Annons

Att tänka utanför boxen...

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Hej alla kreativa där ute!

Jag tror att många känner igen sig i detta... Jag känner att jag har fastnat lite kreativt sett. Mitt fotograferande utvecklas inte riktigt, utan jag känner att många av mina bilder är olika versioner av samma bildidé. Det har nästan kommit till en punkt där jag inte vill visa mina bilder längre, för att jag tänker att de är trista och inte har någon som helst poäng eller värde.
Min genre är naturfotografi, främst djur och fåglar. Men oavsett vilken genre man tillhör, kan man nog få denna känsla av stiltje i utvecklingen. Min fråga är nu, vad gör ni för att inspireras och utvecklas? Hur får ni er själva att tänka bortom ert vanliga fototänk?

En sak är förstås att titta på andras bilder, men ofta tycker jag att man istället för att bli taggad inser sina egna begränsningar.
Jag försöker ta en "månadens bild" varje månad där jag tänkt annorlunda och utmanat mig s jälv. Det kan vara dubbelexponeringar, annorlunda kompositioner, abstrakta bilder osv... Men det är inte lätt!

Har ni fler tips?

Hoppas jag nu postade detta i rätt tråd, men det är konstnärlig fotografering jag syftar på när jag pratar om att tänka utanför boxen.
 

iSolen.se

Guest
Hej alla kreativa där ute!

Jag tror att många känner igen sig i detta... Jag känner att jag har fastnat lite kreativt sett. Mitt fotograferande utvecklas inte riktigt, utan jag känner att många av mina bilder är olika versioner av samma bildidé. Det har nästan kommit till en punkt där jag inte vill visa mina bilder längre, för att jag tänker att de är trista och inte har någon som helst poäng eller värde.
Min genre är naturfotografi, främst djur och fåglar. Men oavsett vilken genre man tillhör, kan man nog få denna känsla av stiltje i utvecklingen. Min fråga är nu, vad gör ni för att inspireras och utvecklas? Hur får ni er själva att tänka bortom ert vanliga fototänk?

En sak är förstås att titta på andras bilder, men ofta tycker jag att man istället för att bli taggad inser sina egna begränsningar.
Jag försöker ta en "månadens bild" varje månad där jag tänkt annorlunda och utmanat mig s jälv. Det kan vara dubbelexponeringar, annorlunda kompositioner, abstrakta bilder osv... Men det är inte lätt!

Har ni fler tips?

Hoppas jag nu postade detta i rätt tråd, men det är konstnärlig fotografering jag syftar på när jag pratar om att tänka utanför boxen.
Känner igen det där.

Jag har gett mig utmaningar. T ex att fota med "fel" objektiv. Jag sprang omkring i stan med ett macro en vecka och ja, det blev annorlunda bilder. Eller bara fota ett visst mönster eller färg.
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Som föregående talare brukar jag köra med "fel" optik när jag snöar in mig för mycket.

Till exempel skapade jag omkring på mitt Tamron 150-600 inne i stan några dagar. Gatufoto på 600mm är inte det lättaste. Rätt kul och visst dock jag enkel intressanta bilder och trötta armar.

Annars kan det vara kul att tillföra något till bilden som inte brukar vara där. Kör du naturbikder kanske du kan försöka få in något som visar på kontrasten mellan natur och stad. Svårt att få ett djur dit du riggat för en bild men kanske värt ett försök.

Börja fota med blixtar och andeat artificiella ljuskällor kan vara något. Det är kul.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Behöver man titta utanför boxen, kan man ju också fråga sig.

Bara som ett exempel så ger man sig ut varje vår för att fotografera vitsippor, man har ju i varje år tidigare säkert tagit några 1000bilder per säsong, men man har ändå en ny lust att ändå försöka få något lite annorlunda just den dagen, kan ju vara annat ljus etc. Iaf för mig så tänker jag nog ofta inom boxen och ser om jag i den 10000 exponeringen skulle kunna uppe något bättre

Samma gäller om man ska ut och fotografera fåglar eller vad det nu kan vara.

