Annons

Fågelidentifikation

Orre

Avslutat medlemskap
Hej!
Är detta en trädpiplärka?
Tack på förhand!
Klen näbb. Jag gissar på ängspip. Kan dock ej se färgtonerna pga färgblind... men ängspip tycker jag. Rätt saftig streckning också.

Dock brukar det alltid vara trädpip när jag tror ängspip o vice versa. Experterna tar den nog.

//B
 

Orre

Avslutat medlemskap
Klen näbb. Jag gissar på ängspip. Kan dock ej se färgtonerna pga färgblind... men ängspip tycker jag. Rätt saftig streckning också.

Dock brukar det alltid vara trädpip när jag tror ängspip o vice versa. Experterna tar den nog.

//B
Kort bakklo dock. Vilket talar för trädpip. Jag ändrar mig till trädpiplärka.

//B
 

roffen2

Medlem
Turkiska fåglar, någon?

Är på semester i Turkiet i närheten av ett delta där floden Göksu rinner ut, är tydligen känt bland ornitologer. Även nu under icke-flytt-säsong finns det mycket fåglar att plåta, dock är jag inte särskilt bra på att bestämma. Tror väl att en av bilderna är skedstorkar, men vad är de andra?
 

Bilagor

Auberg

Aktiv medlem
Är på semester i Turkiet i närheten av ett delta där floden Göksu rinner ut, är tydligen känt bland ornitologer. Även nu under icke-flytt-säsong finns det mycket fåglar att plåta, dock är jag inte särskilt bra på att bestämma. Tror väl att en av bilderna är skedstorkar, men vad är de andra?
Hej!

1. Gulärla, rasen feldegg
2. Rallhäger
3. Unga skedstorkar
4. Sporrvipa

Femman måste jag fundera på. :) Någon annan kanske ser direkt vad det är.

Tänker.....kanske levantbulbyl på nr 5? Svårt med bara silhuett och en fågel jag inte är direkt van vid. ;-)

Mvh/ Ola
 

Tbirder

Aktiv medlem
Hej

Någon som vågar försöka arta den här falken trots långt håll. Sågs på Södertörn (Stockholm) 13/9. Jag har en förhoppning men är långt från säker.

Tack på förhand
Juvenil aftonfalk (som jag antar är det du hoppas på?) var det första spontana intrycket jag fick av bilderna, men juvenila lärkfalkar kan vara väldigt lika. Jag tycker vingspetsarna ser mörka ut vilket ser bra ut för aftonfalk, men man borde sett eller anat en mörk bakkant på vingarna också. Ljus panna kan även lärkfalk ha. På den översta bilden tycker jag mig se ett rätt kraftigt mustaschstreck som också talar för lärkfalk, men det är inte lätt att vara säker utifrån de här bilderna tyvärr.

Fick du fler bilder, som visar fågeln mer från sidan eller ovanifrån?

Mvh, Toni
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
Juvenil aftonfalk (som jag antar är det du hoppas på?) var det första spontana intrycket jag fick av bilderna, men juvenila lärkfalkar kan vara väldigt lika. Jag tycker vingspetsarna ser mörka ut vilket ser bra ut för aftonfalk, men man borde sett eller anat en mörk bakkant på vingarna också. Ljus panna kan även lärkfalk ha. På den översta bilden tycker jag mig se ett rätt kraftigt mustaschstreck som också talar för lärkfalk, men det är inte lätt att vara säker utifrån de här bilderna tyvärr.

Fick du fler bilder, som visar fågeln mer från sidan eller ovanifrån?

Mvh, Toni
Hej

Tack för hjälpen. Svårt när det inte finns någon storleksjämförelse men jag tyckte den verkade stor (100% crop med 400mm plus förstoringen i kameran). Blev inga fler bilder som var nått att ha.

Jag inbillade mig alltså att det kunde vara en Pilgrim pga färg, storlek, flyghöjd och flyttider... Orimligt?

Mvh Anders
 

Tbirder

Aktiv medlem
Hej

Tack för hjälpen. Svårt när det inte finns någon storleksjämförelse men jag tyckte den verkade stor (100% crop med 400mm plus förstoringen i kameran). Blev inga fler bilder som var nått att ha.

Jag inbillade mig alltså att det kunde vara en Pilgrim pga färg, storlek, flyghöjd och flyttider... Orimligt?

Mvh Anders
Helt orimligt är det väl inte, men jag tycker den är väl slank och har lite för lång stjärt för en typisk pilgrim. Det finns dock en variation, och ungfåglar kan ha lite längre stjärt..
När det gäller färgen är den svår att avgöra på bilden. Storlek är som du skriver knepigt att avgöra även i fält om man inte har något att jämföra med. Flyghöjd säger inte mycket om arttillhörigheten. Flyttningstiden är inte mycket att gå på nu heller. Både pilgrim-, lärk- och aftonfalk är möjliga att se vid den här tiden på året.

Falkar kan vara svåra. Vi får se om det finns någon annan här som kan peka på en eller flera avgörande karaktärer från bilderna.

Mvh, Toni
 
ANNONS