Annons

Styr din Canon-kamera från din Android-enhet!

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Kanske gammal nyhet, kanske inte, men here goes:

För er som tycker att det kunde vara lättare med något mer portabelt än en laptop att sköta fjärrstyrning av kameran så här är nu lösningen. Företaget "Chainfire" har utvecklat programmet "DSLR Controller" som just nu ligger i BETA-skedet och finns att köpa på Google Play för 5,99 €. Nackdelen än så länge är att den bara stöder Canon kameror och att det inte finns till iOS. På iOS sidan finns en liknande applikation, men den kräver både iPad/iPhone + dator för att fungera.

Hoppas någon får glädje av denna nyhet. (Fröderberg! Detta borde finnas på första sidan bland allt prylnytt om det inte redan visats). Här finns lite mer information.

Tillverkarens hemsida
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nikon har ju redan visat en trådlös lösning för android/Iphone/Ipad så det vore märkligt om inte Canon kommer med motsvarande under året.
 

Per

Aktiv medlem
Nikon har ju redan visat en trådlös lösning för android/Iphone/Ipad så det vore märkligt om inte Canon kommer med motsvarande under året.
Var inte det den som krävde en dator också? Grejjen här är ju att mobilen gör hela jobbet.

Visst det är spännande utveckling! Med ett par meter USB-sladd skulle man kunna komma på en hel del festliga naturfoto-tillämpningar. Lyckas man sedan bygga det med trådlös överföring så blir det skoj på riktigt! (fast jag vill i alla fall få en löstagbar LCD-skärm på min kamera, med inbygd, trådlös kommunikation mot kamerahuset - när kommer det..?)
 

Per

Aktiv medlem
Sök på "WU-1a", som wifi-dongeln heter så hittar du nog en del läsning.
Hmm.. verkar inte helt hundra; det är ffa en pryl för överföring av foton i efterhand, något som man ändå kan göra enkelt och utan dyra tillbehör med enbart USB-otg, och då utan den obligatoriska förminskning av bilderna som den här lösningen verkar ge? Och som fjärrkontroll ger den inga inställningsmöjligheter för kameran alls, milsvidd skillnad mot det som visas i filmen ovan?

Sen tycker jag det är vrickat att göra en liten separat manick, som dessutom ska ha en helt egen kontakt (om jag fattar rätt?) - det borde ju byggas in huset från början!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Och som fjärrkontroll ger den inga inställningsmöjligheter för kameran alls, milsvidd skillnad mot det som visas i filmen ovan?
Enligt Nikon kan man med hjälp av wifi-adaptern "fjärrstyra kameran". Exakt vad de menar med det vet jag inte, men förutsätter att det ger vissa inställningsmöjligheter.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Det är dock inte alla Andriodtelefoner som fjärrstyrningen fungerar med. Jag har en Desire S och där fungerar den inte, har något med USB porten att göra. Den ska både kunna ta emot coh sända data för att det ska funka. Annars verkar appen canon!!
 

Per

Aktiv medlem
Enligt Nikon kan man med hjälp av wifi-adaptern "fjärrstyra kameran". Exakt vad de menar med det vet jag inte, men förutsätter att det ger vissa inställningsmöjligheter.

Tror du har fel tyvärr; "fjärrstyra" verkar enbart innebära avtryck;

"You can also use the app to remotely fire the shutter on the camera. According to Nikon, the app doesn't offer you access to any other camera controls.." (länk) Har du läst något som tyder på bättre möjligheter?

Men man får väl hoppas på att det är ett tillräckligt öppet gränssnitt så att utvecklingen kan tugga vidare.

Det är dock inte alla Andriodtelefoner som fjärrstyrningen fungerar med. Jag har en Desire S och där fungerar den inte, har något med USB porten att göra. Den ska både kunna ta emot coh sända data för att det ska funka. Annars verkar appen canon!!
Det kräver "USB-otg", dvs att mobilen kan agera USB-värd.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Helt klart intressant, även fast den kräver sladd och inte finns till iOS (som jag kör). Kanske kan skaffa en billig beggad Samsung-telefon för detta ändamål som ett rent kameratillbehör?

Generellt undrar jag ifall kamera och smartphone/tablet-tillverkarna underskattat efterfrågan att kunna köra terhered/fjärrstyrt på en mobil/surfplatta, eller är det bara jag som vill kunna göra det? Tycker att det är lite konstigt att:
• Fjärrstyra via Wifi kräver tokdyra tillbehör, bortsett från den nya Nikon och Samsung-modellen.
• Att en app liknande tråden handlar om inte finns till iOS. De säljer ju ett "camera connection kit", då borde man ju kunna fjärrstyra med det, kan jag tycka.
• Att Eye-fi korten inte finns som Compact Flash. Flera dyrare kameramodeller har inte SD-kort, samtidigt som ägare till dessa kameror kanske är proffs eller avancerade amatörer och är de som kanske suktar efter möjligheten att köra trådlös terhered mest?!
 

PMD

Aktiv medlem
Visst det är spännande utveckling! Med ett par meter USB-sladd skulle man kunna komma på en hel del festliga naturfoto-tillämpningar. Lyckas man sedan bygga det med trådlös överföring så blir det skoj på riktigt! (fast jag vill i alla fall få en löstagbar LCD-skärm på min kamera, med inbygd, trådlös kommunikation mot kamerahuset - när kommer det..?)
De Canon EOS-kameror som har WiFi-tlilbehör (det är väl 40D/50D/7D/5D{I,II,III} och nästan alla 1D, tror jag) kan redan styras trådlöst. Kamerornas WiFi-grunka har en inbyggd webserver som man kan ansluta till från valfri browser, så vilken smartphone som helst borde duga.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tror du har fel tyvärr; "fjärrstyra" verkar enbart innebära avtryck;

"You can also use the app to remotely fire the shutter on the camera. According to Nikon, the app doesn't offer you access to any other camera controls.."
Ja, det verkar som om jag överskattade funktionaliteten. Men precis som du säger kan man väl hoppas att kommer fler funktioner i senare versioner av appen.
 

Per

Aktiv medlem
Jo, jag har sett den och den är ju rätt ball, men jag gillar inte en massa onödiga pryttlar - jag vill att kamerans egen LCD ska vara löstagbar och gå att använda som den där gör. Jag vet att det är lite dagdrömmande, men det kan man väl få ägna sig åt när man ändå inte får gå ut i vårsolen och fota i stället?! :D
 

apersson850

Aktiv medlem
De Kamerornas WiFi-grunka har en inbyggd webserver som man kan ansluta till från valfri browser, så vilken smartphone som helst borde duga.
Åtminstone min Android kan inte ansluta Ad Hoc, och då går det bara om man har någon form av gateway att koppla ihop sig med.
Har man det går det utmärkt.
 
ANNONS