Annons

Till ER som tror att ni kan få gratis foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Faugel

Medlem
Som du är inne på så är ett bröllop mycket speciellt på många vis. Jag jobbar heltid som fotograf, men tar inte på mig denna typ av uppdrag. Varken gratis till kompisar eller mot betalning. Man behöver inte Googla speciellt länge för att hitta väldigt missnöjda brudpar. De är djupt besvikna på de bilder fotografen levererat. Är man ensam som plåtar, oberoende man gör det gratis eller mot betalning så blir det otroligt jobbigt om brudparet blir missnöjda.

Det finns också duktiga bröloppsfotografer som ordnar workshops. Man kommer utan tvekan hem från en dylik bättre rustad och med en massa bra bilder.
Det var ett bra tips med workshops! Jo, jag har läst många trådar och varningar för bröllopsfotografer (en hel del av felet beror oftast på både köpare och säljare, att brudparet anlitat en mycket billig fotograf och förväntat sig den bästa kvaliteten och att fotografen utan grundläggande kunskap eller bildseende har valt att ta uppdraget). Det är just därför jag har väntat så länge med att ta steget fullt ut också, jag har varit mycket självkritisk och jag inser hur viktigt det är att allt klaffar, att inga motiv glöms bort eller bränns bort i felexponeringar. Men jag vet att jag är bra, så nu gäller det att hitta en marknad också. Återigen, tack för tipset om workshop!
 

volkers

Aktiv medlem
Ja...o vad e fel med det då?

Mitt resonemang är att hur får man sålt bilder? Sätter man en prislapp från dag 1? Ger man bort bilder för att skapa sig ett namn? Hur funkar restan av världen (inklusive fotboll)?

Du får gärna berätta om ditt recept för hur man kommer in på en befintlig marknad o får betalt som oetablerad aktör? Det vill nog väldigt många ha ett svar på även utanför fotobranschen så shoot!
1). TS pratar om att de är fel att annonserar/fiskar efter gratisjobbare. Om de här skulle vara ett forum för rörmockare eller bilmekaniker skulle ingen vara så korkad att fråga efter lite gratis meckande.

2). Om jag vill bygga portfolio och behöver bilder så söker jag efter modeller/brudpar och sätter spelreglerna. Stor bröllop i fin festlokal, intressant temabröllop, rätt målgrupp, trevligga människor osv. Skriver tydlig kontrakt att jag kan använda bilderna i marknadsföring, gäller även alla gäster.

Eller så investerar jag i en workshop. Alldrig att jag säljer mig billig/gratis och låter nån annan sätta reglerna.

Finns inget sämre sätt än att bygger upp en kundkrets genom att vara billig. När du en dag känner att du måste höja pris till rimlig niveau börjar du om från ruta ett.
 

MixPix

Aktiv medlem
Ojojoj vilken debatt detta blev! :)

Var o varannan dag ser man folk på fotosidan som fotat en månad med en enstegskamera och ett kit-objektiv som undrar vad de ska ta betalt...eller hur de får sålt sina bilder...

Min kritik var inte till de ETABLERADE fotografer som redan tar betalt (Nåt som "Sportskjutaren" verkade missa?)

Alla vill idag ha saker gratis! "Är det digitalt är det gratis". Det e ju så folk verkar resonera och jag har själv haft de diskussionerna på tiden jag sålde foton.

Men titta lite vidare, speciellt som tråden gjorde liknelsen med en kock (därav min liknelse med fotbollsspelare men den verkade inte heller folk fatta...).

Oavsett utbildningsnivå så lär du inte komma som helt grön utan erfarenhet och vara den som sätter lönen? Eller? Så vad är skillnaden mot fotografer?

Klart som f-n att folk försöker få gratisbilder!
Och precis som tidigare nämnts man får det man betalar för...
Anlitar du nån som lagar mat gratis, fixar din bil gratis, tar foto gratis, så får du ju skylla dig själv om denne inte levererar! MEN du fick det gratis!

