Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Strandberg

Aktiv medlem
ON1 uppmärksammar saken på sin hemsida och ser tydligen en affärsmöjlighet i Adobes strategi.
Man lovar man dyrt och heligt att aldrig ta bort möjligheten för kunderna att köpa programmet.
 

Studiomats

Aktiv medlem
Tack, ett sånt id har jag ju. Bökigt att man måste betala varje månad och synd att det blir så mycket dyrare jämfört med Lightroom 6. Ett alternativ kanske kan vara att redigera ett par månader varje år och sedan köra i begränsat läge :).
Det går alldeles utmärkt att betala för ett helt år också. Det har jag gjort sen de började med prenumerationstjänsten.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Jo, du kan ta bort den förra
Kan man dessutom ändra namn på "Lightroom Catalog-2.lrcat" till "Lightroom Catalog.lrcat" så att man slipper den oestetiska tvåan. Ska man då även byta namn på "Lightroom Catalog-2 Previews.lrdata" till "Lightroom Catalog Previews.lrdata" eller blir det knas då?

Om man tar bort Previews-katalogen - bygger Lightroom automatiskt om förhandsvisningarna då eller blir det buggigt?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan man dessutom ändra namn på "Lightroom Catalog-2.lrcat" till "Lightroom Catalog.lrcat" så att man slipper den oestetiska tvåan. Ska man då även byta namn på "Lightroom Catalog-2 Previews.lrdata" till "Lightroom Catalog Previews.lrdata" eller blir det knas då?

Om man tar bort Previews-katalogen - bygger Lightroom automatiskt om förhandsvisningarna då eller blir det buggigt?
Döp den till det du vill ha den till. Bara du inte rör .lrcat i slutet av namnet.
Raderar du previews så kommer LR att bygga upp den/de delarna när LR behöver det.
 

Xotabych

Aktiv medlem
På min kalibrerade skärm är färgerna, framförallt de gröna, alldeles för mättade för att de ska upplevas realistiska. Om du inte har skruvat på färgerna i programmet, då är den profil som programmet använder helt felaktig. Har du skruvat på färgerna har du en skärm som är alldeles för matt i sin färgåtergivning.
Hej Stefan.
Jag undrar hur ser du som är en proffs på färgkalibrering på de olika alternativa bildbehandlingsprogram jämfört med det nya LR? Använder de egna algoritmer för att decodera RAW filer från olika kameror? Kan man märka någon skillnad mellan olika program färghantering av samma RAW fil?
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Stefan.
Jag undrar hur ser du som är en proffs på färgkalibrering på de olika alternativa bildbehandlingsprogram jämfört med det nya LR? Använder de egna algoritmer för att decodera RAW filer från olika kameror? Kan man märka någon skillnad mellan olika program färghantering av samma RAW fil?
Visst kan man se skillnad och i vissa fall stor skillnad mellan de olika programmen. Det beror dels på att de använder olika kameraprofiler, som kanske gör den största skillnaden. Men de använder också olika algoritmer för att skapa en bild utifrån råfilens data. Även detta ger skillnader i färg, men kanske framförallt i detaljåtergivning. Sedan är det ju stor skillnad mellan hur de olika programmen är grundinställda. Lightroom är ju ett välkänt exempel, där många tycker att den ursprungliga bilden är lite platt och grå, jämfört med till exempel CaptureOne. Thomas Knoll, som är den som är huvudansvarig för utvecklingen av motorn i Lightroom och Camera Raw, är av åsikten att det är bättre att användaren ser all information i råfilen först, för att sedan använda inställningarna i programmet för att ta fram en bra bild.
 

klasb

Aktiv medlem
ta dig en titt på dessa tutorials.
https://www.alienskin.com/exposure/exposure-tutorials/

jag har det inte, men tycker det verkar helt ok. Det beror ju självklart lite på vilken typ av bildbenahndling man vill pyssla med, och hur man jobbar, men ta en titt och kolla om det kanske kan passa.

gillar du inte videotutorials, så använd denna länk för att läsa lite om det.
https://www.alienskin.com/exposure/

149 dollar kostar det i alla fall verkar det som...
Jag håller själv på att utvärdera Exposure X3 och tycker det verkar kompetent. Gränssnittet är kanske lite sämre i vissa lägen, men överlag bra. Känns som att det fixar katalogiseringen också, vilket jag tycker är där den stora bristen på LR-alternativ finns.
 

sumpan

Aktiv medlem

Dead_Silent

Aktiv medlem
En fråga till er som börjat använda Lightroom Classic CC:

Om man i Lightroom väljer "Öppna som smart objekt i Photoshop", och sen när bilden är öppnad i Photoshop och man dubbelklickar på smart objekt-lagret för att göra ändringar i Raw-filen, vad händer då?
1. Den öppnas i Photoshops Camera Raw.
2. Den öppnas i Lightroom.

