Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu har min hustru använt min X-10 under ett par veckor. Nu märker jag att den optiska sökaren inte hänger med i zoomning och skärpeinställning. Såg tidigare att någon annan här i tråden hade samma problem.
Så nu får min X-10 också besöka verkstaden.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur menar du att sökaren skulle "hänga med i ... skärpeinställning"?
Om man tittar i sökaren vid vidvinkel är det bara sudd. Zoomar jag in får jag det skarpt vid motsvarande 85 mm och sedan oskarpt när jag zoomar in ytterligare mot 112 mm.
Troligen finns det någon mekanisk koppling i kameran som har släppt.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Fabriksåterställning ...

Hur gör jag för att återställa "räkneverket" till 0, eller ännu bättre, till godtagbart värde på X10?

Har sökt på "fabriksåterställning" och "factory reset" men utan framgång ;-)
 

kujak

Aktiv medlem
Hur gör jag för att återställa "räkneverket" till 0, eller ännu bättre, till godtagbart värde på X10?

Har sökt på "fabriksåterställning" och "factory reset" men utan framgång ;-)
Under skiftnyckeln i menyn: Bild numrering -> Förnya eller Kontinuerlig


/Kjelle
 

Tokoza

Aktiv medlem
Tycker ni att bakgrundsoskärpan mot mer ljusa områden är ok med x10? Själv upplever jag som om det ser ut som fiskrom ibland:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rom_(ägg)

Trots att jag köpte x10 för ett par dagar sedan tycks den redan ha damm på sensorn. Detta måste ha funnits där redan vid köp eftersom jag knappt använt den. Funderar på om det små lustiga utseendet hos bakgrundsoskärpan kan orsakas av smuts inuti objektivet. Upplever förövrigt att jag inte har problem med sk white orbs.

White orbs:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x10/11
 

Tokoza

Aktiv medlem
Vad jag läst finns det inget sätt att vara helt säker på att kameran har den nya sensorn. Men white orbs inte uppkommer borde det vara den nya...
 

JOLidman

Aktiv medlem
Hur kan man veta om en X10 man köper idag har den gamla eller nya sensorn?

/Mattias
Idag torde det vara att du köper en begagnad X10 som varit inne på "transplantation" eller vad Fuji nu gör för att åtgärda orbs-problemet.

Själv har jag en X10 med #14M07039 köpt i affär 120128 över disk i Nyköping. Nyligen köpte jag en begagnad här på fotosidan till min dotter. Den har #14M09643 och har försäljningsdatum 120118. Även det en svensk affär, postorder.

Eftersom "min" X10 har ett tidigare tillverkningsnummer, skillnad 2604 enheter, borde min ha legat i affär längre tid. Min ska in på operation, har dock väntat för att Fuji ska få ordning på rutinerna vid dessa "operationer".

Som sagt var, idag är enda chansen att köpa en åtgärdad X10 för att verkligen veta att du har en åtgärdad kamera.

Tilläggas kan att vi har köpt en X10 till mitt jobb genom Dustin och frågade om vi fick den nya sensorn. Svaret blev att vi hade fått den senaste. Därmed inte sagt att vi fått den nya sensorn med åtgärdade orbs-problem!
 
Jag var inne idag och klämde och testade en X10. Blev riktigt besviken.
Sökaren är ju katastrofal, okej att den är bättre än G12 och dyl. Men det är verkligen störande att se objektivet i sökaren vid 28mm.

Och varför i hela världen släcks inte skärmen automatiskt när man sätter upp ögat?
Exemplaret jag testade tog 3 (!) sekunder att starta. Är alla så sega eller blir det sämre om batteriet börjar ta slut?

Så oerhört fina specifikationer och ett perfekt format för mig. Men dessa grejer jag skrev ovan stör mig verkligen.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Viktor, du borde ha stört dig ännu mer att det inte visas ngn exponerings info eller fokusbekräftelse i sökaren. Jag är i alla fall väldigt nöjd med hur bra den presterar som 6mp kamera. I detta läge går det att få bilder med hög dynamikomfång och som är relativt rena från brus. Har läst att tiden för uppstart blir bättre om man använder ett formaterat minneskort.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Formatera i kameran ...

