommenderar minst sex till åtta objektiv om dagen med en slutartid på minst 1/60 sekund". ;)


/Inte medelålders, men kanske med lite för dyr kamera :)
Personligen gillar inte jag den typen av härskarteknik som kommentaren ger uttryck åt.
-Om du inte gillar det jag gillar är det fel på dig. (bakåtsträvare, bromskloss, medelålders män med för dyr kamera) Argumentera i sak, gå inte till personangrepp mot dem som har en en annan åsikt än du.
 

fafner

Aktiv medlem
Utmaningar

Jag tycker att det är klart sevärt, det jag gillar är ju att de utmanar varandra att göra något som de inte själva känner sig säkra med. Att fotografera sin dotter när TV är där och filmar är nog inte helt enkelt…

Förra programmet att fotografera med en telefon på ett studentflak var ju klockren, Utmana någon som normalt gillar teknik och ta det lugnt när man fotograferar under kontrollerade former. Att få en utmaning med enklaste teknik och under okontrollerade former ta en bra bild! Då måste Johan tänka – okej med de begränsningar jag får, hur skall jag lösa uppgiften, vilken situation vill jag fånga, hur skall jag göra det! Spännande.

Om det inte ger så konkreta tips så är ju tipsen att utmana dig själv, tvinga dig att göra nått som du inte känns komfortabelt med väldigt tydliga. Gör detta, gärna i grupp utmana varandra och diskutera om varför bilderna blir/blev som de blev, träna att ge och ta kritik så kommer du att utvecklas som fotograf…
 

fafner

Aktiv medlem
Personligen gillar inte jag den typen av härskarteknik som kommentaren ger uttryck åt.
-Om du inte gillar det jag gillar är det fel på dig. (bakåtsträvare, bromskloss, medelålders män med för dyr kamera) Argumentera i sak, gå inte till personangrepp mot dem som har en en annan åsikt än du.
Du får gärna tycka att det är ett personangrepp och härskarteknik, personligen tycker jag det är lite kul med sådana här kategoriseranden och ironiska analyser (speciellt där någon erkänner att han är en delmängd av de han kritiserar). Sen är det automatiskt omöjligt att bemöta din kritik eftersom det naturligtvis en härskarteknik där jag ironiserar över seriösa inlägg;-)
 

glemmy

Aktiv medlem
.........
Givetvis kommer man inte få någon djup undervisning i den fotografiska konsten och det är knappast meningen heller. Snarare kan programmet fungera som underhållning och som en tankeställare. Ingen kommer automatiskt bli en bättre fotograf, men däremot så kan igenkänningsfaktorn sätta igång en tankeprocess som i sin tur kan leda vidare. Jag håller med de ovan som tycker att det saknas en kvart programtid, för nu känns det lite väl "stressat".
...............
Detta sammanfattar väldigt bra vad jag också kände när jag såg programmet.
Jag hade väntat mig mycket mer av det "fototekniska" som nu helt utelämnats, men faktiskt blev jag positivt överraskad av det här upplägget.
 

Ibis

Aktiv medlem
Dagens program gick ut på att Johan inte skulle ställa upp sin "modell" och att Henrik skulle göra det. Där får man väl säga att Henrik lyckades med sin egen bild, men vad mallade skolfotografier har med saken att göra har jag lite svårt att förstå. En bröllopsplåtning eller en TFP-sessa hade varit bättre. Det måste ändå vara en rätt liten målgrupp som satsar på att bli skolfotografer trots allt.

Johans bild blir bara fail, det är fortfarande lika uppställt om än utan solbriller. Fast det är naturligtvis en snygg bild. Men en bra bild måste ju relatera till målet anser jag.
Dock var inte Johans uppdrag att han inte skulle ställa upp sin modell, utan att han skulle ta en bild av sin dotter där hon inte var den som bestämde upplägget. Henrik nämnde att han trodde att Johan var "rädd för sina barn", att han inte vågade ta kontrollen och styra upp till den bild han själv ville ha, att han inte kunde närma sig dem på ett naturligt sätt. Att det inte skulle vara uppställt var dock inte en del av hans uppgift.

"
#1 Fotografera dottern Josefin
#2 Få fram sin bild av henne
#3 Diktera villkoren för porträttet
"

Sett till det så tycker jag att han i alla fall gick i mål, om än kanske inte så bra som Henrik. Men sett till "problematiken" så tycker jag själv att Johan hade en lite svårare uppgift, kanske av att jag känner igen mig lite i det.

Angående första avsnittet och självporträtt så håller jag med dig nära nog fullt ut. Det blev inte mycket som inte var de andra fotografernas instruktioner i de bilderna men men samtidigt så undrar jag om inte det programmet var mer för oss tittare och våra bilder, än deras egna. De försökte visa hur långt man kan ta begreppet självporträtt, krossa det där stela och formella. Om jag minns rätt så verkar det ha fungerat, sett till innehållet i många bloggposter här på Fotosidan.

EDIT: Upptäckte just att det verkar finnas lite extramaterial på deras hemsida, http://www.svt.se/alla-ar-fotografer/webbexklusivt-material
En del bakom-kulisserna, men även ett teknikinriktat klipp med Stefan Bladh från gårdagens avsnitt.

EDIT igen: Ju mer jag klickar runt, desto mer finns det. Bland annat ett till teknikklipp med Julia Peirone från första avsnittet. De är rätt korta, mest upprabbling av utrustning använd, bländarvärden etc men kan nog ge något. Rheborg levererar åt oss tekniknördar.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Efter en trevande start tycker jag programmet är lysande.

Jag kan hålla med om att avsnittet är lite för korta. Jag saknar inte mer "instruktion", det skulle kunna leda hur långt som helst och förstöra idén med programmet.

Det jag skulle vilja ha lite mer av att bilderna visas lite tydligare och lite längre, alltså 30 sekunder längre program! :)

Jag tycker samspelet mellan de två är riktigt bra. Jag inbillar mig att de faktiskt tycker det har varit roligt att göra programmet och gillar sin hobby - en känsla som ger mig inspiration i mitt fotograferande och som jag tror kan snappas upp av den som inte idag är så fotointresserad.
 
ANNONS