Jag brukar alltid se fotografering som typ ett fritidsfiske, man går ut och ser vad dagen vill ge, kanske bättre fångst än tidigare kanske inte, ibland kan man vara ute i timmar utan att ta ett kort, men det är ju som att sitta vänta på sin fisk ska nappa
 

hne

Aktiv medlem
Att ge sig ut med ett på tok för litet minneskort kan också vara lärorikt. Ungefär samma resultat som att ha med sig bara en rulle film. Man måste tänka först och trycka av sen.
 

iSolen.se

Guest
Hej alla kreativa där ute!

Jag tror att många känner igen sig i detta... Jag känner att jag har fastnat lite kreativt sett. Mitt fotograferande utvecklas inte riktigt, utan jag känner att många av mina bilder är olika versioner av samma bildidé. Det har nästan kommit till en punkt där jag inte vill visa mina bilder längre, för att jag tänker att de är trista och inte har någon som helst poäng eller värde.
Min genre är naturfotografi, främst djur och fåglar. Men oavsett vilken genre man tillhör, kan man nog få denna känsla av stiltje i utvecklingen. Min fråga är nu, vad gör ni för att inspireras och utvecklas? Hur får ni er själva att tänka bortom ert vanliga fototänk?

En sak är förstås att titta på andras bilder, men ofta tycker jag att man istället för att bli taggad inser sina egna begränsningar.
Jag försöker ta en "månadens bild" varje månad där jag tänkt annorlunda och utmanat mig s jälv. Det kan vara dubbelexponeringar, annorlunda kompositioner, abstrakta bilder osv... Men det är inte lätt!

Har ni fler tips?

Hoppas jag nu postade detta i rätt tråd, men det är konstnärlig fotografering jag syftar på när jag pratar om att tänka utanför boxen.
Jag hade idag tänkt fota med tele 80-400, och körde istället med 14mm. Gissa om min stadsfotografering blev annorlunda!
 

Norpan

Aktiv medlem
Det jag brukar göra går att dela in i tre kategorier:

1. Redigeringen. Ta samma typ av bilder, men ändra något i redigeringen som tilltalar din naivitet. Just nu så lägger jag luddiga ramar runt allt jag fotar. Det ser inte lika gräsligt ut som det låter, men det tilltalar barnet i mig. Budskapet här är alltså att du gör något annorlunda i slutprocessen. Det brukar gå över efter några veckor och då mår man bättre av att se sin gamla stil igen.

2. Fotograferandet. Ändra dina vinklar och linjer till något du inte är van vid. Inspireras av en erkänd fotograf du inte gillar och härma lite. Det kan bli rätt bra faktiskt. Ifall det blir riktigt bra så kanske det blir en ny stil för dig.

3. Tänkandet. Den här är ganska lik tvåan, men annorlunda. Här ska du tänka annorlunda på ditt fotografi. Kan du göra något som är lite ovanligt och som inte så många gör. Kan detta få dina nya bilder att se annorlunda ut. Blanda genrer... Svartvita naturfoton, naturfoto med bäbis, gatufoto med fåglar.

Det finns två sätt det kan sluta på. Antingen kommer man på att det man höll på med före var rätt bra. Man lär sig se nyanserna i de bilder man tyckte såg likadana ut, eller så fortsätter man på sin "nya" stil som man kom på när man höll på att leka.

Jag tror att det handlar om att man måste komma bort ett tag från det man höll på med. Lite semester helt enkelt.. och ibland lär man sig saker på semestern.

Det finns en punkt 4 också... Låna en analog kamera, köp en rulle film och fotografera helt förutsättningslöst. Det är en ganska bra semester.

Lycka till
 

PixelArt

Aktiv medlem
Känner igen det där, och vi hamnar nog alla i det förr eller senare. Hur man hanterar det är nog olika från person till person, och jag tror att det där är orsaken till att många lägger kameran på hyllan ett tag.

