Annons

mpeg2-4. vs mp4

Produkter
(logga in för att koppla)

jannebacon

Medlem
När jag redigerat färdigt en film brukar jag rendera den i både mpeg2 och mpeg4, då mpeg 4 filen blir ca en tredjedel så stor. Det krävs mycket större datorkraft att både göra och spela upp mpeg4 filen. Kvaliten tycker jag bli ca densamma. Nu såg jag att dom nya 4k kamerorna spelar in i mp4 i 100 mb s. Vad jag undrar är vad är skilnaden mellan mpeg4 och mp4 eller är det samma. J.
 

Kimster

Aktiv medlem
Njaa, nästan men inte helt riktigt.

"MPEG-4" är en standard av flera saker, eller ett slags ramverk för ett/flera format och bl.a. dess komprimeringsteknik. Det finns flera delar och varianter (dialekter) av MPEG-4. Den mest kända är väl Part 10 aka AVC aka h.264 som är ett ramverk för videokomprimering inom MPEG-4 standarden. Men det finns nästan 30 standarder inom MPEG-4 standarden, med fokus på olika delar. T.ex. filändelsen MP4.

.MP4 är en behållare av olika format, och är formellt kopplad till "MPEG-4 part 14". Som då är en standard för att samla olika beståndsdelar som rörlig bild/video och ljud i en fil. Du kan alltså inte veta något i detalj om vad som finns i filen utom att de tillhör MPEG-4 standarden. Den kan alltså innehålla mer än bara video, t.ex. stillbilder.

.MP4 har stort stöd för strömmande video (streaming) vilket är anledningen till att videofiler som används på Internet ofta har .MP4 som filändelse.

Men generellt skulle jag nog lätt påstå att en .MP4 fil innehåller oftast en h.264 videokomprimering och AAC ljudkomprimering. (Advanced Audio Coding) som båda är godkända delar i MPEG--4 standarden.
Men h.264 kan också existera i andra format, som t.ex. Apples .MOV som är en del av Quicktimes ramverk.

Så när det står att en kamera spottar ur sig "MP4" så vet man inte mer än att innehållet är någon del av MPEG-4 standarden.
 
ANNONS