Annons

Bör man köpa till förlängd garanti?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Det var som katten. Otur med kissen.
Jag tycker det osar katt, hade ingen aning om att drulleförsäkringen fegade ur när husdjur är med i leken. Står det med i det finstilta tro?
 

Surgeon

Aktiv medlem
Lägger in Råd och Röns text om

Försäkringarna du sällan behöver

Vem har inte blivit pådyvlad en försäkring i samband med kamera- eller mobilköp? En försäkring som oftast visat sig vara både dyr och onödig. Produktförsäkringarna har kritiserats de senaste åren, och nu måste branschen skärpa sig.

Du ska köpa en dyr och fin kamera. Du får en grundlig genomgång av säljaren om alla finesser. När du till slut bestämt dig och säljaren packat ner kameran i kartongen får du frågan: "Visst ska du väl ha en försäkring också? Tänk om något händer när garantitiden går ut, bara några hundralappar och så slipper du självrisken …"

Undan går det, och så får kameran plötsligt en annan prislapp än du tänkt dig. För det mesta helt i onödan. Både konsumentköplagen och din hemförsäkring kan ge dig ett bra skydd om något skulle hända med kameran.

När Konsument Göteborg för några år sedan gjorde en undersökning i en rad butiker för hemelektronik i Västsverige var det här något som säljarna definitivt inte upplyste om.

Sveriges Radios program Kaliber gjorde en liknande granskning som visade att kunden i två tredjedelar av butikerna fick helt fel information om försäkringen.

Säljaren skyldig att informera
– I värsta fall är konsumenten inte ens medveten om att han eller hon har köpt en försäkring, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på KonsumentCentrum i Stockholm.

Säljaren är skyldig att informera köparen om vilket skydd som konsumentköplagen och övriga försäkringar ger. Man ska också få med sig en folder hem, så att man i lugn och ro kan läsa om villkoren.

Försäkringen säljs redan i butiken men har man köpt varan på öppet köp gäller även öppet köp för försäkringen.
– Problemet är att säljarna marknadsför produktförsäkringen som bättre än hemförsäkringens allriskförsäkring. Men det är den väldigt sällan, säger Maria Wiezell.

Gäller plötslig händelse
Produktförsäkringen ger ersättning vid "plötslig och oförutsedd händelse". Det kan vara att du tappar kameran i golvet, att den går sönder på annat sätt eller att du blir bestulen på kameran.

Men den ersättningen kan du också få om du har ett allrisktillägg till din hemförsäkring. I allrisktillägget finns ett aktsamhetskrav, det vill säga du får inte vara vårdslös med kameran och du får inte lämna den hur som helst där den lätt kan bli stulen. Men det kravet finns även i produktförsäkringen.

Självrisken i allrisktillägget är hög, som regel 1 200–1 500 kronor. Produktförsäkringarna har lägre självrisk. I allriskförsäkringen görs också ett åldersavdrag, alltså ett avdrag i ersättningen om kameran hunnit få några år på nacken.

Det avdraget brukar vara lägre i produktförsäkringen. Men det här ska vägas mot kostnaden för premien på produktförsäkringen.

Enligt konsumentköplagen har du rätt att få varan reparerad eller ersatt om det visar sig att det funnits ett så kallat ursprungligt fel i den. Detta gäller högst tre år efter köp och om du reklamerar felet inom två månader från det att du har märkt det.

Det brukar också finnas garantier på ett eller två år för hemelektronik, som ger dig rätt att få produkten lagad om den går sönder.
– Vanligt vid reklamationer är att man ändå rent slentrianmässigt belastar produktförsäkringen om det finns någon. Så ska det inte gå till, företaget ska betala om det är ett ursprungligt fel. Det är bra att veta eftersom försäkringen som regel bara kan belastas en gång, om det är en totalskada, säger Maria Wiezell.

Höga premier
Även Mats Sjögren på Konsumenternas försäkringsbyrå är skeptisk till produktförsäkringar.
– Fundera i alla fall på om det är en nödvändig utgift. Och gör det i god tid innan du besöker butiken, säger han.

Premien på en produktförsäkring betalas som regel bara en gång, vid köpet av produkten, och försäkringen är flerårig.

