Annons

Val av RAW bildredigering program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Själv skulle jag önska att Luminar 2018 skulle kännas lite mer proffsigt. Sen saknar ju de kataloghantering (iofs utlovat, men ser väldigt basic ut). Annars har jag kört LR5 och sen LR6 (standalone). Står och vacklar lite nu. Testade gratisversionen för Fujis kameror som Capture One släppte - men den kändes rätt begränsad (eller så hittade jag inte alla funktioner som fanns i LR). Sen fick jag en lite "plottrig" känsla på gränssnittet. Kom på att jag stod och kisade när jag jobbade i programmet. Annars ska ju ON1 släppa nytt i kommande månad. Är inte så pepp på att gå till en prenumerationstjänst, och vore det inte för det + att LR inte hanterar uppskärpning i X-Transfiler, så hade jag nog stannat kvar. Gillar "Flowet" i LR! =)
Det verkar som LR i senaste versionen (prenumeration) hanterar X-TRANS mycket bättre. De verkar i smyg ha gjort förändringar. Det går nu skärpa upp bilderna på ungefär samma sätt som man gör med Canon. Det går att dra hårdare i clarity och skärpa utan att få artefakter som man fick tidigare.

Att sedan LR känns lite gammal är en annan sak. Jag kör också ON1 och hoppas de gjort lite till för bättre resultat i On1 2019. Det är ett program som jag tycker har många fler möjligheter än LR och en innovationstakt som är mycket högre.

Undrar om andra Fuji fotografer har set samma sak?
 

martinot

Aktiv medlem
Lånar denna tråden.
Jag har Lightroom6 den fristående verisionen (betald) och den fungerar galant till min sony a7ii. Men framöver inom ett halvår eller året så har jag tänkt att uppgradera mig till A7iii och vad jag förstår så fungerar inte den fristående verisionen med "nyare" modeller. Alltså lightroom 6 uppdateras inte längre...
Stämmer. A7RIII tror jag är den nyaste Sonykameran som fungerar i den sista Lr6 perpetualversionen som Adobe släppte (6.14).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Lånar denna tråden.
Jag har Lightroom6 den fristående verisionen (betald) och den fungerar galant till min sony a7ii. Men framöver inom ett halvår eller året så har jag tänkt att uppgradera mig till A7iii och vad jag förstår så fungerar inte den fristående verisionen med "nyare" modeller. Alltså lightroom 6 uppdateras inte längre...

Är capture one sony lätt att lära sig? Funderar nämligen då på att gå över till det framöver.

Med vänlig hälsning Jocke

Det är ju ganska likt LR, så C1 är ganska lätt för den normalbegåvade. Det som blir nytt är lagerhantering och lite mer avancerad färghantering. Använder du mycket snabbkommandon i LR konfigurera C1 så att de använder samma tangenter så kan du återanvända gamla kunskaper.

Vad du eventuellt kommer att sakna är kartfunktionen, men det kan lösas med programmet photolinker
 

Joakim88

Aktiv medlem
Det är ju ganska likt LR, så C1 är ganska lätt för den normalbegåvade. Det som blir nytt är lagerhantering och lite mer avancerad färghantering. Använder du mycket snabbkommandon i LR konfigurera C1 så att de använder samma tangenter så kan du återanvända gamla kunskaper.

Vad du eventuellt kommer att sakna är kartfunktionen, men det kan lösas med programmet photolinker

Tusen tack för svar :)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Eftersom jag har "Adobe-paketet" med både Camera Raw, Lightroom Classic och inte minst Lightroom CC (använder jag mest till smartphonen iPhone 6s och iPaden mini5), därutöver Photoshop till MacBook Pro:n - så använder jag CameraRaw nästan jämt...

- Camera Raw är SUVERÄNT BRA i kombination med Photoshop, plug-in-mjukvarorna DxO Nik Collection och Neat Image tycker jag. Om jag vill göra en HDR från en RAW ("pseudo-HDR") eller från > 3 RAW, blir det först Photomatix Pro 6 förstås.

Lightroom Classic har jag inte lärt mig än, jag har inte riktigt fattat Lightroom-Classic-tänket än ! Det kanske är för att jag har bildbehandlat mina rawfiler i Photoshop ända sedan version 4.0 i början på 2000-talet (i o f s ett tag i Canons egna DPP) men jag har varit med i deras uppgraderingar hela tiden.