Å andra sidan...hur skapar du dig ditt FÖRSTA uppdrag som grön? Konkurrens, tillgång o efterfrågan, hur konkurrerar en nybörjare med etablerade fotografer? Gratisbilder är ETT sätt att få erfarenhet, en portfolio, att göra sig ett namn.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Å andra sidan...hur skapar du dig ditt FÖRSTA uppdrag som grön? Konkurrens, tillgång o efterfrågan, hur konkurrerar en nybörjare med etablerade fotografer?
...
Föreslår att du läser igenom tråden lite mer noggrant.
Så ska du se att det faktiskt finns en del svar på den frågan :)

...
Gratisbilder är ETT sätt att få erfarenhet, en portfolio, att göra sig ett namn.
Ja, det är ett sätt, men det är och förblir ett dåligt sätt.

Kortsiktigt är det en enkelt och smidigt sätt.
Men för den som menar allvar med att starta en karriär som fotograf, så är det på lite sikt ett sätt som innebär mer arbete och en massa onödiga problem.

De bättre sätten kräver lite mer arbete och eftertanke i uppstartsfarsen.
Men jag lovar att det lönar sig rejält i längden.

Nu ser jag inte att jag för tillfället kan tillföra något mer i den här tråden.
Så jag avslutar med att önska dig och alla andra i tråden lycka till på alla sätt och vis :)
 

MixPix

Aktiv medlem
Föreslår att du läser igenom tråden lite mer noggrant.
Så ska du se att det faktiskt finns en del svar på den frågan :)


Ja, det är ett sätt, men det är och förblir ett dåligt sätt.

Kortsiktigt är det en enkelt och smidigt sätt.
Men för den som menar allvar med att starta en karriär som fotograf, så är det på lite sikt ett sätt som innebär mer arbete och en massa onödiga problem.

De bättre sätten kräver lite mer arbete och eftertanke i uppstartsfarsen.
Men jag lovar att det lönar sig rejält i längden.

Nu ser jag inte att jag för tillfället kan tillföra något mer i den här tråden.
Så jag avslutar med att önska dig och alla andra i tråden lycka till på alla sätt och vis :)
Jag har läst det o ditt svar var efter DIN situation! Och i den situation du är håller jag helt med att man ska ställa krav!!!

Men varför är gratisbilder ett dåligt sätt då?

Samma taktik har funkat för tex spotify? Och vad föreslår du istället då för en grön fotograf? Du kan ta hur bra bilder som helst men får du ingen köpare lär du inte kunna sälja? Eller?
 

Lazzze

Aktiv medlem
Men varför är gratisbilder ett dåligt sätt då?
Har du läst tråden? Känns inte så.

Enligt mig är bröllop nog en av de sämre typer av fotografering att ha träningsläger på som nybliven fotograf. Att plåta gratis åt någon betyder inte att de kommer låta bli att ställa krav. Blir de missnöjda kan du i princip inte reparera det hela. Utan att ha fått något betalt så har du ett missnöjt brudpar och det sprider sig.
Så att göra detta gratis åt folk man inte känner är ett onödigt risktagande. Det finns andra vägar att bygga kunnande, erfarenhet och att skapa en portfolio.
 

MixPix

Aktiv medlem
Har du läst tråden? Känns inte så.

Enligt mig är bröllop nog en av de sämre typer av fotografering att ha träningsläger på som nybliven fotograf. Att plåta gratis åt någon betyder inte att de kommer låta bli att ställa krav. Blir de missnöjda kan du i princip inte reparera det hela. Utan att ha fått något betalt så har du ett missnöjt brudpar och det sprider sig.
Så att göra detta gratis åt folk man inte känner är ett onödigt risktagande. Det finns andra vägar att bygga kunnande, erfarenhet och att skapa en portfolio.
Var har jag sagt att jag tycker just bröllopsfoto är en bra instegsgrej?

Har DU läst hela tråden?
 

snap01

Aktiv medlem
jag tror att gratis avskräcker mer än vad du kan få jobb tack vare det. Varför inte ett lågt pris det känns mer (normalt) annars kommer du alltid få kunder som undrar (varför är han gratis är han så dålig att ingen vill betala något ;-)
Jag har aldrig kört gratis bröllop o har ändå fått ihop par att fota. Nu är jag visserligen ruskigt dålig på att uppdatera hemsidan gör det typ vart tredje år o bloggen har varit på gång länge men mina jobb kommer uteslutande från andra kunder eller rekommendationer.
Om du sätter in ett lågt pris tror jag det lockar betydligt mer än gratis o då får du dessutom lite betalt o kan lägga pengar på web annons eller utrustning du behöver. En som är duktig på låga priser är rommel kolla hur många brudpar han fotat ;-)
Om din taktik med gratis bröllop skulle funka så borde du ha massor att fota eller?
 

