Annons

Hjälp med ny utrusning (stativ mm.)

Produkter
(logga in för att koppla)

johannes_wl

Aktiv medlem
Hjälp med ny utrustning (stativ mm.)

Efter några månader med min underbara kamera, Nikon D90 + 18-105mm 3,5-5,6, så har jag blivit sugen på att uppgradera innehållet i min kameraväska något.

Stativ
Det jag främst tänker på är ett stativ. Jag har läst en del guider om det, men skulle gärna vilja ha lite nya tips direkt ifrån erfarna foto-entusiaster.

Vikten på stativet spelar för mig ingen roll. Däremot så måste det vara stabilt, då mitt nuvarande huvudintresse är att att fotografera på natten (långa exponeringar), landskap och så vidare. Vinden ska alltså inte få rubba kameran. Men även porträtt och liknande förekommer (inte på någon avancerad nivå dock).

För enkelhetens skull så sammanfattar jag mina önskemål (inte krav alltså):

* Stabilt (vikt spelar ingen roll)
* Maxhöjd som önskas: 155-175cm högt
* Priset ska vara från 0 kronor upp till runt 2700kr
* Tåla svenskt väder.


Försöker svara på eventuella motfrågor:

  • Jag har minimal erfarenhet av stativ sedan tidigare.
  • Saker som inbyggt vattenpass är också välkommet, men absolut inte tvunget.
  • De närmsta åren kommer jag nog inte belasta det mer än min Nikon D90 + eventuellt 200 eller 300mm telezoom.
  • Jag har haft händerna (i butik, utan kamera) på två stativ, ett Velbon för 1000-lappen, och ett manfrotto för 1695 på Expert. Båda ingav en väldigt bra känsla, men samtidigt kändes det dyrare mycket bättre. Kommer tyvärr inte ihåg modellerna.


Jag kommer inte på något annat att skriva för tillfället.
Är ytterst tacksam för svar!

Ps Tillägger att jag inte hittade någon direkt motsvarighet här på FS, vilket känns förvånande, så ursäktar ifall jag missade någon ny motsvarande tråd DS
 
Senast ändrad:

johannes_wl

Aktiv medlem
Undrar om du inte kan ha glädje av att läsa den här tråden.
Nu när jag läste så slog det mig att jag läste den tråden för 1-2 månader sedan, fast hade ärligt helt glömt det. Och intressant att jag inte lyckades få upp den på mina sökningar.



Hur som haver, hur smidigt är det att använda t.ex. 498RC2 till landskapsfotografering? Menar mot ett videohuvud. Lite synd att stativet inte har "isdubbar".

Är det värt att kolla mediamarkt utbud av stativ först?


Tack för svaren i alla fall :)

Edit: Intressant att expert.seexpert.se inte har hela sitt sortiment på nätet. I butiken i Hässleholm fanns nämligen ett Manfrotto som jag nämnde innan på rea, men inte på nätet alltså.
 
ANNONS