Det kan bli ganska höga premier, som då ska läggas till varans pris.
– Det är inga småpengar det är fråga om. För en bärbar dator kan det vara fråga om några tusenlappar, för en mobiltelefon på 4 000 kronor kanske en femtedel av priset, 800 kronor per år, säger Mats Sjögren.

Om du ska försäkra varje hemelektronikpryl du köper: tv:n, datorn, kameran och dessutom vitvaror som kyl, frys och tvättmaskin – ja, då blir det en orimlig försäkringskostnad.

Att jämföra med allriskförsäkringen som täcker de flesta av hemmets prylar.
– Du kan inte försäkra allt. Tänk efter hur stor risken är att något ska hända. I en småbarnsfamilj kanske barnen river ner datorn. Prioritera det som är dyrt och som du tar med dig till olika platser; laptop, dyra mobilen eller kamerautrustningen, säger Mats Sjögren.

Om en produkt havererar under försäkringstiden har du rätt att få tillbaka den del av premien som inte utnyttjats. Men det här är något som försäkringsbolagen slarvar med, visar de granskningar som Konsumentverket och Finansinspektionen gjort. Att försäkringarna är fleråriga är bara ett av många oskäliga avtalsvillkor.

Påtalat bristerna
Konsumentverket har kontaktat både hemelektronik- och försäkringsbranschen för att påtala bristerna.

Om inga förbättringar görs kan Konsumentombudsmannen gå vidare till Marknadsdomstolen.
– Både den muntliga och skriftliga informationen före köp måste bli bättre. Som den ser ut nu strider den både mot marknadsföringslagen och försäkringsavtalslagen, säger Anna Hallqvist, jurist vid Konsumentverket.

Från branschens sida menar man ändå att en rad förbättringar har gjorts efter de senaste årens kritik.
– Vi har tillsammans med försäkringsbolagen startat en utbildning om försäkringar, som numera är obligatorisk för alla säljare, säger Anders Appelqvist, vd för Elektronikbranschen.

Utbildningen ligger på nätet och avslutas med ett test som ger säljaren legitimation som försäkringsombud. Som kund har du rätt att fråga efter den legitimationen om du tvekar om säljarens kunskaper. 30 dagars ångerrätt ska numera också gälla för produktförsäkringen i de flesta butiker, betonar Anders Appelqvist.

Text: Cristina Farm
Bra och dåligt med produktförsäkringar

+ Låg självrisk. Som regel några hundralappar.
+ Ger ersättning vid plötslig och oförutsedd händelse, som till exempel att du tappar produkten i golvet så att den skadas eller att du blir bestulen på den.
+ Förmånliga avskrivningsregler. Lägre åldersavdrag än i hemförsäkringen.
+ Högre maxtak för ersättning än vad hemförsäkringens allrisktillägg ger.

– Hög premie. Kan vara en femtedel av varans pris.
– Konsumentköplagen och garantier ger redan bra skydd vid ursprungligt fel.
– Hemförsäkringens allrisktillägg ger även ersättning vid plötslig och oförutsedd händelse.
– Allrisktillägget gäller de flesta produkter i hemmet.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Det som kan vara värt att kontrollera är i vilka situationer försäkringen gäller, jag fick en annan gång avslag på min ersättningsbegäran då skadan hade uppkommit på grund av ett djur (min katt petade ned ett objektiv från bordet).
Ingen kritik, men varför läser man inte villkoren innan man anger hur skadan uppkommit.

Här kan tilläggsförsäkringarna vara generösare.
Tror inte det!!, varför skulle de vara generösare, det är ju samma försäkringsbolag som levererar både din hemförsäkring och din onödiga produktförsäkring
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
En aspekt i det hela, som jag tolkar det efter att läst Rajalas progaranti, är att den ersätter materialfel, dvs om fokuseringsringen börjar glappa efter 2,5 år så kan du lämna in objektivet till Rajala och utan kostnad få det åtgärdat.

Känns lite osäkert att man skulle kunna hänvisa till att det skulle vara ett ursprungligt fel och dessutom tror jag det kan vara svårt att bevisa att Canon valt fel material, eller?

