Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa loss-less editerings formatet för Adobe Premiere?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej,

Vad är det bästa loss-less editerings formatet för Adobe Premiere? Under en videokurs jag deltog i så jobbade vi med FinalCut Pro7 och där var ju förståss Apple ProRes 422 vad vi använde, men vad borde jag använda i Adobes mjukvara (och i all annan mjukvara)? Vad är normen?

Skall påbörja ett timelapse projekt och undrar vad jag skulle spara de enskilda timelapsarna i för format, men dessa time-lapsar skall också blandas med vanliga videoklipp, så ett effektivt gemensamt format behövs för editering.

Hoppas ni kan hjälpa.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag passar på och spetsar till frågan.
spelar egentligen editeringsformatet någon roll alls? Kommer jag ihåg rätt så kan man göra Timelaps med raw-filer.
med Premiere Pro så har jag för mig att man skall ange tidskonstanten mellan bilderna INNAN man drar in materialet på timeline.
 

Kimster

Aktiv medlem
Hej,

Vad är det bästa loss-less editerings formatet för Adobe Premiere? Under en videokurs jag deltog i så jobbade vi med FinalCut Pro7 och där var ju förståss Apple ProRes 422 vad vi använde, men vad borde jag använda i Adobes mjukvara (och i all annan mjukvara)? Vad är normen?

Skall påbörja ett timelapse projekt och undrar vad jag skulle spara de enskilda timelapsarna i för format, men dessa time-lapsar skall också blandas med vanliga videoklipp, så ett effektivt gemensamt format behövs för editering.

Hoppas ni kan hjälpa.
Premiere Pro kan hantera de flesta format. Vilket egentligen alla moderna redigeringsprogram kan idag. FCP7 är gammalt och saknar en del av de tekniska möjligheter dagens program kan.

Är kvalité ett måste och du inte bryr dig om plats på hårddisk så kan du ju exportera som TIF-sekvens.
Annars är en Prores och dess flavörer mycket teknisk kvalité. Ju högre Prores-variant desto mer data, eller DNxHD om man sitter på PC. De här formaten är också rekommenderat för långa videoklipp.
Under det skulle i vissa fall h264 10+ Mbit fungera. Men då blir det hårt komprimerat och inte optimerat för redigering. Men det blir små filer.
 
ANNONS