Annons
Gammal 2012-03-22, 15:19
ossa

En liten licensfråga. En LR4 licens tillåter att man installerar på flera datorer (en stationär och en bärbar för min del), eller hur, det är en licens för en användare som är nyckeln eller hur?

En studentlicens kan man senare uppgradera till vanlig kostnad som ex-student eller hur? (Alltså från LR4 till LR5)

Mvh/O
Gammal 2012-03-22, 17:49
jonasandersson

ossa skrev: En liten licensfråga. En LR4 licens tillåter att man installerar på flera datorer (en stationär och en bärbar för min del), eller hur, det är en licens för en användare som är nyckeln eller hur?

En studentlicens kan man senare uppgradera till vanlig kostnad som ex-student eller hur? (Alltså från LR4 till LR5)

Mvh/O
Många påstående få frågor, eller hur!

Licensen är för en installation på en dator och studentversionen går inte att uppgradera.
Gammal 2012-03-22, 18:24
Mesch

jonasandersson skrev: Många påstående få frågor, eller hur!

Licensen är för en installation på en dator och studentversionen går inte att uppgradera.
Jag har precis uppgraderat studentversionen till en fullvärdig licens till samma pris som den vanliga uppgraderingen.

[edit]Man får dessutom under vissa omständigheter köra två installationer:

"2.4 Portable or Home Computer Use. The primary user of the Computer on which the Software is installed may install a second copy of the Software for his or her exclusive use on either a portable Computer or a Computer located at his or her home, provided the Software on the portable or home Computer is not used at the same time as the Software on the primary Computer."
Gammal 2012-03-22, 18:47
Flash Gordon

Å andra sidan är de snälla nog att inte låsa den till bara 2 installationer.
Jag kör installationen på 3 Macar och en PC och det är inga inskränkningar.
Skälet är att jag använder min MacBook Air för resor. Liten och smidig men inget att att bildredigera på annat än för att slänga skräpbilderna.
MacBook Pro 15 för att använda vid uppdrag och som går att göra rimlig redigering på och med extern skärm slutredigera.
Sedan använder jag ibland iMac för vissa urvalsjobb på grund av skärmytan.
Sedan har jag en gammal PC som får starta någon enstaka gång men det var ett bra tag sedan sist.
Till skillnad från Microsoft program så gnölar inte LR för att du redan har uppe LR på 3 datorer.
Nu bryter jag väl egentligen inte mot några regler eftersom det är jag som äger licensen som kör samtliga av dem och kan bara sitta vid en dator samtidigt.
Så resonerar däremot inte Microsoft som omedelbart kommer upp med en ruta att Office redan körs på andra datorer.
Gammal 2012-03-22, 19:04
P.Lidholm

jonasandersson skrev: Många påstående få frågor, eller hur!

internet i ett nötskal - Varför sprida desinformation? vet man inte så....
Funkar fint att ha på flera datorer, går att uppgradera. En bra sida som talar om hur det funkar
http://www.moderskeppet.se/studentpriser/
Gammal 2012-03-22, 19:27
jonasandersson

P.Lidholm skrev: internet i ett nötskal - Varför sprida desinformation? vet man inte så....
Funkar fint att ha på flera datorer, går att uppgradera. En bra sida som talar om hur det funkar
http://www.moderskeppet.se/studentpriser/
Jag baserade mitt svar på att vi har ca 100 CS licenser på jobbet och får under inga omständigheter installera en licens på mer än en dator oavsett om flera datorer är kopplade till en och samma person. Adobe är en av de absolut stelbenta programvarutillverkarna när det kommer till licenshantering.

Tyvärr kan jag inte ta bort mitt förra svar annars hade jag gjort det.
Gammal 2012-03-23, 07:47
Mesch

jonasandersson skrev: Jag baserade mitt svar på att vi har ca 100 CS licenser på jobbet och får under inga omständigheter installera en licens på mer än en dator oavsett om flera datorer är kopplade till en och samma person. Adobe är en av de absolut stelbenta programvarutillverkarna när det kommer till licenshantering.

