Annons

Sony på Fotomässan

Produkter
(logga in för att koppla)

maak

Aktiv medlem
Fick precis reda på att Sony kommer att erbjuda gratis sensorrengöring för Sony/Minolta på fredag och lördag under mässan. Det är ett maxtak på 60 kameror/dag och först till kvarn gäller. Jag kommer att vara där tidigt iaf med min gamla a77 backup-kamera. M2:an är ju så ny att det knappast behövs så den får stanna hemma.

Bra initiativ av Sony tycker jag, vet inte vad det kostar annars men problemet för oss på landet är ju att det tar sån tid och är besvärligt att skicka in kameran.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Fick precis reda på att Sony kommer att erbjuda gratis sensorrengöring för Sony/Minolta på fredag och lördag under mässan. Det är ett maxtak på 60 kameror/dag och först till kvarn gäller. Jag kommer att vara där tidigt iaf med min gamla a77 backup-kamera. M2:an är ju så ny att det knappast behövs så den får stanna hemma.

Bra initiativ av Sony tycker jag, vet inte vad det kostar annars men problemet för oss på landet är ju att det tar sån tid och är besvärligt att skicka in kameran.
Tack för tipset! Ska kolla om min A7r behöver städas.
 

afe

Aktiv medlem
Min A6000 behöver städas, men jag är lite skeptisk till att göra det på mässor. Miljön är inte alltid den renaste och jag har hört om folk som gått därifrån med skitigare sensor än de hade innan (med Canon och Nikonkameror). Nikon vägrade t.ex. något år att rengöra FX-sensorer för att de inte hade tillräckligt ren miljö.
 

Wivallius

Ny medlem
Min A6000 behöver städas, men jag är lite skeptisk till att göra det på mässor. Miljön är inte alltid den renaste och jag har hört om folk som gått därifrån med skitigare sensor än de hade innan (med Canon och Nikonkameror). Nikon vägrade t.ex. något år att rengöra FX-sensorer för att de inte hade tillräckligt ren miljö.
Man kommer rengöra sensorerna med en såkallad "stämpel" då miljön precis som du säger inte tillåter att göra rent på annat vis.
Alla kameror som inte blir av med all smuts kommer att få en notis kring detta i serviceutlåtandet och då måste man skicka till verkstad för fullständig rengöring med kemikalier.
Detta är dock inget som Sony kommer stå för.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Efter att ha sett hur Canon och Nikon kan bära sig åt för att "rengöra" sensorer på mässor etc. (har inte sett hur Sony kan tänkas göra), vill jag påstå att huvudproblemet inte i första hand gäller miljön (även om mässor knappast är optimala ställen), utan ligger på helt annat håll - HUR de bär sig åt. Det förvånar mig t.o.m. att vissa sensorer tydligen KAN bli renare än de var innan...

Har sett följande:

1) Kameran ligger med objektivöppningen uppåt under rengöringen.

2) Man blåser rätt ner med tryckluft. Detta skulle jag vilja kalla för "blästring light". Tryckluft går ALDRIG att få helt fri från partiklar, i alla fall inte med de filter jag känner till (men jag vet ju inte allt ...)

3) Sedan använder man ev. även en pensel efteråt. Samma pensel till alla kameror, utan någon som helst rengöring emellan.

4) Till sist återanvänder man någon sämskskinnliknande trasa och torkar av objektivfattningen från smuts/olja/fett, och sedan "rengör" man hjälpsamt objektivens fämre och baktre lins med samma trasa. Och man använder inte bara samma trasa på alla objektiv som lämnas in till dem enligt löpande band-principen, utan t.o.m. samma fläck på trasan! Det skär i mig när jag ser sådant. En fett- eller oljefläck på någons objektiv kommer att sprida sig till åtskilliga av de stackars efterkommande fotografernas objektiv.

Självfallet ska man använda engångspapper av rätt typ för objektivrengöring. Detta kostar inte så extremt mycket, även om de säkert kan behöva köpa ett par paket för en dags rengöringsjobb...

