Annons

Blackmagic in da house

Produkter
(logga in för att koppla)

holck

Aktiv medlem
Bra rulle och bra matchning, lite mer röd tint på bmpcc mellanåt men det är vid detaljstudie.
Inget jag hade märkt i film.


Dock måste jag flika in att dessa kameror suger enormt där det är mörkt.

Är just nu spekulant på att byta ut min BMPCC mot en Canon EOS C100.

Brusnivån BMPCC genererar i 1600 är samma som de gör i 12000.
Sen, med en Ninja 2 får man 4:2:2 log ut på HDMI. WinWin :D

// A
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Bra rulle och bra matchning, lite mer röd tint på bmpcc mellanåt men det är vid detaljstudie.
Inget jag hade märkt i film.


Dock måste jag flika in att dessa kameror suger enormt där det är mörkt.

Är just nu spekulant på att byta ut min BMPCC mot en Canon EOS C100.

Brusnivån BMPCC genererar i 1600 är samma som de gör i 12000.
Sen, med en Ninja 2 får man 4:2:2 log ut på HDMI. WinWin :D

// A
Tackar. Jag har inte försökt matcha dem alls utan ville se hur olika de blev.
Skulle inte säga att de suger i mörker, tycker de är bra jämfört med de flesta. I svag belysning bör du hålla dig till ASA800. 1600 är inge bra vid under exponering.

Men som du säger är c100 i en egen liga. Det är ju en helt annan typ av kamera och kostar 5ggr så mycket som en bmpcc och mer än dubbelt så mycket som en bmcc.
Ett budget alternativ är ju FS100, kostar ca 20k begagnat och har 50fps.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Så.

Drog två filmer när frugan hade barnfoto.

Glömde kolla vitbalansen då jag hade fullt upp med att ställa hennes kamera
som faktiskt var viktigare än mina ;)

http://data.holck.se/color

Där finns två.

Ska testa dessa själv nu. Jag brydde mig inte om fokus eller att välja optimala bländarvärden
för att få bilderna tokskarpa. Mest bara exponeringen.

// A
Är sen till en middag så jag la typ 5 minuter på det, men det ser ju ut att gå i alla fall. Gjorde det i Filmconvert,
 

holck

Aktiv medlem
Tackar. Jag har inte försökt matcha dem alls utan ville se hur olika de blev.
Skulle inte säga att de suger i mörker, tycker de är bra jämfört med de flesta. I svag belysning bör du hålla dig till ASA800. 1600 är inge bra vid under exponering.

Men som du säger är c100 i en egen liga. Det är ju en helt annan typ av kamera och kostar 5ggr så mycket som en bmpcc och mer än dubbelt så mycket som en bmcc.
Ett budget alternativ är ju FS100, kostar ca 20k begagnat och har 50fps.
Det stämmer att den inte är så bra vid underexponering men kameran kräver ju f/0,95 för
att ge lika ljus bild i ISO 800 som min 5D klarar vid 2.8 och ISO2500 och ändå är det mindre
skit i 5D. Visst, inte skärpan men isohanteringen är grym.

// A
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Det stämmer att den inte är så bra vid underexponering men kameran kräver ju f/0,95 för
att ge lika ljus bild i ISO 800 som min 5D klarar vid 2.8 och ISO2500 och ändå är det mindre
skit i 5D. Visst, inte skärpan men isohanteringen är grym.

// A
Nä jag tänkte skriva det att 5dmkiii spelar i en liten annan liga men ville inte börja nämna modeller, blir ju lätt bråk då. Men den är ju också mer än dubbelt så dyr än bmpcc. Sedan får ju 5Dn dyngspö av tex c100 som i sin tur är dubbelt så dyr.
Nu pratar vi ljus, jag tycker BMPCC producerar snyggare bild än 5d varje dag i veckan. Dina exempel var bra på att visa det, 5Dns var lite "plastig" medans allt från kinder till ögon på barnet var så detaljerat och nyansrikt från BMPCCn.

Men BMC/BMPCC står sig jävligt bra ljusmässigt imo mot alla Nikon, Panasonic och de lägre Canon kamerorna full format eller ej.
Betänk då att BMD-kamerorna har pytte sensorer jämfört med tex en 70d.

Men det viktigaste som jag tycker BMCC/BMPCC och C100 har är att när du väl pressar den till brus så är bruset behagligt. Jag brukar använda ordet "organiskt" i brist på ett bättre. Som "Grain".
 

holck

Aktiv medlem
Nä jag tänkte skriva det att 5dmkiii spelar i en liten annan liga men ville inte börja nämna modeller, blir ju lätt bråk då. Men den är ju också mer än dubbelt så dyr än bmpcc. Sedan får ju 5Dn dyngspö av tex c100 som i sin tur är dubbelt så dyr.

Men BMC/BMPCC står sig jävligt bra imo mot alla Nikon, Panasonic och de lägre Canon kamerorna full format eller ej.
Betänk då att BMD-kamerorna har pytte sensorer jämfört med tex en 70d.

