Annons

Copyright information som metadata

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
På min Canon-kamera finns på menyn en inställning där man kan skriva in uppgifter om copyright och upphovsman, så att detta registreras direkt i bildfilen metadata. Vet att Nikon också har något liknande. Däremot har jag inte lyckats hitta någon sådan funktion på min Lumix GX8. Är det någon som vet hur man gör, eller finns denna utmärkta funktion helt enkelt inte på Panasonics kameror?
 

afe

Aktiv medlem
Hej!
På min Canon-kamera finns på menyn en inställning där man kan skriva in uppgifter om copyright och upphovsman, så att detta registreras direkt i bildfilen metadata. Vet att Nikon också har något liknande. Däremot har jag inte lyckats hitta någon sådan funktion på min Lumix GX8. Är det någon som vet hur man gör, eller finns denna utmärkta funktion helt enkelt inte på Panasonics kameror?
Det finns bara i vissa kameror. Är dock lätt att lägga in i efterhand med automatik (beroende på vad du använder för program för att hantera dina bilder).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej!
På min Canon-kamera finns på menyn en inställning där man kan skriva in uppgifter om copyright och upphovsman, så att detta registreras direkt i bildfilen metadata. Vet att Nikon också har något liknande. Däremot har jag inte lyckats hitta någon sådan funktion på min Lumix GX8. Är det någon som vet hur man gör, eller finns denna utmärkta funktion helt enkelt inte på Panasonics kameror?
Det är ju som Anders säger att exv. RAW-konverterare har funktioner för att hantera XMP-metadata men det varierar lite mellan olika program vilka metadataelement man faktiskt kan underhålla och hur flexibla de är.

XMP inkorporerar även Dublin Core som är den standard som biblioteksvärlden länge använt. Rights ingår bland dessa grundfält som är:

1.Title
2.Creator
3.Subject
4.Description
5.Publisher
6.Contributor
7.Date
8.Type
9.Format
10.Identifier
11.Source
12.Language
13.Relation
14.Coverage
15.Rights

Det finns även tre fält till: "Audience, Provenance and RightsHolder are elements, but not part of the Simple Dublin Core 15 elements." (https://en.wikipedia.org/wiki/Dublin_Core)

Så pröva att lägg till din text i RAW-konverteraren istället och sedan kan man ju alltid kolla att din copyright-märkning verkligen hamnar i det metadataelement som exv. läses av Windows och på så sätt blir synligt för alla som vill se den. (Högerklicka bara på bildfilen i filhanteraren och klicka sedan på "Information"-fliken. Du ska då se din egen text i Copyright-fältet som alltså kommer från de Dublin Core-fält som ingår i XMP (Extensible Metadata Platform). Fält nr 15 är alltså Rights (se ovan).
 

afe

Aktiv medlem
Texten som (ibland) går att lägga till i kameran är inte till så stor hjälp tycker jag eftersom det är typ bara fotografens namn. Att däremot som också Sten-Åke föreslår lägga till all möjlig metadata kan t.o.m. generera bildförsäljning. Jag sålde en bild som reklam till Emirates (flygbolaget) efter att en reklambyrå kontaktat mig på den information de hittade i metadata (och fick bra betalt) :)

Det är klart värt att lägga in den informationen i de bilder du publicerar, även om det genererar lite extrajobb.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag stoppar in namn, telefonnummer och e-mailadress. Om nu någon till äventyrs vill köpa en bild av mig så hittar de den på det viset. Fast mina bilder är nog för dåliga, för det har inte hänt än...
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Så pröva att lägg till din text i RAW-konverteraren istället och sedan kan man ju alltid kolla att din copyright-märkning verkligen hamnar i det metadataelement som exv. läses av Windows och på så sätt blir synligt för alla som vill se den. (Högerklicka bara på bildfilen i filhanteraren och klicka sedan på "Information"-fliken. Du ska då se din egen text i Copyright-fältet som alltså kommer från de Dublin Core-fält som ingår i XMP (Extensible Metadata Platform). Fält nr 15 är alltså Rights (se ovan).
Hm, då måste jag göra något ofullständigt. Jag har lagt in meta-data (XPM-fil) i RAW konverteraren (CNX2 i mitt fall), men inte dyker den informationen upp när jag trycker på info-knappen i Windows fotoläsare, inte. Bara sökvägen till platsen filen ligger.
 

iSolen.se

Guest
Får man sticka ut hakan och fråga vilken bild det var som var såpass värdefull ?
Jag har sett den, den är en bra sportbild av barn som spelar brännboll. Såna är förvånansvärt svåra att få tag i som köpare och att producera som fotograf.

En aspekt till är stöld av kamera. Jag har hört om fall där de hittat tjuven genom exif.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har sett den, den är en bra sportbild av barn som spelar brännboll. Såna är förvånansvärt svåra att få tag i som köpare och att producera som fotograf.
Aha, den känner jag till. Men om mitt minne inte sviker mig, hade fotografen sålt den till ett arabiskt flygbolag ?

En aspekt till är stöld av kamera. Jag har hört om fall där de hittat tjuven genom exif.
Det är inte en helt oviktig aspekt i sammanhanget, även om priserna på kamera (hus) sjunker som en gråsten kort efter lanseringen (d v s något/några år eller så).
 

iSolen.se

Guest
Aha, den känner jag till. Men om mitt minne inte sviker mig, hade fotografen sålt den till ett arabiskt flygbolag ?

...
Det är säkerligen den bild som AFE skriver om ovan, dvs Emirates.

Ytterligare en aspekt är fel fotograf. Jag har fått problem när jag lånat ut kameran och det stod mitt namn i exif. Bildanvändaren gillade inte att det stod fel namn på bilderna. Det blev ett himla liv, amerikaner tar sånt där på allvar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canonkamerorna har två fält, upphovsman och upphovsrätt (copyright), som man ställer i kameran, och sen ett till, ägare, som man kan ladda in via EOS Utility.
Övriga fält får man stoppa dit med någon annan mjukvara.
 
Tack för alla svar och intressanta diskussioner! Det verkar med andra ord som att denna funktion jag efterfrågar, och som finns i min Canon, tyvärr inte finns på Panasonics kameror. Jag har gjort en del sökningar på webben också men inte hittat någon som svarar jakande på detta. Synd tycker jag, för det är smidigt att kunna baka in denna information i filen direkt från kameran. Men jag får prova de tips som jag fått när det gäller t.ex. rawkonvertering.
 
ANNONS