Har själv rengjort åtskilliga sensorer åt bekanta. Enligt min erfarenhet går det i praktiken alldeles utmärkt att göra detta i en "normalren" lägenhet (skulle detta inte vara möjligt kunde man ju aldrig byta objektiv nånstans heller...). Det som krävs är att man är noggrann, vet hur man ska göra och har rätt utrustning (kostar i och för sig 50-100% mer än vad EN ENDA icke-gratis rengöring gör hos dessa båda stora). Man måste självfallet kolla sensorn både före och efter rengöringen med en adekvat lupp, annars arbetar man ju helt i blindo (Quasar 7X lupp med inbyggd "3D-belysning" är dyr, men andra billigare luppar jag sett har varit kassa i jämförelse). Och till 99,5% klarar man sig med torrengöring, börja alltid med detta. Våtrengöring kan i och för sig behövas nån gång, men det är knepigare.


Obs! Med detta uttalar jag mig inte om Sonys rengörningsmetod - den har jag aldrig sett och har därför ingen aning om hur den brukar gå till. Sony kan ju mycket väl ha fått tag i någon/några snubbar som vet vad de gör...

Inte heller uttalar jag mig om hur Canon/Nikons sensorrengöring NORMALT brukar gå till, bara om det jag har sett på fotomässor. De kan ju ha råkat använda någon extrapersonal vid de mässor jag sett, som inte varit så kompetenta som de borde ha varit. Men det finns ju klagomål i andra trådar om otillfredsställande sensorrengöring från märkesverkstäderna.
.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har precis lämnat in min a6000, och såg att de tyvärr kör med tryckluft, så vi får väl se hur det går ...
 

eskil23

Aktiv medlem
1) Kameran ligger med objektivöppningen uppåt under rengöringen.

2) Man blåser rätt ner med tryckluft. Detta skulle jag vilja kalla för "blästring light". Tryckluft går ALDRIG att få helt fri från partiklar, i alla fall inte med de filter jag känner till (men jag vet ju inte allt ...)

...

Inte heller uttalar jag mig om hur Canon/Nikons sensorrengöring NORMALT brukar gå till, bara om det jag har sett på fotomässor. De kan ju ha råkat använda någon extrapersonal vid de mässor jag sett, som inte varit så kompetenta som de borde ha varit. Men det finns ju klagomål i andra trådar om otillfredsställande sensorrengöring från märkesverkstäderna.
.
Jag lämnade in min D7100 i Nikons monter idag. De lägger i alla fall inte kamerorna med öppningen uppåt utan håller dem upprät eller lite frammåtlutade.

Sedan vet jag inte vad de sprutar med. Det kan vara tryckluft, men det kan lika gärna vara kvävgas. När det gäller tryckluft så är det inte i första hand partiklar som oroar mig, utan olja från kompressorn.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Som jag sa uttalar jag mig bara om det jag sett tidigare, det borde vara bättre nu. Hur det ligger till med kvävgas känner jag inte till, det kan ju vara mycket bättre än tryckluft via kompressorer. Min erfarenhet av kompressortryckluft är förvisso begränsad, men var man först att använda dem efter att de stått stilla ett tag, så visst kom det märkbart med partiklar i början. Höll man handen framför då så stack det märkbart.

För eget bruk finns ju också luftsprayburkar som säljs för "rengöring" av tangentbort etc. (det mesta blåses in under tangenterna i stället) och som ibland rekommenderas för sensorrengöring, men dessa kan blåsa ut vätskedroppar ifall man sprutar lite för länge vilket inte alls är hälsosamt för sensorer.
 

afe

Aktiv medlem
Det såg ut som att de använde en sån där airbrushmojäng (vad de nu kan tänkas heta). Jag har ännu inte vågat testa om kameran är renare eller värre än innan. De sa i alla fall inget när jag hämtade ut kameran, men det är alltid lite oroväckande när man vid uthämtningen också får med sig en rabattkupong för 10% på eventuella kommande reparationer :)
 
ANNONS