Annons

Blackmagic in da house

Produkter
(logga in för att koppla)

holck

Aktiv medlem
Ska till Paris från 25:e till 11:e Januari.

Dags att filma på allvar.
Funderar på något i stil med dragspel och Super-8 ;)
Orkar inte ta med 7kg manfrotto eller Steadicam. Så, handhållet likt gamla semesterfilmer
från 70talet blir nog roligt.

Det får duga, har inget manus ;)

// A
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Coolt, ser fram emot parisfilmen.

Vad gäller bmcc vs bmpcc så tycker jag de är otroligt lika. Blir lite off med tanke på hur olika objektiv och brännvidd det är.
 

Kimster

Aktiv medlem
Coolt, ser fram emot parisfilmen.

Vad gäller bmcc vs bmpcc så tycker jag de är otroligt lika. Blir lite off med tanke på hur olika objektiv och brännvidd det är.
Mjo det märks rejält i kanterna att objektiven är olika skarpa, främst troligen pga. olika brännvider.
BMPCC / Lumixen är mycket skarpare i kanterna.
 

dudek53

Aktiv medlem
Vart går det att köpa bmc pocketvarianten? Bor i Västerås så gärna i stan om den finns. En annan fråga. Finns det något C-mount objektiv som levererar runt 20mm? Alltså, det måste väl vara ca 7mm för att motsvara 21mm på 35mm.
 

holck

Aktiv medlem
Vart går det att köpa bmc pocketvarianten? Bor i Västerås så gärna i stan om den finns. En annan fråga. Finns det något C-mount objektiv som levererar runt 20mm? Alltså, det måste väl vara ca 7mm för att motsvara 21mm på 35mm.
Letat efter en hel del men väldigt få tecknar över hela sensorn.
Är det någon specifik anledning till att du inte vill köra m4/3 ?

Kikar du på bmcuser.com alt. BMD's egna forum kan du hitta bra objektivguider.

// A
 

dudek53

Aktiv medlem
Planen är att kunna köra kvalitativ interiörfilmning och kunna röra mig smidigt eftersom kameran är så lätt. Kör med 5d mark 3 och raw men denna kamera skulle kunna korta ner workflow betydligt.
Dock svårt med objektivparken. Ska kika om jag kan hitta ngt vettigt. Cool kamera iallafall.
Såg att webhallen Erikslund hade en. Blir kanske besök imorrn
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Planen är att kunna köra kvalitativ interiörfilmning och kunna röra mig smidigt eftersom kameran är så lätt. Kör med 5d mark 3 och raw men denna kamera skulle kunna korta ner workflow betydligt.
Dock svårt med objektivparken. Ska kika om jag kan hitta ngt vettigt. Cool kamera iallafall.
Såg att webhallen Erikslund hade en. Blir kanske besök imorrn
Skulle du köra med nya speed boostern får du ju samma crop som en APS-C och kan ha tex ett Tokina 11-16 eller Sigma 18-35/1.8.
 

holck

Aktiv medlem
Jag har svängt om beträffande 4K-kameran och siktar nu in mig på C100.

Hade en shootout på jobbet på lite systemkort med BMPCC, C100 (intern codec + extern
Prores 422 inspelning) och jag måste säga att C100 är en riktigt trevlig bekantskap.

Även i 24Mbit kör den sönder BMPCC men riktigt ordentligt i Prores 422.

Objektiven som användes var:
EF 16-35 f/2.8 II
Rokinon Cine 16/T2.2
EF 50mm f/1.4

Anledningen till att jag ville ha 4K-kameran var för att kunna komprimera 4K till 1080
och få högre detaljnivå. Den detaljnivån jag sökte återfinns av C100 jämfört med BMPCC.
Inte hela vägen - men nästan. Dock tror jag att C100 ger mig en mer gedigen kameraupplevelse
då BMPC4K inte alls har samma featurelista samt att den enligt uttalanden ingalunda är en
nattuggla.

Så, ska jag åt både mörkeregenskaper samt detaljnivå samt filma i 1080 så ger mig C100
en bättre kamera än BMPC4K.

Detta fick mig att tänka om och jag tror inte jag kommer att återvända till idén.

Däremot är inte BMPCC utspelad. Jag kör den gärna på min Steadicam Merlin samt att
den passar utmärkt att skicka upp i luften.

Då testfilmerna innehåller prototyper av produkter vi utvecklar kan jag inte dela med mig av dem.
Inte i dagsläget i alla fall. :D
Likaså tillhör kameran bolaget i fråga så jag vågade inte ta ut den i området där vi håller hus.

Så, jag postar en film jag hittade som just jämför BMPCC med C100 i Prores 422.

http://www.youtube.com/watch?v=ijUUtLUIMtE

Jag har mina åsikter kring att använda ND istället för blända ned men oavsett så ser dessa resultat
ungefär ut som våra gjorde.

https://vimeo.com/30215350

Ovan är en film som är gjord med C300. Med extern inspelare, som Ninja 2, blir C100
lika bra som C300 på detalj och gradingfronten.

// A
 

Orta

Aktiv medlem
Var shootouten på jobbet också inspelad med bländare f/16? Det kan vara en anledning till att BMPCC aldrig såg skarp ut (rejält diffraktionshämmad vid så liten bländare).

