Annons

Nya datorns bildskärm är ljusblå.

Produkter
(logga in för att koppla)

foolsgarden

Aktiv medlem
Har en ny Asus N53T.
Märks i mina ögon mest i det svart/vita. Borde inte den som ny vara rätt inställd från början.
Kanske det tillhör att men gör en enkel justering med hjälp av datorn eller behövs det en avancerad kalibrering.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Svaret är nog kort o gott nej.

Dels för det är olika i olika miljöer, Sen står man nog inte och kalibrerar varje skärm innan man säljer dom.
Sen så är ju en skräm bara "rätt" en period efter kalibrering, sen får du kalibrera igen.

Så på kontrollerna eller se om det går att kalibrera den med en Spyder eller dyl.
 

peranders

Aktiv medlem
Kollade på prisjakt och din laptop kostar runt 6500 kr. På jobbet har jag en Dell i samma prisklass. Skärmen är ingen höjdare, varken till färger eller betraktningsvinkel. MacBook Pro som jag har hemma är i en annan klass. Dyrare också....
 

Przemek

Aktiv medlem
Skärmarna på de flesta bärbara är inte gjorda för bildredigering, man snålar in på allt inkl skärmen för att få ner priset. Tom den nya MacBook Air som kostar över 10.000 kr har en skärm som är rent skräp. Surfa och skriva text - ok, visa/redigera bilder - nej tack.

MacBook Pro Retina håller en helt annan klass i färgåtergivning och vinklar, men kostar därefter.
 

foolsgarden

Aktiv medlem
Svaret är nog kort o gott nej.

Dels för det är olika i olika miljöer, Sen står man nog inte och kalibrerar varje skärm innan man säljer dom.
Sen så är ju en skräm bara "rätt" en period efter kalibrering, sen får du kalibrera igen.

Så på kontrollerna eller se om det går att kalibrera den med en Spyder eller dyl.
Tack Mattias!
Nu har jag tordas ge mig på kontrollerna och visst blev det bättre! Inte svårt heller.
Anser du Spyder4 Elite kunna göra ett bättre jobb?
Tror du det går med den till skrivaren också?
Tacksam för svar.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack Mattias!
Nu har jag tordas ge mig på kontrollerna och visst blev det bättre! Inte svårt heller.
Anser du Spyder4 Elite kunna göra ett bättre jobb?
Tror du det går med den till skrivaren också?
Tacksam för svar.
Vad du gjort är en kalibrering av skärmen. Du har ställt in ljusstyrkan och färgtemperatur så att du får den färg på skärmen som du tycker ger dig ett bra resultat. Det kan du göra precis som du gjort, alltså genom att se på skärmen och ändra på kontrollerna till dess att du får det önskade utseendet.

Men sedan måste du profilera skärmen, dvs mäta vilka färger som skärmen visar nu när den är kalibrerad. För det måste du ha en kalibrator som en Spyder eller en i1Display Pro. Vill du ha mätare som klarar av att skapa en skrivarprofil måste du köpa en dyrare mätare, som t ex en ColorMunki.

Observera att ColorMunki Display inte är samma kalibrator som en ColorMunki.

Stefan
 

foolsgarden

Aktiv medlem
Vad du gjort är en kalibrering av skärmen. Du har ställt in ljusstyrkan och färgtemperatur så att du får den färg på skärmen som du tycker ger dig ett bra resultat. Det kan du göra precis som du gjort, alltså genom att se på skärmen och ändra på kontrollerna till dess att du får det önskade utseendet.

Men sedan måste du profilera skärmen, dvs mäta vilka färger som skärmen visar nu när den är kalibrerad. För det måste du ha en kalibrator som en Spyder eller en i1Display Pro. Vill du ha mätare som klarar av att skapa en skrivarprofil måste du köpa en dyrare mätare, som t ex en ColorMunki.

Observera att ColorMunki Display inte är samma kalibrator som en ColorMunki.

Stefan[/QUOT
Hej Stefan!
Bra enkelt svar på det som jag inte har begripit ,tack.
 
ANNONS