Jag kör med Lightroom 6 och då blir det att Smart objekt/Raw-filen "återöppnas" i Camera Raw, men jag skulle föredra om det skulle vara Lightroom.
 

stefohl

Aktiv medlem
En fråga till er som börjat använda Lightroom Classic CC:

Om man i Lightroom väljer "Öppna som smart objekt i Photoshop", och sen när bilden är öppnad i Photoshop och man dubbelklickar på smart objekt-lagret för att göra ändringar i Raw-filen, vad händer då?
1. Den öppnas i Photoshops Camera Raw.
2. Den öppnas i Lightroom.

Jag kör med Lightroom 6 och då blir det att Smart objekt/Raw-filen "återöppnas" i Camera Raw, men jag skulle föredra om det skulle vara Lightroom.
Har alltid varit att den öppnas i Camera Raw, och eftersom alla funktioner som finns i det ena programmet också återfinns i det andra så gör det väl inte så stor skillnad.

Stefan
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Har alltid varit att den öppnas i Camera Raw, och eftersom alla funktioner som finns i det ena programmet också återfinns i det andra så gör det väl inte så stor skillnad.

Stefan
På sätt och vis inte. Men kortkommandona skiljer sig och jag upplever Camera Raw svårare att navigera i (kanske för att jag känner mig mer hemma i Lightroom).
Det jag stör mig mest på är det är krångligare och tidskrävande att ända storlek på justeringspensel i Camera Raw. I Lightroom tycker jag att det fungerar så bra att ändra storlek med två fingrar på trackpaden.
 

joakim d

Aktiv medlem
Kan man dessutom ändra namn på "Lightroom Catalog-2.lrcat" till "Lightroom Catalog.lrcat" så att man slipper den oestetiska tvåan. Ska man då även byta namn på "Lightroom Catalog-2 Previews.lrdata" till "Lightroom Catalog Previews.lrdata" eller blir det knas då?

Om man tar bort Previews-katalogen - bygger Lightroom automatiskt om förhandsvisningarna då eller blir det buggigt?
Du kan döpa om som du skriver, det viktiga är att du gör samma ändring i båda filerna. Sedan kommer LR klaga första gången du startar det efter namnbytet men när du pekat ut var katalogen finns så är allt som vanligt igen.

LR bygger om förhandsvisningarna, jag har inte hört att det skulle vara buggigt men du får räkna med att det ibland tar lite längre tid om du sitter och tittar på gammla bilder.
 

sumpan

Aktiv medlem
Du kan precis som det står på sidan du länka säga upp abonnemanget om du väljer månadsvis.
Man kan endast välja årsplan och sedan står det följande:

"Säger du upp prenumerationen efter 14 dagar debiteras du 50 procent av det återstående kontraktet"

Det betyder att det i praktiken blir orimligt att endast prenumerera under en del av året (och jag tror det var syftet för den som ställde frågan jag svarade på, att ha en prenumeration aktiv ca 3 månader per år och göra merparten av all bildbehandling då).
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Man kan endast välja årsplan och sedan står det följande:

"Säger du upp prenumerationen efter 14 dagar debiteras du 50 procent av det återstående kontraktet"

Det betyder att det i praktiken blir orimligt att endast prenumerera under en del av året (och jag tror det var syftet för den som ställde frågan jag svarade på, att ha en prenumeration aktiv ca 3 månader per år och göra merparten av all bildbehandling då).
Även om det verkar väldigt jobbigt/snålt att hålla på med abonnemang på det där sättet så tänker jag mig att om man som leverantör skall ge sig in i månads-trenden så får man hålla sig up-to-date med korta uppsägningstider oavsett. Annars får man ligga lågt med "bara xxx kr/månad" i marknadsföringen.

Detta måste också vara något nytt? När jag testade Photoshop på månadsprenumeration en kort period så gick det fint att avsluta rakt upp och ner utan straffavgift eller långa uppsägningstider. Fast nu när jag tänker efter så har jag för mig att det var en högre månadsavgift om man låg på månadsavtal. Så det är väl där man gjort förändringen. I praktiken är det dock samma affärsmodell.
 
ANNONS