Vore kul att se jämförelsen närmare f/4 där båda objektiven borde prestera nära sin topp. Tror också att m43-objektiv kan vara klart bättre än EF på BMPCC (märkbart skarpare på liten sensor)
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Jag har svängt om beträffande 4K-kameran och siktar nu in mig på C100.

Hade en shootout på jobbet på lite systemkort med BMPCC, C100 (intern codec + extern
Prores 422 inspelning) och jag måste säga att C100 är en riktigt trevlig bekantskap.

Även i 24Mbit kör den sönder BMPCC men riktigt ordentligt i Prores 422.

Objektiven som användes var:
EF 16-35 f/2.8 II
Rokinon Cine 16/T2.2
EF 50mm f/1.4

Anledningen till att jag ville ha 4K-kameran var för att kunna komprimera 4K till 1080
och få högre detaljnivå. Den detaljnivån jag sökte återfinns av C100 jämfört med BMPCC.
Inte hela vägen - men nästan. Dock tror jag att C100 ger mig en mer gedigen kameraupplevelse
då BMPC4K inte alls har samma featurelista samt att den enligt uttalanden ingalunda är en
nattuggla.

Så, ska jag åt både mörkeregenskaper samt detaljnivå samt filma i 1080 så ger mig C100
en bättre kamera än BMPC4K.

Detta fick mig att tänka om och jag tror inte jag kommer att återvända till idén.

Däremot är inte BMPCC utspelad. Jag kör den gärna på min Steadicam Merlin samt att
den passar utmärkt att skicka upp i luften.

Då testfilmerna innehåller prototyper av produkter vi utvecklar kan jag inte dela med mig av dem.
Inte i dagsläget i alla fall. :D
Likaså tillhör kameran bolaget i fråga så jag vågade inte ta ut den i området där vi håller hus.

Så, jag postar en film jag hittade som just jämför BMPCC med C100 i Prores 422.

http://www.youtube.com/watch?v=ijUUtLUIMtE

Jag har mina åsikter kring att använda ND istället för blända ned men oavsett så ser dessa resultat
ungefär ut som våra gjorde.

https://vimeo.com/30215350

Ovan är en film som är gjord med C300. Med extern inspelare, som Ninja 2, blir C100
lika bra som C300 på detalj och gradingfronten.

// A
You are preaching for the quire :)
Hade jag haft råd hade jag köpt en c100 men 45k för den vs en BMCC för 14k och en BMPCC för 9k när jag mest kommer nyttja dem för hobbybruk gör att BMD vinner :)
 

holck

Aktiv medlem
Var shootouten på jobbet också inspelad med bländare f/16? Det kan vara en anledning till att BMPCC aldrig såg skarp ut (rejält diffraktionshämmad vid så liten bländare).

Vore kul att se jämförelsen närmare f/4 där båda objektiven borde prestera nära sin topp. Tror också att m43-objektiv kan vara klart bättre än EF på BMPCC (märkbart skarpare på liten sensor)
Nej, naturligtvis inte. Som jag skrev så ifrågasatte jag fotografen på youtube.
Jag höll mig kring f/8 vilket jag ser som max för såpass liten sensor. Skarpast låg C100 på 5.6.
Körde även 24-70 f/2.8 för riktigt inzoomade ytmonterade komponenter. :D
Lite svårt att exakt säga vilken bländare jag hade för t.ex 16-35 då bländaren satt i adaptern :)
För C100 satt den såklart i objektivet.

Jag säger inte att på något sätt BMPCC är dålig. Absolut inte. Jag satt och jämförde på 200% ;)

// A
 

holck

Aktiv medlem
You are preaching for the quire :)
Hade jag haft råd hade jag köpt en c100 men 45k för den vs en BMCC för 14k och en BMPCC för 9k när jag mest kommer nyttja dem för hobbybruk gör att BMD vinner :)
Jag förstår exakt hur du tänker.
Men, om jag tittar lite på kostnaden på min BMPCC:

Hölje, metall: 2500:-
9-18MM f/4-5.6 Olympus - 5600:-
Adapter med bländare: 250:-
Kamera: 8900:-
Batterier: 8st extra - runt 1000:- totalt
Extraladdare: 150:-
Ljud: Mic 850:- för en "OK" mic. Inspelare: 650:-. Visst, går att använda på fler ställen.
Totalt: 18000:- har min lilla kostat.

Jag kan använda massa av mitt L-glas också men riktig vidvinkel får jag inte.

Follow Focus, Rig, Steadicam, Jib och allt annat är inte kameraspecifika saker.

18000:- är fortfarande rätt mycket pengar. Kränger jag av ett par gamla objektiv jag har, t.ex
70-200 f/2.8 mk1, 150-500mm, 18-55 STM osv så är jag ganska snart uppe i pengarna
jag behöver för kameran. Jag tänker inte hyvla på månadslöner osv utan gammalt ut nytt in.
50D, 400D, 450D etc etc som jag aldrig använder heller. Lite firewallar har jag också :D

Jag kör för hobbybruk också men har jag "riktig" utrustning så kan jag t.ex göra inspelningar
på jobbet och få extra för det :)

Att bara slanta upp för att leka med alt. avbetala på ett obskyrt antal år ligger inte i tanken för
ett hobbyprojekt. :)

Jag kan möjligtvis handla en sådan rakt av men jag känner att om jag bara köper något så
värderar jag inte det lika högt som att jag får spara till något. Så, ut med gammalt skit.
En morot och något som gör frugan lite glad att allt skit man har åker ut :D

// A
 
ANNONS