Annons

Varning för Göteborg nonstop

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Det vore intressant att se hur slutresultatet blir i denna affär. Rann hela affären ut i sanden? I så fall skulle man kunna tro att det lönar sig att gasta högt när man gör bort sig.
 

Lazzze

Aktiv medlem
Det vore intressant att se hur slutresultatet blir i denna affär. Rann hela affären ut i sanden? I så fall skulle man kunna tro att det lönar sig att gasta högt när man gör bort sig.
Även om jag är en av de som reagerade kraftfullast och är även den som tipsade Fotosidan så vet jag inte vad som händer. Jag känner inte fotografen och har heller inte haft någon kontakt med han. Men inget tyder vad jag vet på att fotografen backat från sina krav.

När jag först agerade insåg inte jag att sajten är ett rent hobbyprojekt. Några intäkter på att annonser lär det knappt vara. Dock verkar sidan ganska populär och ha skapligt med besökare och han som driver sidan när förhoppningar att den ska inbringa pengar i framtiden.

Sajtägaren trodde att han hade rätten på sin sida och var oförståndig nog att lägga ut fotografens kravbrev och skriva en del mindre begåvade saker, som att han rådde till bojkott av fotografen och antyda att han fakturerade pga att han var en fotograf som inte drog in några pengar. Denna del som fick mig att spinna loss, den som har lagen på sin sida utmålas som skurken. Sajtägaren stretade mot och hävdade sin rätt till att publicera och ansåg att han inte kränkt fotografen. Jag tog också fram ett exempel (av fler) på vanliga bildstölder där inte citat kan hävdas, föll nog inte i god jord hos sajtägaren utan mina inlägg började raderas. När Fotosidan publicerade artikeln mjuknade han och länkade även till artikeln.

Sajtägaren känner sig nog ganska jagad, fler än jag har skrivit och debatterat, uppenbarligen har han också mottagit anonyma mail etc. Inget jag har någon del i.

Min personliga åsikt är att sajtägaren skulle stämma träff med fotografen på något trevligt fik i Göteborg och snacka igenom saken.
 

Ravestream

Aktiv medlem
I slutet av det Magnus skrev om det går det att läsa.



Från 24 625 till en krona
Några veckor får gå, och Tomas ringer och berättar att han och Stefan pratats vid. Stämningen har lugnat sig, och Stefan har gett Tomas lov att använda bilderna mot en symbolisk ersättning på en krona per bild.
 

Lazzze

Aktiv medlem
I slutet av det Magnus skrev om det går det att läsa.



Från 24 625 till en krona
Några veckor får gå, och Tomas ringer och berättar att han och Stefan pratats vid. Stämningen har lugnat sig, och Stefan har gett Tomas lov att använda bilderna mot en symbolisk ersättning på en krona per bild.
ja, precis. Driver man en sajt utan eller med små intäkter så kan man rimligen inte hålla linjen "stäm mig då". Bättre göra som Stefan och Tomas.
 
ANNONS