Men det viktigaste som jag tycker BMCC/BMPCC och C100 har är att när du väl pressar den till brus så är bruset behagligt. Jag brukar använda ordet "organiskt" i brist på ett bättre. Som "Grain".
Den är bättre på brus men det är ju fortfarande en fotokamera och har dålig codec för video.
BMPCC är bättre dagtid och dess codec tillåter en bild som du skriver som kan pressas.

Tycker att för många tillfällen ger bmpcc en bild som är värd de tredubbla mot andra vassare.
Men som sagt, Canon kan ju göra kameror, även med instegare som C100.

Vågar nog ändå påstå att BMD-kamerans sensor är större än både 5D och 70D.
Va fan tycker nog du nu..
Fast det jag menar är pixelstorleken på cmos. En super 16 på 2MP. Detta ger skarpare bild
än en så tät sensor som 5D eller 70D. I alla fall på maximal upplösning i film.

Bruset är som du skriver organiskt, lätt att filtrera bort om man inte önskar.

Många pros och cons ;)
 

holck

Aktiv medlem
Är sen till en middag så jag la typ 5 minuter på det, men det ser ju ut att gå i alla fall. Gjorde det i Filmconvert,
Svarade från mobilen förra gången. Har nu kikat på denna.
Ansiktena verkar ligga rätt så nära, tillräckligt för att ingen ska se.
Men däremot hennes tröja är blå på ena och brun på andra..

Den ska vara blå :)

// A
 

Kimster

Aktiv medlem
...

Vågar nog ändå påstå att BMD-kamerans sensor är större än både 5D och 70D.
Va fan tycker nog du nu..
Fast det jag menar är pixelstorleken på cmos. En super 16 på 2MP. Detta ger skarpare bild
än en så tät sensor som 5D eller 70D. I alla fall på maximal upplösning i film.

...
Asså blanda inte begreppen nu. Storleken på sensorn mäts i mm. Pixelstorleken är något annat.

Sensorn på en 5D / fullformatskamera motsv. är: ~36 × 24 mm
"Canon 70D" är en APS-C alltså: 22.5 × 15.0 mm
"BM Cinema Camera" är: 15.81 × 8.88 mm (EF och MFT)
"BM Pocket Cinema Camera" är: 12.48 × 7.02 mm
Alltså väldigt små jämförelse mot en fullformatskamera. Väldigt få videokameror som har sensorer större än super 35.

Så även BM's highend kamera "Production Camera 4K" är "bara": 21.12 × 11.88 mm (super 35) som då fortfarande är snäppet mindre än t.ex. Canon 70D.
(Nu har jag måtten från den aktiva delen av sensorn på BM-kamerorna. Sensorn fysiskt är något större)
 

holck

Aktiv medlem
Asså blanda inte begreppen nu. Storleken på sensorn mäts i mm. Pixelstorleken är något annat.

Sensorn på en 5D / fullformatskamera motsv. är: ~36 × 24 mm
"Canon 70D" är en APS-C alltså: 22.5 × 15.0 mm
"BM Cinema Camera" är: 15.81 × 8.88 mm (EF och MFT)
"BM Pocket Cinema Camera" är: 12.48 × 7.02 mm
Alltså väldigt små jämförelse mot en fullformatskamera. Väldigt få videokameror som har sensorer större än super 35.

Så även BM's highend kamera "Production Camera 4K" är "bara": 21.12 × 11.88 mm (super 35) som då fortfarande är snäppet mindre än t.ex. Canon 70D.
(Nu har jag måtten från den aktiva delen av sensorn på BM-kamerorna. Sensorn fysiskt är något större)
Inga begrepp är blandade.
Jag har fotat i nästan 20 år. Jag vet precis vad storlekarna är och hur stora de är.
Allt från mellanformat till 35, 16, 8 och så vidare.

Tror du ska läsa en gång till vad jag faktiskt skrev :)

Det jag skrev handlade om pixeldensiteten på sensorerna där BMPCC har lägre densitet
än 5D. I sammanhanget där bägge levererar film i 2MP bör och ska BMPCC ge skarpare bild.

// Anders
 

Kimster

Aktiv medlem
Oavsett hur många år och format ni har, anser jag fortfarande att man inte skriver att sensorn är större, än en 5D. Pixeldensiteten är större ja, inte sensorn.
Så jag påstår inte ni fel i er mening, men retoriskt blandar ni ihop det. Det finns fler här som läser och lär (inkl. mig själv) och kanske inte hade en aning om detta, så då är det bra om man anger saker så korrekt man kan.
Hårklyveri kanske men men.
 

holck

Aktiv medlem
Oavsett hur många år och format ni har, anser jag fortfarande att man inte skriver att sensorn är större, än en 5D. Pixeldensiteten är större ja, inte sensorn.
Så jag påstår inte ni fel i er mening, men retoriskt blandar ni ihop det. Det finns fler här som läser och lär (inkl. mig själv) och kanske inte hade en aning om detta, så då är det bra om man anger saker så korrekt man kan.
Hårklyveri kanske men men.
Ingenting blandas ihop, återigen. Däremot kanske det uttrycks på ett sätt där man MÅSTE veta
vad exakt vad jag menar för att kunna hålla isär begreppen.
Förstår din poäng men som du såg HUR jag uttryckte mig (där jag t.om skrev att det jag sade lät konstig) men jag vidhåller att i det jag svarade på är fullt korrekt, i sammanhanget och hur det
skrives.

