Annons

Ens hus dyker upp på bild i reklam

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Ja, det hela är lite rörigt.
I övrigt är jag helt överens med dig om att den Svenska lagstiftningen är bra.
En massa förbud vore djupt olyckligt, inte minst med tanke på yttrandefriheten.
Precis, det är viktigt att både fotografer och andra värnar om yttrandefriheten genom visa respekt mot sina medmänniskor och deras rättigheter. Jag tycker mig ha sett många strömningar åt motsatt håll de senaste åren.. Bland annat när stora tidningar /sajter tar bort möjligheten att kommentera olika artiklar för att det blir "jobbigt" när sanningen kommer fram.. Tycker det är fruktansvärt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Räknas det som hemfridsbrott att exempelvis gena över någons tomt utan att ha något specifikt ärende dit? Jag minns att jag lärt mig en gång att man måste exempelvis sanda och skotta snö på sin tomt, för om någon druttar på ändan och bryter svanskotan blir man ansvarig för detta, alldeles oavsett om personen som fick flygturen var på tomten i avsikt att bära med sig allt som inte är fastskruvat eller hitta ett sätta att bryta sig in i huset för att plocka med sig ännu mer.
För övrigt skulle det ju aldrig gå att bevisa att man är på en tomt utan att ha ärende. Det är ju bara att säga att man ska besöka Peter Karlsson, och sen skylla på att då har man fått fel uppgift, eller gått fel, när det visar sig att det inte bor någon Peter Karlsson där man är.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Räknas det som hemfridsbrott att exempelvis gena över någons tomt utan att ha något specifikt ärende dit? Jag minns att jag lärt mig en gång att man måste exempelvis sanda och skotta snö på sin tomt...
I princip har du inte rätt att vistas på någon annans tomt. Det är dock bara i extremfall det skulle anses vara ett brott.

Att du kan bli ersättningsskyldig om någon halkar och skadar sig är en annan sak. Det gäller i princip även om den som halkar är en inbrottstjuv.
 

daniol74

Aktiv medlem
Som du säger blir det säkert svårt att bevisa med tanke på brännvidd.
Inte alls svårt. Enklaste är att använda triangulering med objekt du ser i bilden. Du kan snabbt få fram en mycket exakt position på var fotografen stod.

Hitta två objekt som ligger i enslinje på ena sidan av bilden och sedan likadant på andra sidan bilden. Ställ dig i naturen där dessa objekt ligger ens på samma sätt. Då står du där kameran var.
Genom triangulering kan du bortse från brännvidd, beskuren bild, mm. Du kommer alltid få rätt.

(Och om du provar i verkligheten så kommer du troligtvis bli förvånad över hur exakt metoden är). Fråga en seglare :) fast där jämför du mot sjökortet.

/D
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Inte alls svårt. Enklaste är att använda triangulering med objekt du ser i bilden. Du kan snabbt få fram en mycket exakt position på var fotografen stod.

Hitta två objekt som ligger i enslinje på ena sidan av bilden och sedan likadant på andra sidan bilden. Ställ dig i naturen där dessa objekt ligger ens på samma sätt. Då står du där kameran var.
Genom triangulering kan du bortse från brännvidd, beskuren bild, mm. Du kommer alltid få rätt.

(Och om du provar i verkligheten så kommer du troligtvis bli förvånad över hur exakt metoden är). Fråga en seglare :) fast där jämför du mot sjökortet.

/D
Det du skriver är säkerligen rätt. Har dock svårt att sätta mig in i just matematiskt och generalisera det hela.
Men menat du om jag fotograferar ett fönster på ett hus som fyller hela sensorn och sedan skriver ut detta så kan du se var jag stått?`
Eller om jag tar en bild där fönstret fyller 2/3 av sensorn i varje axel och sedan beskär detta och skrive rut det på papper så kan du se vart jag stått?

För att få dina referenser så står det två olika vaser i olika storlekar på var sin sida av fönterrutan. Du får lov att gå¨in i huset för att mäta upp vasernas mått och avstånd ifrån varandra. Du får även lov att mäta ut fönstrets dimensioner.

Du får inga andra hjälpmedel av mig, vare sig brännvidd, kamerasensorstorlek eller hur jag bildbehandlat den. Du får bara papperskopia på mig och en adress på var huset står.

/Stefan.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det behövs ju några referenspunkter naturligtvis. De flesta exteriörbilder har sådana.
Vaserna är referenspunkterna. Deras avstånd och dimensioner är kända. Även dimensionen på fönstret. Allt är känt utom var jag står, kamerasensor, brännvidd och beskärningsfaktor.

EDIT: Det jag vill komma fram till att ni npg inte kan säga vilken sida av staketet jag står på. Antingen 10 cm framför eller 10 cm bakom eller om jag beskurit den. Båda bilder kommer se identiska ut.