/B
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka mig på C1 eftersom det ska vara bra med Fuji-filer, men jag blir bara fnoskig av skiten. Gränssnittet är väl hyfsat okej även om en del grejer är ganska obegripliga, men att behöva importera filer gör att det går bort. Jag vill kunna öppna en fil, fixa med den och spara den. Inte skapa bibliotek och tramsa när jag redan har min mappstruktur som jag kört sen hedenhös. Men se det får man inte.

Därför konverterar jag till DNG och kör gamla Adobe Camera RAW av uråldrig modell. Resultatet blir inte fullt lika bra som C1 men jag kan i alla fall göra som jag vill, och det är viktigt. Jag har till och med börjat kasta originalfilerna eftersom det inte är hållbart att fylla hårddisken med dubbla råfiler per bild, som jag med största sannolikhet ändå aldrig kommer orka bry mig om.

/Frustrerad över att allt ska vara så förbannat tillkrånglat
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Darktable. Bra, gratis och fritt.
Ska testa detta. Tack för tipset!

Kör för närvarande gamla Lightroom 6, men får inte katalogfilen att "klicka" på min PC (har bytt system). Vette tusan hur att göra...

Gick även tillbaka till Luminar 2018, och kommer nog inte återvända till Luminar 3. Vad i hela %¤#" har det företaget gjort med den nya versionen? Ledsamt. :(

Nu även testat gratisversionen som finns till Fujis kameror...men nä..kändes udda att jobba i på något vis.

Tänk att detta ska vara ett så stort dilemma... Håller tummarna för Darktable. Hoppas även att det har Fujifilm stöd?

Hur tusan får jag förresten .jpg och mina råfiler från min Fuji att synas i utforskaren som bildikoner?

Ha en fin helg!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka mig på C1 eftersom det ska vara bra med Fuji-filer, men jag blir bara fnoskig av skiten. Gränssnittet är väl hyfsat okej även om en del grejer är ganska obegripliga, men att behöva importera filer gör att det går bort. Jag vill kunna öppna en fil, fixa med den och spara den. Inte skapa bibliotek och tramsa när jag redan har min mappstruktur som jag kört sen hedenhös. Men se det får man inte.

Därför konverterar jag till DNG och kör gamla Adobe Camera RAW av uråldrig modell. Resultatet blir inte fullt lika bra som C1 men jag kan i alla fall göra som jag vill, och det är viktigt. Jag har till och med börjat kasta originalfilerna eftersom det inte är hållbart att fylla hårddisken med dubbla råfiler per bild, som jag med största sannolikhet ändå aldrig kommer orka bry mig om.

/Frustrerad över att allt ska vara så förbannat tillkrånglat
I det här fallet sitt nog tillkrånglandet mellan ryggstödet och tangentbordet, eftersom jag inte har varit tvingad att importera några filer ända sedan jag skaffade Capture One, när versionsnumret var 7. Att man kan köra programmet i sessionsläge och låta bli att importera filer har varit ett av flera skäl till att jag föredrar det framför LR.
 

unoengborg

Aktiv medlem
I det här fallet sitt nog tillkrånglandet mellan ryggstödet och tangentbordet, eftersom jag inte har varit tvingad att importera några filer ända sedan jag skaffade Capture One, när versionsnumret var 7. Att man kan köra programmet i sessionsläge och låta bli att importera filer har varit ett av flera skäl till att jag föredrar det framför LR.
Ja, det var lite min tanke också, men lite sent att komma med råd åt "Makten" nu då han redan börjat slänga sina RAW filer. Vet inte heller hur många bilder man kan ha i en session utan att det blir trögt. Tyvärr blev ju DNG fomatet inte riktigt den standard många hoppats på och det är inte givet att andra än Adobe stöder det. T.ex stödjer C1 inte DNG såvida man inte får DNG direkt från kameran. Så att slänga sina RAW filer är ingen bra ide om man vill vara framtidssäker.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Läste just om " Fujifilm X Raw Studio". Någon som vet vad tanken är med detta? Är det som LR, eller liknande eller är det...ja, vad är det? Ska man använda kamerans processor för beräknandet...eller huh? Helt lost, som ni märker.

Ha en bra lördagskväll.
 

