Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Nej, dessvärre inte och det är fel. Därför vore det bra om du skärpte dig. Tack.
Ge dig på någon annan. Jag har skrivit ett inlägg om den övermättade bilden (som dessutom visar hur man ser felet även med dålig skärm och därmed borde avsluta den subdiskussionen). Det finns 100 till.
 

thommya

Aktiv medlem
För att fortsätta på ursprungsämnet...
Vad tycker ni om den nya maskningsfunktionen i nya LR Classic CC?
Tycker den är väldigt bra komplement till de lokala verktygen Justeringspenseln, Radial- och Övertoningsfilter.
Tänk även på att du kan få en bra överblick i svartvitt av hur maskningen kommer att påverka bilden om du drar i spakarna och samtidigt håller ner Alt- eller Option-tangenten.

Och någon som hittat någon "gömd pärla" eller annat oväntat i nya LR Classic CC som är värt att nämna?

Thommy
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Adobe förfinar långsamt sina lösningar. DE gör framsteg men det går ganska långsamt numera.
Jag hade önskat att mer av det som i dag är unikt för PS skulle bakas in i LR så vi fick ett program. T.ex att kunna arbeta i lager med justeringar och masker.
Varför skall vi tvingas lära oss två olika program som är så olika? Där det ena är så komplicerat att man kan ta en tre-årig universitetsexamen för att lära sig det mesta?
Mycket av det ganska ointressant för en fotograf.

Tröskeln till avancerad fotoredigering bör sänkas.

Den utvecklingen är också på gång.
Det verkar som konkurrenterna har vässat sina vapen och ökat sin aktivitet ganska ordentligt det senaste året.
Vi har On1 med sin On1 raw 2018 som nu är inne på beta 3.
Capture One bad mig just att beta testa version 11. Som jag laddat ner. De vässar klorna ordentligt.
Sedan finns det många fler som är med i loppet. DXO som köpt Nik collection från Google för att säkert dra fördelar av detta.
Eller MacPhun som håller på att skapa ett bibliotek som skall kunna utmana Adobe.
Jag har lagrat upp med popcorn och kommer följa hur detta långa race kommer utvecklas.
Adobe och LR har många som gärna skulle ta över rollen som marknadsledare.
Vi får se hur det går.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns väl ingen som kan beröra Adobe på tronen.
De har hela kedjan.
Photo / Video / Illustrator / InDesign /AE / webbproduktion

Såvitt jag vet så finns det ingen som är i närheten av deras bredd.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns väl ingen som kan beröra Adobe på tronen.
De har hela kedjan.
Photo / Video / Illustrator / InDesign /AE / webbproduktion

Såvitt jag vet så finns det ingen som är i närheten av deras bredd.
Raw-konvertering och bildbehandling är en sak. Webproduktion, Illustrator och indesign något annat.
Video redigering igen en annan kategori.
Så varför skulle inte Adobe kunna skakas ner från tronen inom vissa av dessa?
De agerar precis som en väldigt arrogant och typisk marknadsledare.
Deras lyhördhet för marknaden är låg. Deras produktutveckling långsam.
De verkar mest ägna sig båt att se till de kan öka sin vinst.
Det är signaler på att det finns en chans för utmanare att ta över.
Se på Nokia. De gick sin egen väg utan att lyssna på marknaden och kraschade som en pannkaka.
De hade också bredd men vad hjälpte det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag säger inte att de inte kan falla av tronen.
Jag säger att INGEN är i närheten av tronen.
Det hjälper inte on ngn blir bättre här eller där. Denna ngn annan måste ta ett helhetsgrepp om de skall komma till tronen o såvitt jag vet så finns det ingen som ens försöker.

Men LRs /PS hyrmodell kommer säkert att sparka in en o annan dörr.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag säger inte att de inte kan falla av tronen.
Jag säger att INGEN är i närheten av tronen.
Det hjälper inte on ngn blir bättre här eller där. Denna ngn annan måste ta ett helhetsgrepp om de skall komma till tronen o såvitt jag vet så finns det ingen som ens försöker.