Lazzze

Aktiv medlem
Var har jag sagt att jag tycker just bröllopsfoto är en bra instegsgrej?

Har DU läst hela tråden?
Du har ju mer varit inne på fotboll, fel av mig. Bland många andra debattörer och i det inledande inlägget har bröllop varit på tapeten.

Men mitt resonemang gäller även andra typer av fotograferingar. Att ge bort till någon okänd är en osäker väg, fotar man något viktig som är svårt att göra om så löper man en överhängande risk att det exploderar i ansiktet om "kunden" ej blir nöjd. Utan att man fått en krona för besväret.

Jag vidhåller att det finns andra vettigare vägar att bygga portfolio på och att finslipa sitt kunnande.

Företagsfoto, produktfoto. Fråga någon du känner på ett företag om du får komma dit och ta några personalbilder och produktbilder. Blir du nöjd kan de ju som tack få någon av dig.

Barnfoto: Fotas syskonbarn, kompisars barn.

Sport: Spring på div 3 fotboll och plåta utan löften om bilder till klubb. Det är lika svårt att plåta div 3 som allsvenskan om inte svårare. Högre divisioner brukar spela på arenor med bättre ljus.
 

MixPix

Aktiv medlem
Du har ju mer varit inne på fotboll, fel av mig. Bland många andra debattörer och i det inledande inlägget har bröllop varit på tapeten.

Men mitt resonemang gäller även andra typer av fotograferingar. Att ge bort till någon okänd är en osäker väg, fotar man något viktig som är svårt att göra om så löper man en överhängande risk att det exploderar i ansiktet om "kunden" ej blir nöjd. Utan att man fått en krona för besväret.

Jag vidhåller att det finns andra vettigare vägar att bygga portfolio på och att finslipa sitt kunnande.

Företagsfoto, produktfoto. Fråga någon du känner på ett företag om du får komma dit och ta några personalbilder och produktbilder. Blir du nöjd kan de ju som tack få någon av dig.

Barnfoto: Fotas syskonbarn, kompisars barn.

Sport: Spring på div 3 fotboll och plåta utan löften om bilder till klubb. Det är lika svårt att plåta div 3 som allsvenskan om inte svårare. Högre divisioner brukar spela på arenor med bättre ljus.
Alla gör som de vill, det är lite det marknadsekonomi, tillgång o efterfrågan, säljare o köpare går ut på liksom... Faktiskt dessutom oavsett om man pratar foto, fotboll eller annat....

Lycka till
 

Lazzze

Aktiv medlem
Varför är ju så kategorisk mot gratisfot då? Har man inge portfolio som täcker in den typ av fotning man funderar att plåta gratis så har man ju rimligen aldrig genomfört någon fotning av den typen, eller inte genomfört någon nog bra för att duga i er portfolio. Ska man då ge sig ut och göra skarpa jobb?
 

Tell

Aktiv medlem
Men vad tjatar ni fortfarande för?
Sluta vara så bittra över att alla kanske inte har råd att betala en månadslön eller två för att nån ska komma o knäppa några bilder under några timmar o att kanske kanske en gratisarbetare kanske skulle lyckas göra det bättre än er.
O allt här i livet handlar faktiskt inte om pengar.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Men vad tjatar ni fortfarande för?
Sluta vara så bittra över att alla kanske inte har råd att betala en månadslön eller två för att nån ska komma o knäppa några bilder under några timmar o att kanske kanske en gratisarbetare kanske skulle lyckas göra det bättre än er.
O allt här i livet handlar faktiskt inte om pengar.
Håller med..... men jag hoppas du inser att det inte handlar om ett par timmar för en månadslön.
O det där med att livet inte handlar om pengar så bör du kolla vilken del av forumet du skriver i för det är just här det handlar om pengar och jobb....