Du skriver att du tittar på andras bilder. Själv har jag kommit på att det faktiskt inte bara är fotografi som kan ge inspiration, utan även t ex målad konst. Och om man tittar på fotografi, både bilder och "how to"-videos på YouTube, så blanda vilt mellan genres. Kanske en modefotograf ger dig ett helt galet tips som visar sig passa bra i dina naturbilder, eller en sportfotograf, eller...

Annars är det nog mycket att våga tro på sig själv också. Lycka till!
 

lofling

Aktiv medlem
Själv har jag kommit på att det faktiskt inte bara är fotografi som kan ge inspiration, utan även t ex målad konst.
Just målad konst är intressant att studera med tanke på ljussättningen. Det är något jag lärde mig för ett tag sedan och är nyttigt särskilt för porträtt men gäller ju för all fotografi.
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Tack alla för era intressanta tankar och tips!

Som många av er skriver så handlar det om att gå utanför sin bekvämlighetszon, och även att låna idéer från andra genrer och konstformer.

Jag inser att om man som jag inte är en konstnärlig människa från början, så tar det tid att hitta sitt uttryck. Man ska verkligen inte jämföra sig med andra, men man måste utmana sig själv samt hämta inspiration för att kunna drivas framåt (om det är vad man önskar).

Och som PixelArt skrev, att våga tro på sig själv.
 

andreassofus

Aktiv medlem
intressant tråd. ett ämne som jag ständigt utforskar.
har själv startat två st tvåfar inom samma ämne (typ) som är riktigt intressanta. Inte för att jag själv har startat dom utan får att det finns många intressanta inlägg i trådarna :)

Precis som du så känner jag ofta att jag kör fast och inte utvecklas och ser ofta på andras bilder och tänker "önskade att det var min bild"

Som landskapsfotograf har jag dock sett genom att tittat på andra välkända duktiga landskapsfotografer att väldigt många gör samma sak. Nämligen att åka jorden runt och besöker spektakulära platser och fotar.
Man har ju hört att dom bästa bilderna får du utanför dörren, eftersom du kan fota där om och om igen. Delvist sant skulle jag vilja påstå.
Jag tror inte alltid att det handlar om att du inte är kreativ nog, utan ofta beror det nog på att du är trött på motiven som finns runt omkring dig.. Jämför dig med andra väletablerade fotografer så ser du att det inte alltid handlar om att deras bilder är bättre, utan att det bara är mer annorlunda och mer "exotiska" motiv.

Ett tydligt exempel är ju ansel adams. världens "bästa" och kändaste landskapsfotograf. du skulle utan tvekan kunna ta samma typ av bilder som honom bara du befann dig på samma spektakulära plats som honom. Naturligtvis på set ljuset vara rätt också.

Så befinn dig bara på rätt plats vid rätt tillfälle så kommer du bli mer nöjd med dina bilder än vad du är nu.
Det är min tanke och min tro i alla fall och jag har märkt det själv.

Visst, Värmland är fint, men du får inte dom mest spektakulära bilderna därifrån eftersom det inte är den mest spektakulära platsen på jorden :)


jag babblar på. här är i allag all mina trådar som handlar lite om samma grej
gaska långa båda två :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157220
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=159090
 

LGNLGN

Aktiv medlem
fota slut

Skrev ett ganska långt inlägg den dagen du lade upp tråden, Kollade för säkerhets skull då dina bilder innan jag publicerade. Jag tog genast bort det jag hade skrivit. Verkligen fina bilder och du kan verkligen din utrustning.

Men en erfarenhet som jag skrev först om kan jag i alla fall dela med mig av. Tror den är generell. Min egen resa och hur jag fick anstränga mig för att jobba mig bort från hur det började för mig i slutet av 60, början av 70-talet. Mellan 2-5 DIA rullar á 36 bilder för en hel sommar var det jag hade råd med. Dia-bilderna kostade då 1 kr styck och det motsvarar ung 7-8 kr styck idag.