Men LRs /PS hyrmodell kommer säkert att sparka in en o annan dörr.
Visst finns det en tröghet i marknaden och konsumenter är mer lojala än man kan tro.
Fast visst finns det flera som nu försöker ta ett helhetsgrepp och ta marknadsandelar.

Varför tror du att DXO köpte Nik collection?
Kanske därför att klicka på olika stilar och välja en man gillar är ett mycket populärt alternativ till att själv dra i spakarna.
Något redan On1 har moderniserat och gjort mycket bättre än vad Nik collections någonsin var.

Att få in de viktigaste delarna med masker och lager i raw-programmet själv jobbar både Capture One med och On1 samt säkert andra jag inte provat. Fast inte LR.

LR/PS får nog få upp farten om de skall fortsätta vara marknadsledare. Vi är ganska många nu som söker alternativ.
Något du kan läsa på forum över alla de språkområden jag behärskar. Det vill säga tyska, engelska och skandinaviska.
 

afe

Aktiv medlem
Om du ser det som en leksak har du nog inte en aning om vad Nik Collection är eller kan göra. Det är en uppsättning program som kan göra väldigt mycket.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vet att det kan presentera en massa alternativ.
Tyvärr brukar de aldrig falla mig i smaken.
Silver efex... ja DEN gillar jag men jag kan lika gärna dra i LR reglagen.
 

t595sp

Aktiv medlem
Jag säger inte att de inte kan falla av tronen.
Jag säger att INGEN är i närheten av tronen.
Det hjälper inte on ngn blir bättre här eller där. Denna ngn annan måste ta ett helhetsgrepp om de skall komma till tronen o såvitt jag vet så finns det ingen som ens försöker.

Men LRs /PS hyrmodell kommer säkert att sparka in en o annan dörr.
Det finns en aktör som just nu börjar på att utmana Adobe. Och det är Serif med sina Affinity-produkter. Ingen prenumeration utan man betalar en engångslicens.

Affinity Photo (mac, pc och iPad) = Photoshop
Affinity Designer (mac och pc) = Illustrator

De håller just nu på att utveckla Affinity Publisher som ska utmana Indesign. Ytterligare håller de på med nån motsvarighet till Adobe Bridge.

Så nog finns det utmanare.
 

ajoe

Aktiv medlem
Nu har jag uppgraderat till Lr Classic CC och även gjort en uppgradering så att jag kör absolut senaste varianterna av Lr och Camera RAW. Tänkte att kanske Adobe skulle få bukt med de egendomliga "Fujikorvarna" i råkonverteringen.

Varför blir det så?

(Bilden är Pelargonblommestjälkar)
 

Bilagor

Rapsbollen

Aktiv medlem
Adobe förfinar långsamt sina lösningar. DE gör framsteg men det går ganska långsamt numera.
Jag hade önskat att mer av det som i dag är unikt för PS skulle bakas in i LR så vi fick ett program. T.ex att kunna arbeta i lager med justeringar och masker.
Varför skall vi tvingas lära oss två olika program som är så olika? Där det ena är så komplicerat att man kan ta en tre-årig universitetsexamen för att lära sig det mesta?
Mycket av det ganska ointressant för en fotograf.

Tröskeln till avancerad fotoredigering bör sänkas.

Den utvecklingen är också på gång.
Det verkar som konkurrenterna har vässat sina vapen och ökat sin aktivitet ganska ordentligt det senaste året.
Vi har On1 med sin On1 raw 2018 som nu är inne på beta 3.
Capture One bad mig just att beta testa version 11. Som jag laddat ner. De vässar klorna ordentligt.
Sedan finns det många fler som är med i loppet. DXO som köpt Nik collection från Google för att säkert dra fördelar av detta.
Eller MacPhun som håller på att skapa ett bibliotek som skall kunna utmana Adobe.
Jag har lagrat upp med popcorn och kommer följa hur detta långa race kommer utvecklas.
Adobe och LR har många som gärna skulle ta över rollen som marknadsledare.
Vi får se hur det går.
Håller med om att det borde vara en enhet precis som Elements, där hänger allt ihop
 
ANNONS