Annons

Vilken fågel,

Produkter
(logga in för att koppla)

GertLind

Aktiv medlem
Hej

Vilken fågel är detta? Bilden är tagen i Jämtlands inland (Hammerdal).
Trodde första att det var en skata men sedan såg jag näbben och det konstiga huvudet, det var två stycken som satt en stund i samma träd.

Tyvärr kom jag inte närmare och har därför blåst upp bilden 300%.
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Antingen eller

Det är en sjuk skata där övernäbben fåt växtfnatt. Säkert någon som kan förklara närmare vad detta beror på. Eller så är det ett montage typ spovskata.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Som Tony Svensson skriver är det en skata på bilden. Näbben är ju tydligt missbildad, vilket förekommer men de flesta individer med sådant handikapp slås ut rätt fort.
Det konstiga utseendet på huvudet gissar jag beror på att andra skator varit framme och dragit fjädrar från den stackaren. Skator kan vara svåra mobbare.

Mvh Toni
 

GertLind

Aktiv medlem
Som Tony Svensson skriver är det en skata på bilden. Näbben är ju tydligt missbildad, vilket förekommer men de flesta individer med sådant handikapp slås ut rätt fort.
Det konstiga utseendet på huvudet gissar jag beror på att andra skator varit framme och dragit fjädrar från den stackaren. Skator kan vara svåra mobbare.

Mvh Toni
Låter som en bra förklaring, tusan att jag inte såg den andra ordentligt. Ville gärna tro att det var en ny art i sverige :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle behöva all hjälp jag kan få till att artbestämma fåglar, håller på att artbestämma alla fåglar jag tagit bilder på i de senaste 8 åren

Om nu detta fungerar så finns en länk till droppbox nedan, med ett antal fåglar som jag inte kan artplacera eller som jag är osäker på. Vore tacksam för hjälp, så har ni några tips eller bekräftelse på några så är jag tacksam. Har försökt att gruppera dem med nummer, så ange detta 1-36 för identifiering eller ev med bokstav också. I filnamnet finns också mitt förslag till art.


https://www.dropbox.com/sh/gg9myin9fxwkp8z/AAB9NuWVQROYONpzhIxoziVwa?dl=0
 
ANNONS