Så sättet man tog bilder på då, sparsamt så de räckte till många motiv, behöver man inte anpassa sig efter idag. Men har behövt mer eller mindre att tvinga mig själv att bryta det invanda och istället var kvar och fota "slut" på motivet. Det har gett mig mycket tillbaka. Olika vinklar, ljuset från olika håll. Byta objektiv. Skärpan på förgrunden kontra bakgrunden. Reflexskärm, vänta ut vinden, med eller utan blixt. Blixten långt borta för artificiellt motljus osv osv osv på samma sak. Kan tom åka tillbaka till samma plats en annan tid på dygnet eller årstid och ta ytterligare 2-500 nya bilder.

Investerade då... mycket pengar i macro objektiv, stativ, bälgar osv. Köpte tom en ringblixt i början av 70-talet. Samma som tandläkare och läkare använde. En hel dia rulle på en fjäril och ingen bild blev skarp.... Hade då mer utrustning än det blev bilder. Idag är 36 bilder på ett och samma motiv ingenting. Det har gjort att det allra allra roligaste fotoområdet för mig har jag kunnat ta upp igen
 
Senast ändrad:

eighteenlives

Aktiv medlem
Jag tror inte alltid att det handlar om att du inte är kreativ nog, utan ofta beror det nog på att du är trött på motiven som finns runt omkring dig.. Jämför dig med andra väletablerade fotografer så ser du att det inte alltid handlar om att deras bilder är bättre, utan att det bara är mer annorlunda och mer "exotiska" motiv.

Ett tydligt exempel är ju ansel adams. världens "bästa" och kändaste landskapsfotograf. du skulle utan tvekan kunna ta samma typ av bilder som honom bara du befann dig på samma spektakulära plats som honom. Naturligtvis på set ljuset vara rätt också.

Så befinn dig bara på rätt plats vid rätt tillfälle så kommer du bli mer nöjd med dina bilder än vad du är nu.
Det är min tanke och min tro i alla fall och jag har märkt det själv.

jag babblar på. här är i allag all mina trådar som handlar lite om samma grej
gaska långa båda två :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157220
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=159090
Det är ett suveränt tips, att "gräva där man står"!
Det är dock precis vad jag gör redan, då jag förra året hade som projekt inför en bildvisning att skildra djurlivet och naturen i ett friluftsområde här i Göteborg. De flesta av bilderna tog jag inom 1 km radie, och det fanns massor att fotografera! Jag lärde mig fort vilka ställen som passade för olika ljus- och väderförhållanden och var jag kunde hitta olika sorters djur och fåglar. Jag kan fortfarande inte släppa detta område (har till och med svårt att vara borta härifrån för då tänker jag på allt jag missar), utan fortsätter att utforska det. Har på väldigt länge faktiskt inte känt någon större lust att resa utomlands eller ens utomsocknes när jag har en så fascinerande natur/fauna här hemma bakom knuten. Att följa en grävlings liv och leverne under ett par veckor och till slut få en bild, är mycket mer intressant än ett kort möte med ett lejon i Tanzania där mestadels slumpen avgör om bilden blir något att ha eller inte. Även om sådana resor är helt fantastiska!

Motiven här hemma är jag inte trött på, men däremot mitt sätt att tolka dem. Kanske ligger det något i "rätt plats, rätt tillfälle" som du säger. Jag går alltid ut under samma förhållanden; soluppgång vid klart eller molnigt väder. Kanske en utflykt under ösregn kan vara något? Kanske försöka mig på kvällar? Den senaste tiden har jag i alla fall slutat använda min converter (jag fotade LÄNGE nästan enbart på 600 mm brännvidd) och fotar mest med 200-300 mm.

Andra saker jag brukar testa (men som jag inte riktigt lärt mig att bemästra)
* Dubbel-/multiexponeringar
* Svartvit abstrakt Mats Andersson-känsla
* Långa slutartider på rörliga objekt
* Huvudobjektet utanför fokus (fokus på växtlighet i förgrunden)
* Abstrakta grafiska mönster

Det är väldigt intressant med sådana här trådar, för man blir liksom mer medveten om sitt sätt att fotografera, och det är inte så ofta man stannar upp och reflekterar över det själv. Jag ska ta en titt på de andra två trådarna!
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Skrev ett ganska långt inlägg den dagen du lade upp tråden, Kollade för säkerhets skull då dina bilder innan jag publicerade. Jag tog genast bort det jag hade skrivit. Verkligen fina bilder och du kan verkligen din utrustning.