Skulle nog vilja säga att en sådan här förlängd garanti kan vara vettig, men endast då kostnaden för försäkringen är liten i förhållande till varan. Att köpa en kamera för 5 000 kr och betala 10% (500 kr) för en garanti, njäe det skulle jag nog inte göra. Däremot om jag köpte ett objektiv för 60 000 kr och betalade 1% (695 kr) extra för garanti, då skulle jag nog ta med den i köpet. För ditt objektiv som ligger på 14 590 kr skulle jag själv avstå, men det är jag ;-)
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Jag köpte faktiskt Japan Photo's tilläggsförsäkring när jag köpte mina prylar & det var inte alls så dyrt runt 5% av kamerakostnaden för 4 års försäkring som tydligen ska gälla det mesta & utan avskrivning av inköpspris mm.

Vad jag undrar är, finns det ngn här på FS som utnyttjat denna försäkring & hur funkade det?

Kan ju vara bra att veta till nästa gång man ska köpa kamerahus alt lite dyrare glugg.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Oavsett om ni vill teckna en försäkring när ni står framför en säljare som får en mycket hög bonus av att ni köper en försäkring så be om möjligheten att kolla upp villkoren innan ni tecknar upp er!

Kan de inte ge er denna möjlighet, dra in öronen och skit i försäkringen.

ger de er denna möjlighet, läs igenom villkoren noga och kolla av vad som är en fördel med denna försäkring gentemot den ni redan har, dvs hemförsäkringen.

Jag gissar att onoofs/sibas(elgigantens/ mm säljare inte kommer att ge er möjligheten att återkomma med beslut, de vill ha svar när de ställer frågan
 

ma59

Aktiv medlem
Ingen kritik, men varför läser man inte villkoren innan man anger hur skadan uppkommit.


Tror inte det!!, varför skulle de vara generösare, det är ju samma försäkringsbolag som levererar både din hemförsäkring och din onödiga produktförsäkring
1.Menar du att man skall hitta på annan händelse än vad som verkligen hänt, dvs begå bedrägeri? Eller hur skall man tolka ditt uttalande?


2.Det är sällan samma bolag, och att tex ha 100 kr självrisk och noll kronor i åldersavdrag är inte precis usla villkor...(alla har inte så, men vanligt)

-------------

Lite ironiskt att någon myndighetsperson tyckte just det att tilläggsförsäkringen gäller flera år var dumt...varför skulle någon annars överhuvudtaget vilja ha försäkringen om den inte, förutom skyddet i sig, gällde några år?

Som alltid gäller det att kolla sin egen försäkring, se vad den verkligen gäller för och ersätter inkl. självrisken och avdrag för ålder, samt hur man bedömer risken för fel/skador på sina grejor.
Lika självklart att villkoren för tilläggserbjudandet ska vara tillgängliga vid/innan köpet, och att det SKA vara öppet köp på den extra försäkringen.Då finns ju ingen risk att det blir fel (eller?)
 
Senast ändrad:

Pär2

Avslutat medlemskap
Försäkring

Som någon skrev tidigare brukar sådana där försäkringar ha lägre självrisk och inte skriva ned värdet pga ålder som vanliga hemförsäkringar/drulle försäkringar. Det är en fördel.

Jag brukar tänka så här. Som 36-åring har det hunnit bli en del inköp sedan jag i 20-års åldern flyttade hemmifrån. Om man räknar ungefärligt så är det 3 datorer, 3 tv-apparater 3 mobiltelefoner. 3 kameror. 1 stereo, 1 DVD, 1 video.

Ungefär 15 saker alltså. Om man räknar med att försäkringen kostar 1000 :- styck så skulle jag alltså ha lagt 15000:- på försäkringar. Av mina inköp så är det en dator som har gått sönder efter ca 2 år så att garantin inte täckte det. Det kostade 6000:- att köpa en ny.

Men om det är på någon typ av produkt jag skulle köpa en tilläggsförsäkring så är det på kameragrejer eller mobiltelefoner eftersom det är lättare att de blir tappade eller stulna.

//Pär
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
Eftersom det i DEN HÄR försäkringen INTE verkar gälla självriskreducering och INTE verkar påverka nedskrivning vid skada så tolkar jag råden som att den är helt onödig?!

Tack för hjälpen

Mvh Anders
 
ANNONS