Annons

Köpråd/tips Nikon 85mm 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaJ1

Aktiv medlem
Jag har ett som jag använder på småbild. Inget objektiv jag jublar över. Ganska dålig kantskärpa, men okej i mitten. Levererar acceptabelt ordentligt nerbländat. Tror att den nya 20/1.8 är bättre på alla sätt.
Hm, okej. Kanske spara till det då?
Försökt googla bilder på 2.8 men hittar inte mycket. Jag kommer mest använda det till att ta kort på vänner/familj/ögonblick. Vad tror du om det?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har ett som jag använder på småbild. Inget objektiv jag jublar över. Ganska dålig kantskärpa, men okej i mitten. Levererar acceptabelt ordentligt nerbländat. Tror att den nya 20/1.8 är bättre på alla sätt.
Den nya är garanterat bättre och en vanlig vettig normalzoom för APS-C med största bländare på f/2,8 lär göra ett bättre jobb än den gamla. För mig framstår det som ett rätt dåligt alternativ till en DX-kamera.

Sedan kan man kanske fråga sig om inte Sigmas 18-35/1,8 är ett bättre alternativ än 20/1,8 till DX, om man står ut med den extra vikten/storleken. Den är ju faktiskt billigare.
 
Senast ändrad:

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Samsung 20/2,8, APS-C samma sensorstorlek som din kamera, och den brännvidden är nog den bäst lämpade av mina fasta gluggar om man bara vill "ta lite kort" en dag. Tyvärr blir det varken hackat eller malet eftersom den passar lite till allt, jag menar alltså att man kan inte komma riktigt nära som med ett 16/2,4 eller skönare porträtt som med 45/1,8. Detta gäller för alla typer av kameror/objektivkombinationer så länge brännvidderna, ljusstyrkan och sensorstorlekarna är desamma.
Med det sagt är det jättesynd att Samsung la ner sin kameratillverkning och att Nikon vägrar göra vettiga fasta(små, kompakta ala Fuji 23/2, 35/2) objektiv till sitt DX kamera sortiment.

Jag tycker att 50/1,8 ger fina porträtt till DX, 85/1,8 blir lite tajt för min smak. Det går att ta fina porträtt med andra brännvidder också.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tror nog din 35mm är bättre på det mesta!
Håller med här. Förstås inte fel att ha en vidvinkel, men då snarare som ett komplement än som en ersättning. Ska du ersätta din 35:a fundera på Sigmas 18-35/1.8 som någon föreslog.

Vad det gäller 85:an så är det som redan framkommit en bra porträttbrännvidd, kanske lite i längsta laget inomhus. Nikon har förutom 1.8 versionen även en 1.4 version som ger bättre bokeh troligen tack vare rundare bländaröppning (fler bländarblad). Både 1.8 och 1.4 versionerna är ok vad det gäller skärpa.

Ett annan kombination skulle kunna vara 20/1.8 i kombination med 50/1.4 som också skulle bli en bra kombination för allmänfoto och porträtt. Det finns även 50/1.8 som har lite sämre bokeh, men i gengäld fokuserar snabbare än 1.4 versione
 
ANNONS