Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografer och hemsidor

Produkter
(logga in för att koppla)

perese

Aktiv medlem
kan bara instämma med poker. Jag började med att kolla och skissa samt att leta webb, templates, men slutade med att utnyttja LR och köpte några "billiga" templates, behöver inte alls hålla på med webbdesign utan kör med en förhållandevis enkel men lättadministrerad site och kan fokusera på annat. Sociala nätverk är nästa steg, skall inte underskattas...
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Hej!

Då min hemsida nämns så delar jag gärna med mig hur jag gör.

Jag skaffade Adobe Dreamweaver CS3 och boken "Allt i en bok Adobe Dreamweaver CS3 (ISBN 9163609304). Tillbringade några lediga stunder och gick igenom övningarna. När man hade gjort övning 7, så hade man en bra mall. Gjorde några små ändringar av mallen. Egentligen är det två mallar, en med en hel sida för text och en med två kolumner med för text.

För bilderna använder jag PORTA (http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/) för att generera bildvisningen. Den arbetar med Flash i bakgrunden, men för de som inte har flash installerat kan då istället köra med vanlig html. Porta genererar både bildvisning i flash och html. Det var inte heller så svårt att integrera bildvisningen med min hemsida.

Vill jag lägga till några bilder, så tar det inte så lång tid. Bara att generera och byta ut de gamla filerna mot de nya.


Så jag är inte smartare än någon annan. Tar väldigt lite bilder när jag är ute, har tyvärr ingen att fakturera och dricker inte kaffe.

Men dina tips Göran, gillade jag. Det verkar vara ett smidigt sätt. Får studera det någon dag.

/Gunnar
 

Poker

Aktiv medlem
Hej!

Då min hemsida nämns så delar jag gärna med mig hur jag gör.

Jag skaffade Adobe Dreamweaver CS3 och boken "Allt i en bok Adobe Dreamweaver CS3 (ISBN 9163609304). Tillbringade några lediga stunder och gick igenom övningarna. När man hade gjort övning 7, så hade man en bra mall. Gjorde några små ändringar av mallen. Egentligen är det två mallar, en med en hel sida för text och en med två kolumner med för text.

För bilderna använder jag PORTA (http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/) för att generera bildvisningen. Den arbetar med Flash i bakgrunden, men för de som inte har flash installerat kan då istället köra med vanlig html. Porta genererar både bildvisning i flash och html. Det var inte heller så svårt att integrera bildvisningen med min hemsida.

Vill jag lägga till några bilder, så tar det inte så lång tid. Bara att generera och byta ut de gamla filerna mot de nya.


Så jag är inte smartare än någon annan. Tar väldigt lite bilder när jag är ute, har tyvärr ingen att fakturera och dricker inte kaffe.

Men dina tips Göran, gillade jag. Det verkar vara ett smidigt sätt. Får studera det någon dag.

/Gunnar
Ok jag trodde helt säkert att du körde Lightroom 2? Om inte är det än enklare då LR2 använder sig av samma gränssnitt som det på din sida.

Men det var smart att den genererar HTML, det gör nog inte LR2 men då är det enkelt att skapa två mappar på sin dator, en som heter FLASH och en som heter HTML och sedan exportera ut två möjligheter.

Vid www.minfotosidatest.se får man då upp två val, FLASH eller HTML.
Det hade kunnat vara ett alternativ.

Min sida kommer ju på expressen nöjes sida mellan 8-9 så jag har 21 timmar på mig att skapa min webbplats :)
 

Walle

Aktiv medlem
www.hogbergphotography.com

Obs, du måste dra och släppa för att bläddra framåt i bildremsan.. :) Ska göra om det snart :)
Ett tips är att hoppa över den där symbolen som tonas upp först. Även om den går att klicka förbi direkt är jag inte säker på att alla märker det. Sånt brukar ogillas mycket mycket starkt av många.

Rent och enkelt och snyggt!

Personligen tyckte jag det var skönt att inte bilderna bläddrar omkring okontrollerat :) Jag gillade med andra ord att klicka dra och släppa :)
 

Poker

Aktiv medlem
kan bara instämma med poker. Jag började med att kolla och skissa samt att leta webb, templates, men slutade med att utnyttja LR och köpte några "billiga" templates, behöver inte alls hålla på med webbdesign utan kör med en förhållandevis enkel men lättadministrerad site och kan fokusera på annat. Sociala nätverk är nästa steg, skall inte underskattas...
Snygg sajt.
Hittade ett slags templates tll LR2, skall kika på det närmare vid tillfälle!


photostack såg lite roligt ut :)
 
ANNONS