Annons

Slutliga versionen av Lightroom 4 ute nu...

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
I J Kosts tutorial på Adobes web-TV så visar hon i utskriftsmodulen en ruta i avdelningen "utskriftsjobb" där man kan välja 16 bitars utskrift. Den rutan finns inte i mitt program. Alla tutorials och liknande är ju på Mac, och jag har PC. Har man skippat denna finess i PC-versionen, eller är det nåt fel på mitt program?

F.ö. undrar jag om det finns något sätt att få programmet att sätta en default-skrivare? Jag har tre skrivare anslutna och LR väljer fullkomligt nyckfullt mellan dessa som grundläge för varje utskrift. Man får kolla noga så att det verkligen är rätt skrivare markerad, och sedan måste jag göra om alla utskriftsinställningar från grunden varenda gång. Ingenting tycks programmet minnas. Finns någon lösning på detta?
Det är bara på Mac du kan printa 16-bitar (om du inte har en RIP).

Jag har också flera skrivare anslutna men har inte märkt något konstigt. Jag ställer in utskriftsstorlek, marginaler, profil etc och gör rätt val i skrivardrivrutinen, sedan sparar jag som user template. Fungerar varje gång.

(Du har väl noterat att du kan välja printer både under page setup till vänster och under Print... till höger? Välj skrivare under page setup, så minns nog LR ditt val.)
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
I J Kosts tutorial på Adobes web-TV så visar hon i utskriftsmodulen en ruta i avdelningen "utskriftsjobb" där man kan välja 16 bitars utskrift. Den rutan finns inte i mitt program. Alla tutorials och liknande är ju på Mac, och jag har PC. Har man skippat denna finess i PC-versionen, eller är det nåt fel på mitt program?

F.ö. undrar jag om det finns något sätt att få programmet att sätta en default-skrivare? Jag har tre skrivare anslutna och LR väljer fullkomligt nyckfullt mellan dessa som grundläge för varje utskrift. Man får kolla noga så att det verkligen är rätt skrivare markerad, och sedan måste jag göra om alla utskriftsinställningar från grunden varenda gång. Ingenting tycks programmet minnas. Finns någon lösning på detta?
Skapa presets för skrivare, format och papper mm. så kommer det fungera.
 

marwo

Aktiv medlem
Det är bara på Mac du kan printa 16-bitar (om du inte har en RIP).

Jag har också flera skrivare anslutna men har inte märkt något konstigt. Jag ställer in utskriftsstorlek, marginaler, profil etc och gör rätt val i skrivardrivrutinen, sedan sparar jag som user template. Fungerar varje gång.
OK, diskriminering av oss PC-människor alltså.

Jo, jag får mallarna i LR att funka, ifråga om marginaler och utskriftsinställningar. Men sedan när skrivarens dialogruta kommer upp, så måste jag ställa om från Premium Glossy till Semigloss, välja kvalitet, stänga av färghantering o.s.v. varenda gång. Kan man inte göra en förhandsinställning av sådant?
 

alfin

Aktiv medlem
OK, diskriminering av oss PC-människor alltså.

Jo, jag får mallarna i LR att funka, ifråga om marginaler och utskriftsinställningar. Men sedan när skrivarens dialogruta kommer upp, så måste jag ställa om från Premium Glossy till Semigloss, välja kvalitet, stänga av färghantering o.s.v. varenda gång. Kan man inte göra en förhandsinställning av sådant?
Det fungerar hos mig. Under Page setup ställer jag in pappersstorlek och papperstyp, no color management etc i skrivardrivrutinen för Epson 3800 och klickar OK. I LR:s printmodul ställer jag in marginaler, upplösning, utskriftsskärpa och väljer rätt profil för papperstypen. Sedan sparar jag en preset och LR ställer in allt när jag skiftar mellan olika presets.

