Annons

Fågelidentifikation

Anders Winzell

Aktiv medlem
Hjälp sångare

Var ute och försökte se några nya sångare. Men tycker de är så infernaliskt svåra att se skillnad på :(

Undrar om jag skulle kunna få hjälp med denna (samma fågel på alla bilder). Har en förhoppning men det är nog inte möjligt.

Mvh Anders
 

Bilagor

Anders Winzell

Aktiv medlem
Hjälp (fler) sångare

Fler sångare (hoppas jag). Bara nu alla inte är grå flugsnappare... :)

Olika fåglar på alla bilder.

Förlåt, så bör jag sagt att alla bilderna (förutom sista med holken) är tagna igår i Stockholms inneskärgård.

Mvh Anders
 

Bilagor

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Fler sångare (hoppas jag). Bara nu alla inte är grå flugsnappare... :)

Olika fåglar på alla bilder.

Förlåt, så bör jag sagt att alla bilderna (förutom sista med holken) är tagna igår i Stockholms inneskärgård.

Mvh Anders
1. Ärtsångare
2. Hjärnsläpp... borde inte vara så svår, men får inte grepp om den riktigt
3. Trädgårdssångare
4. Svartvit flugsnappare, hona
 

Osquar

Aktiv medlem
Var ute och försökte se några nya sångare. Men tycker de är så infernaliskt svåra att se skillnad på :(

Undrar om jag skulle kunna få hjälp med denna (samma fågel på alla bilder). Har en förhoppning men det är nog inte möjligt.

Mvh Anders
Svårt att säga utifrån dessa bilder, man behöver se sidan (vingen) för att säkert kunna avgöra huruvida det är en löv eller grön. Men av aktuella bilder att dömma, så är detta en lövsångare. En Grönis skulle ha haft ett än mer distinkt och kraftfullt gulare haka/bröst, med en tydligt avsatt gräns mot en snövit buk/undersida.

Ni som plåtar sångare så här års i tron att allt går att artbestämma utifrån bilder, bör tänka om. Familjen sångfåglar bestäms oftast på sina respektive sånger, det är därför dom tillhör familjen sångfåglar.... Och arter som sjunger ljudligt och/eller spektakulärt, är ofta otroligt intensägande/svårbestämda till sina utseenden. Motsatsen är arter som låter för jävligt, dom ger sig till känna med sina respektive utseenden istället. Så har naturen så vist utvecklat hela spektaklet, helt utan hänsyn till digitalt skit.

Lägg sedan därtill att ungfåglar är än mer anspråkslösa i sin fjäderdräkt och dessutom är helt oförmögna att sjunga innan vuxen ålder (oftast året efter födelseåret), så är bilder oftast nästintill omöjliga att artbestämma.

Jag vill inte låta som någon negativ surgubbe, men ni måste tro mig att jag har lärt mig ett å annat efter 35 års skådande. Fåglar e fåglar å det finns inget digitalt skit i hela världen som kan ändra på dessa faktum. Bara att gilla läget...

/Oscar
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
Svårt att säga utifrån dessa bilder, man behöver se sidan (vingen) för att säkert kunna avgöra huruvida det är en löv eller grön. Men av aktuella bilder att dömma, så är detta en lövsångare. En Grönis skulle ha haft ett än mer distinkt och kraftfullt gulare haka/bröst, med en tydligt avsatt gräns mot en snövit buk/undersida.
Enda bilden med lite vinge (men mycket sämre kvalite).

Mvh Anders
 

Bilagor

MagicMike

Medlem
Vad är detta?

Knäppte några bilder på denna när den flög förbi. Jag har försökt leta upp vad det är för fågel men kan inte hitta någonting som passar så jag vänder mig till er!
 

Bilagor

ANNONS