Annons

Adobe droppar kartorna i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Och beträffande Googles kartor så kommer satellitbilderna finnas kvar i LR8. Många andra program och hemsidor som droppar Googles kartor pga priset och kör Bing istället som väl är gratis.
 

martinator

Aktiv medlem
Det avgjorde saken! Adobe kan dra till samma helvete som Microsoft!
Jag har sen min dator drabbades av Windows 10 verkligen hatat Microsoft intensivt. (Från att ha älskat Windows 7 lika intensivt.) Det enda som har fått mig att fortsätta att ha eländet kvar i datorn har varit att Lightroom inte finns till Linux. Nu åker de ut, bägge två! Både Adobe och Windows.
Dags att börja sätta sig in i Darktable på allvar.
Lika lite som VW idag håller reservdelar till och servar en Bubbla från 1938 kommer datorföretag och mjukvaruföretag att underhålla stenåldersversioner av sin produkter. Inser man inte det orimliga i detta krav så vet jag inte hur man tänker.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag kör fortfarande LR 6.14 perpetual (Mac med senaste Mojave 10.14.2) och kommer så göra tills den en dag efter någon MacOS uppdatering inte längre startar.

När Maps slutade att fungerade (pga att Google ändra "något") har jag löst GPS-frågan så här.
Jag vet oftast var jag har tagit bilden och det finns oftast lagrat i skallen ;-)
Eller iPhone som jag ibland tar bild med på samma ställe som den "riktiga" bilden.
I iP finns ju koordinaterna lagrade så det är inget problem att kopiera in i GPS-fältet i LR.

För bildplatserna lagrade i mitt minne letar jag tätt på positionen i t ex Google Maps, klickar på stället och kopierar koordinaterna uppe till vänster på skärmen till samma fält i LR för aktuell bild.

Jag har länge gjort "bildvisningskopior" i jpg från mina RAW-filer, som jag tidigare använt på olika sätt och nu öppnar jag dom i det alldeles utmärkta bildvisningsprogrammet ApolloOne (endast för Mac) som hanterar och visar GPS-info på ett mycket bra sätt. Man kan t o m i programmet lägga till och modifiera denna info.

ApolloOne hanterar även RAW-filer, men kan förstås bara visa originalbilden utan LRs editeringar. Därför använder jag sparade jpg.
 

PMD

Aktiv medlem
Lika lite som VW idag håller reservdelar till och servar en Bubbla från 1938 kommer datorföretag och mjukvaruföretag att underhålla stenåldersversioner av sin produkter. Inser man inte det orimliga i detta krav så vet jag inte hur man tänker.
En fördel med att använda program med öppen källkod är att man själv kan modifiera programmet efter eget godtycke. T.ex. korrigera för ändringar i tredjeparts-APIer. Alla är förvisso inte kompetenta att programmera, men dels är det roligt att lära sig programmera och dels så finns det i många fall rätt många som kan programmera och som har intresse av att göra samma ändringar i programmet som man själv har.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Lösningen heter Capture One

Jag hittade en fullvärdig ersättare i Capture One, när man klickar på "Open in browser" visas platsen i google maps. Att adobe valt bort den här lösningen beror antagligen på att de vill ha sina kunder som enbart prenumeranter och sållar bort t.ex. mig genom att strypa funktionerna i "gamla" program.
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att adobe valt bort den här lösningen beror antagligen på att de vill ha sina kunder som enbart prenumeranter och sållar bort t.ex. mig genom att strypa funktionerna i "gamla" program.
Det är fortfarande inte Adobe som har valt bort, det vet du ju sedan sidan 1 i den här tråden.
Det är Google Maps som har uppdaterat sin kartfunktion.
Sen att du har en såpass gammal version som inte längre underhålls är knappast Adobes fel.
Men jag håller med dig på punkten att jag inte heller gillar prenumerationslösningen. Jag tror att det kommer att bli Adobes största akilleshäl. Andra företags lösningar kommer att komma närmre, även om de kanske aldrig kommer att komma ikapp.
 

Ventures

Aktiv medlem
Lustigt. När man klickar på kartfliken och har en taggad bild framme kommer kartan upp korrekt ett kort ögonblick innan det kommer upp en skylt som säger "Hoppsan! Ett fel uppstod."
Förvånar mig inte om Adobe bara lagt in ett filter som hindrar Lr6-användare att komma åt kartan som bevisligen laddas upp.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lustigt. När man klickar på kartfliken och har en taggad bild framme kommer kartan upp korrekt ett kort ögonblick innan det kommer upp en skylt som säger "Hoppsan! Ett fel uppstod."
Förvånar mig inte om Adobe bara lagt in ett filter som hindrar Lr6-användare att komma åt kartan som bevisligen laddas upp.
Det är ju bara o titta efter när din version gjordes o jämföra när Google ändrade.
Vill man inte förstå så vill man inte.
 

Hasseg

Aktiv medlem
Godmorgon

En fundering,
skulle inte Abobe kunnat gjort en sista uppdatering innan dom stängde ner
lagt in en ruta där man lägger in sin egna api för googel maps
Den ska var gratis för sådana amatörer som jag.
Jag kanske är helt ute och cyklar kanske jättedyrt?

Själv taggar jag nu med Geosetter och väljer open street map

Mvh Hasse
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Godmorgon

En fundering,
skulle inte Abobe kunnat gjort en sista uppdatering innan dom stängde ner
lagt in en ruta där man lägger in sin egna api för googel maps
Den ska var gratis för sådana amatörer som jag.
Jag kanske är helt ute och cyklar kanske jättedyrt?

Själv taggar jag nu med Geosetter och väljer open street map

Mvh Hasse
Klart att man hade kunnat göra. Man ville nog bara inte utan de ser nog hellre att intresset för den dör ut.
Kommer säkert någon som gör ett mellanlager till den eller plugg som erbjuder samma.
 

cassidy

Aktiv medlem
Vad jag förstår är det Google som ändrat i sin tjänst och numera tar betalt för den.
Att Adobe då inte täcker den kostnaden för gamla programvaror tycker jag är fullt rimligt.

Adobes kb-artikel (som har länkats till tidigare i tråden)
https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/map-view-no-longer-supported.html
Man kan förstås diskutera om formuleringen "A change in Map calls has been made." syftar på att Google ändrat sitt API eller om det är Adobe som ändrat i Lightroom ... :)

Källa för mer info (och potentiell workaround)
https://www.dpreview.com/forums/thread/4350044

Ang varför det "fungerar en halv sekund" så (gissar jag, eftersom jag inte jobbat med den typen av APIer) att LR ställer en fråga och börjar renderar vyer i kartmodulen men får sen svar från Google att man inte har registrerat betalning och därför tar det stopp.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Det är fortfarande inte Adobe som har valt bort, det vet du ju sedan sidan 1 i den här tråden.
...
Jag syftar på att adobe har valt bort en sådan lösning som Capture One har. Att göra en klickbar länk av de GPS-koordinater som finns i bilden kan inte vara så svårt. I stället föreslår adobe att man som workaround ska kopiera koordinaterna från exif-fältet och klistra in dem i google maps.
 
ANNONS