Det hjälper inte att direkt sitta och lägga en timme på att leta upp fakta för att motbevisa och verka
duktig och kunna allt. Prova var lite flexibel. Av dessa som deltar i ämnet är detta du skrev bekant
sedan många år tillbaka. Men det var inte det jag skrev om.

Enligt Wikipedia står det såhär:

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_pixel_sensor

"An active-pixel sensor (APS) is an image sensor consisting of an integrated circuit containing an array of pixel sensors"

Har du ett bättre ord för vad jag ska kalla dem? Receptorer?
Har du retat upp dig på att jag skrev "Sensor" istället för "Sensorer" ?

Jag pratar inte om totala storleken, crop etc. Jag pratar om sensorstorlekarna på sensorn.

Så, för att vara extremt tydlig:


#############

OBS OBS OBS!
Allt jag skrev tidigare kring sensorstorlekar har INGET med formatet man fotograferar i.
Det är INTE APS, APS-C, APS-H och så vidare.
Då det har blandats ihop i tråden vad sensor och sensor är så ska jag kalla det för receptor
så vi särskiljer sensor från enstaka "sensorer" eller "pixlar".
Detta skriver jag för att det tydligen för alla inte är lika självklart att en sensor har flera små
sensorer, eller receptorer.

Så, en BMPCC har större receptorer än en 5D och 70D - inget annat.

#############

Suck..

// A
 

Kimster

Aktiv medlem
Suck? ..var väl inte så jobbigt att beskriva det där?
Har för övrigt inget behov att besvara på hur jag fördelar min tid med fakta och leker "duktig". Jag vet hur det lät. Men ibland blir det vad blir, jag bjuder på det. :)
 

holck

Aktiv medlem
Suck? ..var väl inte så jobbigt att beskriva det där?
Har för övrigt inget behov att besvara på hur jag fördelar min tid med fakta och leker "duktig". Jag vet hur det lät. Men ibland blir det vad blir, jag bjuder på det. :)
Bra. Då är vi vänner igen ;)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4
 

Kimster

Aktiv medlem
absolut, om du vill veta så är jag sällan (aldrig) ovän med någon på nätet. Svårt att bli arg på några rader text. Jag kan vara oense i en fråga. Extremt sällan ovän, det vore rent av slöseri med energi för min del.

ps. Men.. TS alltså Lobbamobba den mesen, kan jag kanske bli arg på.. och kasta massa galla... men det är mest för att vi "videokrigat" förr. ;)
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
absolut, om du vill veta så är jag sällan (aldrig) ovän med någon på nätet. Svårt att bli arg på några rader text. Jag kan vara oense i en fråga. Extremt sällan ovän, det vore rent av slöseri med energi för min del.

ps. Men.. TS alltså Lobbamobba den mesen, kan jag kanske bli arg på.. och kasta massa galla... men det är mest för att vi "videokrigat" förr. ;)
Mmm, men som du såg tog jag aldrig i storleksfrågan. Dels för att jag var lite full men också för att jag kände hur du hovrar över tråden redo att korrigera ;)

BTW, fan va deppigt det är i Sverige nu. På veckodagarna är det mörkt när man går upp och mörkt när man kommer hem. Så man får filma mörkertest.
Idag gick jag ut glad i hågen för att få filma i dagsljus. Mmm kul.. Det regnade is i sidled och all snö var borta. Så jag gick hem och gjorde som vanligt. Filmade testvideo av hunden på fönsterbläcket.
Återkommer med den inom kort, den renderar nu.
 

Kimster

Aktiv medlem
Mmm, men som du såg tog jag aldrig i storleksfrågan. Dels för att jag var lite full men också för att jag kände hur du hovrar över tråden redo att korrigera ;)

BTW, fan va deppigt det är i Sverige nu. På veckodagarna är det mörkt när man går upp och mörkt när man kommer hem. Så man får filma mörkertest.
Idag gick jag ut glad i hågen för att få filma i dagsljus. Mmm kul.. Det regnade is i sidled och all snö var borta. Så jag gick hem och gjorde som vanligt. Filmade testvideo av hunden på fönsterbläcket.
Återkommer med den inom kort, den renderar nu.
Du borde förresten ge mig din BMPCC när jag ska iväg på semester under hjul. Jag kan testa den i "soligt" klimat som vi kallar det. Yes?!
 
ANNONS