/Stefan
 

Lazzze

Aktiv medlem
Men vad tjatar ni fortfarande för?
Sluta vara så bittra över att alla kanske inte har råd att betala en månadslön eller två för att nån ska komma o knäppa några bilder under några timmar o att kanske kanske en gratisarbetare kanske skulle lyckas göra det bättre än er.
O allt här i livet handlar faktiskt inte om pengar.
Läs om och läs rätt. Jag är då på inget vis bitter. Jag som yrkesfotograf försöker ge min syn på detta kring behovet av referensjobb och hur man kan skaffa sig dessa utan att behöva jobba gratis och ta de risker jag beskriver.
Har man inte råd att köpa en tjänst eller vara så brukar normalt folk inte handla. Alternativt fråga en kompis. Varför skall just fotografer vara den som bjuder på sin tid?

Ta ett bröllop med lite budget.

Maten. Man handlar på affären och lagar skälv och eller med hjälp av släkt och vänner.

Floristen dyr, man gör uppsättningarna på egen hand eller med hjälp av vänner.

Transport, dyrt med limo. Man frågor släkting/vän med fin bil.

Brölloppsfoto, man försöker leja en okänd person utan ersättning.......
 

Lazzze

Aktiv medlem
Alla gör som de vill, det är lite det marknadsekonomi, tillgång o efterfrågan, säljare o köpare går ut på liksom... Faktiskt dessutom oavsett om man pratar foto, fotboll eller annat....

Lycka till
Och vad i det jag skriver motsäger det? Men att idka byteshandel med okända är inte speciellt vanligt i dagens samhälle.

Jag försöker som yrkesfotograf ge goda råd i frågan.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
"Att sätta ett för lågt pris, är indirekt att säga att "mina bilder är inte bra nog, så jag tar inte ordentligt betalt för mitt arbete". "

Säger inte den frasen helt enkelt bara att ifall du sätter ett pris så är det den nivå du tycker dina bilder ovch tid är värda. Dvs sätter du 500 kr för en hel dags bröllopsfoto så det det du tycker mödan är värt. För mig betyder en dags bröllopsfotograferande en hel dag som jag skulle varit ledig och kunnat umgås med familjen samt ett par kvällar framöver att redigera efter min normala arbetstid.
Ifall man tycker 500 kr är värt detta är klart upp till var och en. Men prislappen skvallrar alltid vad personen tycker om sina bilder och tid. Det betyder inte att bilderna är dåliga eller man är dålig person.

För min egen del är 500 kr inget jag skulle vilja offra dyrbar tid på. Kan komma på flertal roligare projekt att göra. Ex låna en tjejkompis och fotografera lite annat. Inget tvång på kvalite, leveranstid, ögonblick att fånga eller andra tider att passa.
Fota bröllop kan jag göra gratis ändå. Har flertal vänner jag gärna fotograferar som haft/ska gifta sig.

/Sefan
Men om man tycker att fotografering är en himla rolig hobby då?
Om det är just fotografering man vill göra på sin lediga tid?
För sjutton, det börjar bli dags att ta betalt av familjen för den tid man spenderar med dem!
Och tänk all tid framför TV:n. Vem ska betala den? Jag hade ju hellre varit ute och fotat, eftersom det är det roligaste jag vet!

Jag tar aldrig betalt för att jag fotograferar. Jag tar aldrig betalt för de bilder jag delar med mig av elektroniskt. jag tycker om att fotografera. Det är min hobby. Det är ett av mina fritidsintressen. Jag delar bara med mig av de bilder jag själv är nöjd med, och kan stå för.

Jag tycker synd om de fotografer som för länge sedan har glömt hur kul det är att fotografera, och istället betraktar det som en möda som ska mätas i pengar.

Petter ...
 

Ravestream

Aktiv medlem
man får vad man betalar för...

Vi har ett socialt, ekonomiskt, kulturellt? klimat i Sverige som gör att väldigt många kreativa yrken förväntas att göra saker gratis... eller leverera gratis först för att sen kunna få betalt.. det är ganska unikt för Sverige såvitt jag vet. Jag känner kreativa människor i framförallt musikbranschen som drivs utanför Sveriges gränser för att kunna tjäna pengar, för om inte de levererar gratis, finns det alltid någon annan som gör det... och detta är på högsta nivå..