Men en erfarenhet som jag skrev först om kan jag i alla fall dela med mig av. Tror den är generell. Min egen resa och hur jag fick anstränga mig för att jobba mig bort från hur det började för mig i slutet av 60, början av 70-talet. Mellan 2-5 DIA rullar á 36 bilder för en hel sommar var det jag hade råd med. Dia-bilderna kostade då 1 kr styck och det motsvarar ung 7-8 kr styck idag.

Så sättet man tog bilder på då, sparsamt så de räckte till många motiv, behöver man inte anpassa sig efter idag. Men har behövt mer eller mindre att tvinga mig själv att bryta det invanda och istället var kvar och fota "slut" på motivet. Det har gett mig mycket tillbaka. Olika vinklar, ljuset från olika håll. Byta objektiv. Skärpan på förgrunden kontra bakgrunden. Reflexskärm, vänta ut vinden, med eller utan blixt. Blixten långt borta för artificiellt motljus osv osv osv på samma sak. Kan tom åka tillbaka till samma plats en annan tid på dygnet eller årstid och ta ytterligare 2-500 nya bilder.

Stort tack för dina fina ord om mina bilder!

Kanske har du rätt i att jag ska vara mer generös med exponeringarna. Jag är vanligtvis ganska snål med dem (vilket ibland innebär att jag missar en och annan bild eftersom jag inte har kameran redo). Jag är analogt skolad även jag och tycker även att det är tröttsamt att rensa bilder. Det gör att jag sällan lyfter kameran om jag inte tror på bilden, även om jag ibland kan bli överraskad av ett till synes trist motiv kan se väldigt bra ut i kameran.
Jag ska försöka att titta genom sökaren oftare.
Att variera vinklar och brännvidder gör jag så ofta jag kan, men det är avsevärt lättare när motivet inte är ett sådant som man måste vara osynlig för. Det är inte alltid man har ett val av vinkel när man ska undvika att bli sedd.

Jag tror att det jag bör göra helt enkelt är att inte snöa in så mycket på vilda djur, utan även hålla ögonen mer öppna för landskap och naturdetaljer. En mer varierad "kost" gör nog portfolion mer dynamisk och intressant!
 

snap01

Aktiv medlem
vet inte om du har intresse av resor men en resa till länder som bali,vietnam skapar väldigt många möjligheter att att ta bilder som du inte kan ta hemma. Bali med sina risplatåer alla uppträdanden shower etc. Jag tog en bild där som var annorlunda teknik samt det var på dia tiden. När jag kom hem så hade jag tagit så många bra bilder så jag sålde till flera resetidningar. Bilden jag tog var en bild som jag ville skulle få nattkänsla med månljus i vattnet. Bilden är en dubbelexponering på samma diaruta o månen är tagen med 600mm. Så månen hade jag redan tagit på diafilmen sedan laddade jag om filmen i kameran o tog (huvudbilden)

Bilden är krafitgt underexponerad på dagbilden o jag har för mig att jag hade tillverkat ett blåfilter som jag satte i filterhållaren som fanns på min 300 2,8. Använde även conv x2.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
annars det som triggade mig i början var att få med bilder i massa tidningar jag lyckades med dom flesta morgon tidningar /dags/kväll samt resetidningar o i hasselblads forum tidning den som var fyrkantig o trycktes på kalaspapper.
Var alltid en kick i början att se bilderna i tidningar osv.

Målet i början var att sälja in bilder sedan sälja till utlandet sedan uppdragsfoto o till sist leva på fotot.

