Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om manuellt läge och er väg till fotot

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Det borde vara pissenkelt att mäta infallande även med kamerans inbyggda mätare. En mjölkvit bit akrylplast av rätt beskaffenhet framför objektivet borde vara allt som behövs.
Eller hur.
Ja, sannolikt fast lite klumpigt att stoppa in kameran under hakan när man vill mäta ljuset på någon och en klarar dessutom inte blixt eller medelvärdesbilning som de flesta mätare klarar. Har dock inte sett några sådana plastbitar att köpa, men det kanske finns.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, sannolikt fast lite klumpigt att stoppa in kameran under hakan när man vill mäta ljuset på någon och en klarar dessutom inte blixt eller medelvärdesbilning som de flesta mätare klarar. Har dock inte sett några sådana plastbitar att köpa, men det kanske finns.
Menar du att infallande ljus skiljer på olika platser?
Under hakan är väl risk för reflekterat ljus.

Jag fattar nog inte det hör med infallande. :-(


Ja plastbåten finns kolla inlägget ovanför ditt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, sannolikt fast lite klumpigt att stoppa in kameran under hakan när man vill mäta ljuset på någon och en klarar dessutom inte blixt eller medelvärdesbilning som de flesta mätare klarar. Har dock inte sett några sådana plastbitar att köpa, men det kanske finns.
Tekniskt fin lösning. Hur står sig den mot dagens matrix mätning mot 1000-tals mätpunkter där som sedan analyseras mot en bilddatabank för att räkna vilken typ av bild det är. Sedan räknar kameran ut hur bilden bör exponeras.
Ta gärna fram era ljusmätare och räkna lite. Ni lär väl vara klara i imorgon
Med en spegellös kamera ser man hur det blir innan man trycker av.
Jag kan ställa in vilken bildstil jag vill. Bland annat svartvitt.
Där ser jag redan innan jag tar bilden hur den kommer se ut. Den är väldigt nära vad jag kommer se i en utskrift.
Ni lever i forntiden mina herrar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag till den generation som är uppväxt med det analoga. Det enda jag saknar är att mycket var lättare tt förstå. Idag måste man ha bra datavana. trots min bakgrun fotar jag i princip allt i P. Jag har ett galleri på Österlen med ca 80- 100 bilder. en dag i sommras kome det in en besökare, runt 50 och var helt förtvivlad för på fotokursen hon gått hade läraen sagt att hon måste lära sig fota mauellt. Hon fick då gissa hur många av bilderna i gallerit som var tagna manuellt. Hon gissade på alla. Jag tror 97%. Lägg tiden på komposition, färger och en berättelse i bilden
Var och en kan bli salig på sin egen tro. Min gamla idol Jay Maisel fotar också med P
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Jag till den generation som är uppväxt med det analoga. Det enda jag saknar är att mycket var lättare tt förstå. Idag måste man ha bra datavana. trots min bakgrun fotar jag i princip allt i P. Jag har ett galleri på Österlen med ca 80- 100 bilder. en dag i sommras kome det in en besökare, runt 50 och var helt förtvivlad för på fotokursen hon gått hade läraen sagt att hon måste lära sig fota mauellt. Hon fick då gissa hur många av bilderna i gallerit som var tagna manuellt. Hon gissade på alla. Jag tror 3% max troligen 0%. Lägg tiden på komposition, färger och en berättelse i bilden
Det skall vara 3 %, max troligen är alla fotade i P-laäget
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Menar du att infallande ljus skiljer på olika platser?
Under hakan är väl risk för reflekterat ljus.