Jag förstår TS, men förstår även er andra som tycker att man ska kunna arbeta sig in i branschen med gratisjobb för att få fram en portfolio. Tror nog att TS riktar sig mer mot de snikna individer som ser det som ett gyllene tillfälle att få någon att jobba gratis, istället för att anlita någon mot betalning. Det är väl en sak om man ber en bekant, eller t.o.m. en bekants bekant.. men att annonsera efter gratisjobbare känns magstarkt tycker även jag.

Men när man reflekterar över det, så är det sällan en ICA-handlare behöver stå ut med folk som ska pruta, även om han aldrig har drivit en butik förut. Det är mycket förbehållet kreativa yrken där många har ett fast jobb som de klarar sig utmärkt på och sen har foto/musik/etc. som hobby.

Själv tog jag betalt för mina första fotouppdrag innan jag ens ägde en riktig kamera, med lånad utrustning. Har man nöjda kunder så fixar det sig.

Mina 2 cent
Jag förstår båda resonemangen, Samtidigt som man så klart ska kunna ta betalt för sitt jobb om man vill det, så får jag ändå säga att iaf när det gäller fotografer inte alltid är så att man får vad man får vad man betalar för.
Jag har sett amatörfotografer som tar extremt lite eller inget betalt leverera bättre bilder än många proffs. även sett fall där billiga proffs levererat massor för lite pengar. Medans dyra levererar extremt lite för massa pengar.

Jag skulle inte ge mig på att plåta ett brollop grattis, Om inte det var en väldigt nära vän och kanske som present då.
men kanske ta lite extra bilder då en del fotografer är väldigt "snåla" med vad dom levererar.
en tjänst är alltid svår att prisätta, och även en bild då smaken är som baken.

Tid är väl kanske lite lättare.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Liknelsen med andra yrken går ju till överdrift. Fotograf går inte direkt att jämföra. Tycker liknelsen med fotboll är den bästa hittills. Snickare den sämsta.

Vore trevligt att veta varför en snickares jobba och prissättning skulle vara fel att jämnföra med.
Han utför en tjänst, det gör fotografen med.
 

eroko

Aktiv medlem
Vore trevligt att veta varför en snickares jobba och prissättning skulle vara fel att jämnföra med.
Han utför en tjänst, det gör fotografen med.
Taget ur sammanhanget. Det handlade om att en snickare skulle jobba gratis för att lära sig bygga en altan för att visa upp den för framtida arbetsgivare.

Dessutom är skillnaden att fotografen utför en tjänst men att han inte fysiskt åstadkommer något på samma sätt. Det är ett abstrakt konstnärligt yrke.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag tycker synd om de fotografer som för länge sedan har glömt hur kul det är att fotografera, och istället betraktar det som en möda som ska mätas i pengar.
Petter ...
Finns ju folk som valt detta yrke för att livnära sig på det. Vissa saker som att fotografera dagisbarn kanske för dom betraktas som ett måste för livnära sig på och sedan på fritiden åka jorden runt för att fotografera stjärnor.
Skitkul för dessa att det faktiskt finns folk som gör detta gratis så det blir svårare för för dessa att överleva på ett yrke som de älskar. Man ska jobba med det man tycker är roligt! Dvs man måste alltså¨tjäna pengar på något man tycker om. Jobbar du med något du hatar så tycker jag synd om dig för arbetsplatsen är den plats man spenderar mest tid på.

Men om man tycker att fotografering är en himla rolig hobby då?
Om det är just fotografering man vill göra på sin lediga tid?
Du skriver fortfarande i den del av forumet som handlar fotografering som yrkesval. Antingen jobbar eller är på väg. Fortfarande så ska man jobba med saker man är intresserad av och tycker är roligt. Hobby är faktiskt en rekreationsaktivitet för att koppla av hjärnan på saker man inte gör på annan tid. Kanske därför vissa inte har samma hobby som deras yrkesval.

Jag tar aldrig betalt för att jag fotograferar. Jag tar aldrig betalt för de bilder jag delar med mig av elektroniskt. jag tycker om att fotografera. Det är min hobby. Det är ett av mina fritidsintressen. Jag delar bara med mig av de bilder jag själv är nöjd med, och kan stå för.
Och det är därför det är en hobby för dig. Hobbyverksamhet ska inte gå med vinst.

/Stefan
 
ANNONS