Mitt råd är att vara tillräckligt bred på fotograferingen kör du resefoto så måste du dels fånga människor, landskap,natur,mat,kvällsbilder osv desto mer du täcker in desto lättare att sälja in. Nu vet jag inte om du har satt några sådana mål men sådant triggade mig i början.

Att hitta inspiration idag är lättare än i början på 2000 talet. Idag kan du söka bilder på typ allt sedan kan du även söka turtorials hur man gör när jag började fick man gå till biblioteket o låna böcker o sedan studera vykortstället på plats.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Hej alla kreativa där ute!

Jag tror att många känner igen sig i detta... Jag känner att jag har fastnat lite kreativt sett. Mitt fotograferande utvecklas inte riktigt, utan jag känner att många av mina bilder är olika versioner av samma bildidé. Det har nästan kommit till en punkt där jag inte vill visa mina bilder längre, för att jag tänker att de är trista och inte har någon som helst poäng eller värde.
Min genre är naturfotografi, främst djur och fåglar. Men oavsett vilken genre man tillhör, kan man nog få denna känsla av stiltje i utvecklingen. Min fråga är nu, vad gör ni för att inspireras och utvecklas? Hur får ni er själva att tänka bortom ert vanliga fototänk?

En sak är förstås att titta på andras bilder, men ofta tycker jag att man istället för att bli taggad inser sina egna begränsningar.
Jag försöker ta en "månadens bild" varje månad där jag tänkt annorlunda och utmanat mig s jälv. Det kan vara dubbelexponeringar, annorlunda kompositioner, abstrakta bilder osv... Men det är inte lätt!

Har ni fler tips?

Hoppas jag nu postade detta i rätt tråd, men det är konstnärlig fotografering jag syftar på när jag pratar om att tänka utanför boxen.


Många intressanta tankar som dykt upp. Börja måla och teckna. Jobba med gyllene snittet. Kolla hur det fungerar och försök att bestämma för varje bild det du vill lyfta fram och placera det i Gyllene snittet. Fota i dåligt väder. Plastpåse runt prylarna fungerar. Ta med en pryl ut naturen. En annan metod ar att fota så att linjespelen blir positiva, alltså upp åt höger. Bygg upp bilden som en berättelse, vi läser från vänster till höger
 
Senast ändrad:

eighteenlives

Aktiv medlem
Ove: Spännande att läsa om tekniken du använde för din bild! Att få insikt om andras kreativa tekniker triggar ens kreativitet.

Att resa har jag gjort lite grann i fotosyfte. Jag arrangerar en fotoresa till Svalbard nästa år, vilket kommer bli spännande. Det blir mitt tredje besök till den fantastiska platsen, och som workshopguide tycker jag att man blir mer medveten om olika tekniker eftersom man föreläser om dem. Jag ska försöka att ta mer okonventionella bilder denna gång.

Jag är ganska "fast" i naturfotografin, där jag tycker att upplevelsen är 50% av fotograferandet. Det där med bredd har du hursomhelst väldigt rätt i, och där utvecklas jag sakta men säkert framåt även om jag håller mig inom ramarna för naturfotografin.
Det skadar förstås inte att fotografera andra motiv, om inte annat för att få in lite annat tänk som man sedan kan applicera på sitt "vanliga" fotande.

Att ta bilder som kan sälja på bildbanker och sådant funderade jag mycket på i början, men de tankarna har jag övergivit pga de motiv som jag brinner för (vilda djur, fåglar och naturdetaljer) mest inte är särskilt säljande.



Staffan:Måla och teckna är ett bra sätt. Där kan man styra sina motiv, vilket man inte kan i naturen. På det sättet kanske man utvecklas till en mer målmedveten fotograf.

Fota i dåligt väder är väldigt bra. Igår morse blev jag dyblöt där jag låg i spöregnet under gryningstimmarna i väntan på att en blöt grävling skulle komma knallandes längs sin vältrampade stig till grytet (färre motionärer ute när det regnar, vilket ger större chans att grävlingen kommer i maklig takt). Den kom inte, men det KUNDE ha blivit en bra bild. :)
 

Bilagor

ANNONS