/stefan
 

iblis

Aktiv medlem
Fast pappret Johner har, handlar inte om friskrivning från hemfridsbrott.
Utan om friskrivning från otillåten fotografering på privat område.
/QUOTE]

Någon som vet ifall han står på gräsplätten på tomten eller om han står på en uppfart och fotograferar?det är fullt lagligt att stå på någon annans uppfart under förutsättning att man inte hindrar, förstör eller stör mot friden och dylikt som kan anses som trakasserier under tiden det pågår.
 

erro.se

Aktiv medlem
Vaserna är referenspunkterna. Deras avstånd och dimensioner är kända. Även dimensionen på fönstret. Allt är känt utom var jag står, kamerasensor, brännvidd och beskärningsfaktor.

EDIT: Det jag vill komma fram till att ni npg inte kan säga vilken sida av staketet jag står på. Antingen 10 cm framför eller 10 cm bakom eller om jag beskurit den. Båda bilder kommer se identiska ut.


/stefan
Man behöver förstås några referenspunkter som skiljer sig i djupled för att kunna hitta kamerans position. men har men det så borde man kunna ge ett ganska exakt svar.

har man bara en bild på ett fönster, utan att kunna se in i huset blir det förstås svårt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Man kan luta sig också eller använda stativ för att komma närmare. Då är kamera långt inne på tomten och fotografen utanför.
Som sagt väldigt svårt att bevisa.

/Stefan
 

erro.se

Aktiv medlem
Fast pappret Johner har, handlar inte om friskrivning från hemfridsbrott.
Utan om friskrivning från otillåten fotografering på privat område.
/QUOTE]

Någon som vet ifall han står på gräsplätten på tomten eller om han står på en uppfart och fotograferar?det är fullt lagligt att stå på någon annans uppfart under förutsättning att man inte hindrar, förstör eller stör mot friden och dylikt som kan anses som trakasserier under tiden det pågår.
Skiljer lagen på "garageuppfart" och annan del av tomten?
 

lumor_

Aktiv medlem
Vaserna är referenspunkterna. Deras avstånd och dimensioner är kända. Även dimensionen på fönstret. Allt är känt utom var jag står, kamerasensor, brännvidd och beskärningsfaktor.

EDIT: Det jag vill komma fram till att ni npg inte kan säga vilken sida av staketet jag står på. Antingen 10 cm framför eller 10 cm bakom eller om jag beskurit den. Båda bilder kommer se identiska ut.


/stefan
Nej, ditt exempel fungerar inte. Referenspunkterna måste vara i djupled för att triangulering ska fungera och det krävs två par med referenspunkter för att man ska kunna dra linjer som korsas där kameran är. Möjligt att det ändå är svårt att avgöra på 10cm när (har ju knappast någon betydelse i praktiken eftersom det är mindre troligt att fotografen skull välja att ställa sig exakt innanför staketet om hen valt att vara på insidan.Hur stora eller små föremålen är har ingen betydelse.

Du har förstås rätt i att metoden har sina brister i teorin, i väldigt specifika situationer. Men i praktiken fungerar den oftast. Ganska OT detta tycker jag.
 

iblis

Aktiv medlem
Skiljer lagen på "garageuppfart" och annan del av tomten?
Ja det gör den.
Står du exempelvis och blockerar din egna garageuppfart med bilen kan P-lisan komma och sätta böter på din egna bil.(det finns skillnad på att parkera vanligt och att blockera.) det finns en del andra punkter så som de jag nämnde tidigare att främlingar/okända får lov att gå och stå på er uppfart fram tills dess att de blockerar / stör allmänordningen och liknande.

Admin: lagat citat
 
Senast redigerad av en moderator:

apersson850

Aktiv medlem
Om det är sant kan man bara förundras hur lagskrivarna tänker (om alls). Man skulle alltså inte kunna parkera på sin egen tomt, om man då blockerar andras tillträde till sin tomt, trots att de andra inte har där att göra?
 

Janne H

Aktiv medlem
Ska bilden säljas utomlands så är kravet högre, då måste det finnas en Propertyrelease även om fotografen står utanför tomtgränsen och tar bilden.
Intressant.
Gäller samma sak om jag ställer upp kameran på Sveavägen i Stockholm och får med några fastigheter på bild där?

Hälsn.

/Jannenyfiken
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja det gör den.
Står du exempelvis och blockerar din egna garageuppfart med bilen kan P-lisan komma och sätta böter på din egna bil.(det finns skillnad på att parkera vanligt och att blockera.) det finns en del andra punkter så som de jag nämnde tidigare att främlingar/okända får lov att gå och stå på er uppfart fram tills dess att de blockerar / stör allmänordningen och liknande.
Parkerar du på vägen där Vägverkets regler gäller är en annan femma! Du äger inte vägen.



/Stefan R. Nilsson

Admin: lagat citat
 
Senast redigerad av en moderator:

afe

Aktiv medlem
Parkerar du på vägen där Vägverkets regler gäller är en annan femma! Du äger inte vägen.



/Stefan R. Nilsson
Just det är väl hela poängen. Om du parkerar på din egen uppfart (och därigenom blockerar den) kan du förstås inte få böter, men om du parkerar på vägen utanför kan du få det i och med att det inte är din mark.

I övrigt tror jag inte det görs någon skillnad på uppfarten och resten av tomten vare sig det gäller parkering eller fotografering.
 
ANNONS