Annons

Apple Prores VS DnxHD

Produkter
(logga in för att koppla)

Basmagnus

Medlem
Gjorde ett snabbt test av codecinställningar i min Atomos Ninja 2. Filmade med Nikon D810 i flat profile,
Sigma art 50mm f1,4 @f2 1/50s iso 1250. Jag häpnade över hur stor skillnad det var i kontrast mellan Prores och DNxHD.
Jag kommer nog hålla mig till DNxHD i fortsättningen. Eller finns det några uppenbara fördelar trots mindre detalj i skuggorna att använda sig av Apple prores? Redigerar på en Imac med premiere pro CC

Kolla klippet här:
https://www.youtube.com/watch?v=_Q5QC8byAlw
 

Kimster

Aktiv medlem
Det låter som en vanligt gamma-problem. Vilket har oftast med i vilken wrapper du spara i och hur du spelar upp klippen, och inte med själva informationen i filen. Googla så kommer du se vad det handlar om.
 

Basmagnus

Medlem
Det låter som en vanligt gamma-problem. Vilket har oftast med i vilken wrapper du spara i och hur du spelar upp klippen, och inte med själva informationen i filen. Googla så kommer du se vad det handlar om.
Så menar du att det är samma information i båda klippen trots att de är inspelade i två olika codecs? Har sett en liknande jämförelse mellan prores och DnxHD förut men har inte testat själv.
Eftersom samma inställningar i kameran ger en mycket plattare bild med DNxHD jämfört med Prores så undrar jag om det finns fördelar med prores trots (skenbart??) mer kontrastrik bild?
 

Kimster

Aktiv medlem
Så menar du att det är samma information i båda klippen trots att de är inspelade i två olika codecs? Har sett en liknande jämförelse mellan prores och DnxHD förut men har inte testat själv.
Eftersom samma inställningar i kameran ger en mycket plattare bild med DNxHD jämfört med Prores så undrar jag om det finns fördelar med prores trots (skenbart??) mer kontrastrik bild?
Samma och samma, alltså det är fortfarande olika komprimeringar men i grunden är det lite som skiljer. Prores är faktiskt utvecklat ur DNxHD-formatet.

Men grundproblemet är ofta gamma. Tillsammans med andra inställningar givetvis. Men som du beskriver det så luktar det gamma.
Om man t.ex. exporterar till en MOV-fil så finns det gamma-inställningar i Quicktime-motorn (MOV-filens moder) som skiljer sig markant från övriga format. Det är styrt i MOV-wrappern och inte i codec-datan. Beroende på export-program har man möjlighet att styra gamman.

Att titta på en videofil i en spelare är egentligen en relativ upplevelse och inget som ger information om hur alla kommer uppleva den. Bara för att du ser filen på ett sätt är det inte en garanti för att en annan tittare kommer se den exakt likadant. Beroende på spelare och skärm osv.
 
ANNONS