Annons

Fågelidentifikation

Anders Winzell

Aktiv medlem
Vill inte vara tjatig men tycker siskorna är så svåra. Och fråga är ett bra sätt att lära sig :)

Det här tycker jag ser ut som en "vit övergump"? Vad är det jag missar/inte ser? Eller kan detta vara en snösiska? Taget på Södertörn idag.

Tack på förhand

Mvh Anders

Hittade en referens http://www.kustobsar.se/main/bilder/bilder.asp?individid=49317 om "vita kanter på tertailer och vingpennor". Hur säkert är det för Snösiska? Omnämns inte i Fågelguiden.

Mvh Anders
 

Auberg

Aktiv medlem
Törnsångare, dock med reservation för bildens uppenbara brister...

/Oscar
Jag tycker nog snarare att det ser ut att vara en Acrocephalus detta. Proportioner, färg, näbb pekar på det tycker jag. Dessutom ser man ju stjärtundersidan ganska bra och det ser väl sämre ut för törnsångare om man tittar på täckarnas utbredning?

Om det rör eller kärr låter jag nog vara osagt utifrån denna bild.

Mvh/ Ola
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag tycker nog snarare att det ser ut att vara en Acrocephalus detta. Proportioner, färg, näbb pekar på det tycker jag. Dessutom ser man ju stjärtundersidan ganska bra och det ser väl sämre ut för törnsångare om man tittar på täckarnas utbredning?

Om det rör eller kärr låter jag nog vara osagt utifrån denna bild.

Mvh/ Ola
Inte omöjligt, bildkvalitén som sagt..... Men ögonringen samt att det finns en antydan till en varmt kanelfärgad "spegel" på vingen, pekar åt törnsångar-hållet.

/Oscar
 

MixPix

Aktiv medlem
Yepp. Och inte blir det mindre lurigare när man till knepiga dräktskaraktärer även lägger till digitalteknikens alla "karaktärer".... samt folks övertro till digitaltekniken.

/Oscar
Oj vilken diskussion det blev av min lilla "suddmes"! :)

Vet inte om det sista var en känga till mig?
Jag hade inga förhoppningar att få en säker ID på ett foto som var dåligt av många anledningar.

Som väldigt mycket nybörjare var det snarare för att se om det fanns nåt uppenbart som jag hade missat som faktiskt kunde ge en säker ID. Förstår fullt ut att det helt enkelt var ett för dåligt foto för en identifiering.

Tackar iaf än en gång för att ni försökte!
Sagt det förut o säger igen, entusiasmen för att försöka hjälpa i kombination med den samlade kunskapen i denna tråden är helt outstanding!! :)
 

Osquar

Aktiv medlem
Oj vilken diskussion det blev av min lilla "suddmes"! :)

Vet inte om det sista var en känga till mig?
Jag hade inga förhoppningar att få en säker ID på ett foto som var dåligt av många anledningar.

Som väldigt mycket nybörjare var det snarare för att se om det fanns nåt uppenbart som jag hade missat som faktiskt kunde ge en säker ID. Förstår fullt ut att det helt enkelt var ett för dåligt foto för en identifiering.

Tackar iaf än en gång för att ni försökte!
Sagt det förut o säger igen, entusiasmen för att försöka hjälpa i kombination med den samlade kunskapen i denna tråden är helt outstanding!! :)
Nupp, inget personligt. Mer en liten "notering" åt själva fenomenet att alla frågetecken tycks vara ett minne blott så fort någonting (oavsett vad och sammanhang) har dokumenterats med en digital kamera.

Jag prioriterar fortfarande fälthandböcker (fåglar) med proffsiga teckningar och målningar kombinerat med adekvat text vid artbestämningar framför foto-böcker. Används foton, ska det vara ett komplement till högklassiga teckningar/målningar. Boken "Fågelguiden" slår alla s.k foto-böcker med hästlängder när det gäller ren artbestämning av fåglar (Europa). Det är ingen slump...

/Oscar
 

MixPix

Aktiv medlem
Fick lov att kolla i guiden ikväll på rör- , kärr- och törnsångare....fattar grejjen nu liksom! :)
Själv var jag på nivån "Det är nog en sångare av nåt slag..." :)
 

Osquar

Aktiv medlem
Hehe i början av året hade jag inte ens vetat var i guiden jag skulle börja...(iofs hade jag inte ens guiden då men iaf :) )
Allt eftersom du bläddrar fram å tillbaka i Guiden, så kommer du snart få grepp om var i boken de olika familjerna "bor". De e som att lära sig att cykla, som man bruka säga.... ;-)

/Oscar
 

MixPix

Aktiv medlem
Allt eftersom du bläddrar fram å tillbaka i Guiden, så kommer du snart få grepp om var i boken de olika familjerna "bor". De e som att lära sig att cykla, som man bruka säga.... ;-)

/Oscar
Så långt tror jag mig ha kommit... ;)
Sen var det det där med att se detaljer i foton o kunna se de skillnaderna i boken...

Att skåda "live" med tub och utan foto ligger lååååååångt fram i tiden! :)

Tur man har er som hjälper en med allt från suddiga sångare till svenska myskankor (jaja, DEN var iaf skarp!!! :-D )
 

Auberg

Aktiv medlem
Så långt tror jag mig ha kommit... ;)
Sen var det det där med att se detaljer i foton o kunna se de skillnaderna i boken...

Att skåda "live" med tub och utan foto ligger lååååååångt fram i tiden! :)

Tur man har er som hjälper en med allt från suddiga sångare till svenska myskankor (jaja, DEN var iaf skarp!!! :-D )
Det är live du lär dig dock. Det är en sak som är säker. :)
 
ANNONS