Se mitt tillägg i förra inlägget.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns en funktion som är okänd för de flesta. Det är att använda auto-framkallning selektiv Trycker man på auto i basics så försöker LR att förbättra bilden helt själv. Det kan fungera och ibland blir det käpprätt.
Ett alternativ är att hålla ner skift och dubbelklicka på varje kommando som Highlights, Shadows, Whites, Blacks. Det går även på Exposure coh Contrast.
Där det oftast blir fel är Exposure tycker jag.
Har använt detta den sista tiden för att se hur LR använder de nya reglagen. Det har i alla fall gett mig en hel del kunskap i att redigera mer finkänsligt vilket ger ett bättre slutresultat.
Detta fungerar även i LR3 för den som har det.
Detta och ett antal andra värdefulla trick har jag lärt mig i Luminous Landscapes Advanced LR 4 Tutorial.
De kom väl till pass när jag igår fotade och redigerade bilder av en av Australiens mest kända konstnärer. Ett jobb som kräver perfekt färgåtergivning och att alla nyanser i tavlorna kommer fram på rätt sätt och där man har hon som målat tavlan stående över axeln för att se att varje nyans kommer fram.
En del av de trick jag lärt mig om LR 4 från LuLa kom då väl till pass. Idag kunde jag leverera bilderna till en lycklig konstnärinna som skall ha sin första vernissage här i Sverige.

The Advanced LR 4 Tutorial kan verkligen rekommenderas. Jag har kört LR sedan det kom och har redan i de första avsnitten lärt mig att fintrimma min redigering till att bli synbart bättre. Speciellt på svåra bilder förstås.

Vem av er känner till tricket att lägga på lite korn i hög ISO bilder för att minska bruset och öka detaljerna? Ett tips från Jeff Schewe som verkligen fungerar bra.
Tack för tipset. Jag var inne och kollade på Lu La men tyckte inte de verkade ha hunnit få fram annat än basicdelarna av "kursen". När kommer resten då?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det finns en funktion som är okänd för de flesta. Det är att använda auto-framkallning selektiv Trycker man på auto i basics så försöker LR att förbättra bilden helt själv. Det kan fungera och ibland blir det käpprätt.
Ett alternativ är att hålla ner skift och dubbelklicka på varje kommando som Highlights, Shadows, Whites, Blacks. Det går även på Exposure coh Contrast.
Det här är en av de sakerna jag tycker sämst om med lightroom tror jag!

Det finns dels vanliga funktioner med knappar och sliders, sedan finns det mängder med olika knappkommandon och grejer i olika verktyg som man inte har en chans att hålla i huvudet som amatör. Varför inte göra det så enkelt att man kan högerklicka och få upp en meny med vad man kan välja i det aktuella verktyget eller en hjälpmeny som talar om vad man kan göra lite snabbt och enkelt?
 

robert nordin

Aktiv medlem
Jag har uppgraderat hela katalogen till den nya motorn och nu kan jag inte söka på nyckelord längre. Nyckelorden finns där men LR4 rapporterar "inga bilder" Är det något mer jag bör göra i samband med uppgraderingen katalogen? Jag skummade tråden utan att se om någon annan haft liknande problem.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det här är en av de sakerna jag tycker sämst om med lightroom tror jag!

Det finns dels vanliga funktioner med knappar och sliders, sedan finns det mängder med olika knappkommandon och grejer i olika verktyg som man inte har en chans att hålla i huvudet som amatör. Varför inte göra det så enkelt att man kan högerklicka och få upp en meny med vad man kan välja i det aktuella verktyget eller en hjälpmeny som talar om vad man kan göra lite snabbt och enkelt?
Jag är också dålig på kortkommandona men såg att om man trycker shift+h så kommer en kortkommandolista upp direkt på skärmen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har uppgraderat hela katalogen till den nya motorn och nu kan jag inte söka på nyckelord längre. Nyckelorden finns där men LR4 rapporterar "inga bilder" Är det något mer jag bör göra i samband med uppgraderingen katalogen? Jag skummade tråden utan att se om någon annan haft liknande problem.
Jag har bara uppdaterat några enstaka bilder till den nya processversionen. Vad jag kan se så ligger keywords kvar och filtrerar jag på dessa så visas de precis som vanligt.
 

ossa

Aktiv medlem
En liten licensfråga. En LR4 licens tillåter att man installerar på flera datorer (en stationär och en bärbar för min del), eller hur, det är en licens för en användare som är nyckeln eller hur?