Brix

Aktiv medlem
Läste just om " Fujifilm X Raw Studio". Någon som vet vad tanken är med detta? Är det som LR, eller liknande eller är det...ja, vad är det? Ska man använda kamerans processor för beräknandet...eller huh? Helt lost, som ni märker.

Ha en bra lördagskväll.
Det är i stort sett ett program för att batch-konvertera RAW filer till JPG's. Det gör samma sak som kameran när du fotar i JPG, men du kan manuellt applicera de inställningar du vill och konvertera massa filer samtidigt. Det är alltså inget riktigt redigeringsprogram.
 

Makten

Aktiv medlem
I det här fallet sitt nog tillkrånglandet mellan ryggstödet och tangentbordet, eftersom jag inte har varit tvingad att importera några filer ända sedan jag skaffade Capture One, när versionsnumret var 7. Att man kan köra programmet i sessionsläge och låta bli att importera filer har varit ett av flera skäl till att jag föredrar det framför LR.
Om detta är möjligt så bevisar det verkligen krångligheten eftersom det inte på något sätt framgår nånstans. Enda möjligheterna man har är ju att importera. Vad en "session" är ska man tydligen förstå också. Det gör man inte. Inte jag i alla fall.
Edit: "Import session" är ju också en import, eller vad menas? Jag vill ha en browser så att jag kan se ALLA mina bilder i sina respektive mappar, utan att importera dem. Så funkar Adobe Bridge, som jag använder nu. Enda nackdelen med det är att Bridge inte stödjer högupplösta skärmar, underligt nog.

Nu fick jag ett mail om att min trial-version upphör inom någon dag, trots att jag installerat Fuji-versionen som är gratis. Verkar ju bra detta. Not.

Ja, det var lite min tanke också, men lite sent att komma med råd åt "Makten" nu då han redan börjat slänga sina RAW filer. Vet inte heller hur många bilder man kan ha i en session utan att det blir trögt. Tyvärr blev ju DNG fomatet inte riktigt den standard många hoppats på och det är inte givet att andra än Adobe stöder det. T.ex stödjer C1 inte DNG såvida man inte får DNG direkt från kameran. Så att slänga sina RAW filer är ingen bra ide om man vill vara framtidssäker.
Jag vet inte hur andra funkar, men jag går då inte tillbaka i tiden och labbar med gamla bilder. Är de redan fixade så spelar det ingen roll vilket format de hade. Däremot vore det ju trevligt att kunna använda Fujis filer utan att konvertera dem, framöver.

Nu är det dock inte bara jag som tycker att C1 verkar helkajko. Googlar man så inser man raskt att det här med import av filer är det som flest verkar ogilla och ofta har som anledning att välja bort C1.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Det är i stort sett ett program för att batch-konvertera RAW filer till JPG's. Det gör samma sak som kameran när du fotar i JPG, men du kan manuellt applicera de inställningar du vill och konvertera massa filer samtidigt. Det är alltså inget riktigt redigeringsprogram.
Ok. Tack. Testade lite snabbt men tyckte det var väldigt långsamt. Som du säger så ersätter de heller inte ett redigeringsprogram. Jag kom tillbaka till lightroom 6 igen. Har hittills inte hittat något program som jag tycker är lika lättanvänt och smidigt. Dessutom tycker jag att det är ganska snabbt jämfört med konkurrenterna.
 

Johey

Aktiv medlem
Jag vet inte hur andra RAW-editorer funkar än darktable, men detta tycker jag funkar väldigt smidigt. Det har förvisso massor av funktioner men man behöver inte använda alla.

Importering i darktable innebär bara att en metadatafil skapas per bild. Har du redan importerat den tidigare händer det inget med filerna. Programmet har ett översiktsläge med tumnaglar (går att ställa önskad storlek) och ett redigeringsläge för en bild i taget.

När du sen redigerar bilden skrivs dina ändringar endast till metadatafilen. RAW-filen förblir orörd. All historik skrivs ner i metadatafilen så du kan gå tillbaka till tidigare redigeringar.

När du är nöjd med dina biler väljer du vilka du vill exportera och låter det hända. Då får du jpegar av hela kalaset.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag begriper inte vad som skulle vara så hemskt med import.
Bara ett namn på att programmet ser till att kunna visa filer.

När det gäller att kunna läsa raw i os så måste man installera ett program som kan läsa raw.
Inte konstigt alls.
 
ANNONS