Jag fattar nog inte det hör med infallande. :-(


Ja plastbåten finns kolla inlägget ovanför ditt.
Hm, jag tänkte solljus.såklart att ljuset från flera olika blixtar kan ge olika infallande ljus beroende på olika sidor av modellen och så. :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det skall vara 3 %, max troligen är alla fotade i P-laäget
Ja spotmät gärna under näsan. Det kan ju göra skillnad. Kanske skall tiden justeras eller bländaren eller blixtarna flyttats
Kanske skall den den vänstra komma ner lite. Den högra borde nog kanske borde nog mer ljus.
Vart tog nu den där djävla ungen vägen?
Det enkla är oftast den bästa vägen.
 

iSolen.se

Guest
Därför att i vissa lägen finns det fördelar att ställa kameran manuellt.
Precis, i vissa lägen.

Kör man manuellt går det långsammare och de flesta bilder blir även om du är noggrann aningen under eller överexponerade, exponeringsmätarna idag är väldigt bra.

Det finns bra poänger med att lära sig AE-lock, det går mycket snabbare.
 

PMD

Aktiv medlem
Att mäta infallande ljus med kameran

Dessutom fanns det på min morbrors videokamera för trettio år sedan. Det var nog därför jag kom på tanken, när jag nu tänker efter.
Det finns för Nikon F också, i den första ljusmätarsökaren som inte hade strålgångsmätning. Jag är rätt säker på att jag har sett det på andra stillbildskameror också, men ExpoDisc är nog den första jag har sett för kameror med strålgångsmätning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Enklare förr?

Läste i manualen till min Zeiss Ikon Contessa.
Tidigt femtiotal.
Särskilt att fotografera med färg kunde vara utmanande.


Before taking a picture with the Contessa, determine the required exposure time with the aid of the built-in exposure meter. The exposure meter can be read off directly without any conversion.
At first set the film speed on the ASA scale of the exposure meter. Turn the disc with the two knobs until the ASA number of the film speed appears at the indicating mark in the ASA aperture.
[...]
SENSITIVITY OF COLOUR FILMS
To colour films must be applied values obtained by experience, which are characterized by manufacturers by the phrase. "To be exposed like...' from this follows that there does not exist in this field a well-defined basis for the calibration of exposure meters.
 

apersson850

Aktiv medlem
...oavsett om jag fotograferar med film (vilket är ungefär lika "analogt" som att fotografera med en digitalkamera) eller med en digitalkamera...
Tack! Jag har hela tiden hävdat att "digitalkamera" är underförstått "kamera med bildregistrering genom digital elektronik". Då är en kamera för film inte analog, för det finns ingen analog elektronik som registrerar bilden. Den är kemisk.
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet med P är väl att det ofta gör att man inte kan välja hur bilderna ska sparas (t ex raw+jpg) och att eventuell inbyggd blixt hoppar upp i tid och otid. A brukar vara ett bättre val.
Jag vet inte hur ofta det det förekommer, men på mina kameror är P jämställt med de övriga exponeringsautomatiklägena S, A och M (eller Av, Tv och M på Canon) vad gäller sånt.

Det brukar dock ibland finnas specialprogramlägen som eliminerar raw och tar över kontrollen över vad blixten ska göra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Problemet med P är väl att det ofta gör att man inte kan välja hur bilderna ska sparas (t ex raw+jpg) och att eventuell inbyggd blixt hoppar upp i tid och otid. A brukar vara ett bättre val.
Det är väldigt olika på olika kameror från olika tillverkare.
Fuji har sin egen modell som jag gillar. Där finns inget riktigt P läge. Förutom de knepiga Advanced mode bildstilarna.
För Fuji får man ställa in ISO på A. Tiden på A samt objektivets bländare på A.
Så man kan snabbt med rattarna och bländarringen ställa in det i steg.
Gröna rutan på Canon gör allt i ett steg men ställer också om Raw till jpeg.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tack! Jag har hela tiden hävdat att "digitalkamera" är underförstått "kamera med bildregistrering genom digital elektronik". Då är en kamera för film inte analog, för det finns ingen analog elektronik som registrerar bilden. Den är kemisk.
Det krävs ingen elektronik för att använda order analog...

Definition: Analog
of, relating to, or being a mechanism or device in which information is represented by continuously variable physical quantities
 
ANNONS