En studentlicens kan man senare uppgradera till vanlig kostnad som ex-student eller hur? (Alltså från LR4 till LR5)

Mvh/O
 

jonasandersson

Aktiv medlem
En liten licensfråga. En LR4 licens tillåter att man installerar på flera datorer (en stationär och en bärbar för min del), eller hur, det är en licens för en användare som är nyckeln eller hur?

En studentlicens kan man senare uppgradera till vanlig kostnad som ex-student eller hur? (Alltså från LR4 till LR5)

Mvh/O
Många påstående få frågor, eller hur!

Licensen är för en installation på en dator och studentversionen går inte att uppgradera.
 

Mesch

Aktiv medlem
Många påstående få frågor, eller hur!

Licensen är för en installation på en dator och studentversionen går inte att uppgradera.
Jag har precis uppgraderat studentversionen till en fullvärdig licens till samma pris som den vanliga uppgraderingen.

[edit]Man får dessutom under vissa omständigheter köra två installationer:

"2.4 Portable or Home Computer Use. The primary user of the Computer on which the Software is installed may install a second copy of the Software for his or her exclusive use on either a portable Computer or a Computer located at his or her home, provided the Software on the portable or home Computer is not used at the same time as the Software on the primary Computer."
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Å andra sidan är de snälla nog att inte låsa den till bara 2 installationer.
Jag kör installationen på 3 Macar och en PC och det är inga inskränkningar.
Skälet är att jag använder min MacBook Air för resor. Liten och smidig men inget att att bildredigera på annat än för att slänga skräpbilderna.
MacBook Pro 15 för att använda vid uppdrag och som går att göra rimlig redigering på och med extern skärm slutredigera.
Sedan använder jag ibland iMac för vissa urvalsjobb på grund av skärmytan.
Sedan har jag en gammal PC som får starta någon enstaka gång men det var ett bra tag sedan sist.
Till skillnad från Microsoft program så gnölar inte LR för att du redan har uppe LR på 3 datorer.
Nu bryter jag väl egentligen inte mot några regler eftersom det är jag som äger licensen som kör samtliga av dem och kan bara sitta vid en dator samtidigt.
Så resonerar däremot inte Microsoft som omedelbart kommer upp med en ruta att Office redan körs på andra datorer.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
internet i ett nötskal - Varför sprida desinformation? vet man inte så....
Funkar fint att ha på flera datorer, går att uppgradera. En bra sida som talar om hur det funkar
http://www.moderskeppet.se/studentpriser/
Jag baserade mitt svar på att vi har ca 100 CS licenser på jobbet och får under inga omständigheter installera en licens på mer än en dator oavsett om flera datorer är kopplade till en och samma person. Adobe är en av de absolut stelbenta programvarutillverkarna när det kommer till licenshantering.

Tyvärr kan jag inte ta bort mitt förra svar annars hade jag gjort det.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag baserade mitt svar på att vi har ca 100 CS licenser på jobbet och får under inga omständigheter installera en licens på mer än en dator oavsett om flera datorer är kopplade till en och samma person. Adobe är en av de absolut stelbenta programvarutillverkarna när det kommer till licenshantering.

Tyvärr kan jag inte ta bort mitt förra svar annars hade jag gjort det.
Bäst att ha med att göra är nog Matlab. De har nod, namn, grupplåsta och flytande licenser.
Licensträsket är inte roligt att ge sig in i, det finns lika många modeller som företag. :)
 

yamahafj

Aktiv medlem
Segt

Hej!

Är det någon mer än jag som upplever att LR4 har blivit "segare" än LR3? Framförallt när bilder ska betygsättas med stjärnor eller att framkallningsinställningar ska klistras in från en fil till en annan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag upplever LR 4.0 som segare överlag än LR 3.6. Det verkar min dator också tycka eftersom fläktarna får jobba mer vilket tyder på hårdare belastning.
Så var det när LR 2.x blev LR 3.0 också. i uppdateringar senare fick man upp farten till ungefär samma nivå som LR 2.X.
Vi får hoppas det sker samma sak den här gången.
 
ANNONS