Tyvärr kan jag inte ta bort mitt förra svar annars hade jag gjort det.
Bäst att ha med att göra är nog Matlab. De har nod, namn, grupplåsta och flytande licenser.
Licensträsket är inte roligt att ge sig in i, det finns lika många modeller som företag. :-)
Gammal 2012-03-23, 08:22
AFJ

Mesch skrev: det finns lika många modeller som företag. :-)
Nej, det finns mång fler licensmodeller än det finns företag! ;)
Gammal 2012-03-23, 19:31
yamahafj

Segt
Hej!

Är det någon mer än jag som upplever att LR4 har blivit "segare" än LR3? Framförallt när bilder ska betygsättas med stjärnor eller att framkallningsinställningar ska klistras in från en fil till en annan.
Gammal 2012-03-23, 19:48
Flash Gordon

Jag upplever LR 4.0 som segare överlag än LR 3.6. Det verkar min dator också tycka eftersom fläktarna får jobba mer vilket tyder på hårdare belastning.
Så var det när LR 2.x blev LR 3.0 också. i uppdateringar senare fick man upp farten till ungefär samma nivå som LR 2.X.
Vi får hoppas det sker samma sak den här gången.
Gammal 2012-03-23, 19:50
yamahafj

Flash Gordon skrev: Jag upplever LR 4.0 som segare överlag än LR 3.6. Det verkar min dator också tycka eftersom fläktarna får jobba mer vilket tyder på hårdare belastning.
Så var det när LR 2.x blev LR 3.0 också. i uppdateringar senare fick man upp farten till ungefär samma nivå som LR 2.X.
Vi får hoppas det sker samma sak den här gången.
OK. Jo, jag kommer ihåg att det var så även vid förra "språnget" upp till en ny version. Man blir ju alltid lite fundersam så att inte det är datorn eller mjukvaran som är defekt på något sätt, Men nu vet jag att fler upplever samma sak...
Gammal 2012-03-23, 19:59
Graylingman

yamahafj skrev: Hej!

Är det någon mer än jag som upplever att LR4 har blivit "segare" än LR3? Framförallt när bilder ska betygsättas med stjärnor eller att framkallningsinställningar ska klistras in från en fil till en annan.
Vad har du för processor? Hur mkt minne?
Gammal 2012-03-23, 20:03
yamahafj

Graylingman skrev: Vad har du för processor? Hur mkt minne?
Intel i7, 2,6 GHz, 12Gb RAM, LR på SSD-enhet, bilder på 5400rpm 2Tb-disk.
Gammal 2012-03-23, 20:17
afe

yamahafj skrev: Intel i7, 2,6 GHz, 12Gb RAM, LR på SSD-enhet, bilder på 5400rpm 2Tb-disk.
Jag har inte upplevt att LR4 är långsamt, och jag kör på en väldigt likartad konfiguration (i7 920 2,67 Ghz och 12 GB RAM). Jag kör dock LR på systemdisken som är två SSD i RAID0 (SATA2) och bilderna ligger på en RAID0 bestående av tre stycken Velociraptor 300 GB - och ja, jag kör regelbundna säkerhetskopior av alla diskar eftersom RAID0 inte är så väldigt felsäkert ;)

När jag testade att hantera råfiler från D800 i min bärbara dator (fyrkärning i5 Sandy Bridge med 8GB RAM och halvslö disk) blev det dock segt. Tror det är disken som ställer till det i det fallet.

Testa att skapa en ny katalog i Lightroom och kopiera ett knippe bilder till SSD:n - bara för att se om det kan ha med hårddisken att göra.
Gammal 2012-03-23, 20:21
Graylingman

yamahafj skrev: Intel i7, 2,6 GHz, 12Gb RAM, LR på SSD-enhet, bilder på 5400rpm 2Tb-disk.
Hmmmm... jag har en i5, 2,80 GHz och 8 GB RAM.

Det visar sig hur det kommer att upplevas.

Det står säkert i tråden, men är det något särskilt att tänka på innan jag lägger in skivan och uppdaterar. Boxen kom idag, nämligen :)
Besvara

Bokmärken

Taggar
lightrom 4 , slutlig , version

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.

B+W Filter