Annons

Demo på montering av två kameror för test

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej
Jag skapar en ny tråd, då jag tycker den gamla tråden om beslutsånger inte passar längre.

Jag fick sålunda hem Lumix TZ 40 som jag skall testa tillsammans med min gamla Sony Hx9V.
Det kommer filmsnuttar senare.
På den andra bilden så ser man lite av axelstativet som jag kommer att använda.
Det blir ingen ljudtest, för jag har bara vindskydd på HX9V.

Båda bilderna är tagna på fri hand med Panasonic LX7 och utan blixt
Att kamerorna spretar isär, beror på att jag använde full vidvinkel på LX7
 

Bilagor

kvarndalen

Aktiv medlem
Testfilm

Hej
Var ute en blåsig dag och testade de båda kamerorna
Här är en "liten" film.

https://www.youtube.com/watch?v=T7wsiqugSHs

Man behöver inte se hela, man ser direkt skillnaden.
Sony vann överlägset. Panasonic såg för mycket bearbetad ut, bilden var dock stabilare

Båda kamerorna var inställda på helautomatik.
Panasonics bild var så mycket bearbetad att bilden blev pixlig och andra fenomen, zigzag på vertikala saker, såsom lyktstolpar mm, dessutom så överexponerade den ofta.

Det var intressant att se resultatet.

Jag kommer inte att behålla TZ40 (TZ60 har samma bildstabilisering)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Är det en stereosläde eller mikrofondito?

Det är spännande att testa kameror, men har du börjat fotografera i stereo också?

Jag har använt en kompakt digitalkamera för stereo, tagit en bild, flyttat den lite åt sidan och tagit en bild till, sedan justerat bilderna och skrivit ut dem i kvadratiskt format bredvid varandra och använder en stereobetraktare för att kolla på bilderna. Mycket roligt! Blir ju mycket enklare om man har en stereosläde. :)
 

Gutta

Aktiv medlem
Är det en stereosläde eller mikrofondito?

Det är spännande att testa kameror, men har du börjat fotografera i stereo också?

Jag har använt en kompakt digitalkamera för stereo, tagit en bild, flyttat den lite åt sidan och tagit en bild till, sedan justerat bilderna och skrivit ut dem i kvadratiskt format bredvid varandra och använder en stereobetraktare för att kolla på bilderna. Mycket roligt! Blir ju mycket enklare om man har en stereosläde. :)
Vet ju inte om det är sånt här ni menar....Men man kan ju göra en "digital version" av stereobilderna om man vill...
http://jerka.zapto.org/labs/typescript3D/
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Det är en jämförelse mellan två kameror

Det är ingen stereo, det är en test på vilken kamera som har bäst bildstabilisering!

Det står två blå skyltar på filmen som talar om vilken kamera det är
 

Bilagor

Lobbamobba

Aktiv medlem
Ahh, sånna skyltar syns inte på ipaden.
Blev lite förvirrad eftersom Sonys förlorade i mina ögon, men jag måste kolla på datorn imorn. Telefoner, surfplattor med mera introducerar artefkter som kanske inte finns där egentligen.
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Ahh, sånna skyltar syns inte på ipaden.
Blev lite förvirrad eftersom Sonys förlorade i mina ögon, men jag måste kolla på datorn imorn. Telefoner, surfplattor med mera introducerar artefkter som kanske inte finns där egentligen.
Hej
Jag måste göra om hela testet, då jag hade fel inställning på TZ40.

Jag hade inställningen för film på 1920x1080, 50i 17 Mbps !!
Det skulle varit 1920x1080, 50p 28 Mbps.

Det var den inställningen jag hade på Sony HX9V.

Så därför kan man inte jämföra bildkvaliteten


Bortse från allt som jag skrev i tidigare inlägg, angående bildförvrängning på TZ40
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej
Ja det blev ju väldigt orättvist gentemot TZ40.
Men den skall få en ny chans när det blir bra väder

Jag har byggt en ny hållare till TZ40, så att jag kan filma med mitt Digital King 0,7 vidvinkeladapter.
Har testat den i kväll, funkade perfekt, inga blå hörn eller oskärpa :)
 

Bilagor

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej
Har varit ute i skogen och gjort om testet.
Men usch vad jag är irriterad på den där touch skärmen, mycket bättre med manuella inställningar.
Som det nu är, så har kameran både och.

Jag skall lägga upp ny film senare i kväll
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Vet inte vilken som är vilken men den högra såg bäst ut imo.
Hej
Ja visst sjutton jag glömda lägga på grafik.

Men du tycker som jag, den högra är trevligast, det är Sony HX9V


TZ40 har en förmåga till överexponering eller vad det nu är, bilden blir onaturlig ( jag hade TZ40 inställd på naturliga färger(standard)
Det är svårt att fokusera vid tele på TZ40
Det blir ganska grynig och ful bild på inomhus-filmning, såvida man inte har ett par 500 w halogenlampor.....

Bilden blev trots all mycket bättre med 1080p (utomhus)

Skulle tagit en bild med TZ40 på badstranden vid Sisjön med tele, men det blev bara suddigt.
Sony fokuserade på en gång och det blev en kanonbild ;-)

Jag har nu bestämt mig för att returnera TZ40 (30 dagars öppet köp på SIBA)
Synd nu när jag lagt rätt många timmar på ett fäste till min Digital King 0,7


Jag kanske lägger upp en filmsnutt på hur det blev med den linsen på TZ40.

PS

Jag skall vänta ett tag och köpa en Sony RX 100 II, den borde gå ner nu när trean har kommit
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej
Eftersom jag fick problem med ett blått hörn med min vidvinkeladapter, så lägger jag inte ut den.
Det var bra bild förövrigt vid full vidvinkel, men som helhet avstår jag från TZ40

Kanske hade jag kunnat justerat bort det blå hörnet, ,men orkade inte.

Hoppas min Digital King 0,7x går att anpassa till Sony RX 100 II.

Någon som är duktig på att ge en vink om vad 28 mm skulle bli med 0,7x

På min gamla sony HX9V så blev det visst runt 17 mm jämfört med 35 mm format

Jag har sett tester på den nya TZ 60 och den verkar lovande, men jag är inte så noga med så långt tele 30x

Köper hellre en kamera med bästa bild vid videofilmning, den skall ha WiFi och NFC
 

fredlund88

Aktiv medlem
Om du ska köpa en kamera med bästa filmkvalité så är nog en ren filmkamera bättre, typ canon i samma prisklass, eller kanske en dlsr kamera men då har man ju inte lika mycket zom utan måste fokusera manuellt

Men nya Sony RX värkar vara vettig
 
ANNONS