Har läst att tiden för uppstart blir bättre om man använder ett formaterat minneskort.
Om du har haft minneskortet i en kortläsare, dvs ansluten till en dator, ska du när du sätter tillbaka minneskortet i X10 formatera kortet i kameran. Hjälper inte att formatera i datorn.

Jag har en iPad och använder en adapter för att föra bilder från kameran till iPad. Detta för att se hur bilderna blev. Efter att ha gjort detta några gånger och sedan läst om att man ska formatera minneskortet i kameran efter besök i dator kollade jag starttiden.

Med "smittat" kort tog X10 ungeför 30 sek på sig för att starta och med, i kamera formaterat kort, ung 3 sek.

Tidtagning genom att räkna ettusen, tvåtusen, tretusen osv. Ingen precision men tillräckligt bra för att konstatera att om minneskortet har varit i kontakt med en dator ska det formateras i kameran.
 
Om du har haft minneskortet i en kortläsare, dvs ansluten till en dator, ska du när du sätter tillbaka minneskortet i X10 formatera kortet i kameran. Hjälper inte att formatera i datorn.

Jag har en iPad och använder en adapter för att föra bilder från kameran till iPad. Detta för att se hur bilderna blev. Efter att ha gjort detta några gånger och sedan läst om att man ska formatera minneskortet i kameran efter besök i dator kollade jag starttiden.

Med "smittat" kort tog X10 ungeför 30 sek på sig för att starta och med, i kamera formaterat kort, ung 3 sek.

Tidtagning genom att räkna ettusen, tvåtusen, tretusen osv. Ingen precision men tillräckligt bra för att konstatera att om minneskortet har varit i kontakt med en dator ska det formateras i kameran.

3 sekunder starttid. Det är ju en evighet. Hur är det med skärmen? Den är alltid aktiv eller kan denna släckas när man använder sökaren?
 

JOLidman

Aktiv medlem
3 sekunder starttid. Det är ju en evighet. Hur är det med skärmen? Den är alltid aktiv eller kan denna släckas när man använder sökaren?
Du kan släcka sökaren genom att trycka på "dispback" och där kan du välja på standard - information av - off - infovisning. Vid OFF förblir displayen nedsläckt.

Jag har inget problem med att jag ser en del av objektivet vid 28 mm och jag har dessutom motljusskyddet på, alltid eftersom filtret sitter i motljusskyddet.

Vad som irriterar mig är att mitt pekfinger effektivt döljer "objektet" när jag zoomar fram och tillbaka. Tänk på att denna sökare är till stor hjälp när du går klädd i ljusa kläder och ska fotografera i solsken. Jo - det förekommer sol även i Sverige ;-)

Idag hade jag dock tittat på Sony RX100 och min favo sedan tidigare, Panasonic Lumix GX1.

Panasonic Lumix GX1 är drömmen för den som vill ha en rejäl kamera som gör som du vill. Kameran har nämligen många finesser som underlättar din fotografering – programmerbara knappar, tryckkänslig skärm och finfin autofokus, skriver CyberPhoto.

Jag kan erkänna att jag inte är helt nöjd med X10. När allt stämmer är den "outstanding", men när du själv vill bestämma, då kan det bli problem.

Nyfiken - sök på Panasonic Lumix GX1.

Panasonic Lumix DMC-GX1 kamerahus svart (4.890:) + Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4 (7.995:) och nu är vi uppe på 12.885:- Mycket mer än 4.490:- som X10 kostar idag (CyberPhoto)
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har inget problem med att jag ser en del av objektivet vid 28 mm och jag har dessutom motljusskyddet på, alltid eftersom filtret sitter i motljusskyddet.

Menar du att det inte syns på din kamera??

Jag tycker inte det är något större problem, men visst är det så att objektivet syns i sökaren i vidvinkelläget och nog är det lite irriterande, men man vänjer sig.
 
ANNONS